Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

)
Safiralief schreef:Nee hoor, zo'n vreemde vraag is het niet.
Maar wat Visconti ook al zegt, je moet eerst wel een hele goeie band hebben met je paard voordat je de bak/terrein afgaat.
Safiralief schreef:Op het moment dat je een goeie band met je paard opbouwt dan zal je zien wanneer je paard tegen rightbrained aan zit, en met voldoende savvy krijg je hem dan wel weer terug.
Waratje schreef:Leuke theorie, maar als je paard in één klap zich ergens de pleuris van schrikt en op de loop gaat (sommige paarden hebben dat nou eenmaal als reactie), dan hou je niets meer. .
Safiralief schreef:Het gaat om het punt dat je als je veel hebt geoefend je beter weet te handelen in zo'n situatie.
De eerste keren dat je paard zon reactie geeft gaat het zo snel en weet je niet te reageren, maar op het moment dat je veel oefent (en dus meer savvy hebt) dan zal je dat beter op kunnen vangen door goed te reageren.
Als je goed met je equipment om kan gaan is je kans veel groter dat het niet zo zal aflopen.
Isis_Ywen schreef:Een paard is een vluchtdier.....
Isis_Ywen schreef:Die eerste schrikreactie van een paard heb ik nog nooit, door niemand, nimmer onderdrukt zien worden.
Safiralief schreef:klinkt mij meer als prooidier.
Waratje schreef:Parelli-volgeling zeker?![]()
Hoeveel paarden heb jij persoonlijk in heftige schrikreacties in handen gehad? En ken je het verschijnsel "blind vertrekken" uit ervaring? Geloof me, dat redt je niet met "wat meer savvy" en "goed met je equipment omgaan". Daar heb je heel veel meer savvy voor nodig dan de gemiddelde Parelli-volgeling kan bedenken.
. Ja, ik heb beide situaties meerdere keren meegemaakt met mijn hypersensitieve, nerveuze dravermerrie. En wel vóórdat ik met Parelli begon. Nu is dat zo goed als weg, en áls ze nog eens vlucht, dan is het hooguit 30 meter - maar dat komt zo zelden meer voor, dat het praktisch geen probleem meer vormt. Dus ik kan uit ervaring zeggen dat Parelli in ieder geval een hoop ellende helpt te voorkomen, want op een paard zitten dat er blind vandoor gaat, is op zijn zachtst gezegd niet heel erg grappig. De hemel zij dank dat dat nu over is. promptertje schreef:Waratje schreef:Parelli-volgeling zeker?![]()
Hoeveel paarden heb jij persoonlijk in heftige schrikreacties in handen gehad? En ken je het verschijnsel "blind vertrekken" uit ervaring? Geloof me, dat redt je niet met "wat meer savvy" en "goed met je equipment omgaan". Daar heb je heel veel meer savvy voor nodig dan de gemiddelde Parelli-volgeling kan bedenken.
Hier nog een Parelli-volgeling. Ja, ik heb beide situaties meerdere keren meegemaakt met mijn hypersensitieve, nerveuze dravermerrie. En wel vóórdat ik met Parelli begon. Nu is dat zo goed als weg, en áls ze nog eens vlucht, dan is het hooguit 30 meter - maar dat komt zo zelden meer voor, dat het praktisch geen probleem meer vormt. Dus ik kan uit ervaring zeggen dat Parelli in ieder geval een hoop ellende helpt te voorkomen, want op een paard zitten dat er blind vandoor gaat, is op zijn zachtst gezegd niet heel erg grappig. De hemel zij dank dat dat nu over is.
Waratje schreef:En daar is geen stokje of touwhalstertje aan te pas gekomen, maar vooral inzicht en timing.
promptertje schreef:Fijn dat je dat laatste met me eens bent, maar:Waratje schreef:En daar is geen stokje of touwhalstertje aan te pas gekomen, maar vooral inzicht en timing.
Dit denigrerende zinnetje had er wat mij betreft niet in gehoeven. Of dacht je dat de Parelli-methode niets met inzicht en timing van doen had? Brrrr, dit soort reacties maken dat ik me eigenlijk nooit in dit soort topics meng. Dus doe ik dat nu ook niet meer
Safiralief schreef:Stokje en touwtje is soms wel handig;)
Ga nog niet at liberty naar buiten;)