Met semi kaptoom bitloos rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xcomplientx

Met semi kaptoom bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 17:42

Er is nu ook een losse neusriem te verkrijgen zag ik die je kunt integreren in je gewone hoofdstel. Ik heb pas de Bent Branderup kaptoom. Dat is het eerste bitloze hoofdstel waar mijn paard super goed op reageert en wat hij direct begreep. De overgang van bit naar bitloos was hierdoor erg gemakkelijk Pling
Ik zie dat er nu ook een semi kaptoom is, lijkt mij ook erg geschikt om te rijden zonder bit !

http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph ... Itemid=152

morelia

Re: Met semi kaptoom bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 15:44

Hey, die ziet er goed uit. Ik rij nu ook regelmatig met de Bent kaptoom, maar vind hoofdstel en kaptoom ook wat te veel van het goede. Zo te zien kun je hem inderdaad makkelijk aan je hoofdstel bevestigen. Goede tip

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 10:19

Ik vind het er onprettig uitzien.
De ringen zitten bijna OP de neus,lijkt mij niet fijn sturen,en best verwarrend voor het paard.
Ik zou gewoon voor een 'echt' bitloos hoofdstel gaan.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 14:11

nauwjuist omdat ze op de neus zijn is de communicatie heel duidelijk, de kaptoom is ook erg geschikt met recht richten en stelling etc, word veel gebruikt bij klassieke dresuur.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 14:12

Daar heb ik geen kaas van gegeten.. Clown

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 17:01

Ik kan je zeggen, maar duidelijk is het juist wel ! Dit is het eerste bitloze hoofdstel wat mijn paard direct begrijpt Lachen Lees maar eens wat verder op de website van Marijke de Jong...

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 17:04

mooi dat dit is uitgevonden Lachen
ga thuis even overleggen, want i.d.d. is het erg handig in de praktijk!

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:08

Wat ik me toch afvraag: Toen ik met de kaptoom moest werken aan de hand, zat de neusriem echt laag. Maar dit hoorde zo. Maar de op foto's zit de semi-kaptoom stukken hoger. Hoe zit dat dan? En je moet dus wel bakstukken hebben voor deze maar geen neusriem toch?

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 20:27

Ik weet niet hoe de semi kaptoom precies bevestigd moet worden. Aan de bitriemen of bakstukken en dan zonder neusriem. Een kaptoom hoort nooit echt laag te zitten. Hoe hoger hoe minder inwerking. zie http://www.bitloos.nl/faq.html

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:30

Ja dat weet ik ook. Ik heb ook Bv die sidepull die ik van jou heb gekocht, ook hoog zitten. Dat is mij ook altijd geleerd maar diegene deed hem toch echt vrij laag. Eigenlijk voor mijn gevoel onder het neusbeentje.

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:42

Ik sta op de Maesberg en rij zelf ook met de normale kaptoom en hoofdstel maar denk dat ik deze ook ga aanschaffen zodra ik er geld voor heb. Ik vind het fijner als je deze gewoon in je hoofdstel kan houden zonder al die overbodige riempjes etc. Zo kan je de normale kaptoom ook gewoon apart houden om te longeren enzo Lachen

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:47

Ik zit te twijfelen, want ik wil ook aan de hand werken en dan is een kaptoom handiger. Heee jou heb ik toen ook ontmoet, weet je nog? Haha!

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:54

hahaha ja! ik heb je volgens mij ook nog keer ergens anders gezien... iik weet alleen niet meer waar dat was, horse event of zo? ik weet niet meer Tong uitsteken ahaha maar goed.
Als je aan de hand wilt gaan werken zou een kaptoom denk ik handiger zijn..

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:54

Nee kom ik niet Haha! Ja daarom maar die zijn verrekte duur Scheve mond

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:58

ja dat is wel zo, maar als je ervoor spaart weet ik zeker dat je er geen miskoop aan doet Knipoog ze gaan echt wel lang mee en kwaliteit is gewoon goed.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 05:51

geluksvogel schreef:
Ja dat weet ik ook. Ik heb ook Bv die sidepull die ik van jou heb gekocht, ook hoog zitten. Dat is mij ook altijd geleerd maar diegene deed hem toch echt vrij laag. Eigenlijk voor mijn gevoel onder het neusbeentje.

als hij onder het neusbotje hangt, hangt hij echt veel te laag. Er lopen trouwens vrij grote zenuwen over de paardenneus, normaal gesproken zit daar dus het neusbot tussen waardoor de inwerking neit scherp is. Maar als je een hoofdstel onder het neusbot hangt druk die vollop op de zenuwen en heb je dus een veel scherpere inwerking. Lijkt me trouwens heel erg onprettig voor een paard gezien zo via de neus ademen waardoor je mogelijk de ademhaling af kan knijpen...

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:55

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 14:27

Je foto doet het bij mij niet Geluksvogel !

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 18:22

Heeft iemand van jullie misschien ervaring met de weense caveson ? Is een kaptoom zonder ijzer in de neus en met mogelijkheid er een bit aan vast te maken .......

Groetjes,

Maris

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 18:25

ik heb nu ongeveer 3 maanden les in werken met een kaptoom en rij er ook mee. mijn merrietje is nogal nijdig op het bit en dit is dé uitkomst. ze loopt er super op, veel minder scheef(mond is al nagekeken dus begin daar niet over en al allerlij bitten geprobeert). Soms gebruik ik er een hoofdstel overheen voor het beetje extra werking en ze gaat er dan zo lekker op.

nou heeft mijn instructrice wel uitgelegd dat lang niet elke kaptoom geschikt is om te rijden wat wel weer minder is

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 18:29

Weet je ook waarom een kaptoom wel of niet geschikt is om er mee te rijden ?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 18:34

Maris schreef:
Weet je ook waarom een kaptoom wel of niet geschikt is om er mee te rijden ?

als de ringen niet te dicht bij elkaar zijn geplaatst. de gene van de divoza bijvoorbeeld zitten de ringen te veel in het midden waardoor als je er teugels aan doet deze gauw in de ogen van het paard zitten en ook eigenlijk alleen maar de neusriem naar achteren trekken inplaats van bij ophoudingen naar beneden of een kant.
Ik rij zelf met de nylon kaptoom van http://www.equimatch.nl goedkoop en ik moet zeggen dat hij super past om m'n beestje d'r koppie.
ik heb het dan over de gene van 18 euro, zie nu net dat er twee nieuwe soorten nylon kaptomen bij zijn

sjallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 12:42

nou dacht ik aan een kaptoom ,begin ik weer te twijfelen
ga eerst maar eens op zoek naar iemand in mn buurt met ervaring die eens kan kijken want waneer zit/is da ding nou goed

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 12:48

Ik heb nog een nylon kaptoom met ijzerwerk op de neus. mt full voor de liefhebber om uit te proberen. 2 keer gebruikt (heb nu een Bent Branderup). Voor 12,50 excl. verzenden mag ie weg Lachen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 15:07

Ik wil ook een leren ....nylon schijnt teveel te schuiven. Bevalt de BB kaptoom goed ?

Groetjes,

Maris