Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

mj toch bedankt
Tsja, een BBpad met beugels... Ik snap m ook niet. Die geeft teveel druk. Wel handig als je er in het bos bent afgegleden en er geen bankje/dikke boomstam in de buurt is. Maar niet goed voor z'n ruggetje 
PoEmTa_hvj schreef:Ook zou ik met een bitloos hoofdstel willen rijden maar weet ook niet waar ik die kan krijgen.
PoEmTa_hvj schreef:en mijn welsh is dus best pittig is het dan wel slim om met een bitloos hoofdstel te rijden of is dat gewoon proberen?
)
)
dan betaal ik lekker €5 meer voor mijn ijdelheid
MLoeser schreef:Sommige paarden raken namelijk opgekokt/worden erg pittig/fel DOOR het bit! Tip: Als je bitloos naar buiten gaat is het handig als je je paard een one-rein-stop leert. Zeker als hij snel schikt/ervandoor schiet.
JoviBan schreef:MLoeser schreef:Sommige paarden raken namelijk opgekokt/worden erg pittig/fel DOOR het bit! Tip: Als je bitloos naar buiten gaat is het handig als je je paard een one-rein-stop leert. Zeker als hij snel schikt/ervandoor schiet.
Wat het eerste betreft: helemaal waar.
Wat het tweede betreft: ben ik het mee oneens.
Hiermee impliceer je dat een bit een rem is, en dat je zonder bit 'een andere rem' nodig hebt. Wanneer je een 'rem' achter de hand wilt hebben, is de ORS misschien een idee, maar dat geldt dan zowel voor met als zonder bit.
Zelf vind ik, als je paard snel schrikt en ervandoor schiet, dat je samen nog niet zover bent om op pad te gaan, met of zonder bit. Maar dat terzijde.
Eigenlijk is bokt dus ook handig om te leren je zinnen fatsoenlijk en helder te formuleren
PoEmTa_hvj schreef:dat halster van monty roberts is dat ook een goed halster om bitloos te rijden? Die lijkt me wel wat
. Je bent Engels gewend, en dus wil je een bitloos die op een Engels hoofdstel met bit lijkt. Het heeft niet echt een gegronde reden). Je kan er wel prima mee rijden (weet ik uit ervaring).