Ik ben een nieuwkomer op dit forum en probeer al langere tijd dingen uit NH te leren, waarbij ik zo breed mogelijk probeer te kijken. Heb me oa verdiept in Parrelli (niet mijn ding) Emiel Voest (mooie demo van gezien. Heb ook boek en video) en Hempfling (een topper in de omgang met paarden, maar moeilijk om zijn 'dingen' te leren. Hij heeft van nature een uitstraling die ik mis
) en nog wat andere trainers en ik probeer gewoon uit wat me ligt. Ik had vroeger een oud paard en kon hem goed longeren zonder longe, sturen op afstand, rijden met alleen een touwtje etc., maar dat was ook een super lief paard, altijd bereid om alles te doen en heel gezellig
-we reden vooral veel buiten. Later een tinker gehad die super reageerde op kleine aanwijzingen, maar voor mij met buitenrijden veel te heet was (ben heel lang geleden gevallen en heb de ruggewervel gebroken gehad en ben daardoor onzeker geworden met pittige paarden
. Dat het niet zo goed ging samen buiten was dus absoluut niet zijn schuld) Nu, na lang, heb ik twee shethengstjes en dat is heel eventjes anders
Die zijn duidelijk minder subtiel
En sinds een week een gepensioneerde haflinger, waarmee ik nog wat rustig buiten wil rondrijden, maar waarmee ik tot nu alleen even wandel en wat grondoef doen om elkaar goed te leren kennen en omdat ik wil weten hoe hij buiten overal op reageert. Maar ik ben dus altijd op zoek naar nieuwe dingen om te leren. Je kunt zeker niet elke methode/handvat bij ieder paard gebruiken, heb ik geleerd. Nu lees ik tegenwoordig vaker over chris irwin, maar die ken ik dus nog niet.Dus ben ik erg geinteresseerd in jullie meningen, alvorens ik mij dadelijk weer arm koop aan boeken aan video's

grappig hoe mensen hele mooie verhalen kunnen ophangen, maar dat er in de praktijk bijna geen verschil is met andere methodes