"het oog wil ook wat" .. Ik sta paf.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Faux

"het oog wil ook wat" .. Ik sta paf.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 10:15

Wederom een discussie met mijn moeder w.b. dekens of niet..

Alle argumenten zijn gebruikt, ze heeft het stuk gelezen over dekens op paardnatuurlijk.nl. ( had het uitgeprint en samen met haar doorgenomen ) Ze verviel nog een aantal keer in de fout van antropomorfisme, maar uiteindelijk gaf ze toe het er mee eens te zijn en 'het stuk' / de schrijvers gelijk te geven. Vervolgens begint ze vrolijk over welke deken we op zullen doen bij Rowygo als het straks écht koud word..

Ik stond paf. Ik vragen waarom, krijg ik deze dingen te horen:

- 'Ik weet dat dat stuk waarheid is, maar er zijn meerdere waarheden'
- 'Rowygo heeft al die tijd dat we hem hebben ( 8 jaar ) met dekens gestaan, en hij is er nooit chagrijnig/ongelukkig van geworden'

Maar waar ik nog het meeste van in de war raakte was:

- 'Het oog wil ook wat! Ik wil dat hij normaal verzorgt wordt en dat hij niet zo'n teddyvacht krijgt. Dan wil je hem zeker ook nooit meer poetsen en staat hij altijd helemaal in de modder.'

Ik begrijp niet hoe men het belang van eigen oog voor het belang van het paard kan stellen.
Ik weet dat een paard niet doodgaat van een deken, maar ik hoef jullie hier niet uit te leggen waarom het een 'liever-niet' kwestie is.

Wat moet ik hier nu mee? Wat moet ik hierop terugzeggen / -doen?

Ook heeft ze nog steeds problemen met het buitenstaan de hele dag, in de winter. Omdat dat zogenaamd de wei kapotgelopen word. We hebben 2 paarden, 2 grote weides én een zand-paddock waar ze inkunnen. Dat gaat heus goed, maar ze wil er niets van weten. 'Een paar uurtjes per dag is genoeg.'

De ene keer zegt ze dit, dan weer dat.. Ik volg het niet meer.

smurf1988

Re: "het oog wil ook wat" .. Ik sta paf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:31

Erg herkenbaar maar je kunt er weinig aan doen denk ik. Een deken is niet heel erg, ik denk ook niet dat paarden er ongelukkig van worden. Ik heb ze liever zonder ivm betere weerstand etc, maar als het echt niet anders kan is er bij mij geen man overboord.

Vorig winter mocht visco ook maar een paar uurtjes per dag naar buiten, was ook een grote frustratie. Heb echt vanalles geprobeerd, elke keer als ik de paarden binnen moest halen probeerde ik het zo lang mogelijk uit te stellen. En als hij op stal stond zo veel mogelijk leuke dingen met hem proberen te doen, en altijd rijden in de tijd dat hij op stal staat. Ik ben blij dat hij voorlopig 24/7 buiten staat want ik werd er toen echt niet happy van, elke keer weer met een schuldgevoel je paard opsluiten vond ik geen pretje.

Maar ja, als je nog bij je ouders woont kun je er weinig aan doen, behalve op ze in praten.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:39

Leg je aandachtspunten op de dingen die het belangrijkst zijn. Deken of niet is van minder belang dan buiten of niet. Als het paard al die jaren geen probleem had met die deken, zal dat ook deze winter geen probleem geven. Werk eraan om het paard zoveel mogelijk buiten te krijgen, dat is namelijk echt van belang voor zijn gezondheid. Zet dat paard buiten zodra je de kans hebt en laat daarmee ook zien dat hij daar vrolijker en gezonder bij is.
Succes ermee.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 11:16

wie betaalt het paard? En doet je moeder er ook iets mee? Is ie van julie samen? Dat weegt natuurlijk ook mee.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 13:53

Bedankt voor de tips!

Mijn ouders betalen het paard, mijn moeder doet er niets mee behalve af en toe gezellig helpen met poetsen en mesten, en sporadisch een keer longeren als ik écht niet kan. In principe is hij dus "van mij" alsin; "voor mij, ván mijn ouders"...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 14:37

Niet op de wei dat kan ik nog wel begrijpen met dit weer, maar dan kunnen ze toch ook gewoon in de paddock de hele dag? Lading hooi erin en de paarden zijn blij Lachen

Ik vind het wel raar dat je moeder perse een deken op de paarden wil. Zelfs de fysio heeft ons dit pas nog afgeraden, als het niet nodig is dan is het veel beter voor de spieren als de paarden zélf hun temperatuur kunnen regelen door hun vacht omhoog te zetten. En een modderig paard.. laat hem opdrogen, borstel er overheen en hij is weer brandschoon.
Misschien kun je de paarden zelfs gaan betalen (het voer enzo), zodat ze wel echt van jou zijn, dan kun je het zelf allemaal beslissen Lachen

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 15:01

MT, ik zit er inderdaad over te denken om de dure opleiding die ik op het punt sta te doen, niet te gaan doen en hard te gaan werken.. Wel een opleiding doen, maar dan een gefinancierde. Met een studiefinanciering.. want die krijg ik voor deze niet.. ( Fotoacademie ) Ik hoop dan ooit de paarden zelf te kunnen betalen.. Ik heb al wel gezegd elke maand een bedrag mee te willen betalen zodat ze meer hooi krijgen. Ik hoop dat wanneer ik mijn schuld bij mijn moeder afbetaald heb ( ze had een keer iets voor me voorgeschoten ) dat plan ook van start kan gaan, zodat ze inderdaad de hele winter in ieder geval in de paddock kunnen met veel hooi.. Bedankt!

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 15:15

Pff ingewikkeld Jet.. Zou stuk makkelijker zijn als het een pensionstalling was waar de mensen er zo over dachten, dan kun je gewoon weg. Maar gaat natuurlijk niet als je bij je ouders weg wil. Clown

Gewoon blijven inpraten op je moeder, de voordelen van zonder deken en hele winter naar buiten. Lijkt een hopeloze zaak maar het kan wel werken, kijk maar naar mij & M, die eerst ook fel tegen wintervacht was & naar buiten en nu blijft Tjitse gewoon 24/7 buiten zonder deken. Knipoog

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 15:21

's nachts buiten is voor mijn ma al helemaal geen optie.. Scheve mond

"Straks wil je nog dat hij de hele nacht buiten blijft, nou, NO WAY!"

Dat is een uitspraak die vaak gedaan wordt door haar, helaas.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 16:59

Maar mag hij wel de hele dag in de paddock of ook alleen maar een paar uurtjes? Als je hem dan om 8 uur voor school buiten zet en hem 's avonds om 9 uur weer binnen haalt.. Schijnheilig

En hoe gaat het met Claudy dan? Voor een veulen is het heel slecht als die op stal staat, wat vind je moeder daar dan van? Mag zij wel gewoon buiten blijven?

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 09:38

Ik zet ze nu elke ochtend om 8 uur/kwart over 8 buiten, en ze gaan met wisselende tijden 'savonds naar binnen. Soms 5 uur, soms 6 uur, soms 8 uur. Dat ligt eraan. Mijn moeder heeft het het liefst om half 6 ong. en als zij niet zo controleerd doe ik het altijd later, maar als ze controleerd moet ik ze soms wel om half 6 binnen zetten.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 16:02

Dat had ik eerst ook, wat ik daarna altijd nog deed was even een flink uurtje rijden. Daarna nog wat leuke dingetjes doen op de grond, wat grondwerk enz. En dan ben je zo weer 1,5 uur verder. Of ik gooide ze even los in de bak als ik zijn stal aan het uitmesten was. Ach ik weet niet of het werkelijk wat uitmaakte maar het gaf mijn geweten een beetje rust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 14:05

Ik heb ook niet iets tegen dekens. Het ene paard zet ik wel onder dek, het andere niet. Ligt aan het werk dat ze moeten doen en aan de omstandigheden. Mijn paarden hebben er onder dek altijd goed uitgezien maar zonder kan ook prima gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 14:12

Kun je geen compromis sluiten? Deken op en hele winter buiten?
Ik snap je moeder wel, zeker als jij nu een tijdrovende studie gaat doen wordt het wel een blok aan je been om iedere dag de modder eraf te gaan poetsen. Want een vacht vol modder reguleert natuurlijk ook niet goed Knipoog

En tuurlijk heb jij dat voor je paard over, maar soms is het gewoon erg makkelijk als ze onder deken staan en jij er wat minder tijd aan hoeft te besteden.

Ik snap nooit zo goed waarom het altijd een uiterste van iets moet zijn Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 21:35

Liek_ schreef:
Ik snap je moeder wel, zeker als jij nu een tijdrovende studie gaat doen wordt het wel een blok aan je been om iedere dag de modder eraf te gaan poetsen. Want een vacht vol modder reguleert natuurlijk ook niet goed Knipoog

Het is helemaal niet nodig om iedere dag de modder eraf te poetsen. Paarden "borstelen" zichzelf, door te gaan rollen. De vacht reguleert zichzelf dus prima. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 08:20

JoviBan schreef:
Liek_ schreef:

Het is helemaal niet nodig om iedere dag de modder eraf te poetsen. Paarden "borstelen" zichzelf, door te gaan rollen. De vacht reguleert zichzelf dus prima. Knipoog

Ben ik het zeker niet mee eens Haha! In een zandgebied zal dat ongetwijfeld best kloppen, maar het is hier een en al klei en dan kunnen ze rollen wat ze willen, maar die dikke klonten krijgen ze echt niet uit die vacht!

Overigens, of het er nou wel of niet afgaat, ik vind dat je dan verplicht bent om dat in ieder geval elke dag te controleren. Dat kost dus toch weer tijd Lachen

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 09:35

Lijkt me echt een moeilijke kwestie...Gelukkig ben ik inmiddels zo ver dat ik mijn paard zelf kan financieren!

Maar nu nog ben ik telkens bezig anderen ervan te overtuigen dat ze het niet koud heeft en dan ze niet zielig is! Vermoeiend vaak..

Ik mag absoluut mijn eigen gang gaan op de pensionstal en dat doe ik dan ook. Maar toch voel ik ogen in mijn rug als ik haar zonder deken de wei in zet!

Ennuhm.. Het oog wil ook wat!? Ik vind paarden er juist heerlijk uitzien met die warme wolle vachtjes!! Haha!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 09:40

Mijn paard staat nu ook de hele dag buiten in een hit-actief stal en ik vond dus ook dat hij dan geen deken hoefde.
Mijn moeder was er ook fel tegen, want dat arme beestje zou het zo koud hebben 's nachts, wist ik wel niet hoe koud het was.
Ik heb gewoon daarop geantwoord dat hij een Haflinger is en daarmee uit.

Maar inderdaad, ik heb dezelfde discussie. Ik heb alleen gegeven moment gezegd van; jullie zeggen altijd dat het mijn paard is, laat mij dan ook de beslissingen maken. Lachen
(of ik koop een mantelpakje voor de hond Haha! )

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 09:53

Dani62 schreef:
Ennuhm.. Het oog wil ook wat!? Ik vind paarden er juist heerlijk uitzien met die warme wolle vachtjes!! Haha!

Tja, smaken verschillen, ik sta ook altijd verbaasd dat mensen het mooi vinden als oren helemaal leeggeschoren worden en die kort getrokken manen vind ik meestal ook niet echt wat (ja, er zijn uitzonderingen waar het wel leuk bij staat Haha! )

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 13:06

Liek_ schreef:
Ben ik het zeker niet mee eens Haha! In een zandgebied zal dat ongetwijfeld best kloppen, maar het is hier een en al klei en dan kunnen ze rollen wat ze willen, maar die dikke klonten krijgen ze echt niet uit die vacht!

Overigens, of het er nou wel of niet afgaat, ik vind dat je dan verplicht bent om dat in ieder geval elke dag te controleren. Dat kost dus toch weer tijd Lachen

Ik woon vlakbij jou, hier dus ook kleigebied. Mijn paard zit ook altijd onder de modder, het grootste gedeelte gaat er vanzelf wel weer af maar soms zit het idd echt vast in de vacht. Hoeft geen probleem te zijn verder, ik borstel even die bepaalde plek en de modder is weg, dan is de vacht niet meteen geruineerd..

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 19:01

wow, wat lastig..
Ik wil trouwens nog wel zeggen dat het ook echt niet goed is om opeens die deken er af te laten..
Hij is er toch echt aan gewend. succes!

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 09:33

Als je er vanaf de zomer al geen deken op hebt liggen, dan is er geen enkel probleem hoor. Knipoog Het is nu al best koud buiten, je ziet je adem enzo.. normaal zou mijn ma er al 2 maanden een deken op hebben, en nu staan ze nog lekker zonder, allebei een wintervacht.. niets aan de hand..