beginnen met werken, longeren hoelang/hoevaak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roylinde

beginnen met werken, longeren hoelang/hoevaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 11:21

hoi ik ga mischien bezig met de fjord van mijn buurman.
het arme beest is veeel te dik (echt zeker 250 tot 300 kilo te zwaar denk ik) en er wordt niets mee gedaan.
ze is 1 1/2 jaar geleden beleerd, maar is daarna weer op het land gezet.ze is trouwens nu 5 jaar. (jong genoeg dus nog Lachen )
nu ga ik eerst longeren, ze moet tog echt eerst afvallen, dr past nu niet eens een zadel op als je t mij vraagt.
maar hoelang kan ik dat het beste doen, en hoevaak?
ik wil haar namelijk niet overbelasten, wand volgens mij maak ik haar dan alleen maar kapot. ze doet nu echt helemaal niets, en ze waggeld gewoon omdat ze zo dik is....

ik hoop dat ik iets leuks van dit paardje kan maken, in iedergeval voor haar.

maar hoe kan ik het beste beginnen?

groetjes roylinde

Lorri

Re: beginnen met werken, longeren hoelang/hoevaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 11:25

Ik zou beginnen met zo vijf keer per week te longeren. Beginnen met een tien minuten á kwartiertje en dit langzaam uitbreiden. En je merk ook wel aan het paard wanneer je moet stoppen.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 11:28

Lorri schreef:
Ik zou beginnen met zo vijf keer per week te longeren. Beginnen met een tien minuten á kwartiertje en dit langzaam uitbreiden. En je merk ook wel aan het paard wanneer je moet stoppen.

Sluit ik me bij aan, zo zou ik het ook aanpakken Knipoog

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:00

BEH-->LO

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:20

Hou er rekening mee dat longeren best zwaar is voor een paard dat veels te dik is. Ik weet natuurlijk niet of ze verkeersmak is en je haar buiten makkelijk kan houden, maar rustig stappen (let wel ...STAPPEN!! ) Is voor haar benen denk ik een mindere belasting dan op een rondje lopen. Natuurlijk moet je ook dit langzaam opbouwen. Als er wat kilo's af zijn dan eens 1 keer in de week longeren en ook dit heel langzaam vaker en langer doen. Beginnen met 5 keer per week aan de longe is ook voor haar hart een veels te grote belasting. Succes met je veels te dikke fjord!

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 19:00

ja daarom .. helaas is het een stuiterbal,... dus wandelen langs de weg ga ik niet proberen. wandel nu door het land en dan kleine stukjes draven..

laurasilence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 19:40

Longeren als conditietraining
Wanneer je begint je paard te longeren voor conditietraining kan je het beste een schema maken voor jezelf. Dit is beter voor het paard omdat je daaraan precies af kan zien wat je moet doen en je niet maar gewoon wat doet. Je kan kiezen om te longeren voor conditietraining bij bijvoorbeeld jonge paarden of paarden die aan het revalideren zijn. Begin nooit met meer als 10 minuten te longeren de allereerste keren, beide kanten een enkele keer is genoeg en begin altijd aan de makkelijke kant van het paard. Wanneer je iedere dag of om de dag longeert kan je makkelijk per week er vijf minuten bij optellen, breidt dan ook niet met meer dan vijf minuten per week uit, wil vooral niet te snel. Wanneer een paard er niet meer als drie keer per week uitkomt verhoog dan iedere twee weken met vijf minuten te verlengen. Zo kan het paard langzaam opbouwen en is er zekerheid dat je het dier niet overvraagd. Wanneer je paard wel op conditie is en al gewoon met hulpteugels loopt etc kan je altijd conditietraining doen als je wilt dat het dier nog beter wordt. Doe dan precies hetzelfde als het bovenstaande maar begin met de tijd die je normaal altijd longeert, dat kan 15 min. zijn maar ook een half uur. Tel er dan niet meer als een kwartier bij op in totaal en neem zeker de eerste vijf en de laatste vijf om in en uit te stappen. Nu kan je op schema de tijd van de draf en galop verlengen, de galop 1 minuut langer per week en de draf met 4/5 min per week en maak veel overgangen. Maak de intensiteit ook zwaarder, ook kan je longeren met balkjes en cavaletti's. Leuke variatie voor het paard en nog goed voor het ruggebruik ook, zo zet je het paard echt aan het werk! In de cursus zal deze training slechts als theorie aan bod komen.

Toevallig net gelezen op internet Knipoog hoop dat je er wat aan hebt

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 08:00

oke, supper bedankt.
helaas heb ik over het algemeen niet meer tijd als 2 of 3 keer in de week, maar het is beter als wat ze nu doet...
hopelijk komt het goed Lachen
bedankt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 15:53

Misschien wordt ze ook wel overvoerd? dan zou ik dat eerst eens aankaarten bij je buurman. En daarbij denk ik dat het schema van laurasilence een perfecte opbouw voor longeren is!

succes met je dikkiej Knipoog

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 20:27

ja... ze is zeker overvoerd. helaas heb ik de beste man verteld dat het niet goed is om het dier (al zijn dieren trouwens) zo te overvoeren, maar hij doet het echt uit goede wil....
dat is het lastige ook...
zelfs de dierenarts heeft het gezecht, maar hij blijft er bij dat hij alleen goed voor zijn dieren zorgt, dat het gewoon komt om dat de dieren niet genoeg beweging krijgen...

lastig...