Bijzetteugel of zo

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fjordenmeid

Bijzetteugel of zo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 16:32

Haaj, ik zie op de manege regelmatig paarden die gelongeerd worden met zo'n bijzetteugel. Soms staan die teugels behoorlijk strak. Maar waarvoor zijn ze nou eigenlijk bedoelt? Ik was er nieuwsgierig naar of ik zo'n teugel ook bij mijn paard kan gebruiken een keer, maar ja ik heb nou geen idee waar het eigenlijk voor is... XD

Djulitaa

Re: Bijzetteugel of zo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 16:43

als eerste, geen dingen gebruiken als je niet weet wat voor nut het heeft of hoe het word gebruikt

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 19:25

Daarom vraagt ze het ook.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 04:01

Hulpteugels zijn ervoor bedoeld om meer spieren te trainen, voornamelijk de rug en achterhand, dan wanneer het paard gewoon aan het draven is.
Een paard dat met zijn hoofd in de lucht loopt drukt de rug weg, hierdoor train je wel spieren, maar dat is o.a. de onderhals, iets wat je niet wilt.. Door het hoofd op een goede manier wat naar beneden te brengen zal het paard gaan nageven, zijn rug gaan gebruiken, zijn achterhand mooier gaan bewegen, de benen komen er mooier onder en de bovenkant van de hals wordt gespierder.
Eigenlijk hetzelfde als wat je met rijden probeert te bewerkstelligen.

Ook is het een handige manier om problemen aan te pakken die je onder het zadel niet voor elkaar krijgt. Je kunt een paard immers dusdanig bijzetten.
Je kunt meer stelling verkrijgen, of makkelijker, je kunt de moeilijke kant aanpakken door na het loswerken op de goede hand de contrastelling mee te pakken.

Vaak lijken de teugels strakker te zitten dan hoe het oogt, als het paard nageeft horen ze slapper te hangen, dus geen druk.
Ik vind dat het voor elk paard nut kan hebben, het is een fijne onbelaste doch doelmatige training.
Ik zelf longeer het liefst met een touwtje, i.p.v. een gogue of bijzetteugels.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:52

Als aanvulling op Jeskim: overleg met je instructie welke hulpteugel jij zou kunnen gebruiken bij het longeren en laat je instructie de eerste keer helpen bij het longeren.

Hulpteugels kunnen heel nuttig zijn, maar dan moet je ze wel correct gebruiken!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 20:54

Dat is een hele goede aanvulling, ga zeker niet zomaar wat uitproberen en zeker bij het allereerste gebruik van een bijzetteugel moet je voorzichtig zijn..

_shawnee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:12

Ik vind de omschrijving van Jeskim erg mooi! Het is erg duidelijk voor mij. Ik ben er met mijn pony ook mee bezig en vind het geweldig te zien wat er gebeurd.

Condesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 21:43

Ik gebruik zelf geen bijzetteugels... omdat het zonder prima gaat Haha!

puzzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 17:11

ik gebruik ook geen bijzet teugels , ik longeer gewoon met een halster en een longeerlijn , gaat ook prima