hoe aan te leren, zitten vanuit staan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tummy

hoe aan te leren, zitten vanuit staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 18:06

hallo bokkers,

hoe kan ik mijn shetty leren zitten vanuit staan, vanuit liggen kan hij wel al.

groetjes claudia

Bino_Pino

Re: hoe aan te leren, zitten vanuit staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 09:28

ik snap even niet wat het verschil zou zijn als hij zit uit liggen of zit uit staan?
de manier dat hij gaat zitten?

Denk niet dat je het vanuit staan kunt leren.. óf je pony moet da vanuit zn eigen doen, maar daar vrees ik voor..

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:55

ja idd..

tummy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 17:04

Bino_Pino schreef:
ik snap even niet wat het verschil zou zijn als hij zit uit liggen of zit uit staan?
de manier dat hij gaat zitten?

Denk niet dat je het vanuit staan kunt leren.. óf je pony moet da vanuit zn eigen doen, maar daar vrees ik voor..

het was de bedoeling da ik hem wou leren zitten zonder dat hij eerst moet gaan liggen, dus als hij staat dat hij gewoon op zijn kontje zakt.... maar ik wist niet of dit wel aan te leren is. bedankt voor de reakties

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 21:06

Ja dit is te leren, maar dit is echt niet makkelijk. Er is 1 manier die ik weet en dat is hem met zijn kont tegen een bult zand aan parkeren. Door steeds wat zand van de bult te scheppen moet 'ie dus steeds verder zakken om met zijn kont de bult aan te raken, tot hij op de grond zit. Maar dit heb ik nog niet in praktijk ervaren. Daarbij moet je paard ongelovelijk sterk in zijn achterhand zijn voor deze oefening. Dus ik denk feitelijk niet dat het zo even te leren is.

tummy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 21:32

Amable schreef:
Ja dit is te leren, maar dit is echt niet makkelijk. Er is 1 manier die ik weet en dat is hem met zijn kont tegen een bult zand aan parkeren. Door steeds wat zand van de bult te scheppen moet 'ie dus steeds verder zakken om met zijn kont de bult aan te raken, tot hij op de grond zit. Maar dit heb ik nog niet in praktijk ervaren. Daarbij moet je paard ongelovelijk sterk in zijn achterhand zijn voor deze oefening. Dus ik denk feitelijk niet dat het zo even te leren is.

dat is misschien wel uit te proberen, tum tum heeft een best sterke achterhand. nu nog een berg zand te zien regelen.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 07:41

Die ene shetlander hier Lucky, die kon dat toch ook?

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:35

is niet zo moeilijk maar vraagt tijd.

je leert hem eerst op twee knieen en je houdt hem daar,
dan leer je zijn achterhand onder te zetten, dicht tegen zijn voorbenen.
op den duur zal hij wel de link maken dat hij moet zitten,
later is het directe comando dat je gewoon tikt op de achterbeen en gaan ze direct gaan zitten,
kijk wel uit voor een goede achtergrond, dit is vrij moeilijk voor een paard om direct te gaan zitten.

hier een filmpje van mijn vriend met zijn paardje
heeft hem zelf aangeleerd:

http://www.dailymotion.com/khazip/video ... lm_animals

Stefanootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:59

Ik heb net toevallig een heel artikel gelezen dat zitten voor een paard heel gevaarlijk kan zijn, kan voor inklemming van de darmen zorgen/dodelijk. Stond in de Ros.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:01

Ik snap de link niet dat hij eerst op z'n knieën moet en dan moet zitten? Dat gaat toch niet? Of denk ik nu verkeerd?
Ik denk dat een paard eerder gaat liggen als je deze hulpen geeft...

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:02

jha dat heb ik ook gelezen. maar het is pas bij een paard gebeurt dus valt den kik wel mee. Ik wil het mijn shet ook gaan leren blijf dit even volgen oh welk boek gebruiken jullie eigenlijk om deze truukjes aan te leren ? Vingers aflikken

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:03

Stefanootje schreef:
Ik heb net toevallig een heel artikel gelezen dat zitten voor een paard heel gevaarlijk kan zijn, kan voor inklemming van de darmen zorgen/dodelijk. Stond in de Ros.

Deze discussie is er al eerder geweest.
Maar de meeste paarden die kunnen zitten doen dit echt niet lang, misschien een halve minuut ofzo.. Ik denk dat je paard echt minutenlang moet gaan zitten voordat die darmen echt ingeklempt worden.
Sommige paarden in de wei gaan wel eens expres op hun kont zitten om te schuren ofzo, die gaan ook niet meteen dood Haha!

Stefanootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:08

Hahah dat klopt maar ik las het en toen schrok ik toch best een beetje ervan. Zie toevallig vaak als ik naar mijn werk ga een shetlander zitten in de wei haha echt geen gezicht!

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:59

Evy schreef:
Ik snap de link niet dat hij eerst op z'n knieën moet en dan moet zitten? Dat gaat toch niet? Of denk ik nu verkeerd?
Ik denk dat een paard eerder gaat liggen als je deze hulpen geeft...

jawel hoor, mijn vriend heeft zijn paarden zo aangeleerd.
klinkt komiek hé
hij was er wel een half jaar met bezig, is niet iets dat van vandaag op morgen gaat.

ReneetjaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 23:01

chrispy schreef:
jha dat heb ik ook gelezen. maar het is pas bij een paard gebeurt dus valt den kik wel mee. Ik wil het mijn shet ook gaan leren blijf dit even volgen oh welk boek gebruiken jullie eigenlijk om deze truukjes aan te leren ? Vingers aflikken

"vrijheidsdressuur"

Haha!