Paard reageerd tegengesteld op links/rechts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tivoli

Paard reageerd tegengesteld op links/rechts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 13:34

Ik benieuwd wat jullie hier mee zouden doen,vandaar dit topic.
Ik ben mijn hengstebeest bitloos aan het inrijden.(voorlopig nog met een stalhalster tot ik zeker weet wat bij ons past qua optoming)
Het gaat hartstikke super,hij pakt het goed op.
Één dingetje; hij haalt links en rechts nogal eens door elkaar Haha!
Het is geen eigenwijzigheid,maar als ik naar links stuur d.m.v zit en een lichte teugelhulp,gaat hij subiet RECHTSAF.
Ook aan de dubbele longe of lange lijnen reageert hij in tegengestelde richting.
Echter,als ik erop zit en alleen met zit stuur,snapt hij het wel.
Jammer dat als ik naar buiten ga en een zadel opdoe,hij mijn zithulpen niet altijd even goed meekrijgt.
Hij reageert wel op de goede manier als ik met mijn hand op zijn hals duw.Ik denk erover om hem maar te gaan trainen op neckreining.(reageren op druk tegen de hals i.p.v op het hoofd)
Iemand een ideetje/ervaring?
En denkt er iemand dat het probleem misschien in het halster zit,dat ik beter een andere optoming kan gebruiken?
En als ik voor neckreining ga,hoe is dat jou het beste gelukt en met wat?

8nnemiek

Re: Paard reageerd tegengesteld op links/rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 15:45

Ik denk inderdaad dat het probleem in het halster zit, en dat je eens een andere optoming zou moeten proberen.
Mijn tinker heeft dat ook. Met een gewoon touwhalster snapt hij het soms niet helemaal, dat ding drukt meer bovenop de neus dan opzij. Met een hoofdstel (ben de naam kwijt) waarbij de riempjes gekruisd onder de kaak door gaan, achter de oren door, daar reageert hij veel beter op. En sinds kort heb ik een bosal, daar reageert hij ook vrij goed op. Maar inderdaad, op neckreining gaat nog beter en daar ben ik ook op aan t trainen. Ik houdt de teugels dan altijd vrij lang, en bij een bocht doe ik heel overdreven de binnenhand van zijn hals af, en met de buitenhand leg ik de teugel op zn hals, en dan probeer ik zo weinig mogelijk aan zn neus te trekken, zo weinig mogelijk druk op de teugels, liefst in een boogje. En dat gaat prima.
Na het rijden doe ik vaak even de teugels helemaal eraf, en dan met een zweepje tegen zijn hals duwen, als zijnde de teugels. En daar reageert hij dan ook goed op. Alleen is die van mij dus wél flink eigenwijs, en als ie geen zin meer heeft probeert ie altijd gewoon richting stal te lopen Clown

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 17:01

Ik rij bitloos met touwhalster.
Met nekreining.
Gaat eigenlijk als vanzelf.
Als ik alleen met mijn zit zou sturen raakt ze in de war.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 18:33

Ik heb vanmiddag met touwhalster van Voest gereden.
Dit gaat aanduidend beter,maar met dit halster gaat hij vaak op de rem zodra ik het iets aantip.
(erg gevoelig voor druk blijkbaar)
Ook heb ik aan het stal halster een voest-spelletje gedaan;
leadrope aan het halster,om je paard heen lopen zodat het touw om zijn kont zit.Dan uitrollen als een jojo door aan het touw te trekken.Zo kan hij maar één kant op.
Uiteindelijk begreep hij het.
Ik denk dat ik voorlopig voor het touwhalster ga.
Mystictinker ik denk dat je een sidepull bedoelt (zo'n dr.cook ding Knipoog )
Ik heb hem eens van mijn vriendin geleend,hij vindt de druk die het ding op zijn hoofd zit nogal eng,dus ik wacht er nog even mee.Ik vraag me af of dat iets voor Con is.

Wie kan me iets meer vertellen van een bosal?
(ik weet wel wat het is,maar heb er nooit mee gereden)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 18:59

Een bosal werkt iets harder in dan een touwhalster, maar omdat hij wat voorgevormt is komen de signalen wel duidelijker door.
Zo'n bosal is gemaakt van rawhide, en vormt naar de neus van het paard.
Ik heb er trouwens nog twee liggen in tinkermaat, een tijdje geleden heb ik een hele partij opgekocht, dus als je er eentje zou willen Knipoog

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 20:25

Je kunt ook je paard leren vanuit de achterkant te sturen, zoals een boot. Vanaf de grond kun je je paard leren zijn hoofd in te buigen naar de kant waar jij druk op zet. Dat bouw je uit totdat het paard zijn heup om gaat zetten om zichzelf weer recht te maken (voorbeen blijft op de plaats). Dan aan de hand laten stappen en vragen zijn heup om te zetten en te stoppen. Dat vervolgens herhalen als je erop zit en afbouwen tot een normale wending. Wendt hij niet zoals je wil, dan kun je dus altijd zijn heup omzetten tot de staart in de richting wijst die je NIET in wilt en de rest van het paard dus in de richting gaat die je WEL wilt Haha! .

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 21:41

MysticTinker schreef:
Een bosal werkt iets harder in dan een touwhalster, maar omdat hij wat voorgevormt is komen de signalen wel duidelijker door.
Zo'n bosal is gemaakt van rawhide, en vormt naar de neus van het paard.
Ik heb er trouwens nog twee liggen in tinkermaat, een tijdje geleden heb ik een hele partij opgekocht, dus als je er eentje zou willen Knipoog

Ja ik weet wat het is,een bosal. Knipoog
Wat is de grootste reden om er wel of niet mee te rijden.
Is het ook te doen voor mijn erg gevoelige tink?
En van de partij die jij hebt,is dat een bruine zwarte of 'nature'.Heb namelijk een lichtbruin westernhoofdstel ervoor.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:10

Die van mij zijn naturel, gebroken-wit, met een paar rode streepjes bovenop en op de knop.
http://img.photobucket.com/albums/v684/ ... 80copy.jpg

Ik rij ermee omdat ie niet zo dichtsnoert zoals zo'n dr cook ding, maar beter het hoofd opzij duwt dan een touwhalster. Hij reageert er gewoon goed op.
Ik zou eigenlijk niet weten of het goed werkt bij de gevoelige paardjes, die van mij dat is nogal een doordrammer, en totaal niet gevoelig. Hij loopt dan ook af en toe gewoon door de bosal heen, een flinke ruk merkt ie nog niet Tong uitsteken
Kun je in de buurt niet eentje lenen om eens te proberen?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 10:29

Anouar reageert het beste op een soepele side pull.
Je kan het beste zoveel mogelijk verschillende dingen proberen

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 11:43

Met stalhalster heb ik nooit gereden dus dat zou ik niet weten. Heb wel een tijdje met touwhalster gereden, maar daar snapte hij de hulpen niet zo van. Toen ik ging sturen dmv neckreining snapte hij het stukken beter. Knipoog
Crosslink snapte hij niet en vond hij ook helemaal niks, die druk die niet losliet bij dat hoofdstel.
Nu rijd ik meestal met een sidepull, daar reageert hij tot nu toe het beste op. Stuurhulpen snapt hij daarvan heel goed.

Gewoon kwestie van uitproberen. Lachen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 14:00

IMO. ìs bitloos rijden juist een kwestie van neckreining...wat doe je nu dan , gewoon trekken aan je rechterteugel om rechtsaf te gaan..... Verward

Als je met bit of zonder bit fatsoenlijk stuurt werk je eigenlijk altijd al met neckreining , hand van de hals , hand tegen de hals.

Zo kun je ook prima puur met je teugels tegen de hals sturen.
En maakt het dus ook geen fluit uit welke (bitloze) optoming je gebruikt. Dat gaat pas uitmaken als je een keer wat duidelijker door wilt komen (meer afdwingen dan vragen) en dus echt aan de teugels gaat trekken. Dan merk je waar je paard beter op reageerd.

Zo vind ik voor die van mij een sidepull waardeloos. En de bitloze gekruiste riempjes hoofdstellen ook. Die zijn veels te onduidelijk. Zowel qua rem als qua stuur.

Een touwhalster werkte goed als rem maar niet als stuur.

Een CRB en hack werken voor beide wel goed.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 18:10

pmarena schreef:
IMO. ìs bitloos rijden juist een kwestie van neckreining...wat doe je nu dan , gewoon trekken aan je rechterteugel om rechtsaf te gaan..... Verward

Ben ik het niet mee eens...
Ik stuur met mijn zit,benen en visualisatie.Dát snapt hij ook goed.Alleen zodra ik mijn handen beweeg,snapt hij het niet meer.
Dus nee,bitloos is geen kwestie van neckreining,of stuur jij alleen met je handen?
Ik niet hoor.Anders zou ik ook nooit met een neckrope kunnen rijden he? Knipoog

Een hack is voor mij uitgesloten,dat druist tegen mijn ideeën in,maar dat is weer een andere discussie.
Ik denk dat ik eens een bosal of vosal ga proberen.
(vosal=bosal maar dan met aan elke kant een teugel i.p.v. beide teugels onder de kin)
En sidepull wil ik ook wel eens proberen.
Tot nu toe blijf ik maar bij m'n simpele touwhalster en rijden op de zit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 20:39

Hehe slimpie , uiteraard stuur je met je hele lijf Tong uitsteken

Maar als het gaat om wat je met je handen doet en welke invloed dat heeft met welke optoming , dan is dat ook waar ik op in ga , het handwerk. En dat is imo. eigenlijk altijd neckreining ipv. "trekken".

Een bosal vind ik een lomp hard ding , maar op zich wel een intereressante optoming !

Vosal met zo'n metalen V-tje eronder trekt me niet.
Side-pull ook niet , vanwege teugels aan de zijkanten van het hoofd ipv. onder het hoofd.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 20:47

Je stelde de vraag echt zo alsof ik een pennymeisje ben die roept: 'links paardje!', al trekkend en hangend met beide handen aan één teugel Tong uitsteken
Ik begrijp echt wel dat welk hoofdstel dan ook niet bedoeld is om aan te trekken,maar dat was mijn vraag ook niet.

Bovendien,ik heb er net 6 keer op gezeten,dus volledig fijn beleerd met neckreining is hij nou ook weer niet.
Daarom vroeg ik advies,zie eerste post. Lachen

De teugels aan de zijkant vindt ik zelf fijner rijden dan aan de onderkant.Mijn touwhalster heeft dan ook gewoon teugels aan de zijkant.Overigens vind ik een bosal zo lomp hard nog niet,gezien we er niet aan trekken Knipoog

IMO is neckreining overigens heel wat anders dan simpelweg niet aan je teugels trekken...maar da's weer een ander verhaal.
(kijk eens op [Western])

[edit]typo

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 21:03

Uiteraard is dat heel wat anders , lees nou toch geen dingen die ik niet schrijf joh Tong uitsteken

Ik vind een bosal gewoon puur in z'n aanwezigheid al lomp. Zo'n hard stug ding op die neus , ik hou daar niet zo van. Heb liever iets buigzaams.

En teugels aan de onderkant vanwege een betere rem en fijner stuur , maar dat is persoonlijk.

Als je teugels aan de onderkant zitten heb je ook eerder dat als je naar rechts "trekt" , de linkerkant van het hoofdstel het paard wegduwt.

Dus zeg maar meer een duwende dan een trekkend werking.
En dat waardeer ik erg , komt ook beter overeen met die linkerteugel tegen de hals en dat linkerbeen van mij dat de aanwijzing geeft.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 21:10

En als je het zo uitlegt moet ik toch maar eens een bosal proberen met teugels aan de onderkant.
Het lijkt me heel irritant,maar zoals jij het zegt klinkt het wel logisch Pling

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 22:43

Dan lijkt een bosal ons allebei irritant , maar allebei om een andere reden Tong uitsteken

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 05:50

Ik rij op de manier die Pmarena omschrijft.
Met touwhalster,beide teugels onder de kin,en met nekreining.
Als ik naar rechts wil,leg ik mijn linker teugel tegen de nek,(hals) en de rechter teugel hou ik van haar hals af.
Op een gegeven moment hoefde ik alleen nog maar mijn pols te bewegen,dan ging ze al.
Misschien geef je te subtiele hulpen,en moet je wat duidelijker zijn.
Dus echt je rechter teugel VAN de hals af,en de linker teugel tegen de hals aanduwen.
Hoe groter de hulp hoe duidelijker misschien,vooral in het begin?
Je kan dan altijd nog terug naar de subtielere hulpen.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 11:53

Alles behalve subtiel hier Clown
Ik heb gister ontdekt dat een zweepje tegen de hals de boel wat verduidelijkt,dat maar even volhouden tot hij het goed begrijpt.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 01:16

Een touwhalster of zeker een stalhalster is niet de meest ideale optoming voor een lerend paard. Beide hebben ze namelijk heel erg veel 'ruis', de hulpen werken erg onduidelijk in met een hoop bijsignalen doordat ze erg onstabiel zijn, juist als je hele lichte hulpen geeft.
Om iets duidelijk te maken aan een paard kun je beter een stabielere optoming gebruiken waardoor je veel minder onbedoelde bijsignalen hebt. Als je per se met een halsterachtig iets wilt rijden kun je nog het beste een gewoon hoofdstel nemen met een lage (hannoveraanse) neusriem en de teugels aan de ringen daarvan bevestigen. Die neusriem is namelijk veel stabieler waardoor de hulpen duidelijker overkomen.
Natuurlijk het bij welke rijstijl of optoming je ook gebruikt de bedoeling uiteindelijk met zo licht mogelijke hulpen te kunnen rijden, maar voor je die lichte hulpen kunt geven zul je eerst heel duidelijk en dus veel groter moeten zijn met je hulpen. Zodra het kwartje helemaal gevallen is kun je steeds lichter gaan.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:35

Ik rij nu met een leren kaptoom van Bent Branderup en mijn tinker snapt precies wat er mee bedoeld wordt Lachen Deze kaptoom ziet er ook nog heel fijn en mooi uit!