Chris irwin

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Chris irwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 08:25

Hallo,

Ik ben een nieuwkomer op dit forum en probeer al langere tijd dingen uit NH te leren, waarbij ik zo breed mogelijk probeer te kijken. Heb me oa verdiept in Parrelli (niet mijn ding) Emiel Voest (mooie demo van gezien. Heb ook boek en video) en Hempfling (een topper in de omgang met paarden, maar moeilijk om zijn 'dingen' te leren. Hij heeft van nature een uitstraling die ik mis Tong uitsteken ) en nog wat andere trainers en ik probeer gewoon uit wat me ligt. Ik had vroeger een oud paard en kon hem goed longeren zonder longe, sturen op afstand, rijden met alleen een touwtje etc., maar dat was ook een super lief paard, altijd bereid om alles te doen en heel gezellig Haha! -we reden vooral veel buiten. Later een tinker gehad die super reageerde op kleine aanwijzingen, maar voor mij met buitenrijden veel te heet was (ben heel lang geleden gevallen en heb de ruggewervel gebroken gehad en ben daardoor onzeker geworden met pittige paarden Verdrietig . Dat het niet zo goed ging samen buiten was dus absoluut niet zijn schuld) Nu, na lang, heb ik twee shethengstjes en dat is heel eventjes anders Haha! Die zijn duidelijk minder subtiel Haha! En sinds een week een gepensioneerde haflinger, waarmee ik nog wat rustig buiten wil rondrijden, maar waarmee ik tot nu alleen even wandel en wat grondoef doen om elkaar goed te leren kennen en omdat ik wil weten hoe hij buiten overal op reageert. Maar ik ben dus altijd op zoek naar nieuwe dingen om te leren. Je kunt zeker niet elke methode/handvat bij ieder paard gebruiken, heb ik geleerd. Nu lees ik tegenwoordig vaker over chris irwin, maar die ken ik dus nog niet.
Dus ben ik erg geinteresseerd in jullie meningen, alvorens ik mij dadelijk weer arm koop aan boeken aan video's Haha!

Inge_

Re: Chris irwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:19

Tja ik kan wel gaan vertellen wie ik goed vind uit de NH wereld, maar daar heb je weinig aan. Knipoog
Ik ben nu veel bezig met Parelli maar dat is niet jouw ding. Knipoog

Chris Irwin heb ik 2 keer aan het werk gezien, vind hem goed met paarden maar erg ingewikkeld, na die demo's heb ik niet het idee dat ik daaruit wat heb opgepikt wat ik met mijn paard zou kunnen doen.

Op de NH dag heb ik ook Donald Newe (van Alexander Nevzorov) aan het werk gezien, vond hem heel erg goed, paard word helemaal vrijgelaten om te doen wat hij wil. Misschien is dat wat voor je?
http://www.nevzorov-haute-ecole.com/en/

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:55

Tsja, ik ben in het bezit van een aantal DVD's van Irwin en ben eigenlijk best wel over hem te spreken Ja
Er zitten toch wel een heel aantal interessante dingen in. Het is een wat meer dressuurmatige benadering denk ik. Er wordt niet gewerkt met een carrotstick zoals parelli doet, maar met een zweep.
Het roundpenn werk wordt gedaan met een longeerzweep en er wordt heel veel aandacht besteed aan hoe jouw lichaamshouding de reactie van het paard beinvloed.
Natuurlijk zitten er ook altijd weer dingen in die je zelf niet zo zou doen, of zelfs niet zo zou willen zien. Maar zo heeft alles zo zijn voor en nadelen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 15:35

Ik vraag me af wat je aan Parelli niet ligt. De nieuwe pakketten zijn zoveel beter dan het oude programma, het Horse Behaviour pakket is een dermate openbaring voor het leren kijken en analyseren van een paard, dat al het andere er eigenlijk bij in het niet valt.
Probleem met Parelli is dan wel dat je niet alleen je dingetje doet, maar je paard ook uitdaagt om mee te denken. Als je je paard alleen maar de standaard dingen laat doen en verder niet uitdaagt, je verbeelding niet gebruikt, is Parelli idd niets voor je. Maar dat ligt dan niet aan Parelli.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 17:03

Toch wel apart... het topic gaat niet over parelli, maar blijkbaar is dat het enige waar de mensen hier iets van kennen Verward

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 17:06

Ik heb ook DVD's van Chris Irwin maar ben nog niet heel ver gekomen, ze zijn zo ontzettend saai dat ik halverwege steeds in slaap val Clown

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 18:34

alvast bedankt voor het meedenken... Cassidy, ben een beetje verbaasd over jouw reactie. Ik heb helemaal niets tegen parelli, maar ieder heeft zijn voorkeuren. Ik volg zoveel mogelijk VD en verschillende stromingen en kijk gewoon wat bij mij past. Parelli ligt mij wat minder, net zo goed als dat een ander Hempfling of Voest misschien wat minder zal liggen. Dat heeft niets met de betreffende trainer te maken (die best keigoed kan zijn) maar met je eigen aard en misschien die van je paard. Paarden kunnen ook voorkeuren hebben Haha! Ik denk trouwens dat het ook niet zo van belang is welke stroming je precies volgt of ,misschien zelf overal iets uitpikt wat je prettig vindt. Waar het wel om gaat is dat je een manier van werken vindt met je paard die jou en je paard ligt en die voor jou en je paard werkt en dat je zo tot een prettige samenwerking komt en een goede band opbouwd. En of je dan aanhanger bent van parelli, voest, hemfling of wie dan ook is niet relevant. Zelf vind ik dat je heel veel kunt leren van het bekijken van heel veel verschillende trainers en dingen uitproberen, uiteraard met gebruik van gezond verstand. Chris Irwin is een trainer die ik niet kan en vandaar mijn vraag. Info over andere trainers is dus ook interessant. Inge.., heb die site even bekeken maar nog lang niet alles gelezen. Kon zo heel snel niet veel info over zijn methode vinden, maar misschien eerst alles eens goed lezen. Ik heb wel wat foto's over misbruik bekeken. Die waren wel echt heel erg. Dan schaam ik mij toch plaatsvervangens als mens als je ziet wat paarden wordt aangedaan. Maar eerlijk gezegd vind ik dat je dergelijke excessen ook al tijdens de gewone concoursen zien, met royaal gebruik van sporen, kinderen die hun pony letterlijk de hindernissen over slaan en gevechten tijdens de dressuur waarbij ook volop in de flanken wordt geprikt met sporen en aan de teugels wordt getrokken. Dan vraag ik mij toch af waar we mee bezig zijn als dit tijdens een concours normaal wordt gevonden (zelfs als kinderen dit al doen)en zulke mensen dan volop in de prijzen vallen. Maar dat is weer een andere discussie. Maar een ding is zeker. Dat is in elk geval niet mijn ding. Dan 1000 keer liever parelli Knipoog

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 18:49

liljebo schreef:
alvast bedankt voor het meedenken... Cassidy, ben een beetje verbaasd over jouw reactie. Ik heb helemaal niets tegen parelli, maar ieder heeft zijn voorkeuren. Ik volg zoveel mogelijk VD en verschillende stromingen en kijk gewoon wat bij mij past. Parelli ligt mij wat minder, net zo goed als dat een ander Hempfling of Voest misschien wat minder zal liggen. Dat heeft niets met de betreffende trainer te maken (die best keigoed kan zijn) maar met je eigen aard en misschien die van je paard. Paarden kunnen ook voorkeuren hebben Haha! Ik denk trouwens dat het ook niet zo van belang is welke stroming je precies volgt of ,misschien zelf overal iets uitpikt wat je prettig vindt. Waar het wel om gaat is dat je een manier van werken vindt met je paard die jou en je paard ligt en die voor jou en je paard werkt en dat je zo tot een prettige samenwerking komt en een goede band opbouwd. En of je dan aanhanger bent van parelli, voest, hemfling of wie dan ook is niet relevant. Zelf vind ik dat je heel veel kunt leren van het bekijken van heel veel verschillende trainers en dingen uitproberen, uiteraard met gebruik van gezond verstand. Chris Irwin is een trainer die ik niet kan en vandaar mijn vraag. Info over andere trainers is dus ook interessant. Inge.., heb die site even bekeken maar nog lang niet alles gelezen. Kon zo heel snel niet veel info over zijn methode vinden, maar misschien eerst alles eens goed lezen. Ik heb wel wat foto's over misbruik bekeken. Die waren wel echt heel erg. Dan schaam ik mij toch plaatsvervangens als mens als je ziet wat paarden wordt aangedaan. Maar eerlijk gezegd vind ik dat je dergelijke excessen ook al tijdens de gewone concoursen zien, met royaal gebruik van sporen, kinderen die hun pony letterlijk de hindernissen over slaan en gevechten tijdens de dressuur waarbij ook volop in de flanken wordt geprikt met sporen en aan de teugels wordt getrokken. Dan vraag ik mij toch af waar we mee bezig zijn als dit tijdens een concours normaal wordt gevonden (zelfs als kinderen dit al doen)en zulke mensen dan volop in de prijzen vallen. Maar dat is weer een andere discussie. Maar een ding is zeker. Dat is in elk geval niet mijn ding. Dan 1000 keer liever parelli Knipoog

Nevzorov heeft ook een dvd, die is verkrijgbaar via www.singlefooter.nl . Mocht je die methode interessant vinden! Paarden worden daar in vrijheid getraind en belangrijk verschil met Parelli is; Bij Parelli gebruik je hardere fases als je paard niet reageert, bij Nevzorov leggen ze het opnieuw uit en dan duidelijker, ze gaan dus niet meer druk gebruiken oid.
Zoals Donald Newe het uitlegde op de NH dag;
'3 foot 2 foot 4 foot 1 foot' . Niemand begreep er natuurlijk wat van. Knipoog Toen zei hij; Zouden jullie het wel begrijpen als ik '3 foot 2 foot 4 foot 1 foot' schreeuwde? En als ik dat krijste?
En toen ging hij dat verhaaltje uitleggen en zo doen ze dat ook bij de Nevzorov methode, ze leggen het opnieuw uit..

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 22:16

De Nevzorov methode word niet uitgelegd op de DVD, en is een vrij exclusieve methode. Dat wil zeggen dat je toegang moet krijgen tot zijn school, en daarvoor eerst aan een kruisverhoor word verhoord. Gezien je meerdere methodes combineerd word je waarschijnlijk niet toegelaten, je moet je voor de volle 100% storten op de Nevzorov methode (anders werkt deze ook niet) Ook moet je vrij extreem zijn in je denken, een bitloos hoofdstel word bijvoorbeeld niet getolereerd binnen de school. Net zo als het rijden op een paard zonder verzameling.

Maar goed ik kan je niet te veel over zijn methode vertellen omdat ik een geheimhoudingsplicht heb gezworen, maar mocht je serieus interesse hebben kun je een poging wagen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 22:18

Parelli heeft een hele lange fase 1. Maar hij belooft ook druk, en voert die druk ook uit. Je paard kan je beter maar serieus nemen en weten dat als je die belofte maakt, het resultaat er uiteindelijk ook gaat komen, als hij niet reageert. En een lange fase 1 geeft hem genoeg tijd om het gewenste uit te voeren.

Ik vraag me af hoe Nevzorov het wijken voor druk uit gaat voeren op een paard wat daar nog nooit van gehoord heeft, en dat keer op keer uit wil leggen, zonder de aanwijzing te moeten versterken. Of moet een paard eerst via de "normale" methode beleerd en "mishandeld" zijn voordat hij op de methode Nevzorov getraind kan worden?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 22:20

Nee steker nog, een paard dat op een te ruwe manier getraind is, is lastiger dan een fris paard dat nog geen slechte ervaringen met mensen gehad heeft. Het is een vriendschap, en vrienden begrijpen elkaar nou eenmaal op manieren die vreemden niet snappen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 22:21

Hmm, dus alle paarden die een andere trainingsmethode hebben genoten, zijn in principe voor Nevzorov verpest? Je kunt zijn methode alleen op blanco paarden uitvoeren?

Ik vraag me werkelijk af waarom hij zo vreselijk geheimzinnig doet. Denkt hij nu echt dat hij mbv exclusiviteit zoveel kandidaten krijgt? Wil hij niet zoveel mogelijk mensen benaderen?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 06:48

Nee dat zeg ik niet, wel is het zo dat paarden die dus geregeld in een verzameling zijn gedwongen dmv bit en sporen, moeite hebben met de natuurlijke verzameling omdat ze dit herrinerd aan de pijn die ze vroeger hadden toen ze in dezelfde houding liepen. Paarden die dat nooit hebben gehad, hebben die herindering ook niet en staan er wat opener voor. Wat dus niet wil zeggen dat het onmogelijk is, de koffievos van Nevzorov is daar het voorbeeld van. Het kost waarschijnlijk alleen wat extra moeite.

Citaat:
Ik vraag me werkelijk af waarom hij zo vreselijk geheimzinnig doet. Denkt hij nu echt dat hij mbv exclusiviteit zoveel kandidaten krijgt? Wil hij niet zoveel mogelijk mensen benaderen?

De methode van Nevzorov is zo anders dat hij niet verwacht dat iedereen er aan begint, hij is realistisch en weet dat er groepen mensen zijn die gewoon met bit zullen blijven rijden. Slechts een kleine groep zal instaat zijn om zich echt voor de Nevzorov methode in te zetten, hij streefd er naar deze mensen zo goed mogelijk op te lijden en de rotte appels buiten zijn school te laten. Ze voegen immers niks toe. De methode van Nevzorov is super diervriendelijk, maar het probleem is dat je een vriendschap met een paard op bouw, en paarden zijn wat dat betrefd veel te lief want eenmaal de methode onder de knie kun je echt misbruik van ze maken als het verkeerd word gebruikt. Daarnaast wil hij absoluut niet dat zijn methode word gebruikt voor de sport, kortom de selectie is niet voor niks. De meeste mensen zijn inmiddels zo dichtgegroeit in hun eigen methodes dat ze nou eenmaal niet in staat zijn zich open te stellen voor zijn methode...

In het begin had ik ook wel iets van "wat vaag" en het klinkt allemaal heel extreem, maar vergeet niet dat Nevzorov met zijn houding ontzettend veel weerstand op wekt bij mensen, in rusland zijn er tientalle site's die er alles aan doen om te bewijzen hoe slecht hij is. Die mensen houd hij gewoon graag buiten de deur... en dat kan ik heel goed begrijpen Lachen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 07:15

in principe vind ik het altijd interessant om een NH trainingswijze te zien, te kijken wat ze doen en wil ik graag het hoe en waarom zien. Jammer dat Nevzorov dan weinig uitlegt op zijn DVD, want natuurlijk zou ik ook over zijn ideeën meer willen weten en kun je ongetwijfeld veel van zo'n man leren. Ik ben echter absoluut niet geschikt om toegelaten te worden op zijn school, want ik hou niet zo van het extreem aanhangen van een trainingswijze. Dat is persoonlijk en voordat ik dadelijk iemand op mijn nek krijgt.... ik beweer niet dat het fout is. Alleen dat het niets voor mij is. Nevzorov zal zeker een heel goed trainer zijn. Persoonlijk ben ik het in dat opzicht absoluut met Hempfling eens. Elk paard heeft zijn eigen karakter en is gebaat bij een benadering die daarbij past. Ik heb dus twee minishethegsten en een haflingerruin. De haflinger heeft zo wie zo al een heel andere benadering nodig dan mijn shetten. Vooral mijn stoerste macho Tommy heeft een heel eigen gebruiksaanwijzing. Die stuur je ook niet gewoon rond zoals je dat met veel andere paarden wel kunt doen. Hij is nl nergens bang voor en raakt totaal niet onder de indruk van zwiepende touwen of zwepen. Je kunt vlak naast hem de zweep op de grond knallen zonder dat hij een oor beweegt. Ik kan hem in wapperend plastic pakken en met hem rondlopen. Geen probleem. Maar dat betekend dus ook dat hij zich niet zomaar laat rondsturen. Erg? Nee, absoluut niet. Er zijn genoeg andere manieren om leiderschap duidelijk te maken. Bv daar gaan staan waar hij staat. En dan op dezelfde manier waarop hij het met een ander paard doet. Naar de betreffende plaats lopen, blijft het paard staan... dan gewoon doorlopen, desnoods omlopen. Ik doe nu exact hetzelfde bij tommy. Staat nergens precies zo omschreven, maar heeft wel overeenkomst met de manier waarop hempfling werkt, alleen iets lomper. Maar het werkt prima. Tommy is naar andere paarden tegenwoordig een duiveltje (ze worden dan ook vrijdag gecastreerd omdat er veel paarden in de buurt staan) maar voor mensen (mijn man doet hetzelfde) heeft hij respekt en kan hij werkelijk superlief zijn. Het is geen knuffelpony, maar hij kan dicht bij je komen staan met de neus tegen je en zo heel lang blijven staan. En hij is een onverschrokken kameraad op de weg. Ideaal als hij later wordt ingespannen. Maar de haf heeft weer een compleet andere benadering nodig. En daarom probeer ik van verschillende trainers (ook parelli, al volg ik zijn methode niet echt) zo veel mogelijk te leren en te kijken wat werkt voor mij en mijn paarden. Ik wil mij dan ook niet inlaten met de discussie welke trainer beter is en waarom. Ik denk dat bekende NHtrainers op hun gebied over het algemeen erg goed zijn. En daarom vind ik dat ik altijd van zulke mensen kan leren.

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 07:53

Ik heb de dvd's van Chris irwin en heb enkele lessen gekeken.
Ik gebruik inmiddels veel van zijn technieken in de training van mn paard. Maar omdat Chris zijn totale methode niet erg veelzijdig is, is zijn methode voor mij meer een sausje die de bitterheid van parelli een beetje wegneemt.

Chris irwin heeft een paar pijlers die op al zijn dvd's terugkomen:
- een paard kan hol en bol zijn (zijn ribben naar je toe of van je af buigen)
- het hoofd is een "no-go-zone" (geen energie op het hoofd richten.
- je centrum en je lijnen van links naar rechts (door heup) verteld je paard wat hij moet doen en kan "aan" en "uit" gezet worden.
- je hebt duwende en aantrekkende en blokkerende hulpen.

met deze "regels" leer je hoe je je paard bijvoorbeeld met stelling en in balans op de cirkel kunt longeren en rijden. Hoe je ervoor kunt zorgen dat je paard ontspant als hij gespannen is, etc.

zijn dvd's gaan over longeren, paard aan de hand, rijden, lange lijnen, loswerken en probleemoplossing (oa trailerladen)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 08:04

Sandra83, kun je eens uitleggen wat je bedoelt met:
Citaat:
is zijn methode voor mij meer een sausje die de bitterheid van parelli een beetje wegneemt.
Hoezo vindt jij Parelli bitter?

Liljebo, ken je Clinton Anderson ook al?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 08:24

Ik snap niet wat er "NH" is aan Chris Irwin. Hij roept zelf ook om het hardst dat hij dat niet is, dus hij is het in ieder geval met me eens Knipoog. Maar iemand die snel naar sporen grijpt, en de meest vreemde bitten ongemoeid laat, daar zie ik niets NH's aan. Hol - bol is iets wat bij praktisch alle NH-trainers terug komt, soms heet het alleen anders. Ik verbaas me een beetje over de hype rond deze man, hij doet in mijn ogen gewoon wat principes uit de klassieke dressuur verbinden aan een "lijnentheorie", die wat mij betreft ook niet al te veel om het lijf heeft. Maar goed, dit is alles slechts mijn mening, en dat hoeft niet de mening van een ander te zijn Knipoog.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 10:30

Inge_ schreef:
Nevzorov heeft ook een dvd, die is verkrijgbaar via http://www.singlefooter.nl . Mocht je die methode interessant vinden! Paarden worden daar in vrijheid getraind en belangrijk verschil met Parelli is; Bij Parelli gebruik je hardere fases als je paard niet reageert, bij Nevzorov leggen ze het opnieuw uit en dan duidelijker, ze gaan dus niet meer druk gebruiken oid.
Zoals Donald Newe het uitlegde op de NH dag;

Is donald Newe nou echt een instructeur van nevzorov? Hij gebruikte namelijk gewoon druk op de nh-dag Verward Ik vond het eigenlijk 90% parelli, hij gebruikte zelfs precies dezelfde quotes Nagelbijten / Gniffelen grappig hoe mensen hele mooie verhalen kunnen ophangen, maar dat er in de praktijk bijna geen verschil is met andere methodes Haha! Ik vond hem wel heel goed passive persistent.

wat betreft chris irwin ben ik het compleet met promptertje eens. Niet "in the face", maar dan wel "in the mouth", au! Verdrietig

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 12:40

Sandra83, de genoemde dingen zijn inderdaad dingen die veel worden gebruikt. Ik zie dat er ook mensen zijn die in hem geen NHer zien. Zou wel leuk zijn om hem eens aan het werk te zien en een eigen oordeel te vormen. Liefst zou ik een dvd huren om het eens te zien, maar dat gaat helaas niet. Ik merk dat, sinds NH in is, heel veel mensen in het voetlicht treden om een graantje mee te pikken. Ik kijk erg graag naar demo;s en sommigen vindt ik erg goed, sommigen vind ik matig (niet slecht maar ook niets toe te voegen) en bij sommige vraag ik mij af of ze zelf weten waar ze mee bezig zijn. Dat zijn vaak mensen die het hards roepen dat ze geweldig zijn en overal een oplossing voor hebben, maar waarvan we nog nooit hebben gehoord. Maar het is leuk en leerzaam om heel veel verschillende mensen aan het werk te zien. Zelf weet ik namelijk nog veel te weinig en ben ik de eerste 1000 jaar nog niet uitgeleerd. En dan probeer ik alleen nog maar mijn eigen paarden te begrijpen Clown Bovendien heb ik zelf een onhebbelijk probleem wat ik eerst kwijt moet zien te raken. Ik ben nl snel onzeker (niet altijd, maar onder bepaalde omstandigheden. Over het algemeen precies op die momenten waarop ik juist het tegengestelde dien te doen, in een moeilijke situatie bv.. je zit op je paard, komt voorbij een omheind bos, er stormt een kudde paarden uit dat bos opeens op je af en er komt net een vrachtwagen aan. Op dat moment heeft het paard mijn rust nodig en dat krijg ik nog niet voor elkaar. Maar ik doe erg mijn best en het wordt al beter Haha! ) en dat is de grootste fout die je bij paarden kunt maken. Maar ik werk er hard aan om dat te veranderen en vraag ook anderen om op mijn houding te letten als ik met paarden bezig ben. Maar ik probeer dus ook te leren met het idee als ik weet wat mijn paard doet en waarom, helpt dat tegen onzekerheid. Zeker als ik weet hoe ik ermee om moet gaan. Cissy... Clinton Anderson ken ik ook nog niet... vertel eens....wie is hij? Wat doet hij? Kan ik ergens iets over zijn werk zien/lezen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 12:45

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:51

is ze me weer voor.... Lachen

je onzekerheid raak je bijna helemaal kwijt als je weet wat je kunt doen met de reacties van je paard en het waarom van die reacties. Juist daarom vind ik Parelli dus wel goed omdat je daarmee in stappen leert omgaan met je paard zn gedragingen. Zeker het Liberty & Horse Behaviour pakket en de level pakketten, ze leren je ook hoe je zelf leert leren.... zit ook een stuk psycholgie voor de mens in verpakt, je leert je grenzen verleggen Lachen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 17:05

ja de meeste NH ers zijn erg bezig met het natuurlijke gedrag van het paard en het hoe en waarom en daar leer je inderdaad heel erg veel van. Zelf kijk ik ook vaak naar de paarden in de wei en hun gedrag (ze staan naast en achter mijn huis, dus ik kan ze vanuit het raam zien, en ook dat is heel leerzaam. Ik merk dan ook dat het bij mij ook verbetert. Ik heb nu dus sinds anderhalve week mijn hafje en ik doe veel grondwerk met hem en we wandelen veel samen om elkaar te leren kennen en ik merk dat ik steeds makkelijker met hem omga en hij met mij. Hij was nog erg onzeker, hoewel hij altijd toeristen heeft rondgedragen (of misschien juist daardoor) en wil duidelijk weten wat hij aan mij heeft. Hij is verder heel zacht van karakter en erg vriendelijk. Daarom is er met hem heel goed te werken. We oefenen met slingerend lint, paraplu';s, wapperend plastic enz en hij volgt mij steeds makkelijker overal. Gisteren tijdens een wandeling wapperde een papier langs hem door, kwam een touringcar vlak naast hem door met een traktor erachteraan. Natuurlijk was dat even eng voor hem, maar ik merkte dat ik zelf heel rustig bleef (en mij ook voelde) en het paard was dan ook onmiddellijk daarna weer helemaal relaxt En dan heb je dus als mens ook veel geleerd Ik zal de aanbevolen site eens op mijn gemak doornemen als ik ff wat meer tijd heb.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:40

Laat ik @Ikke eens voor zijn Clown : wordt gewoon lid van de NVVR en doe mee met de activiteiten, dan kun je heel breed rondkijken en ervaringen uitwisselen. NVVR-leden zijn over het geheel genomen zeer paardgericht bezig, maar zoveel mensen zoveel zinnen en dus ook zoveel zienswijzen (ik zeg bewust niet "methodes".
Kijk op www.nvvr.info

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 17:22

Cassisy... op de site trof ik geen info aan over zijn methoden (of kijk ik zo slecht) wel prijzen over het laten trainen van je paard en van materiaal. Ik vond de dingen die hij verkoopt aardig aan de prijs. Eerlijk gezegd zou ik het niet over hebben voor materiaal van iemand die ik nog nooit aan het werk heb gezien en wiens werk ik ook niet ken. HIj zal best goed zijn, maar de site heeft mij niet echt verder geholpen en zoals gezegd vind ik de bedragen die hij voor leermateriaal, maar ook voor gebruiksmateriaal vraagt behoorlijk hoog. Heb soms toch het gevoel dat het bij velen om het geld gaat. Sorry.
Waratje... zou me echt heel leuk lijken, maar ik woon in zweden. Dan is het deelnemen aan dergelijke activiteiten niet zo handig Tong uitsteken

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 17:40

verzoekje aan liljebo: zou je voortaan een aantal alinea's van je teksten willen maken?? zo raak ik de draad erg snel kwijt omdat het zo'n lap tekst is...

Ik heb Chris nu 2 keer aan het werk gezien, maar daar werd ik helaas niet blij van... ik snap ook niet dat hij bij de laatste keer zo'n grof bit in de mond van het paard liet hangen, en er nog aan ging longeren ook... ook zijn verhaal over lichaamshouding is heel mooi, maar ondertussen zag ik totaal geen verandering bij het paard waarmee hij aan het werk was. En het paard was echt wel dusdanig dat er een hoop bij te winnen was..

Verder praat hij op een erg slaapverwekkende toon. De eerste 5 minuten vond ik zijn stem duidelijk, daarna droomde ik er bij weg Clown