Wat heb ik fout gedaan? (lees maar, dan snap je het wel)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

Wat heb ik fout gedaan? (lees maar, dan snap je het wel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 20:05

Als mijn paard erg bezweet was na het rijden wou ik hem vaak wel even afspuiten, om te voorkomen dat hij opgevroten werd door de vliegen. Nu was hij één keer heel erg geschrokken toen hij vast stond. Er kwam namelijk een trekker aan die hij niet had gezien, en die maakte ook nog eens een oververwachte klap. Mijn paard was toen zo erg geschrokken dat hij ging stijgeren en door zijn halster knalde. Hij viel toen heel naar. Hij is wel opgestaan en weggegallopeerd. Ik heb hem maar eerst even de wei in laten gaan, naar de andere paarden, en ben later nog even naar hem toe gelopen, om te kijken of hij niets had en of hij weer "down to earth" was en of ik weer contact met hem kon krijgen.

Sindsdien is hij helemaal panisch voor de wasplaats. Als ik hem zou vastzetten raaktte hij in paniek, dan ging hij "trappelen". Als ik hem gewoon aan een lead-rope vast hield kon hij van een klein geluidje ook helemaal door het lint gaan en gaan stijgeren.

Ik heb ook wel met veel geduld hem zover gekregen dat hij, als ik hem vasthield, braaf bleef staan op de wasplaats. Maar hij was nog steeds niet écht ontspannen...

In het verleden is hij ook mishandelt. Misschien is dat ook relevant om te vermelden.

Nu heb ik hem moeten verkopen, omdat ik een lange periode niet mocht rijden vanwege een blessure.

Ik vind het wel vervelend hoe het gelopen is, en wil ik vragen of ik toch ergens een fout heb gemaakt. Dan kan ik dit met mijn volgende paarden voorkomen (mocht er nog eens zoiets gebeuren).

kunamosity

Re: Wat heb ik fout gedaan? (lees maar, dan snap je het wel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 11:53

Oh, wat een vreselijk verhaal! Ik kan me heel goed voorstellen dat je paardje een gigantisch trauma heeft overgehouden hieraan.

Ik zeg niet dat jij iets 'fout' hebt gedaan, maar ik zou mijn paard niet vástzetten in de wasplaats (dat begrijp ik namelijk uit jouw verhaal, klopt dat?)

Maar dit is een beetje mosterd na de maaltijd...

Ik zou het heel voorzichtig weer opbouwen (daar ben je nu ook mee bezig las ik...) En het gaat denk ik wel veel tijd en effort kosten!

Marjoleiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 11:59

Je kan jouwn paard gewoon op de was plaats zetten maar dan met een musketo aan het halstertouw en een paarden knoop erin doen want als die dan schrikt dan gaat het zo los !!

en ik vind dat jij hier niks aan kon doen wat ik uit jouwn verhaal begrijp
Laatst bijgewerkt door Marjoleiin op 07-10-07 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

miranda85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 11:59

het beste wat je had kennen doen was voordat je hem in de wei zette, toch gelijk weer op de wasplaats vast zetten en evt. beetje eten geven.Nu heb je hem na een trauma op die plek terug gezet bij zijn vriendjes.. waardoor het paard denkt dat de wasplaats gevaarlijk is.
heb geduld en dan lukt het allemaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 12:04

Je kunt er niks aan doen, elk paard kan in paniek raken.

Maar zoals Miranda ook zegt zou ik als er iets vervelend gebeurd wel even terug zetten op de wasplaats.
Nu is het als negatief en eng afgeloten.
Had je hem terug gezet had hij het weer als fijn af kunnen sluiten Lachen

racheltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 12:06

miranda85 schreef:
het beste wat je had kennen doen was voordat je hem in de wei zette, toch gelijk weer op de wasplaats vast zetten en evt. beetje eten geven.Nu heb je hem na een trauma op die plek terug gezet bij zijn vriendjes.. waardoor het paard denkt dat de wasplaats gevaarlijk is.

Hier ben ik het helemaal mee eens, een zelfde voorbeeld is dat als je van een paard afvalt, er dan ook meestal ( als je niet alteveel pijn heb dan, er ook weer opstapt ) Ga in/bij de wasplaats je 'gewone' dingen eens doen, dus geef hem zijn eten daar eens een keer, ga daar eens een keer poetsen oid. Geduld loont Lachen

maar ik begrijp uit jou verhaal dat je dat paard niet meer heb ? en nu een ander paard heb ? Is die ook bang voor de wasplaats?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 12:09

Marjoleiin schreef:
Je kan jouwn paard gewoon op de was plaats zetten maar dan met een musketo aan het halstertouw en een paarden knoop erin doen want als die dan schrikt dan gaat het zo los !!

en ik vind dat jij hier niks aan kon doen wat ik uit jouwn verhaal begrijp

Mocht ik een paard vastzetten, dan heb ik altijd een hele losse paardenknoop. Maar hij had met zoveel kracht gestijgerd, dat ik die knoop niet meer los kon krijgen. Het touw is er ook afgeknipt.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 12:13

racheltjj schreef:
miranda85 schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens, een zelfde voorbeeld is dat als je van een paard afvalt, er dan ook meestal ( als je niet alteveel pijn heb dan, er ook weer opstapt ) Ga in/bij de wasplaats je 'gewone' dingen eens doen, dus geef hem zijn eten daar eens een keer, ga daar eens een keer poetsen oid. Geduld loont Lachen

maar ik begrijp uit jou verhaal dat je dat paard niet meer heb ? en nu een ander paard heb ? Is die ook bang voor de wasplaats?

Ik krijg over een maandje een jong paard, en die is ook best wel een druktemaker, en ik wil voorkomen dat en nog eens zoiets gebeurd. Dus vandaar dat ik het toch maar even op bokt heb gezet. Onder het mom: Van je fouten kun je leren. (ik leer nu wel wat laat, maar ik heb ook nog niet zolang mijn bokt-account Knipoog) Daarnaast staat hij nog in de buurt en help ik daar nog af en toe. Ik kan er helaas niet zo veel stuur meer in geven, want die mensen waaraan hij is verkocht zijn niet zo van die "naturals" zij denken het te kunnen oplossen met straffen. Boos! Maar misschien kan ik ze laten zien dat het ook anders kan, en dat het dan beter gaat? Hij is nu namelijk helemaal overspannen als hij al langs de wasplaats moet.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 07-10-07 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 12:19

Schrik en paniekreacties kun je niet voorkomen, maar je had hem idd meteen uit het land moeten plukken en weer op de wasplaats moeten zetten.
Aan de angst van je paard voor de wasplaats kun en moet je ook weer gaan werken. Niet onlopen, proberen op die wasplaats te zetten. Verder had je het vertrouwen met je paard via Grondwerk of de 7 games weer moeten opbouwen. Zet je paard aan het denken, laat hem problemen oplossen en zelf uitvinden dat de spuitplaats echt niet eng is.

En als je niet aan NH doet (ik ga er van uit van wel want anders zou het niet op dit forum staan), kun je altijd nog proberen wat hij doet als je hem op de wasplaats voert.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 12:24

Dat kan ik misschien wel voor elkaar krijgen, dat ze dat doen. Hoewel ik zelf niet zo houd van het "omkopen" met eten. Maar in dit geval zou het inderdaad wel kunnen werken.

Ik heb hem de dagen erna steeds even op de wasplaats gezet en gepoetst. Als hij dan ontspanning ging tonen, dan beloonde ik hem. Deze methode heb ik toen zo'n 2 maanden elke dag gebruikt. Maar hij bleef overheersend gespannen. De perioden dat hij ontspannen was namen ook maar nauwelijks toe...

Ik had zijn vertrouwen wel snel terug. Ik deed ook aan freestyle met hem ed. Alleen op de wasplaats niet. Dan kon ik vaak geen contact meer met hem krijgen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 12:28

Op het moment dat die kaken malen, is het paard ontspannen. Dat moet je niet interpreteren als omkopen. Het helpt bij de ontspanning.
Verder had ik hem er niet alleen opgezet als ik er bij was geweest, en niet alleen met poets- en afspuitsessies. Je had hem dagelijks een uurtje vast kunnen zetten, en dan ook durven weg te lopen (desnoods sta je om de hoek zodat je wel kunt horen wat hij doet).
Na het werken - ook als je niet gaat afspuiten: zweetdeken op en op de spuitplaats.

Het is jammer dat je hem verkocht hebt. Je kunt nu niet meer uitproberen of een advies wat wij geven bij hem ook had gewerkt. Een paard denkt niet volgens een vast patroon, en wat bij de een werkt hoeft bij de ander niet te werken.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 12:34

Cassidy schreef:
Op het moment dat die kaken malen, is het paard ontspannen. Dat moet je niet interpreteren als omkopen. Het helpt bij de ontspanning.
Verder had ik hem er niet alleen opgezet als ik er bij was geweest, en niet alleen met poets- en afspuitsessies. Je had hem dagelijks een uurtje vast kunnen zetten, en dan ook durven weg te lopen (desnoods sta je om de hoek zodat je wel kunt horen wat hij doet).
Na het werken - ook als je niet gaat afspuiten: zweetdeken op en op de spuitplaats.

Het is jammer dat je hem verkocht hebt. Je kunt nu niet meer uitproberen of een advies wat wij geven bij hem ook had gewerkt. Een paard denkt niet volgens een vast patroon, en wat bij de een werkt hoeft bij de ander niet te werken.

Ik ben er nog wel af en toe, dus misschien kunnen de mensen van wie hij nu is er iets mee? Ik help daar namelijk nu nog wel eens. En ze vroegen mij hoe ik er destijds mee om ben gegaan. Maar omdat ik niet het idee had dat het voldoende was gooi ik het dus toch maar op bokt Knipoog. De adviezen kan ik dus wel degelijk uitproberen, maar wel indirect.

Even een belangrijke opmerking: ik heb hem niet vanwege zijn trauma verkocht, maar vanwege een blessure aan mijn knie... Ik mocht voor een onbepaalde periode niet lopen, laat staan rijden, en ik vond het zielig om hem die tijd alleen te laten staan.

miranda85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 18:23

MLoeser schreef:
Dat kan ik misschien wel voor elkaar krijgen, dat ze dat doen. Hoewel ik zelf niet zo houd van het "omkopen" met eten. Maar in dit geval zou het inderdaad wel kunnen werken.

Ik heb hem de dagen erna steeds even op de wasplaats gezet en gepoetst. Als hij dan ontspanning ging tonen, dan beloonde ik hem. Deze methode heb ik toen zo'n 2 maanden elke dag gebruikt. Maar hij bleef overheersend gespannen. De perioden dat hij ontspannen was namen ook maar nauwelijks toe...

Ik had zijn vertrouwen wel snel terug. Ik deed ook aan freestyle met hem ed. Alleen op de wasplaats niet. Dan kon ik vaak geen contact meer met hem krijgen...

het paard omkopen bedoel ik niet maar als een paard rustig zijn voer kan eten dan is het voor hem ook veilig.
Een gespannen paard kan je dan beter even afleidden met een beetje eten en hem gerust te stellen dan hem neer te zetten en toch erg gespannen blijft.
Zoziet het paard de wasplaats als ook iets prettigst. waar niet alleen water wordt gespoten en enge dingen op je af komen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 19:06

dan krijgt hij morgen zijn biks op de wasplaats, eens kijken wat er gebeurd Knipoog

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 19:17

Hoihoi,

Ik hem hem zijn brok op de wasplaats gegeven. Het ging wel goed, hij at. Het is even afwachten of hij op den duur ook wat meer ontspannen wordt daar, maar de tijd zal het leren Knipoog

miranda85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 11:19

ben blij dat te horen, dat je het toch geprobeert hebt. maar van je fouten moet je leren, heb ik ook zo vaak gehad...

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 14:33

miranda85 schreef:
ben blij dat te horen, dat je het toch geprobeert hebt. maar van je fouten moet je leren, heb ik ook zo vaak gehad...

Ja, klopt: Geen mens is perfect. En ieder die beweert dat hij wel perfect is, is een groot liegbeest Tong uitsteken

niikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 16:27

Er is niks meer aan toetevoegen.
Ik hoop dat het je met je nieuwe paard wel luk.
En onthou: met veel geduld bereik je het meest!

Groetjes en Succes!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 20:51

Iedereen bedankt voor de leerzame commentaren Lachen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 20:55

runningkawa schreef:
Je kunt er niks aan doen, elk paard kan in paniek raken.

Maar zoals Miranda ook zegt zou ik als er iets vervelend gebeurd wel even terug zetten op de wasplaats.
Nu is het als negatief en eng afgeloten.
Had je hem terug gezet had hij het weer als fijn af kunnen sluiten Lachen

zo had ik het ook gedaan!
Even meteen laten weten dat er niks aan de hand is.
Als je niet meteen terug gaat naar waar je mee bezig was sluit je het naar af en dan onthouden ze dat altijd.

verder vind ik ook dat je het schrikken niet had kunnen verkomen.
Ik vind het goed dat je het nu evalueert zodat je er van leerd!