Moeilijk in te houden tijdens galloperen in de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kunamosity

Moeilijk in te houden tijdens galloperen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 10:55

Hallo,

Ik rijd vaak in de wei met mijn paardje (we hebben geen bak). Mijn paard luistert heel goed met een bitloos hoofdstel en is ook goed in te houden. In stap en in draf kan ik haar prima terug krijgen. Ook de galop gaat erg goed en ik kan haar goed terug halen als ik op een volte galoppeer. Nou is het zo dat de wei in een soort T-vorm loopt. En ik rijd altijd achterin de wei, op het rechthoekige stuk. Als ik haar daar laat galloperen gaat het heel goed. en als terug rijd richting de poetsplaats wil ze daar erg graag heen (daar krijgt ze rust), maar kan ik haar wel goed bij me houden. Het probleem is echter als ik haar laat galopperen op dat rechte stuk richting de poetsplaats (en dat doe ik weleens als de wei wat glad is, ze heeft hoefijzers en ik ben bang dat ze uitglijdt) dan kan ik haar niet bij me houden, ze kan niet in een rústige galop terug gaan richting poetsplaats. In stap of draf is dit geen enkel probleem.

Weet iemand misschien een oplossing?

smurf1988

Re: Moeilijk in te houden tijdens galloperen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 06:45

Wat dacht je van even niet galloperen? En ondertussen proberen te werken aan heel veel overgannen en zorgen dat je meer controle krijgt over je paard. Wat vaker heen en weer rijden, dat als je weer op het rechte stuk komt je paard niet meteen denk van "we zijn klaar" maar dat je voor de poetsplaats omkeert en weer terugrijd. En dit een paar keer zodat het wat normaler voor hem word.

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 12:22

Visconti schreef:
Wat dacht je van even niet galloperen? En ondertussen proberen te werken aan heel veel overgannen en zorgen dat je meer controle krijgt over je paard. Wat vaker heen en weer rijden, dat als je weer op het rechte stuk komt je paard niet meteen denk van "we zijn klaar" maar dat je voor de poetsplaats omkeert en weer terugrijd. En dit een paar keer zodat het wat normaler voor hem word.

Ja, maar dat is het probleem niet. Als ik niet gallopeer is ze prima in te houden, zoals ik al eerder typte. Ik ga vaak 'heen en weer' van het rechte stuk en dan weer terug, in stap of in draf, dan is in beide gangen prima te houden! Ik kan haar prima inhouden in elke andere gang dan de galop.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 17:10

Dat ken ik wel. Mijn paard is in stap en draf makelijk te rijden, maar in galop wil hij nog wel eens harder gaan of langer doorgaan dan ik. Komt ook omdat de galop nog wel is moeilijk voor hem is. Als we in de wei rijden gaat hij soms ook hard op de uitgang af, laatste keer dat ik in de wei reed (2 maanden geleden) stuurde ik hem gewoon weer van de uitgang af en het ging na verloop van tijd wel beter.
Heb nu al een tijd niet meer gereden, richt me nu even alleen nog maar op grondwerk. De wei is nu ook te nat om te rijden dus zal wel pas weer in het voorjaar worden dat ik daar weer mee kan oefenen. In de bak doet hij het namelijk prima.