Oude versus nieuwe barefoot cheyenne

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Siggy

Oude versus nieuwe barefoot cheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 12:39

Ik heb nu sinds begin augustus mijn nieuwe barefoot cheyenne in gebruik. Een erg mooi zadel en zit op zich goed, maar.... niet te vergelijken met mijn oude barefoot cheyenne die ik al zo'n 3 jaar gebruik. Ik heb eigelijk zonder verder onderzoek opnieuw een barefoot besteld voor mijn andere paardje, omdat ik over de oude zo super tevreden ben. Op mijn oude zadel kan ik uren rijden, zonder een 'blikken kont' te krijgen en heb ik echt het gevoel de paardenrug te voelen. Ik voel bij wijze van spreken haar spieren al aanspannen, voordat mijn paard opzij springt. Bij het nieuwe zadel heb ik veel meer het gevoel alsof ik 'boven' mijn paard zit, bovendien zitten er harde gedeeltes in het zitvlak, waardoor ik na een dik uur rijden heen en weer begin te schuiven om maar een lekker zitplekje te vinden. Verder kraakt het zadel verschrikkelijk en had mijn paardje gisteren een schuurplekje van de singel (kan toeval zijn hoor, misschien velletje dubbel gezeten ofzo). Dit heeft ze nog nooit eerder gehad, ondanks af en toe flinke ritten (3-4 uur)

Ik ben niet alleen maar ontevreden hoor !! Het zadel zit heel netjes in elkaar en laat de rug perfect vrij en zit in elk geval een stuk beter dan mijn veelzijdigheidszadel.

Heeft iemand soortgelijke ervaringen, is het gewoon een kwestie van 'inrijden', weet iemand iets tegen dat gekraak, wie heeft zo'n seatsaver, zou dat een oplossing zijn tegen een 'blikken kont' ?

8nnemiek

Re: Oude versus nieuwe barefoot cheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 17:02

Ik heb ongeveer een jaar geleden mijn oude cheyenne verkocht, en een gloednieuwe arizona gekocht. Dat was wel nog een oudere versie, zonder 'kussentjes'. Dat zat in het begin ook even heel anders. Veel stijver, en het schuifde nogal wat. En dat ging gelukkig na een aantal weken rijden veel beter, toen bleef het zadel zelfs prima liggen met opstappen en werd het ook weer soepeler. Moest echt even naar mn paard vormen.
Maar ik had níet zo'n hard gedeelte onder mn kont, wel harder dan mn oude barefoot, maar niet zo erg dat ik er last van had. Ik weet niet of die zitting vernieuwd is samen met de 'kussentjes'. Pmarena zal het wel weten Lachen
Kraken deed mijn zadel ook in het begin even, volgens mij schuurde het leer een beetje tegen elkaar ofzo, maar dat was snel over.
Schuurplekje bij de singel lijkt me niet goed. Ik heb zelf zo'n extra brede, leren singen, voor de arizona. Die van de cheyenne heb ik nooit in t echt gezien. Misschien heeft ie ergens een scherp stukje uitsteken, of een paar dikke stiksels..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 18:16

Hoi,

Komt het misschien ook omdat het model van de cheyenne veranderd is ? Achterboogje is verhoogd, daardoor zal je waarschijnlijk ook anders zitten ( meer opgesloten ) ?

Groetjes,

Maris

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:41

Nieuw zit altijd veel zadel-achtiger , als je het niet jammer vindt van de ruwe nubuck-uitstraling , kun je hem wellicht te lijf gaan met lederdressing zodat je hem sneller soepel rijdt. Het leer en de vulling is nu nog nieuw en moet door het rijden nog helemaal in vorm en soepel geduwd en gestretched worden.

Als je nu alleen nog op dit zadel zou rijden en dan over een half jaartje op je oude zadel , dan wil je waarschijnlijk niet meer terug Knipoog Althans dat was mijn ervaring en van veel anderen hoor , de nieuwe heeft gewoon een veel fijnere zit uiteindelijk , beter gevormd door het achterboogje.