Touwhalster en 'controle kwijt'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Touwhalster en 'controle kwijt'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 04:28

Misschien is het een vreemde vraag, maar dan hoor ik dat graag.

Ik vraag me af, stel dat je aan het grondwerken bent met je paard, of wat later, aan het wandelen.
Er gebeurd iets, en je verliest de controle. Je paard gaat er vandoor, bijvoorbeeld, en je moet hem loslaten omdat je hem niet meer kunt houden. (Even meteen een extreem voorbeeld.)
Is het dan niet onwijs gevaarlijk dat je een touwhalster hebt (dat niet snel stukgaat) en een stevig leadrope (dat niet snel stukgaat en lang is; overal aan kan blijven hangen)?
Zo kan je paard toch lelijk klem komen te zitten of zichzelf beschadigen?

Natuurlijk moet je oefenen om bij zulke situaties beter te kunnen handelen, niet in paniek raken als je klem komt te zitten (voor het paard), enz.
Maar daar oefen je dan toch juist mee...

Hoe denken jullie hierover?

smurf1988

Re: Touwhalster en 'controle kwijt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 06:33

een paard dat los komt is in alle tijden link voor het paard zelf, ook met een normaal halster om. Als je geen controle over je paard hebt moet je imo nog even een tijdje in de bak blijven, totdat je die controle wel hebt.

Er is trouwens wel vaak een zwak punt, bv het ijzer van de leadrope die zal knappen als het paard er op gaat staan, maar goed dat wil niet zeggen dat het paard er geen schade van zal ondervinden. Er zijn zat paarden die verwondingen hebben opgelopen door verkeerd gebruik van het touwhalster (denk alleen al aan bv het vastzetten) het is dus wel iets waar je goed over na moet denken voordat je het gaat gebruiken.

Safiralief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:15

Nee hoor, zo'n vreemde vraag is het niet.
Maar wat Visconti ook al zegt, je moet eerst wel een hele goeie band hebben met je paard voordat je de bak/terrein afgaat.

Op het moment dat je een goeie band met je paard opbouwt dan zal je zien wanneer je paard tegen rightbrained aan zit, en met voldoende savvy krijg je hem dan wel weer terug.

Gewoon lekker door oefenen, en je leert je paard niet tegen druk in te gaan waardoor je paard als ie dan vast komt te zitten er niet tegenin wil gaan, voor ze eigen veiligheid.
Dat is wel een onnatuurlijke reactie voor een paard, maar hier in de mensenwereld zijn genoeg dingen waar ze zich inderdaad aan kunnen bezeren dat je ze daar beter voor kan behoeden.
Dus ze te leren er niet tegen in te gaan.

Gewoon lekker door oefenen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:33

Wanneer een paard buiten het rit aan zou nemen is schade door halster of touw wel je minste zorg. De schade die jouw paard aan kan richten en ondervinden in het openbare verkeer is een veel groter aandachtspunt. Ik heb persóónlijk liever dat mijn paard op het touw stapt en een duikeling maakt dan dat het een weg oversteekt en door de voorruit van een brave huisvader met twee bloedjes van kinderen thuis duikt.

1. zorg dat het touw LANG is, hoe langer hoe groter de kans dat het paard niet verder loopt én de hefboom neemt toe naarmate het langer is
2. begin er buiten niet aan voor jij voor het paard de veilige haven bent waar het niet van weg wíl

Zelf heb ik het halstertouw als contraproductief ervaren als het paard binnen gecontrleerde omstandigheid eenmaal geleerd heeft weerstandsloos in aanwijzingen mee te gaan.
Ik loop met een niet-schuivende lus en een circa 9 meter lang touw.

hc

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:38

Ik ben het met HC eens. Als mijn paard ervandoor vliegt op de weg is zijn halster wel het laatste waar ik aan denk.
Voorkomen is beter dan genezen, gewoon de weg niet op gaan als je denkt dat dit kan gebeuren, of doe op z'n minst een hoofdstel in als je perse de weg op moet, neem iemand mee voor het geval dat.

(bijv. wanneer de dierenarts 500 m verderop woont en je met een happy paardje naar de DA moet Tong uitsteken)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:41

Ik ben destijds gewoon de weg opgegaan met touwhalster en leadrope, hoor. Mijn jonkie was nog helemaal niets gewend, maar ik vertrouwde er gewoon op dat ik niet snel los zou laten. Knipoog
En geloof me, hij was overal doodsbang voor. En heeft nog steeds zijn momenten (hij is nu 3,5), maar inmiddels kennen we elkaar zo goed en weet ik dat hij bij me blijft, ook al schiet 'ie een paar passen heftig naar voren.

Kan me herinneren dat mensen het wel vreemd vonden bij mij op stal (die hadden nog nooit van hun leven een touwhalster gezien en dachten juist dat het zo zou kunnen breken). Ik heb momenteel niet eens een gewoon halster meer (is 'ie uitgegroeid en ik heb nog geen nieuwe gekocht).

Weet je, ik wilde niet met een gewoon halster gaan wandelen. Ik vind het zulke ondingen. Ik kan er niet mee 'communiceren', als het nodig is. Mijn paard is er overigens nog nooit vandoor gegaan.....

Maar ik denk dat het zeker een aandachtspuntje is, want er kunnen natuurlijk nare dingen mee gebeuren.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:44

Safiralief schreef:
Nee hoor, zo'n vreemde vraag is het niet.
Maar wat Visconti ook al zegt, je moet eerst wel een hele goeie band hebben met je paard voordat je de bak/terrein afgaat.

Je hoeft er helemaal geen "goede band" mee te hebben om het terrein af te gaan, maar wel het idee dat je het paard onder controle hebt. Met "goede band" kan je paard best niet onder controle zijn.

Safiralief schreef:
Op het moment dat je een goeie band met je paard opbouwt dan zal je zien wanneer je paard tegen rightbrained aan zit, en met voldoende savvy krijg je hem dan wel weer terug.

Leuke theorie, maar als je paard in één klap zich ergens de pleuris van schrikt en op de loop gaat (sommige paarden hebben dat nou eenmaal als reactie), dan hou je niets meer. Die omslag van leftbrained naar rightbrained kan zeer plotseling optreden.

Punt is dat je op een gegeven moment de bak uit wilt, je kunt in de bak heel veel geoefend hebben op schrikparcoursjes, maar de dingen die je in de grote boze buitenwereld tegenkomt heb je daar niet altijd kunnen oefenen. Een paard krijg je in de bak meestal niet verkeersmak, daar komt nou eenmaal verkeer aan te pas en je hebt verkeer niet altijd 100% in de hand. Hetzelfde geldt voor boswandelingen, daar kun je dingen tegenkomen die in de bak niet te simuleren zijn (wild, wandelaars, honden die uit bosjes springen)
Zoals gezegd, je kunt in de bak heel veel oefenen, maar op het moment dat je de bak uitgaat en de weg opgaat heb je geen 100% garantie dat je paard bij je blijft. Als je goed hebt voorbereid kun je zo'n 90% garantie geven, maar nooit 100%.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 11:05

Waratje schreef:
Leuke theorie, maar als je paard in één klap zich ergens de pleuris van schrikt en op de loop gaat (sommige paarden hebben dat nou eenmaal als reactie), dan hou je niets meer. .

Dat ´houden´(met kracht alleen) is ook niet de bedoeling. Als dat nodig is, mis je het fundamentele van deze manier van beleren.

Verder is een touwhalster heel wat bruter, scherper, ´geweldadiger´, dan een gewoon halster Pling

Dat is ook de onderliggende opmerking van de ts. Dat een touwhalster meer kwaad kan.
Als je zélfs met een touwhalster niet veilig kan wandelen zijn de basiscommunicatie en basisverhouding nog verre van helder genoeg.

hc

Safiralief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 13:59

Het gaat om het punt dat je als je veel hebt geoefend je beter weet te handelen in zo'n situatie.
De eerste keren dat je paard zon reactie geeft gaat het zo snel en weet je niet te reageren, maar op het moment dat je veel oefent (en dus meer savvy hebt) dan zal je dat beter op kunnen vangen door goed te reageren.

Als je goed met je equipment om kan gaan is je kans veel groter dat het niet zo zal aflopen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 14:00

Ik was hier net een uitgebreide reactie aan het typen. Plots wordt het scherm van mijn laptop groen en kan ik er niets meer mee. Gelukkig doet hij het nu weer, maar mijn reactie is natuurlijk verdwenen.

Het even niet de fut opnieuw te typen.

Bedankt voor de reacties, ik kom hier natuurlijk op terug!
(Alleen niet nu, grrr!!)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 17:59

Safiralief schreef:
Het gaat om het punt dat je als je veel hebt geoefend je beter weet te handelen in zo'n situatie.
De eerste keren dat je paard zon reactie geeft gaat het zo snel en weet je niet te reageren, maar op het moment dat je veel oefent (en dus meer savvy hebt) dan zal je dat beter op kunnen vangen door goed te reageren.

Als je goed met je equipment om kan gaan is je kans veel groter dat het niet zo zal aflopen.

Parelli-volgeling zeker? Duivel
Hoeveel paarden heb jij persoonlijk in heftige schrikreacties in handen gehad? En ken je het verschijnsel "blind vertrekken" uit ervaring? Geloof me, dat redt je niet met "wat meer savvy" en "goed met je equipment omgaan". Daar heb je heel veel meer savvy voor nodig dan de gemiddelde Parelli-volgeling kan bedenken.

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:20

Een paard is een vluchtdier, en zal op het moment dat er in zijn ogen een gevaarlijke situatie zich voordoet altijd het hazepad kiezen.
En in welk hokje je de training ook duwen wil: met thuis op veilige grond oefenen red je het niet in de 'boze buitenwereld'.In bepaalde mate ben je altijd afhankelijk van andere. Van de automobilisten die je stop signaal negeren/niet begrijpen, spelende kinderen die als een troep hongerige roofdieren aan komen hollen, buschauffeurs die hun remmen naast je ontluchten, mede-paarden-eigenaren die je in volle galop passeren, of gewoon een meerkoet die net op een toch al wat gespannen moment opvliegt uit de struiken.
Mijn paard is redelijk te controleren in situaties waarin hij gevaar ziet. Mede door onze vertrouwensrelatie en de trainingen op veilige grond. Maar ook ik loop tegen gevaarlijke situaties aan als hij schrikt, een meter opzij springt en er net een auto langs komt rijden. Die eerste schrikreactie van een paard heb ik nog nooit, door niemand, nimmer onderdrukt zien worden. Mochten er voorbeelden op beeld zijn, dan ontvang ik ze graag!
Zolang een touwhalster niet het middel is om als basis een gevaarlijke situatie te voorkomen ben ik ervoor om het te gebruiken. Ondanks de eventuele gevaren die eraan zitten als het paard toch losbreekt.

Safiralief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:33

Ja ik ben inderdaad een Parelli volgeling.
Ik zeg ook niet dat je het kan voorkomen, maar op het moment dat je meer savvy hebt kan je beter reageren.

Heb een paard gehad wat altijd zeer snel rightbrained was, paard is ook meerdere malen letterlijk over me heen gerend, dus ja..... heb er wel WAT ervaring mee.

Mijn punt was meer om haar mee te geven dat je met oefenen een heel eind komt, uiteindelijk ben ik nu ook veel beter in staat om die schrikreacties beter op te vangen, en daar ben ik erg blij mee.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:49

Isis_Ywen schreef:
Een paard is een vluchtdier.....

Wel, binnen de paardenwereld is dit een populaire opvatting ja.
Bij ethologen, biologen en gedragsdeskundigen is het begrip ´vluchtdier´ niet in gebruik Pling

hc

Safiralief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:51

klinkt mij meer als prooidier.Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:57

Isis_Ywen schreef:
Die eerste schrikreactie van een paard heb ik nog nooit, door niemand, nimmer onderdrukt zien worden.

Schrikken is niet hetzelfde als vluchten. Schrikken is een reflex. Onderdrukken van een reflex is onmogelijk, want dan is het geen reflex.
De schrikreflex is een gegeven bij paard én mens. Hoe je met dit gegeven omgaat is wél een vaardigheid.
Met vaardigheid kan ´vluchten´ als mogelijk gedrag tot een onwaarschijnlijke keuze gemaakt worden. ´Vluchten´ tussen aanhalingstekens, want je kan het ook omvormen in náár de veilige mens gaan/daar bij willen blijven.

hc

Safiralief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:58

ja... helemaal mee eens.
En voordat je dat voor elkaar hebt dat je paard zich bij jou volkomen veilig voelt, dat heeft toch heel wat tijd nodig.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 22:07

Safiralief schreef:
klinkt mij meer als prooidier.Lachen

Dat is a correcter maar... grote vis eet kleine vis, eet kleinere vis, eet kleinste vis. Wat is nu het ´prooidier´?

Een paard is een herbivoor. De rest is gedrag en interactief met de omgeving. Vluchten is de beste optie als er een grote kat op jacht is. Verdedigen is effectiever tegen wolven.
Héh!! Nu is ook gelijk helder waarom een vluchtend paard zonder verdere prikkels maar een klein stukje vlucht. Verder kunnen grote katten niet sprinten.

hc

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 12:49

Waratje schreef:
Hoeveel paarden heb jij persoonlijk in heftige schrikreacties in handen gehad? En ken je het verschijnsel "blind vertrekken" uit ervaring? Geloof me, dat redt je niet met "wat meer savvy" en "goed met je equipment omgaan". Daar heb je heel veel meer savvy voor nodig dan de gemiddelde Parelli-volgeling kan bedenken.

Hier nog een Parelli-volgeling Sigaar . Ja, ik heb beide situaties meerdere keren meegemaakt met mijn hypersensitieve, nerveuze dravermerrie. En wel vóórdat ik met Parelli begon. Nu is dat zo goed als weg, en áls ze nog eens vlucht, dan is het hooguit 30 meter - maar dat komt zo zelden meer voor, dat het praktisch geen probleem meer vormt. Dus ik kan uit ervaring zeggen dat Parelli in ieder geval een hoop ellende helpt te voorkomen, want op een paard zitten dat er blind vandoor gaat, is op zijn zachtst gezegd niet heel erg grappig. De hemel zij dank dat dat nu over is.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 15:41

promptertje schreef:
Waratje schreef:

Hier nog een Parelli-volgeling Sigaar . Ja, ik heb beide situaties meerdere keren meegemaakt met mijn hypersensitieve, nerveuze dravermerrie. En wel vóórdat ik met Parelli begon. Nu is dat zo goed als weg, en áls ze nog eens vlucht, dan is het hooguit 30 meter - maar dat komt zo zelden meer voor, dat het praktisch geen probleem meer vormt. Dus ik kan uit ervaring zeggen dat Parelli in ieder geval een hoop ellende helpt te voorkomen, want op een paard zitten dat er blind vandoor gaat, is op zijn zachtst gezegd niet heel erg grappig. De hemel zij dank dat dat nu over is.

Tja, dat hebben wij dus zonder Parelli opgelost, maar dan niet bij een draver Clown
Zijn schrikgedrag is van blind vertrekken omgezet naar even in elkaar duiken, maximaal 2 passen opzij springen en dan stoppen. En daar is geen stokje of touwhalstertje aan te pas gekomen, maar vooral inzicht en timing. Dit omzetten van zijn schrikreactie heeft al met al nog geen half jaar geduurd en ik durf er eigenlijk al gewoon op te vertrouwen dat hij nooit meer zo'n blinde spurt zal nemen en ook niet die 30 meter wegsprint waar jij al blij mee bent en wat ik als volstrekt onacceptabel beschouw voor een buitenrij-paard.
Ik ben het volmondig met je eens dat het niet grappig is om op een blind vluchtend paard te zitten, of het zelfs maar aan de lijn te hebben. Dat is levensgevaarlijk gedrag en moet eruit, anders kun je nooit met het paard aan het werk.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 19:10

Fijn dat je dat laatste met me eens bent, maar:

Waratje schreef:
En daar is geen stokje of touwhalstertje aan te pas gekomen, maar vooral inzicht en timing.

Dit denigrerende zinnetje had er wat mij betreft niet in gehoeven. Of dacht je dat de Parelli-methode niets met inzicht en timing van doen had? Brrrr, dit soort reacties maken dat ik me eigenlijk nooit in dit soort topics meng. Dus doe ik dat nu ook niet meer Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 19:14

promptertje schreef:
Fijn dat je dat laatste met me eens bent, maar:

Waratje schreef:
En daar is geen stokje of touwhalstertje aan te pas gekomen, maar vooral inzicht en timing.

Dit denigrerende zinnetje had er wat mij betreft niet in gehoeven. Of dacht je dat de Parelli-methode niets met inzicht en timing van doen had? Brrrr, dit soort reacties maken dat ik me eigenlijk nooit in dit soort topics meng. Dus doe ik dat nu ook niet meer Knipoog

Parelli heeft alles met timing te maken; stokjes en touwtjes helemaal niets! DAT is het verschil tussen leerlingen en volgelingen............

Safiralief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 20:57

Stokje en touwtje is soms wel handig;)
Ga nog niet at liberty naar buiten;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 21:09

Safiralief schreef:
Stokje en touwtje is soms wel handig;)
Ga nog niet at liberty naar buiten;)

Touwtje, ja, stokje, nee. Zeker niet die lompe wortelstokjes. Als ik al een verlengstuk nodig heb, neem ik liever een goede dressuurzweep, die vind ik prettiger werken. Maar in 99 van de 100 gevallen volstaat een gewoon stalhalster met een wat langer touw bij wandelen. Parelli-touw heeft een bijzonder hinderlijke clip, dus die wil ik bij voorkeur niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 12:32

Erg grappig weer. Parellis is een grote grondlegger van ´Natural´. Op de keper beschouwt is de dinitie van ´natural´: dat wat de US lesgeefmensen Parelli, Hunts, Roberts (e.a.) doen.
De rest is een verwording onder de vlag van hun marketing-term Haha!

Goed paardmanschap is het voorkomen van problemen.
In de praktijk gaat dit het soepelste door paardgerichte omgang.
Paardgerichte omgang is dat wat aansluit bij de ethologie van het paard.

Of je hierbij hulpmiddelen gebruik en welke is irrelevant. Een vinger, spoor, zweep, oranje stok of wat ook wordt ervaren zoals je het gebruikt. Dát is de crux.

Do NOT ´use the force´, use you head so ´the horse may be wíth you´ Knipoog

hc