Pony opstand in longeerbak. sta voor een raadsel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Pony opstand in longeerbak. sta voor een raadsel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 14:36

Mijn pony is vrij braaf maar met karakter, erg eenkennig verder.
Verder geen ondeugden ohz als steigeren, bokken enz.

Nou ging mijn instructrice haar longeren, eerste kwartier ging ontzettend ontstpannen, (ik was erg blij dat ze zo snel haar rug los liet al, omdat dit een probleem is nog bij ons) maar na dat eerste kwartier, begon ze in opstand te komen (wat ze wel vaker doet met het longeren, maar lang en lang niet zo erg) in de draf, ze legt haar oren in de nek en probeert je voor haar schouder te krijgen zodat ze niet meer hoeft te luisteren, lukt dit niet gaat ze omhoog, draait ze om, kont omhoog.
Mijn instructrice negeerde haar op zulke momenten door de rug toe te keren, pony hield op maar luisteren ho maar, elk volgend rondje was het precies hetzelfde.
Ik zelf pak haar op zulke momenten tegengesteld aan, ik ga aggresief terug doen en na een keer of 3 is ze weer een engeltje, ik heb zelf ook nooit problemen ermee.

Nou ging het op een gegeven moment zo slecht dat ik er maar ben opgeklommen, onder het zadel had ze immers nog nooit gesteigerd (dus hoopte dat het dan wel enigzinds ging), vandaag was dus de eerste keer dat ze dit wel deed, ook sprong ze meerdere malen de lucht in zodra ze moest draven (in de longeerbak).
Later ben ik in de wei gaan rijden, ging geweldig, ook daarna gelongeerd, ging geweldig, terug de longeerbak in, zelfde probleem...

Ook zodra instructrice in de buurt kwam, ging ze dit gedrag weer vertonen.
Nou is mijn instructrice onzettend rustig, totaal geen agressief iemand of met een dreigende houding.

Ik sta hier voor een raadsel?
(ze is overigens vorige week nog nagekeken, tanden, DA, kwam alleen uit dat ze kern gezond is voor haar leeftijd).

Persevero

Re: Pony opstand in longeerbak. sta voor een raadsel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 18:28

misschien moet je pony haar gewoon niet. of misschien dat het hem herinnert aan iets.
of je instructrice is gewoon te lief dat hij een beetje over haar heen walst.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 10:26

Ik heb het idee dat je instructrice precies op het verkeerde moment is omgedraait. Op de manier die jij beschreef beloont ze je paard/pony juist wanneer ze zich omdraait. de pony hoeft dan immers niet meer te werken en wordt beloont voor het gekke gedrag. Ik denk dus dat jij voortaan je pony weer gewoon moet longeren.
waarom moest je instructrice je pony eigenlijk longeren?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 10:30

Ik vraag me af wat voor methode je instructrice hanteerd? Probeert ze een Join-Up of zo? Rug naar de pony draaien = wegvallen van druk. En dat toepassen op momenten dat je pony erg dwars doet dat nou net iets wat je niet moet doen. Verhogen van de druk is op dat moment de beste reactie.

veronique56

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 10:31

Ik denk dat een pony niet zomaar agressief gaat gedragen, zeker niet als ze normaal een engeltje is. Meestal duidt dit op pijn. Weet dus zeker dat je goed passend tuig hebt en laat anders de rug of de tanden van je pony een keertje goed nakijken. En agressief terugreageren lijkt mij zeker niet de beste oplossing, hiermee maak je je pony alleen maar bang voor jou en dat heeft niets te maken met respect voor elkaar. Probeer het anders eens met freestyen om haar ontspannen te krijgen. Dit is een veel gemoedelijkere manier.

Succes en hopelijk houdt dit gedrag toch wel snel op.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:13

Cassidy schreef:
Ik vraag me af wat voor methode je instructrice hanteerd? Probeert ze een Join-Up of zo? Rug naar de pony draaien = wegvallen van druk. En dat toepassen op momenten dat je pony erg dwars doet dat nou net iets wat je niet moet doen. Verhogen van de druk is op dat moment de beste reactie.

Ja inderdaad, op die manier beloon je een pony voor slecht gedrag...

Doet ze mis ook zenuwachtig in die longeerbak? heeft ze er slechte ervaringen mee?
Of heeft ze gewoon uitgevonden dat ze daar lekker kan klieren?

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 17:07

Vind het ook heel vreemd.. Waarom longeerde je haar zelf niet trouwens? En heel raar dat hij in de wei wel normaal doet bij het longeren en in de longeeer bak niet.. Heeft hij een slechte ervaring gehad op die plek? Longeer je hem normaal altijd daar of wat dit de eerste keer?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 08:58

--> LO

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 09:06

We longeerde omdat we geen rijbak hebben en de wei te nat was om echt te rijden (alleen stappen, maar dat had weinig nut gehad), bovendien weet ik heel weinig van longeren en kon ik de les goed gebruiken.

Ze probeerde geen join up, ze wilde hiermee berijken dat mijn pony zou merken dat ze geen aandacht meer kreeg zodra ze vervelend ging doen, dit werkte dus compleet averechts.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 09:39

Als je instructie niet weet dat dit niet werkt en zoiets moet gaan uitproberen, heb ik serieuze twijfels over het niveau van de instructie....

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 11:21

Cassidy schreef:
Als je instructie niet weet dat dit niet werkt en zoiets moet gaan uitproberen, heb ik serieuze twijfels over het niveau van de instructie....

Ik ga haar niet verheerlijken maar heb veel aan de rijlessen, ze zei van te voren al dat longeren niet haar sterkste punt was. Ik kan zelf niet anders aannemen aangezien ik zelf al helemaal niks meer weet dan stap draf en galop qua longeren.