Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

miranda85 schreef:het beste wat je had kennen doen was voordat je hem in de wei zette, toch gelijk weer op de wasplaats vast zetten en evt. beetje eten geven.Nu heb je hem na een trauma op die plek terug gezet bij zijn vriendjes.. waardoor het paard denkt dat de wasplaats gevaarlijk is.
heb geduld en dan lukt het allemaal!

Marjoleiin schreef:Je kan jouwn paard gewoon op de was plaats zetten maar dan met een musketo aan het halstertouw en een paarden knoop erin doen want als die dan schrikt dan gaat het zo los !!
en ik vind dat jij hier niks aan kon doen wat ik uit jouwn verhaal begrijp
racheltjj schreef:miranda85 schreef:het beste wat je had kennen doen was voordat je hem in de wei zette, toch gelijk weer op de wasplaats vast zetten en evt. beetje eten geven.Nu heb je hem na een trauma op die plek terug gezet bij zijn vriendjes.. waardoor het paard denkt dat de wasplaats gevaarlijk is.
heb geduld en dan lukt het allemaal!
Hier ben ik het helemaal mee eens, een zelfde voorbeeld is dat als je van een paard afvalt, er dan ook meestal ( als je niet alteveel pijn heb dan, er ook weer opstapt ) Ga in/bij de wasplaats je 'gewone' dingen eens doen, dus geef hem zijn eten daar eens een keer, ga daar eens een keer poetsen oid. Geduld loont
maar ik begrijp uit jou verhaal dat je dat paard niet meer heb ? en nu een ander paard heb ? Is die ook bang voor de wasplaats?
) Daarnaast staat hij nog in de buurt en help ik daar nog af en toe. Ik kan er helaas niet zo veel stuur meer in geven, want die mensen waaraan hij is verkocht zijn niet zo van die "naturals" zij denken het te kunnen oplossen met straffen.
Maar misschien kan ik ze laten zien dat het ook anders kan, en dat het dan beter gaat? Hij is nu namelijk helemaal overspannen als hij al langs de wasplaats moet. 

Cassidy schreef:Op het moment dat die kaken malen, is het paard ontspannen. Dat moet je niet interpreteren als omkopen. Het helpt bij de ontspanning.
Verder had ik hem er niet alleen opgezet als ik er bij was geweest, en niet alleen met poets- en afspuitsessies. Je had hem dagelijks een uurtje vast kunnen zetten, en dan ook durven weg te lopen (desnoods sta je om de hoek zodat je wel kunt horen wat hij doet).
Na het werken - ook als je niet gaat afspuiten: zweetdeken op en op de spuitplaats.
Het is jammer dat je hem verkocht hebt. Je kunt nu niet meer uitproberen of een advies wat wij geven bij hem ook had gewerkt. Een paard denkt niet volgens een vast patroon, en wat bij de een werkt hoeft bij de ander niet te werken.
. De adviezen kan ik dus wel degelijk uitproberen, maar wel indirect.
MLoeser schreef:Dat kan ik misschien wel voor elkaar krijgen, dat ze dat doen. Hoewel ik zelf niet zo houd van het "omkopen" met eten. Maar in dit geval zou het inderdaad wel kunnen werken.
Ik heb hem de dagen erna steeds even op de wasplaats gezet en gepoetst. Als hij dan ontspanning ging tonen, dan beloonde ik hem. Deze methode heb ik toen zo'n 2 maanden elke dag gebruikt. Maar hij bleef overheersend gespannen. De perioden dat hij ontspannen was namen ook maar nauwelijks toe...
Ik had zijn vertrouwen wel snel terug. Ik deed ook aan freestyle met hem ed. Alleen op de wasplaats niet. Dan kon ik vaak geen contact meer met hem krijgen...

miranda85 schreef:ben blij dat te horen, dat je het toch geprobeert hebt. maar van je fouten moet je leren, heb ik ook zo vaak gehad...
runningkawa schreef:Je kunt er niks aan doen, elk paard kan in paniek raken.
Maar zoals Miranda ook zegt zou ik als er iets vervelend gebeurd wel even terug zetten op de wasplaats.
Nu is het als negatief en eng afgeloten.
Had je hem terug gezet had hij het weer als fijn af kunnen sluiten