Mensen ik zoek tips!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jespri

Mensen ik zoek tips!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 16:53

Ik heb een paar dingetjes..
Ik heb 3 paarden een fries van 2 een shetlander van 11 en een holsteiner van 6 mijn vragen:
Holsteiner rij ik met sporen hoe kan ik die het best vervangen? rij ik zonder dan negeert hij me been volkome..

Shetlander kan zonder bit gerden worden alleen is erg ondeugend we rijden der dus met een licht bitje maar ze word steeds sterker lijkt wel en we rukken echt niet in de mond wat kan ik nou het beste aan doen om het zo vriendelijk mogelijk te houden?

Fries gaan we binnenkort (2008) inrijden dit wil ik voornamelijk op natuurlijkste manier doen.
Het gaat wel onder begeleiding en ze krijgt waarschijnlijk wel een bit in.. maar ik heb wel een keer een pony ingereden zonder zadel dit is me erg goed bevallen omdat het contact vind ik dan veel beter is... nu graag jullie meningen..

Hopelijk hebben jullie tips

Angela

Re: Mensen ik zoek tips!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:29

Ik zeg: niet zonder zadel inrijden. Dit kan alleen als je echt 100% zeker bent dat het paard onder geen enkele omstandigheid gek gaat doen. Als je van het paard afvalt tijdens zo'n actie, en het paard daarvan schrikt, teken je het paard voor het leven... Kies bijv. voor een boomlooszadel, dat geeft ook een goed contact, maar veel meer stevigheid bij een overwachte actie. Verder als het kan wel inrijden zonder bit. Op die manier kun je het paard alles leren zonder in de mond te hoeven remmen, hierdoor blijft de mond gevoelig, en kun je later als het paard alles kent veel fijner met een bit gaan rijden.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 17:34

oke.. die pony was ook maar 1,12 Tong uitsteken en heel rustig dus we waren er wel 85% dat ze niet uit het niets raar zou gaan doen.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:36

probeer het met een boomloos zadel anders, zit je toch wat meer na de vorm van je fries maar je hebt wel de steun van je beugels mocht het nodig zijn

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:39

als je en goeie band hebt met het paard kan je zonder zadel inrijden. ik ben er ook zo op gestapt nota bene in het bos, had nog nooit iemand opgezeten. heb wel ruim een jaar met haar gekeuteld/ gelopen maw vertrouwen winnen. als dat er is kan je de wereld aan met je paard! het paard vertrouwd jou dus waarom zou ze je er vanaf bokken? niet! een zadel is vreemd en zit nog strak ook. mensen doen er eerts een zadel op uit angst maar omdat iedereen het zo doet wil nog niet zeggen dat het goed is;-) suc6

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 17:44

Daar heeft maatje ook weer een punt.. ik loop nu al van af januari met me fries en zodra ze weer op stal komt (1 november)
Is het weer keutelen geslagen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:37

Dat je paard niet reageerd is puur een rijtechnisch probleem wat je alleen op kan gaan lossen door heel consequent handelen. Ieder paard heeft een erg gevoelige huid dus hij voelt jou zeker. Waarschijnlijk geef je met je gewicht of je handen een tegenstrijdige hulp waardoor hij steeds verder afgestompt is. Dat probleem moet eerst opgelost. Vervolgens moet je iets zoeken waarop hij wel reageert: bijv. zoals bij parelli een zacht stuk touw pakken en dat van links naar rechts zwaaien tot t zn kont steeds iets steviger aantikt op zn kont. Reageert je paard op iets dat je gevonden hebt dan ga je hem gevoeliger maken door:

1. je zachte uiteindelijke beenhulp te geven
2. bij geen reactie een iets duidelijkere beenhulp
3. beginnen met bijv. het touw totdat ie vooruit gaat en dan onmiddelijk de beenhulp loslaten en ontspannen.

Als je dit consequent doet zal het probleem binnen een aantal keer redelijk opgelost moeten zijn. Wees er dus echter wel 100% zeker van dat je alle evt. beperkingen naar voren hebt weggenomen. Dus dat betekent in het begin gewoon met waslijnen vanuit halthouden beginnen totdat je paard weer de geoie reactie=activiteit aan je beenhulp heeft gekoppeld.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 18:47

Dankje wel fellor ik heb er bij andere paarden nooit last van eerlijk gezegd... en mijn teugels hangen meestal te los ruiter foutje late we maar zegge

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 06:18

Mijn teugels hangen altijd los??
Waarom is dat een foutje?

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 12:19

Ik heb altijd me teugels te los dan te strak heb zelf altijd gevoel dat ik ze heel strak heb maar dan hangen ze altijd heel wat losser dat is me foutje snap je hem nu?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:22

_STS_Angels_ schreef:
Ik heb een paar dingetjes..
Ik heb 3 paarden een fries van 2 een shetlander van 11 en een holsteiner van 6 mijn vragen:
Holsteiner rij ik met sporen hoe kan ik die het best vervangen? rij ik zonder dan negeert hij me been volkome..

Goed les nemen, je paard is niet voor het been.

_STS_Angels_ schreef:
Shetlander kan zonder bit gerden worden alleen is erg ondeugend we rijden der dus met een licht bitje maar ze word steeds sterker lijkt wel en we rukken echt niet in de mond wat kan ik nou het beste aan doen om het zo vriendelijk mogelijk te houden?

Goed les nemen, pony krijgt teveel kansen van je. Mogelijk ben je niet consequent.

_STS_Angels_ schreef:
Fries gaan we binnenkort (2008) inrijden dit wil ik voornamelijk op natuurlijkste manier doen.
Het gaat wel onder begeleiding en ze krijgt waarschijnlijk wel een bit in.. maar ik heb wel een keer een pony ingereden zonder zadel dit is me erg goed bevallen omdat het contact vind ik dan veel beter is... nu graag jullie meningen..

Bij het zadelmak maken kun je best eens zonder zadel op die rug zitten, maar op het moment dat je richting rijden gaat is een zadel zeer gewenst. Goede begeleiding/hulp is ook hierbij een noodzaak.

Of je teugels te los (of niet) zijn hangt voor een groot deel ook af van welke optoming je gebruikt. Met een trens is normaal gesproken enige aanleuning gewenst, in ieder geval wel wanneer je gymnastiserend bezig wilt zijn. Het gaat dan om een elastisch contact met de mond.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 16:00

Heel erg bedankt ik weet genoeg!
Dit topic mag eventuweel een slotje op!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:01

dat constante contact met de mond vind ik zo'n onzin, er is weinig van Hempfling waar ik echt wat mee kan, maar als hij het heeft over verzameling aan de losse teugel kan ik me daar wel in vinden.

Bodin_Tom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 11:04

je moet je paard als het ware elektrisch maken aan je kuit zei m'n instructrice weleens tegen me
met die van mij was het zo dat hij dacht van als ik half me best doe dan kom ik ook wel de bak rond
maar met die van jou is het anders lees ik
natuurlijk ben je lief voor hem maar misschien wel iets te lief
succes met het oplossen van je probleem en een knuffel voor je paarden

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 12:34

Zou ik doen bedankt!