Pas op!! Pessoa systeem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ik gebruik een pessoa systeem aan de longe!

Ja
83 (31%)
Nee
71 (26%)
Paard is jonger dan 6 jaar
36 (13%)
Paard is ouder dan 6 jaar
74 (28%)

Totaal aantal stemmen: 264

Romy18

Pas op!! Pessoa systeem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 20:17

Hey hey iedereen,

Ik lees steeds vaker dat er met een pessoa systeem wordt gelongeerd, ook nog erg jonge paarden en daar ben ik eigenlijk een beetje bang voor. Pessoa systeem is heel fijn maar o zo sterk en o zo intensief voor een paard.
Ik wil daarom hierbij iedereen waarschuwen die met pessoa longeerd er mee uit te kijken.
Voor een jong paard t/m 5jaar vind ik het zoizo al niet geschikt, het paard is nog niet uit gegroeid en wordt in een houding gedwongen die absoluut niet natuurlijk is voor een paard hiermee heb je binnen de kortste keren blessure's. En dan met name rug en peesblessure's.
Een pessoa systeem vind ik niet geschikt voor dagelijkse training enkel voor paarden die al fijn gereden en getraind zijn is een pessoa fijn om hem net even dan kleine beetje extra te laten doen.
Wil je de pessoa toch gebruiken zorg dan iig voor:
- fijne bodem -> dus stevig maar niet hard en zeker niet te zwaar (geld altijd voor longeren)
- minimaal 20 minuten los werken (10 min stappen daarna draven en galoperen eventueel met halsverlenger)
- maximaal 10 minuten aan de pessoa trainen
- minimaal 20 minuten afwerken (10 min uitdraven en 10 min uitstappen)
- maximaal 1 keer in de week gebruiken de volgende dag altijd goed laag en over de rug los rijden.

Geen aanval naar mensen die het systeem gebruiken enkel een waarschuwing heb al veel rugblessure's gezien waarbij bij veel uitkwam dat er te zwaar getraind werd met het pessoa systeem (mensen die een 3 jarige 3 keer rijden en 2 keer met pessoa longeren is vragen om problemen) en nu zie ik het hier ook meer en meer verschijnen; het lijkt wel een trend; een trend met concequentie's

Greetz

Romy18

Re: Pas op!! Pessoa systeem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 20:22

Ik zelf longeer trouwens het liefst met een halsverlenger voor de jonge paarden (elastiek dus) om ze te laten wennen aan druk op het bit zonder er bang van te worden; daarna neem ik ze al snel over op een dubbele longe zodat ik zelf voel wat voor druk er op dat bit staat en zelf kan regelen bv iets meer binnen stelling, even door pakken met de buiten teugel, iets hoger/lager instellen etc....
Die achterhand eronder krijgen aan de longe en vooral een kwestie van erbij blijven met je zweep of stem, gewoon lekker door stappen, draven en galopperen rustig op vangen met je hand, veel overgangen en schakelen en het paard komt vanzelf meer op de achterhand

Greetz

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:26

nee een elastiek is een goed hulpmiddel

Maarre op zich goed dat je er even op wijst.. No hard feelings here!

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 20:30

ik vind een elastiek heel fijn ja; waarom heb jij daar een minder gevoel bij dan?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:31

volgens mij noem je het een PASSOA, Pessoa is een springruiter....

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 20:33

passoa is een drankje Tong uitsteken het is toch echt pessoa

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:34

Ik longeer mijn jonge paardjes ook de eerste tijd aan een elastiekje, ze wennen dan mooi aan wat druk op het bit zonder dat het te strak zit en ze bang maakt. Als ze eenmaal goed gewend zijn dan zet ik ze bij met een touwtje.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:35

Het maakt eigenlijk niet uit wat je gebruikt met longeren. Mits GOED gebruikt kan ook de pessoateugel geen kwaad, net als alle andere hulpteugels.
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 09-10-07 20:43, in het totaal 2 keer bewerkt

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:36

omdat veel paarden op een elastiek gaan hangen,er is geen punt waarop ze niet verder kunnen.waarom is een pessoa volgens jou vragen om rugproblemen?het is toch een HULPmiddel zodat ze de hals laten zakken en de achterhand er goed onder brengen?longeren moet je ALTIJD met beleid doen,ik ben niet zo weg van longeren,als je erop zit kun je veel meer voelen,o.a wanneer een paard moe word.dat is bij longeren veel minder duidelijk.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:36

benangelique schreef:
volgens mij noem je het een PASSOA, Pessoa is een springruiter....

Whaahaha, het is toch echt inderdaad een pessoa en passoa is een alcoholisch drankje.

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:37

Ik longeer zo nu en dan eens met pessoatuigje. Mijn paard is 14 jaar, ik doe het minder dan eens per week en ik wissel het af met longeren aan de dubbele longe. Ook heb ik em meestal op de lage stand en zorg ik er voor dat het tuigje vrij losjes zit.
Longeren met een pessoatuigje doe ik meestal een half uur. Ik warm mijn paard rustig op en stap regelmatig even tussendoor.
Mijn paard loopt er tijdens het longeren altijd ontspannen bij, toont geen verzet en ik merk de volgende dag ook niet dat ze spierpijn heeft/stijf is.

@ benangelique: Het is overigens gewoon pEssoa.

@ Romy18: Ik heb wel eens gehoord dat een paard hangerig kan worden bij het gebruik van elastiek. Ervaring hiermee heb ik niet, maar ik gebruik eigenlijk nooit een elastiek.

EDIT: zie dat beide dingen al gezegd zijn Knipoog Bloos

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:40

hihi heel grappig, noem dat ding al jaren passoa! Ja

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:43

Longeren met Passoateugel
Een longeur met goed rijtechnisch inzicht kan ervoor kiezen zijn paard met een passoateugel te longeren. Deze kan op diverse manieren worden bevestigd, hoog en opgericht, laag en lang of diep en rond. Deze keuze is afhankelijk van de leeftijd en geoefendheid van het paard. De passoateugel loopt van het bit naar de achterhand, wanneer het dier van voor zijn hoofd omhoog doet zal het druk van achteren voelen waardoor het voorwaarts gedreven wordt en zo kan ondertreden. Dus ook andersom, als het van achter uitzwaait voelt hij het in zijn mond. Een passoateugel heeft eigenlijk hetzelfde effect als een spelende hand van de ruiter. Met dubbele longe longeren komt eigenlijk op hetzelfde neer alleen heb je meer controle, hier is ook meer handigheid voor nodig

je ziet; op diverse sites wordt het steeds anders genoemd. vandaar de verwarring natuurlijk!

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:44

Wat ik trouwens wel eens gelezen heb is dat je bij longeren (als je geen longeercirkel hebt of stukje bak afzet) je paard al snel scheeftrekt, omdat ie eenzijdige druk heeft van de longe en naar binnen getrokken wordt. Ik had er nog nooit echt bij stil gestaan (en nu hangt mijn paard niet op de longe) maar dan maakt het al weinig uit wat voor hulpteugel je gebruikt..

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:46

Bedankt voor deze tips romy Lachen
Ikzelf longeer(de) ook 1 keer in de week mijn 3,5 jarig paardje met pessoa, maar ik ga er toch nog eens even goed overnadenken.
Nu moet ik er wel bij vermelden dat ik bij Lucky de pessoa nooit strak had/heb zitten en hij er altijd mooi lang laag en ontspannen mee liep/loopt. Af en toe gebruik ik de dubbele longe, maar hiermee liep luck naar mijn idee altijd te opgekropt (mede door mijn onkunde) en toen heeft de DA me aangeraden om het met pessoa te proberen...

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:51

Als je het in- en uitstappen er van af haalt ben je je paard dus 30 minuten op de cirkel aan het werken. Vind ik persoonlijk veel te lang, longeren is sowieso een belasting voor je paard en heel eenzijdig.

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:53

Ik denk dat je, mits je het inderdaad erg los hebt hangen en je paard ontspannen loopt en geen verzet toont, je er zo nu en dan wel eens mee kan longeren. Maar ik zou dit vooral nu nog niet te vaak doen en als je het doet niet te lang. Ook zou ik de hogere standen van het pessoatuigje eerst niet gebruiken omdat je paard daar nog niet aan toe is.

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:00

@ Jola: Bedoel je mij? Ik heb het instappen er bij ingerekend. Daarbij wissel ik beide kanten regelmatig af dus ze loopt echt geen kwartier op de ene kant en een kwartier op de andere. Ook stap ik tussendoor regelmatig. Dus zo eenzijdig vind ik dat eigenlijk niet. Galoperen doe ik niet zo vaak met het pessoatuig om, en zoiezo niet als ie op de laagste stand staat (wat meestal het geval is). Bij het uitstappen haal ik het pessoatuig los en kan ze lekker halsstrekken, dit zit niet bij het half uur in, maar komt daarna nog.
Op deze manier heb ik ongeveer 10 minuten op beide kanten (wel afgewisseld dus). Dit kan mijn paard wel hebben. Normaal gesproken rijd ik meestal een uur en dan moet ze ook wel eens flink aan het werk. Dus die 20 minuten rustig longeren heeft ze ook geen problemen mee.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:06

Heb het met mijn vorige paard ook gebruikt, maar mijn 5 jarige longeer ik nu met dubbele lijnen en vind dit een stuk fijner eerlijk gezegd. Ik heb het idee dat ik met dubbele lijnen veel gerichter kan longeren en trainen dan met een pessoa. Vind het ook minder gevaarlijk. Als een paard bv schrikt kan die aardig vast komen te zitten in een pessoatuig en kan je lelijke ongelukken krijgen, een dubbele lijn is een stuk veiliger

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:07

Ik bedoel meer dat het toch 30 minuten dat zelfde cirkeltje blijft. Is heel anders dan wanneer je een paard een uur stevig aan het werk zet waarbij je ook andere oefeningen rijdt.
Het maakt dan niet uit of je rustig aan longeert of juist hard laat werken, het blijft hetzelfde cirkeltje.

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik longeer mijn paard zelf ook, dus ik ben niet tegen longeren op zich, alleen dat stomme cirkeltje he Clown
Ik probeer tijdens het longeren daarom ook lange zijdes mee te pakken, cirkel vergroten/verkleinen etc, heb je net iets meer variatie Haha!

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 21:09

timilon schreef:
omdat veel paarden op een elastiek gaan hangen,er is geen punt waarop ze niet verder kunnen.waarom is een pessoa volgens jou vragen om rugproblemen?het is toch een HULPmiddel zodat ze de hals laten zakken en de achterhand er goed onder brengen?longeren moet je ALTIJD met beleid doen,ik ben niet zo weg van longeren,als je erop zit kun je veel meer voelen,o.a wanneer een paard moe word.dat is bij longeren veel minder duidelijk.

Als een paard jong of oud op de elastiek gaan hangen ben je er zelf niet genoeg bij met je zweep, de normale reactie van een paard is wanneer je hem voorwaarts drijft het hoofd omhoog komt en dus de druk van de elastiek af gaat, de meeste paarden zijn echter zo slim dat ze de druk zo licht mogelijk houden en niet gaan hangen op de elastiek.

Een pessoa is een hulpmiddel ja maar een pessoa is ook een dwang middel het paard moet wel in die geforceerde houding lopen met elke andere teugel is er ook dwang maar minder omdat die niet zowel aan de voor- en achterkant inwerken, elke andere teugel werkt in op de voorhand en enkel bij goed gebruik ook op de rug en achterhand, een pessoa werkt altijd in op de rug en achterhand en wordt daarmee veel sneller misbruikt (99% door onkunde) vandaar ook dat er met pessoa gebruik meer blessure's optreden.

Wat betreft het cirkeltje -> ik longeer zelf ook liever in de binnen of buiten pisten om de hele piste te gebruiken maar op veel stallen mag dat nu eenmaal niet daarom dat ik ook nadruk leg op de bodem van een longeerpiste en op aan beide zijdes werken al staat dat niet in mijn begin post.

Greetz

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:11

Oh, ja dat doe ik inderdaad ook. Zo nu en dan even een stukje lange zijde en volte vergroten verkleinen. Lachen Maar ik snap wat je bedoelt Jola. Knipoog

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:50

en omdat de elastiek mee blijft geven gaat een paard dus hangen.als een paard op een bepaald punt niet verder kan stopt het idd,maar een elastiek heeft dat punt niet.als ik dan toch een hulpmiddel zou gebruiken is het een gogue.dat is mijn mening maar ik ben zowieso niet zo weg van allerlei hulpmiddelen.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:00

Ik gebruik wel een pessoa longeerteugel bij mijn 3,5 jarige vz fries. Ik vind het juist GEEN dwangmiddel, dat vind ik meer met een elastiek of bijzets.
Mits je de pessoa goed gebruikt (niet te strak, niet te lang etc) kan het m.i. geen kwaad. Het paard loopt dan juist niet in een onnatuurlijke houding, maar in een natuurlijke ontspannen houding (kijk maar eens hoe vaak paarden gaan draven met het neusje over de grond, mijn vz fries doet dit uit zichzelf ook veel)
Ik stel hem in op de laagste stand en niet te strak, zowel het bontje als de lijnen door het bit heen niet te strak. Zo wordt ze vriendelijk gevraagd om zich te ontspannen en haar rug en achterhand goed te gebruiken.
Ik longeer met de pessoa meestal 20 minuutjes, dan heeft ze m ook door en loopt ze heerlijk ontspannen (ze is een fries en heeft nogal de neiging om op te kroppen, daarom vind ik dit zo'n fijne manier van longeren)

Ik longeer ook weleens met de dubbele longe, maar dat vind Maaike toch een stuk lastiger en dan loopt ze veel sneller gestressd en opgekropt. Ook bijzets vind ik niet fijn om mee te longeren. Het gaat er mij ook niet om dat ze met longeren 'in de krul loopt', maar ze moet juist mooi ontspannen gaan lopen met goed rug en achterhand gebruik.

Heb nu geen foto bij de hand, maar ga er 1 zoeken om te laten zien hoe ik m gebruik.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 22:07

Dan longeer je naar mijn idee toch echt niet goed als ie op een elastiek gaat hangen.
Mocht ie toch gaan hangen in een elastiek is die druk nog altijd minder (dus minder kans op angst voor het bit/ aanleuning) als met een hulpteugel die niet mee geeft en de heletijd een "ruk" in de mond geeft of een constante druk op de mond houdt.
Pak een stiekje doe die aan je vinger en 'trek', pak vervolgens een stuk touw dat niet rekt en 'trek' dan net zo hard en je voelt vanzelf het verschil.
Een jong paard heeft nog geen goede/vaste aanleuning als je met een elastiek rond je vinger steeds onregelmatig 'trekt' of je doet dat met een touwtje dat steeds los valt en dan weer aanspant weet ik toch wel wat ik liever in mijn mond zou hebben.
Druk verminderen op een touwtje gaat haast niet, met een elastiek juist wel. Onder het zadel wil jij ook een gelijke aanleuning, dit boots je naar mijn idee met een elastiek 10 keer beter na als met een touwtje dat telkens los valt.
(touwtje in deze hele tekst= gelijk aan elke hulpteugel zonder rek)(let wel in heb het hier over een jong paard, met een ouder paard zou die aanleuning al mooi gelijk matig moeten zijn en vind ik een touwtje weer minder een probleem al boots ik dat liever met een dubbele longe na, op een touwtje weet ik niet wat voor druk er op het bit staat aan de dubbele longe wel.

Ik ben van het principe zo min mogelijk druk in die mond zowel aan de longe als ohz daarom kies ik juist voor een elastiek.

Greetz

ps niet helemaal on-topic meer maar dit vind ik net zo'n intressante discussie, zal even een nieuw topic openen...