Wat zouden jullie doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jennasilver

Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 12:43

Ik zit met een groot dilemma die me nachten uit me slaap houdt. Mijn dochter van 9 heeft een wedstrijd paard nodig. Nu wordt mijn paardje zadelmak gemaakt en gaat er rustig begonnen worden met inrijden. Maar nu moet ik kiezen tussen bitloos of met bit laten inrijden. Mijn gevoel zegt meteen bitloos rijden, maar mijn dochter mag de wedstrijd niet in zonder bit en ijzers. Ik wil mijn paardje helemaal niet met bit in laten inrijden. Zijn hoeven zijn gezond zie het ook niet zitten voor de wedstrijd ijzers er onder te laten slaan. Ik woon op Aruba en hier mag je niet zonder ijzer of bit de wedstrijd in. Maar mijn dochter zit elke wedstrijd zonder (goed) paard die we moeten lenen en helemaal niet geschikt is voor wedstrijden. Ja en die van ons is een potienciele( goed) wedstrijd paard. Wat zouden jullie doen? Ik moet aan mijn paardje en dochter denken. Ze wil graag wedstrijden doen.

aleida_thijs

Re: Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 12:51

Ai, das lastig...
en inderdaad heel erg zonde om ijzers onder hele goede voeten te zetten! Maar weet je zeker dat je dochter écht met bit en ijzers wedstrijden wil gaan rijden? Wil ze het gewoon omdat ze het leuk vindt, of heeft ze ook nagedacht over het bit-probleem? Wat is belangrijker voor haar: De wedstrijden of het paard? Misschien (ook al is ze pas 9), verandert ze van gedachten als je er wat over zegt, en wil ze ook wel bitloos proberen.

Als ze echt per sé wedstrijden wil gaan doen, moet ze het misschien eerst eens zonder bit proberen...misschien vindt ze dat uiteindelijk (als ze eenmaal zo heeft gereden) ook wel fijner.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 12:55

Tja, ik weet wat mijn keuze zou zijn, maar ja, ik ben dan ook geen moeder Clown
Zet duidelijk op een rijtje wat de voor- en nadelen zijn van beide opties en hoe zwaar ze wegen.

Bijvoorbeeld gaat je paard over het algemeen niet dood aan ijzers en een bit en gaat je dochter niet dood aan het niet hebben van een eigen wedstrijdpaard. Hierbij kun je nuances proberen aan te brengen, natuurlijk. Een dochter die hard werkt op school en thuis ook meehelpt en nu ook al het paard uitgebreid meeverzorgt, "verdient" het eerder om dat eigen wedstrijdpaard te hebben dan een verwend mormel (ja, ik weet dat moeders dat niet van hun eigen kind vinden....) dat op school niets uitvoerd en thuis alleen maar de boel viesmaakt, verwacht dat ze bedient wordt, etc. Even heel sterk twee uitersten gegeven, het is aan jou om dit te beoordelen.
Als je dochter netjes en met zachte handen kan rijden, maakt het bit niet heel veel uit. IJzers onder gezonde hoeven is een beetje jammer, maar het paard kan er behoorlijk gezond oud mee worden. Als je dochter nog wat onhandig is met haar handen (en de rest), zou ik haar niet op het jonge paard laten rijden, maar eerst meer ervaring laten opdoen op ervaren paarden.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 12:57

dan denk ik, er zijn binnen het gezin wensen,
je hebt een paard..
dan zou ik het paard toch beleren op de manier die hij voor wedstrijden nodig is.
omdat het voor je dochter heel erg leuk is..
en thuis kan je zelf toch wel bitloos gaan rijden met de tijd?

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 17:29

je kan je paard tog ook bitloos inrijden en tegen de tijd dat ie alles een beetje onder de knie heeft er als nog een bitje in hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 17:42

Wat bedoel je precies met "Mijn dochter van 9 heeft een wedstrijd paard nodig."?

In welk opzicht heeft ze dat nodig?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 19:47

Sas_Mon schreef:
je kan je paard tog ook bitloos inrijden en tegen de tijd dat ie alles een beetje onder de knie heeft er als nog een bitje in hangen.

Dit zou ik ook doen inderdaad Ja
Bitloos inrijden is altijd fijner, sowieso omdat zo'n jong paard nog flink aan t wisselen is. Later kun je altijd nog een bit in doen voor de verfijning, en dan af en toe een wedstrijd daarmee rijden.

Ijzers onder goede hoeven is wel zonde natuurlijk, kijken ze daar echt heel streng naar? Misschien kunnen jullie gewoon eens zonder ijzers starten, gewoon doen alsof je het niet wist Tong uitsteken

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 20:19

Ik zou ervoor kiezen om mijn dochter dan geen wedstrijden te laten rijden.
Tenminste niet op mijn paard.
Ze kan toch ook leuk rijden zonder wedstrijden?
En anders maar op een manege paard,of op een geleend paard.
Wat jij doet moet jij weten,maar je vraagt onze mening,en mijn mening zou zijn: niet met ijzers aan mijn paard,en ook geen bit erin.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 22:04

Ik zal het zo goed mogelijk probreren uit te leggen. De wedstrijden zijn niet zoals nederland. Er is geen enkele mogelijkheid om bitloos en ijzerloos de wedstrijd in te gaan. Bij de verzorgpaarden waarbij we helpen rijden mijn kinderen nooit met een bit. Ze wil zelf ook niet met bit of ijzers rijden. Maar ze wil graag meedoen met de wedstrijden. Hier zijn maar 300 paarden en niet allemaal zijn geschikt voor de wedstrijden. Dus er zijn weinig wedstrijdpaarden die echt goed zijn. Hier geld hoe meer geld je hebt hoe meer geld je hebt hoe beter je paard hoe meer kans je hebt om te winnen.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 22:11

Sorry ik drukte op plaatsen en was nog niet klaar. Ik heb geen ander paard dus bij elke wedstrijd moeten we lenen. Als we wat krijgen is het niet veel soeps en soms kunnen we niks lenen.
Ze moet nu met alle westrijden meedoen om in de selectie team te komen voor de wereldkampioenschappen. Dit wil ik haar niet afpakken, vorig jaar is ze tot ieders verbazing derde geworden.
Ze is een lieve meid, leert goed op school en helpt thuis mee.
Ja en nu heb ik een zeer goed paardje met grote potentie en nu moet ik gaan kiezen. Zit zelf te denken om een merrie erbij te kopen die al ingereden is en gewend is met ijzers. Dan laat ik Paso zonder ijzers en bit. En dan de merrie alleen met de wedstrijden met bit en ijzers. Wij hebben geen maneges hier en de rancho's die we hebben zijn bijna allemaal prive.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 22:23

Weet het niet zeker hoor maar volgens mij weet je heel goed wat je wilt Knipoog .
Je wilt het graag voor je dochter en het is een geschikt paard ervoor.
Je paard bitloos inrijden en aan het einde van het inrijden ook met bit beleren.
Zo kun jij dus gewoon bitloos rijden en je dochter op wedstrijden met bit.
En tja ijzers misschien doen ze daar niet zo moeilijk over.

Hoop dat je er snel uitbent want wakker liggen is niet leuk.
Sterkte met je beslissing en succes met je dochter.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 22:26

Waarom geen bit en ijzers, ijzers hoeven niet het hele jaar door en een beetje is niet slecht mits je er goed mee om gaat Ja

En je kan je paard nu altijd bitloos inrijden en later er wel een bit in dit

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 22:30

Heb je ook al eens gevraagd of hoefschoenen wel mogen? Wat een rare regel zeg.. zit daar ook nog een gedachte achter?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 22:31

Jennasilver schreef:
Ze moet nu met alle westrijden meedoen om in de selectie team te komen voor de wereldkampioenschappen.

Wat voor wereldkampioenschappen zijn dat dan als er een kind van 9 aan mee mag doen?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 23:06

MysticTinker schreef:
Heb je ook al eens gevraagd of hoefschoenen wel mogen? Wat een rare regel zeg.. zit daar ook nog een gedachte achter?

Waarschijnlijk gangenpaarden wedstrijden (vrij gangbaar op de Antillen, begreep ik) en dan zijn ijzers verplicht voor het kunnen horen van de correcte gang. Hoefschoenen voldoen daar niet voor, die dempen het geluid juist in plaats van het helder te maken.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 23:55

Waratje wat je schrijft klopt precies, ijzers zijn verplicht als de paarden op de houten planken lopen het geluid beter wordt. Er zijn verschillende gangenpaarden zo kunnen de jury's aan het geluid horen of het paard in zijn goede pas loopt. ( of dat degene die erop rijdt hem in zijn goede pas zet)

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 00:04

mijn dochter van 9 heeft een wedstrijdpaard nodig??
of heeft moeders het vroeger zelf niet kunnen bereiken en probeerd ze haar dochter in haar voetsporen te laten lopen in dat wat ze zelf het meest gewenst heeft.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 00:24

Roest ik rijdt pas 4 jaar paard samen met mijn dochter. Dus van zulke voetsporen is geen sprake. Je moet de wedstrijden niet met die van nederland vergelijken. Je kan ook niet zonder fiets in de fietswedstrijd gaan toch?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 05:50

Aan alle antwoorden die je geeft maak ik op dat het bit en de ijzers er dus toch gaan komen.
Het is toch niet zo'n moeilijke keus lijkt mij?
Jij weet al duidelijk wat je wil,en wat je dochter wil.
Dat is dus wedstrijden rijden.
En je zegt zelf dat ijzers en een bit daar verplicht is (om met de wedstrijden mee te kunnen doen) dus dan weet je toch ook wat er gaat gebeuren?
Dan kan je wel vragen wat wij zouden doen,maar waarom?
Alle antwoorden die wij geven weerleg jij zelf weer.

Mijn dochter rijd ook paard,met bit,(zonder ijzers) op een manege pony.
Ze heeft zelf ook een paard,maar die is nu pas anderhalf jaar,daar kan ze nog niet op rijden.
Als dat wel kan,gaat ze ijzerloos en bitloos,ze heeft zelfs al een touwhalster. Knipoog
En ze rijd ook al af en toe op mijn paard zonder bit.
Ze vind het leuk om mee te doen met wedstrijden,zolang dat op een manege pony kan,of later op haar eigen paard,maar dan wel zonder bit.
De on-officiele wedstrijden mag je gewoon zonder bit rijden.
Dat gaat ze dan ook doen.
Ijzers zijn hier god zij dank niet verplicht.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 12:08

Met die bit kan ik uiteinendelijk wel leven er zijn maar 5 wedstrijden per jaar. Daar gaat die niet dood aan 5 keer per jaar een bitje in, maar die ijzers. Ik wil zijn gezonde hoeven niet verpesten. Ik ben helemaal tegen die bit en ijzers en dan moet ik gaan kiezen of ik het bij hem laat doen. Ik vind het trouwens heel leuk dat mijn kinderen ook nadenken over het welzijn van paarden. Ik ga hem voorlopig bitloos laten inrijden en dan kijken of ik een merrie erbij kan kopen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 12:15

Zijn plakijzers voor de wedstrijd dan geen optie? Hier bestaan ze wel geen idee of ze ook in Aruba verkrijgbaar zijn. En bitloos rijden en met bit rijden zijn goed uitwisselbaar. Ik zou dan kiezen voor met bit inrijden en als dat eenmal goed gaat zelf bitloos rijden en alleen voor de wedstrijd een bit inhangen.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 15:07

Karuna ik ga informeren van die plakijzers dat zou inderdaad een goede oplossing zijn. Desnoods bestel ik ze zelf.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 23:12

Jennasilver schreef:
Waratje wat je schrijft klopt precies, ijzers zijn verplicht als de paarden op de houten planken lopen het geluid beter wordt. Er zijn verschillende gangenpaarden zo kunnen de jury's aan het geluid horen of het paard in zijn goede pas loopt. ( of dat degene die erop rijdt hem in zijn goede pas zet)

Even off-topic; Wat een incompetente jurering moet dat zijn...Ik heb zelf geen uitgesproken mening wat betreft wel of geen ijzers; In mijn situatie zijn ze hard nodig, maar zou in principe liever zonder. Maar dit vind ik wel één van de meest waardeloze argumenten ter verplichting van ijzers die ik ooit heb gehoord.
On-topic; Ik zou mijn negenjarige ervan te proberen overtuigen dat recreatief rijden veel aangenamer is dan de competitiestress van wedstrijden (had je het niet over wereldkampioenschappen?!) Dan heb je alles zelf in de hand.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 08:54

Ik heb het vaker gehoord. Vor een jury is het gemakkelijker om een goede taktgang te horen dan te zien. Een kleine misstap kun je over het hoofd zien maar niet horen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:49

Dan maken ze toch hoefschoenen met tik-geluidjes? Soort klapschaats-hoefschoen Haha! Gat in de markt! Haha!