Moet ik (eens een keer) de Join-up gebruiken??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ingmar_

Moet ik (eens een keer) de Join-up gebruiken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 18:59

Ik heb sinds een dik half jaar een mini Shet te verzorgen, maar hij vergeet tijdens het lopen wel eens dat ik de baas ben. Hij loopt dan sneller dan mij en draait de hele tijd rond me heen, zo de weg op naar de andere kant van de weg, richting huis. Het komt vaak ook door het weer, want als het wat harder waait voelt hij zich volgens mij niet zo op zijn gemak, lijkt hij een beetje bangig/angstig. Ik heb een stukje gelezen van het ellenlange topic (13 bladzijdes ofzo Tong uitsteken) en ben nu een beetje gaat twijfelen of ik er aan moet beginnen en of ik het eventueel moet herhalen als ik eraan ben begonnen. Wie kan mij helpen en uitleg geven, wat het eventueel kan zijn? Ik heb echt een hele goede band met hem en ik wil absoluut niet dat de band wordt verbroken!

Ilse_Beertje

Re: Moet ik (eens een keer) de Join-up gebruiken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 19:01

Ilse_Beertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 22:22

Ilse_Beertje schreef:
Een join-up is een vrij extreme ingreep als je het mij vraagt.
Er is hier een centraal topic voor.
Ik zal hem even voor je opzoeken en dit topic temmen. Knipoog

Edit: link van het topic:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=125&t=556025

(te laat om te editten)
Sorry, misschien heb ik je berichtje niet helemaal goed begrepen, bedoel je met dat "ellelange topic" het centrale topic?
Nogmaals, niet zomaar mee beginnen. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 22:30

Ten eerste: Niet zomaar wat doen als je geen begeleiding hebt.
Ten tweede: Ik zou eerst wat strenger optreden, want jij bent de leider dus jij bepaalt ook waar je heeen gaat.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 08:24

Ik zou je niet aanraden om een join-up te doen, maar eerst eens te beginnen met grondwerk. Dan bepaal je de regels waaraan het paard (of de pony Haha!) zich moet houden en leer je ook hoe je dat makkelijk duidelijk kunt maken aan de pony.
Kijk bijvoorbeeld eens naar Parelli of het boek 'grondwerk' van Inge Teblick.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 11:52

Ik heb zelf ook al wel gedacht om wat meer grondwerk te doen. Toen ik op de Bokt Wiki over die Join-up las, dacht ik dat ik dat miss wel een keer kon proberen.
Citaat:
Sorry, misschien heb ik je berichtje niet helemaal goed begrepen, bedoel je met dat "ellelange topic" het centrale topic?
Maar toen las ik in dat centrale topic wat jij dus bedoelt best veel negatieve berichten enzo, dus ik ben heel erg gaan twijfelen. Ik denk nu dat ik die Join-up absoluut niet ga gebruiken want hij luistert verder heel goed naar me. Ik wilde zegmaar even goed duidelijk maken dat ik de baas ben, en niet hij.
Citaat:
Ik zou eerst wat strenger optreden, want jij bent de leider dus jij bepaalt ook waar je heeen gaat.
Maar dat kan natuurlijk ook op andere manieren! Heel erg bedankt!

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 14:49

ook ik zou niet aan een join-up beginnen! het is gewoon (idd) een te grote ingreep voor een klein beestje! ik verzorg zelf ook 3 van die mini shetjes en doe met de merrie (het zijn namelijk hengst, merrie, veulen Pling ) vrijheidsdressuuur en dat gaat nu heel goed.. en dat komt doordat ik van haar leer en zij van mij, ik geloof dat je heel snel een goedde band met een shetlander krijgt.. maar mijn tip aan jou is hem/haar gewoon net een stap voor te zijn, dat helpt als je echt een goedde band hebt heb je door dat je shet iets van plan is.. maar wees voorbereid en hem/haar gewoon een stap voor! Haha! xxx annelinnie

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:28

Ik zou die Shet eens gewoon ordinair opvoeden. Duidelijkheid scheppen in wat wel en niet wordt geaccepteerd. De rest is flauwekul, inkl join-uppen.
Oh, en vergeet niet om 'm te belonen als ie het WEL goed doet..........

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 10:13

Ik zou in dit geval ook niet aan de Join-Up beginnen. Ik kan je adviseren om Grondwerk met hem te gaan doen, dat zorgt voor meer respect van de Shet naar jouw toe. Join-Up is echt niet het wondermiddel om je Shet de baas te worden als je vervolgens die positie die je krijgt niet vast kunt houden.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 11:43

Oké! Met grondwerk bedoelen jullie dus VD toch? of ook nog andere dingen? Ik heb hem ooit eens een x het compliment geleerd, maar hij hapt nu elke x in mijn arm als ik hoeven uitkrab Tong uitsteken. Ik let nu heel erg op met welke 'kunstjes' ik hem leer, want hij vat het wel eens té overdreven op Tong uitsteken Het gaat wel steeds beter tijdens het lopen oa, want het waait weer minder enzo dus dan is hij meer op zijn gemak.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 11:48

Nee, we bedoelen geen VD. zoek eens op de 7 games van parelli, dat is wel een mooi voorbeeld van wat we bedoelen.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 12:16

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 12:28

Je kunt de squeezing game gaan doen met een gewoon hek, en de ruimte tussen jouw en het hek steeds kleiner maken. Of je zet er een ton neer, en maakt de ruimte tussen hek en ton steeds kleiner.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 12:29

Cassidy schreef:
Je kunt de squeezing game gaan doen met een gewoon hek, en de ruimte tussen jouw en het hek steeds kleiner maken. Of je zet er een ton neer, en maakt de ruimte tussen hek en ton steeds kleiner.

sorry.. ksnap het niet helemaal wat je nou zegt ...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 12:39

De Parelli games omvatten 7 spelletjes. De #7 is de laatste, daar ben je voorlopig niet aan toe. Als je de beschrijving goed leest, zul je lezen dat je je paard leert om door nauwe openingen, over en onder dingen door te lopen. Die nauwe opening kun je zelf maken door hindernispalen met een zeiltje erover neer te zetten, of langs de bakrand op drie meter afstand een ton neer te zetten waarna je paard aansluitend door de opening van ton en hek heen moet. Die opening kun je vervolgens steeds kleiner maken (ton op 2 meter afstand neerzetten, vervolgens op 1 meter, vervolgens op een halve meter).

Om de squeeze game goed te doen, moeten oefeningen 1 tm 6 goed gaan, en moet je bij stap 1 beginnen. Niet met nr 7 beginnen omdat hij je zo leuk lijkt.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 20:16

Nee dat snap ik Tong uitsteken zou ik ook niet doen hoor! Maar ik oriënteer me gewoon even goed en alles.. Ik ga er zeker mee beginnen en #7 is me nu ook helemaal duidelijk!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 20:19

joinup is niet nodig Lachen gewoon even een keer aanpakken, en je niet laten besodemieteren Lachen Lachen