ik zit gewoon met vanalles in de knoop wat betreft de huisvesting van mijn pony
Huidige plek:
Bij een particulier zeg maar.
4 stallen
Zomers overdag weiland, snacht met hooi in de bak
'S winters smorgens gevoerd op stal, daarna in bak rond 17u weer binnen, rond 19u gevoerd (je mag zelf je voer klaarzetten, dus ook de hoeveelheid bepalen) Als je zomers savonds wilt rijden kan dat eigenlijk niet, omdat ze dan in de bak staan, of je moet ze even binnen zetten. Gelukkig gaan ze wel laat pas in de bak. Swinters als je wilt rijden moet je ze zelf even binnen zetten en daarna weer buiten. Swinters mest je dus zelf uit en zet je je voer klaar.
Nadelen:
swinters op stal snachts, overdag in de bak (=verveling)
zomers savonds in de bak, hooi is na een tijdje op, dus weer verveling
ik vind de hond eng
zomers staan ze savonds (laat) in de bak
swinters moet je de bak zelf vrij maken van ponys
swinters elke dag zelf mesten en voer klaarzetten
hij verveelt zich zomers snachts in de bak vrees ik als het hooi op is
swinters verveelt hij zich overdag in de bak (geen hooi want ze worden op stal gevoerd)
bij extreme regen wat nog weles voorkomt gaan ze later buiten en of eerder binnen
Voordelen:
zomers overdag weidegang
lekker rustig, je kan eigenlijk altijd in de bak in je uppie
je kan in de winter zelf je hoeveelheid hooi bepalen
je kan je stal mesten zoals je wilt (ik heb hem leeg zonder stro, er liggen rubber matten)
erg goedkoop!!!
heel dicht bij huis (kleine 10min fietsen)
De plek waar ik misschien heen zou willen
Veel groter, ik dacht 2 buitenbakken. Zomers dag en nacht op de wei, swinters overdag weidegang en savonds op stal.
Nadelen:
10minuten verder fietsen door de polder
Grotere kudde, waarvan ik niet weet hoe mijn pony dat gaat vinden
Meer mensen, dus waarschijnlijk drukker in de bak
Stal wordt gemest, dus ik weet niet of ik kan kiezen om er matten in te leggen en ik ben geen voorstander van stro ivm met hoefmechanisme dat slechter werkt en koliek gevaar
Ik weet niet of ik kan kiezen voor een zodanige hoeveelheid hooi dat het onbeperkt is
het kost me per maand waarschijnlijk 100euro meer aan stallingskosten
Voordelen:
Gezelliger, meer nh-ers om me heen
Geen enge hond
Stal wordt uitgemest dus niet elke dag de verplichting heen te moeten
Ook swinters overdag op de wei (dus geen verveling)
Zomers ook savonds op de wei (dus geen verveling)
Duin op max 10minuten stappen
ook bij extreem weer, altijd om 8uur smorgens naar buiten
Ik weet niet wat ik wil en wat ik moet doen. Ik ben vorig jaar ook al verhuisd, sta hier nu net een jaar. Ik vind het ergens zielig voor mijn pony om weer te verhuizen, en wat ik vooral denk: wat als het daar nu niet beter is? Wat als hij zich daar niet goed kan plaatsen, betere opties zijn er hier niet in de buurt. Het geld speelt in mijn hoofd natuurlijk ook mee, elke maand een fiks grotere uitgave..
Wel denk ik dat ik het daar zelf leuker vind, gezelliger. En voor mijn pony (dat knaagt dagelijks aan me
) denk ik dat hij veel gelukkig zal zijn als hij zomers ook snachts op de wei staat en winters overdag ook lekker op de wei ipv nu in de bak. Misschien is het voor de spijsvertering wel goed dat hij zomers ook hooi krijgt, maar dat kan ik misschien zelf in de zomer nog wel af en toe bijvoeren op eigen kosten.

Succes ermee!!
het gras staat natuurlijk niet hoog, maar als hij gewoon wat te knabbelen/te zoeken heeft is ie toch al meer bezig dan zich vervelen in de bak. Ook zag ik hem vandaag uit de sloot drinken, wat er ook erg leuk uitzag, maar ook dat heeft hij dus snel ondekt