vrijheidsdressuur met een manege paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shannonnekke

vrijheidsdressuur met een manege paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 12:07

Heee
Ik wil wel eens vrijheidsdressuur met een lieveling van de manege. Lijkt me geweldig om dat te doen. Maar aan jullie nou de vraag: Weten jullie misschien kleine oefeningen wat een manege paard snel onder de knie heeft? Of hele makkelijke oefeningen zijn?

Misschien hebben jullie nog verder tips?

Alvast bedankt!

Marloessjee

Re: vrijheidsdressuur met een manege paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 18:59

Wat ik mijn manege vriendje heb geleerd is kusje geven..
Dus dat zou je altijd kunnen proberen..
Maar ik ''oefende'' wel elke dag!

Shannonnekke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 14:40

Marloessjee schreef:
Wat ik mijn manege vriendje heb geleerd is kusje geven..
Dus dat zou je altijd kunnen proberen..
Maar ik ''oefende'' wel elke dag!

Hoe dan?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 18:49

een shetlandpony kan je gemakkelijk, (als hij een beetje vertrouwen in je heeft) liggen leren, en dood liggen Knipoog

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 07:39

Ik zou er wel even over nadenken wat je een manegepaard leert, stijgeren, liggen, spaanse pas etc kunnen ze misbruik van maken en als iemand perongeluk het commando zegt.. dan kunnen er ongelukken gebeuren.. !

Misschien even overleggen met de manegeeigenaar?

Flemen is ook heel leuk ! Lachen

xx veel succes!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:47

Ik zou idd eerst even aan de manege eigenaar vragen of hij het goed vindt dat je met VD aan de gang gaat... Ook kleine oefeningen als kusje geven en flemen kunnen heel vervelend worden als het niet goed aan geleerd wordt en het paard het te pas en te onpas laat zien.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 20:29

Ik had ooit een manegepaard kusje geven en voetje geven aangeleerd (zonder toestemming manegeeigenaren). Omdat ik maar één, twee keer in de week kwam was het vrijwel onmogelijk.
Maar als je d'r minder onschuldige dingetjes aan wil leren zou ik het eerst even met eigenaar bespreken.

Adala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 17:54

Je kan dingen oefenen als flemen, tong uitsteken, gapen, kusjes geven. Paarden snappen dat erg snel en vinden het vaak nog leuk ook. Verder kan je ook nog een paard leren een doek of zweep op te pakken, ja en nee knikken enz. maar op manegepaarden is het niet altijd even handig, als een paard er eenmaal plezier in heeft gaat ie het ook doen op momenten dat het even niet goed uitkomt Knipoog (kopstoten, zweepjes en dekens waar in wordt gehapt), dus vraag als het kan altijd toestemming.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 14:57

saskiakefie schreef:
een shetlandpony kan je gemakkelijk, (als hij een beetje vertrouwen in je heeft) liggen leren, en dood liggen Knipoog

waarom specifiek een shetlander? Een shetlander leer je niet makkelijker of moeilijker liggen dan een groot paard, tenzij je werkt met omtrekken, maar dat heeft bijzonder weinig met VD te maken

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:09

Shannonnekke schreef:
Heee
Ik wil wel eens vrijheidsdressuur met een lieveling van de manege. Lijkt me geweldig om dat te doen. Maar aan jullie nou de vraag: Weten jullie misschien kleine oefeningen wat een manege paard snel onder de knie heeft? Of hele makkelijke oefeningen zijn?

Misschien hebben jullie nog verder tips?

Alvast bedankt!

Niet aan beginnen met een paard dat niet van jezelf is. De verwarring voor een manegepaard is te groot doordat allemaal verschillende mensen er toch anders mee omgaan. En de kans is ook heel groot dat de eigenaar terecht boos wordt omdat er door de verwarring raar of gevaarlijk gedrag bij het paard kan ontstaan.
Wat je wel kan doen is TTEAM massage oefeningen. Deze zijn vrij simpel te leren, kunnen geen schade doen, prettig en goed voor het paard. Je kunt ze tijdens het poetsen doen als voorbereiding op het rijden en je lieveling wordt er uiteindelijk ook wat soepeler van.

Ynto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:09

kusje geven is denk ik wel heel leuk

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:26

Ik zou adviseren het niet te doen.

Om te beginnen zie je het paard vaak maar 1 keer per week, de rest van de week ziet hij veel verschillende ruiters. Daardoor kan het paard erg verward raken. VD is eigenlijk het beste aan te leren als 1 trainer de pony begeleid.

Daarnaast vinden anderen het ook leuk als die specifieke pony een kunstje kan en gaan het ook met hem doen, allemaal op een iets andere manier. Gevolg: in no time een super gefrustreerde pony!

Ook kunnen pony's er aandacht mee gaan trekken, wat voor iedereen een nadeel is. En dan ook nog potentieel gevaarlijk

(Waarschijnlijk zou de eigenaar ook niet zo blij met je zijn)

Je kunt idd wel massage/TTEAM-massage met hem doen. dat is wel lekker ontspannend voor jullie beide!

winnie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 21:14

Ik zou het zelf nooit echt doen, maar ik denk dat je een manege paard wel gewoon kan leren om een kusje te geven (met de lippen) of hinneken.... Haha! Succes iig Knipoog

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 21:19

daarom wil ik niet naar een manege, al die verschillende ruiters die erop rijden...
Voor de rest ga ik met de anderen mee Knipoog