[AR] Koetsiersbewijs Duitsland

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tuihanti

Koetsiersbewijs Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 13:50

Vanavond begint de duitse opleiding koetsiersbewijs voor mij, ik zal jullie via het forum op de hoogte houden, ben wel benieuwd wat de verschillen zijn met nederland.

A10

Re: Koetsiersbewijs Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 22:10

En zijn er verschillen Lachen

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 21:35

Ben ook wel benieuwd....is het NL koetsiersbewijs ook in DL geldig>?

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 09:25

*Gaat er nu maar van uit dat er geen verschil is... Clown *

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 21:04

Ik ben ook van plan om 'das Fahrabzeichen IV' te halen. Uit het boek kan ik opmaken dat het grootste verschil is, dat je (ook) met een tweespan ment.
Daarbij moet je vóór je een Reit- / of Fahrabzeichen kunt behalen, een Basispass Pferdekunde halen (meestal zit dit bij de cursus inbegrepen).

Verder gaat het, net als in NL, voornamelijk om de veiligheid in het verkeer en in de omgang met de paarden en alles natuurlijk volgens het Achenbach systeem, rijd je in de bak (dressuuroefeningen, kegelbaan) en buiten (waterbak, in het verkeer).

Maar, misschien heb ik het boek wel helemaal verkeerd begrepen, ik ben dus ook erg benieuwd naar je ervaringen ! Haha!

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 15:33

Het is even geleden maar bij deze dan toch de samenvatting Fahrabzeichen klasse IV in duitsland.

Het is idd verplicht om voor het examen een zogeheten basispass te halen. Deze basispass gaat vooral over de anatomie van een paard, gedrag en omgang met een paard. Ook hoe je een paard op een keuring voorbrengt, hoe je correct en veilig poetst ect komt aan de orde.

Het theoretische gedeelte van de cursus is eigenlijk bijna hetzelfde als in nederland. Ten eerste worden de 7 regels van achenbach uitgelegd en vooral ook onderbouwd. Daarnaast komen de verschillende rassen, ziektes, signalement beenstanden etc aan bod. Als dat er allemaal een beetje in zit begint men met tuigenkennis en koetsenkennis. Niet alleen het herkennen en benoemen maar vooral het aanpassen en passend maken. Ook komen de achenbachleidsels uitgebreid aan bod, ook hoe een gespan hiermee te corrigeren is. Toen hebben we nog een avond over de LPO en APO (Leistungspruefungsordnung en Ausbildungspruefungsordnung) gehad.
De een na laatste theorieavond was vooral geweid aan praktische dingen die men zich moet bedenken als men meedoet aan een rit of wedstrijd. De laatste avond was vooral een overhoring en ophalen van de kennis.
Uiteraard wordt er verlangt dat men bij het praktische deel met Achenbach rijdt. Niet alleen in Dressuurhouding maar vooar ook in gebruikshouding. Wij hebben eigenlijk alleen maar met 2-spannen gereden, van erg makke tot hoog in het bloed staande gespannen (ook een uitdaging). De volgende dingen is mij op het praktische deel geleerd:

1. Het correct betuigen, aanspannen, uitspannen en aftuigen van een dubbelspan
2. Het correct op en afstappen inclusief de achenbach leidselopname
3. Het mennen en gecontroleerd door het verkeer bewegen van een aanspanning in stap en draf met correcte leudselhouding en zweepgebruik.

Teven hebben we nog als extra veel on het bos gemend (om ons warm te maken voor de marathon) maar ook omdat dit, vanwege de vele wendingen een uitstekende manier was om te oefenen.

De 16e December ben ik op geweest en ben met overtuiging geslaagd (7,8 praktij en 7,6 theorie)

Als er nog vragen zijn hoor ik het graag.

Roy

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 17:21

ben erg benieuwd naar de kosten ervan....
Is mijn NL-koetsiers- en ruiterbewijs dan niet geldig in DL?

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 17:46

Dankjewel Roy, het klinkt goed in elk geval !

Waar heb je het gehaald eigenlijk ? Want wat ik tot nu toe ben tegengekomen zijn vooral weekcursussen en daar heb ik nou net de tijd niet meer voor Knipoog

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 18:39

Ik heb het bij ons op de vereniging gehaald. Neem eens contact op met een rijvereniging in de buurt, die weten vaak wel de adressen.

http://www.rufclub-nordhorn.com/

In princype is een nederlands koetsiersbewijs ook geldig in duitsland. Mijn vriendin is nu ook bezig haar nederlands bewijs om te laten zetten in een duits menbewijs, of dat 1:1 over wordt gezet is nog niet duidelijk.