Na aanleiding van een beginnende discussie in het topic Pas op!! Pessoa systeem.
Hier een nieuw topic over een elastiek versus een niet rekkende hulpteugel. Heb het begin van de discussie gekopieerd is hieronder te vinden... discussier verder zou ik zeggen.
Romy18 zegt: Ik zelf longeer trouwens het liefst met een halsverlenger voor de jonge paarden (elastiek dus) om ze te laten wennen aan druk op het bit zonder er bang van te worden; daarna neem ik ze al snel over op een dubbele longe zodat ik zelf voel wat voor druk er op dat bit staat en zelf kan regelen bv iets meer binnen stelling, even door pakken met de buiten teugel, iets hoger/lager instellen etc.... Die achterhand eronder krijgen aan de longe en vooral een kwestie van erbij blijven met je zweep of stem, gewoon lekker door stappen, draven en galopperen rustig op vangen met je hand, veel overgangen en schakelen en het paard komt vanzelf meer op de achterhand
Greetz
Born2becrazy zegt: nee een elastiek is een goed hulpmiddel
Timilon zegt: omdat veel paarden op een elastiek gaan hangen,er is geen punt waarop ze niet verder kunnen.
Romy18 zegt: Als een paard jong of oud op de elastiek gaan hangen ben je er zelf niet genoeg bij met je zweep, de normale reactie van een paard is wanneer je hem voorwaarts drijft het hoofd omhoog komt en dus de druk van de elastiek af gaat, de meeste paarden zijn echter zo slim dat ze de druk zo licht mogelijk houden en niet gaan hangen op de elastiek.
Timilon zegt: en omdat de elastiek mee blijft geven gaat een paard dus hangen.als een paard op een bepaald punt niet verder kan stopt het idd,maar een elastiek heeft dat punt niet.als ik dan toch een hulpmiddel zou gebruiken is het een gogue.dat is mijn mening maar ik ben zowieso niet zo weg van allerlei hulpmiddelen.
Romy18 zegt: Dan longeer je naar mijn idee toch echt niet goed als ie op een elastiek gaat hangen. Mocht ie toch gaan hangen in een elastiek is die druk nog altijd minder (dus minder kans op angst voor het bit/ aanleuning) als met een hulpteugel die niet mee geeft en de heletijd een "ruk" in de mond geeft of een constante druk op de mond houdt. Pak een stiekje doe die aan je vinger en 'trek', pak vervolgens een stuk touw dat niet rekt en 'trek' dan net zo hard en je voelt vanzelf het verschil. Een jong paard heeft nog geen goede/vaste aanleuning als je met een elastiek rond je vinger steeds onregelmatig 'trekt' of je doet dat met een touwtje dat steeds los valt en dan weer aanspant weet ik toch wel wat ik liever in mijn mond zou hebben. Druk verminderen op een touwtje gaat haast niet, met een elastiek juist wel. Onder het zadel wil jij ook een gelijke aanleuning, dit boots je naar mijn idee met een elastiek 10 keer beter na als met een touwtje dat telkens los valt. (touwtje in deze hele tekst= gelijk aan elke hulpteugel zonder rek)(let wel in heb het hier over een jong paard, met een ouder paard zou die aanleuning al mooi gelijk matig moeten zijn en vind ik een touwtje weer minder een probleem al boots ik dat liever met een dubbele longe na, op een touwtje weet ik niet wat voor druk er op het bit staat aan de dubbele longe wel. Ik ben van het principe zo min mogelijk druk in die mond zowel aan de longe als ohz daarom kies ik juist voor een elastiek.
Greetz
ps niet helemaal on-topic meer maar dit vind ik net zo'n intressante discussie, zal even een nieuw topic openen...
Niet rekkende hulpteugel. Een paard moet leren wijken voor druk, ook in de mond. Een nagevend paard beloond zichzelf - druk valt weg. Elastiek kan er idd toe leiden dat een paard gaat hangen.
Nu is het verschil dat ik western rijdt en dus geen constante aanleuning wil. Loslaten en het wegvallen van druk (in dit geval veroorzaakt door het paard zelf) is de beloning. Het paard zal de comfortzone opzoeken, en daar uiteindelijk ook blijven lopen.
Ok dat je western rijdt verschilt inderdaad een hele boel met engels ik ga dan ook uit van de engelse manier, maar ik begrijp dat het er in jullie tak van sport met een niet rekkende hulpteugel gewerkt wordt. In dit geval gaat de discussie niet helemaal op. Alhoewel ik het niet eens ben met dat een paard op een elastiek gaat hangen, in elk geval niet meer als op een touwtje en ben ik van mening dat dit enkel te maken heeft met je manier van longeren. Grote nadeel is dat dit niet te bewijzen valt of je moet op 1 of andere manier druklezers in de hulpteugel kunnen verwerken die de druk lezen en opslaan zodat je het na het longeren kan vergelijken. (weet niet of hier iemand creatief en technisch is aangelegd?) zou een mooi onderzoek zijn! (misschien nog wel leuk voor mijn afstudeer project (4e jaars managment paardenhouderij) gaat nadenken of dat te realiseren valt)
Ik heb ook met halsverlenger gereden en gelongeerd en zelf meegemaakt dat mijn paard ging hangen. Longeren met Pessoa gaat daarentegen veel beter. Ik mag niet te hoog instellen want het is een echte Quarter (dus lage halsaanzet en overbouwd), maar ze gaat een partij marcheren dat het een lust is om te zien. En dat mis ik bij het longeren met elastiek.
Ik longeer overigens los, zonder longeerlijn. Pessoa om, los in een ronde longeerkraal en mbv lichaamspositie richting en snelheid bepalen.
Ik heb een elastiek liggen, gebruik dat ding nooit. De gene waarbij ik het in het verleden wel bij geprobeerd heb gingen hangen en deden dit op een touwtje of dubbele longe niet. En ook niet op een pessoa (al is die weer de deur uit, vond het een onding om mee te werken).
Ik longeer zoizo heel weinig. Enkel m'n groene gebleseerde 13 jarige die onbelast moet bewegen. Zodra die weer in orde is gaat die onder het zadel en voor de wagen.
ik longeer mijn 3,5 jarige met touwtjes (die lammert haanstra ook gebruikt). het is een zeil touw en die knoop ik dan gewoon zo vast dat hij alle kanten op kan. ik doe een knoopje in het midden zodat ik weet waar het punt is waar ik aan alle2 de kanten gelijke druk geef dan doe ik de 1 kanten door de ringen heen halen (van het zadel of de onderste van de longeersingel) dan doe ik de touwtjes door het bit en dan naar beneden (de touwtjes hou ik gelijk qua lengte door ze tegen elkaar aan te leggen en dan door de ring heen te halen en de knoop onder de buik vast te maken). als ik heel veel overgangen maak met mijn paard loopt die veel soepeler en houd hij ook niet vast (reageerd sneller en leert dat druk wijken is en dus zelf zijn spieren leert te gebruiken zodat hij uit zichzelf gaat nageven als ik mijn handen neer zet).
ik ben niet zo weg van iets waar ze uit worden gedaagd om in te gaan hangen (helemaal omdat hij zo jong is wil ik hebben dat hij leert dat druk meteen los en nageven is).
Ik gebruik ook gewoon het touwtje. Ik ben ook niet voor elastiek en wel om de bekende reden dat paarden erop gaan hangen. Om het moment dat ze gaan hangen gebruiken ze volgens mij een andere spiergroep dan die je wilt aanspreken. Ik neem aan dat een elastiek dus nooit los hangt, dus dat je constante druk hebt. Ikkan me niet voorstellen dat dat goed is.. Met rijden heb je toch ook contact en geen druk.. Ik ga gewoon voor het touwtje en in de gewenste houding hebben ze geen druk. Wel hebben ze wat vrijheid omdat het touwtje door de bitringen kan bewegen. Ik rijd overigens gewoon engels..
Ik had een meisje op de cursus longeren die ook western reed. Maar haar paard liep totaal niet aan de longe, gewoon op de engelse manier begon hij ineens veel beter te bewegen en zijn benen eronder te zetten.
Reactie op Tilimon: Geen hulpmiddelen bij het longeren? Zonder dergelijk materiaal vind ik longeren geen effectieve trainingsmethode, dan is het gewoon in de rondte laten lopen..