Paard zonder bit beter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

negrita_hvj

Paard zonder bit beter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 20:27

ik wil een touw hoofdstel kopen
maar nu wil ik weten helpt het egt op buitenrit
kan je het paard beter houden dan met bit?

Arabesk

Re: Paard zonder bit beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 20:57

niet beter, maar ook niet slechter

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 20:59

Het ligt aan je paard en je manier van rijden, mijn haflinger reageerde er heel goed op, maar die was ook erg stroef in haar mond. Ook zie je vaak dat ex-dravers er goed op reageren, maar uiteindelijk is het toch bij ieder paard anders. Misschien kun je eentje lenen om het uit te proberen.

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 22:21

Een Paard "beter houden met bit" zit tussen de oren van de mens. Een paard wat aan de kletter gaat kun je met bit ook niet houden. Probeer maar eens te stappen op een pad waar je altijd lekker gaat galoperen.... Een mens wil eenmaal controle hebben over en denkt dat te kunnen bereiken met een bit. Raar eigenlijk zo'n stuk staal in een paardenmond. Als er iets engs is of je paard gaat er vandoor begin je daar aan te trekken. Extra pijnprikkel in de mond. Daar wordt het allemaal niet beter van. Bitloos is absoluut veilig! Jonge paarden reageren beter op bitloos dan op bit. Wij zijn zo ver gegaan dat we alleen nog maar bitloos beleren....

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 00:14

aart65 schreef:
Een Paard "beter houden met bit" zit tussen de oren van de mens. Een paard wat aan de kletter gaat kun je met bit ook niet houden. Probeer maar eens te stappen op een pad waar je altijd lekker gaat galoperen.... Een mens wil eenmaal controle hebben over en denkt dat te kunnen bereiken met een bit. Raar eigenlijk zo'n stuk staal in een paardenmond. Als er iets engs is of je paard gaat er vandoor begin je daar aan te trekken. Extra pijnprikkel in de mond. Daar wordt het allemaal niet beter van. Bitloos is absoluut veilig! Jonge paarden reageren beter op bitloos dan op bit. Wij zijn zo ver gegaan dat we alleen nog maar bitloos beleren....

Helemaal waar. Ik wilde precies hetzelfde zeggen. Ik rij mijn paarden op wedstrijd altijd met bit, tsja, regels he, maar train ze heel vaak bitloos. Er is veel meer ontspanning, minder 'strijd' om het zo maar te zeggen. En je paard kan nog steeds nageeflijk, je kan er prima mee springen en naar mijn persoonlijke ervaring ook gewoon mee naar het strand! Je andere hulpen komen veel beter door (zit, been, gewicht, stem, etc)

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 06:39

De mens heeft altijd het nodig gevonden om een paard met pijnprikkels onder controle te houden. Vroeger deden ze dit door een ring door de neus te halen (zie je tegenwoordig nog bij stieren) maar al snel gingen ze op zoek naar een gevoeliger plek: de mond. De mond is de meeste gevoelige plek, en daardoor voor een paard het meest pijnlijk. Voordeel is dat je een paard beter onder controle houd, wat het idee van onze voorvaderen ook was. Tegenwoordig word er echter steeds meer afgeweken naar vriendelijkere methodes omdat pijn en onderdrukking niet de enige methodes blijken te zijn om met paarden om te gaan.

Dus mocht je geen enkele behoefte hebben om een relatie me je paard op te houden, dan kun je hem het beste blijven ondrukken met een bit, anders word het maar een gevaarlijke bedoeling. Heb je de relatie echter goed genoeg dan kun je ook prima alles bitloos, of zelfs met een halsring doen. En uiterraad beschouw ik het laatste als de beste methode Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 07:26

Zowel met bit en zonder bit kan je paard aan de kletter
Zowel met bit als zonder bit kun jeje paard veel pijn doen.
Zowel met bit als zonder bit kun je een gevecht hebben met je paard
Zowel met bit als zonder bit kan je paard totaal ontspannen lopen
Zowel met bit als zonder bit kan je paard nageeflijk en aan de teugel lopen.
Zowel met bit als zonder bit kun je alle dressuur/ spring/ buitenrij oefeningen rijden die er zijn Lachen

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 21:05

Ja Runningkawa ben het bijna helemaal met je eens. Alleen je paard pijn doen zonder bit is bijzonder moeilijk, om een enkele bitloze optoming na. Die gebruiken we dan ook niet.

Nu alleen de vastgeroeste dressuur"sport" nog overtuigen dat wedstrijden met paarden die bitloos worden gereden ook heel leuk kunnen lopen.....

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 22:34

Heel graag aart65, zelfs onderling willen ze niet dat ik bitloos start, terwijl mijn merrie prima nageeflijk loopt, het wijken gaat (nog) niet optimaal, maar schouderbinnen er dergelijke juist beter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 07:51

Ben het er niet mee eens dat dat moeilijk is

De neus is een erg gevoelige plek (en veel hoofdstellen oog nog eens achter de oren) , zit ook geen vet, je zit als het ware meteen op het bot...dus iemand die met een bit pijn doet, doet dat ook bitloos. Die heeft namelijk trekhandjes...nooit fijn

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 07:53

runningkawa schreef:
Ben het er niet mee eens dat dat moeilijk is

De neus is een erg gevoelige plek (en veel hoofdstellen oog nog eens achter de oren) , zit ook geen vet, je zit als het ware meteen op het bot...dus iemand die met een bit pijn doet, doet dat ook bitloos. Die heeft namelijk trekhandjes...nooit fijn

het voordeel van de neus is dat de zenuwen onder het bot zitten, bij de lagen liggen de zenuwen op het bot. Het bit licht dus rechtstreeks op de zenuwen, terwil er bij de neus nog eenl fink bot tussen zit. Wat de neus dus minder gevoelig maakt dan de lagen.

Maar ben het wel met je eens hoor, de hand moet in alle tijden onafhankelijk zijn, zowel met bit als bitloos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 07:56

Waarom zijn er dan mensen die hun paard met bit niet kunnen houden, maar bitloos wel?
Omdat het zo zacht inwerkt?? Lachen

Met een stang kunnen ze hun paard ook houden, vast ook omdat het zo zacht inwerkt Knipoog

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 07:59

Daar weet ik weinig van, ik kan mijn paard minder goed zonder bit houden, maar als je op pijn en kracht probeert je paard te houden is er sowieso wat goed mis. Wel lees je dat sommige paarden zo'n weerstand opbouwen tegen het bit dat ze steeds weer in protest gaan, deze paarden zijn vaak makkelijker te houden zonder bit. Maar niet omdat bitloos scherper inwerkt...

Maar goed, kan wel weer een heel verhaal er over gaan vertellen maar ik heb het gevoel dat ik deze discussie zo langerhand wel meer dan 20x heb gevoerd, zonder enig resultaat... dus ik pas Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 08:02

Ik denk dat we het er idd niet helemaal over eens worden omdat ik van mening ben dat de neus gevoeliger is dan dat menig ons wil doen geloven...stoot dat ding zelf maar eens..de tranen staan je meteen in de ogen Lachen

En we het dan niet eens gaan worden dat men bitloos als vriendelijker voorstelt...imo is het niet vriendelijker, ook niet onvriendelijker...maar ook niet vriendelijker Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:07

negrita_hvj schreef:
ik wil een touw hoofdstel kopen
maar nu wil ik weten helpt het egt op buitenrit
kan je het paard beter houden dan met bit?

Jouw vraag is op een totáál verkeerde veronderstelling gebaseerd. De optoming is geen rem. Zo lang de ruiter dat denkt is pijn, dwang, het leitmotief.
Dit is met geen enkele optoming een correcte aanpak doch helaas wel de norm en binnen die meest gangbare ruiter´vaardigheid is een trens het minst rampzalige compromis met inachtneming van alle aspecten zoals ook de derden op de openbare weg.

Om te rijden is een touwhalster een erg slechte optoming:
onduidelijk, ongedifferentieerd, veel ruis en érg scherp. Ook totaal ongeschikt voor ´aanleuning´. Door de scherpte wil het paard niet zoeken en door de onduidelijkheid niet vinden.

Voor rijden met ´aanleuning´ is de trens het meest geschikt en een bit in het algemeen verder net zo ´vriendelijk´ als de ruiter het gebruikt.
Voor een zachte ruiter die zonder aanleuning rijdt is een ongebroken westernbit een vriendelijke bitoptie.

De crux is de vaardigheid van de ruíter.
Is die ruiter vaardig dan is geen enkele optoming onvriendelijk.
Is die ruiter van het modale NL-niveau met de bijbehorende modale opvattingen, dan wordt fors aan de teugel gereden, zijn de teugels het stuur en is het bit de rem. Dan is een ongebroken trens het minst schadelijke bit voor het paard en een lichtgebogen enkelgebroken trens doorgaans het beste compromis.

hc

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 11:38

Pfoei, ben ik het voor het eerst met je eens HC.
Negrita, je moet je eigen instelling eerst veranderen qua rijden. Ik zeg niet dat jij enorm loopt te trekken of schoppen, ik ken je niet en ga er vanuit dat je doet wat het jij denkt dat het beste is voor je paard, maar als je het hebt over je paard beter 'houden' op buitenrit, plaats ik wat vraagtekens. Omdat, als je aan een touwhalster/bitlooshoofdstel gaat trekken/hangen om je paard in bedwang te houden het paard het gaat 'winnen'...
En verder wil ik even ingaan op het verhaal van runningkawa (no offence overigens), de neus van een paard zit net even anders in elkaar dan de neus van een mens, het onderste gedeelte van de neus is vreselijk gevoelig (zwevende neusbot) maar de plaats waar de meeste bitloze optomingen 'inwerken' (behalve een hackamore, maar daar zijn we geen fan van) ligt een stuk hoger. Die plaats is gevoelig, zoals de hele huid/het hele paard, maar niet gevoeliger dan de mond. Aangezien daar heel veel meer zenuwuiteinden EN bloedvaten (en dus gevoel) lopen..
Bovendien haal je met bitloos de (onnodige) druk op de tong weg, die ook heel pijnlijk kan zijn. Ligt uiteraard aan de ruiter die de teugels in handen heeft, maar als je dezelfde ruiter met bit of zonder bit zou laten rijden zou het paard qua pijnprikkels kiezen voor bitloos...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 11:48

sonjim schreef:
Het ligt aan je paard en je manier van rijden, mijn haflinger reageerde er heel goed op, maar die was ook erg stroef in haar mond. Ook zie je vaak dat ex-dravers er goed op reageren, maar uiteindelijk is het toch bij ieder paard anders. Misschien kun je eentje lenen om het uit te proberen.

Kan het niet laten maar een draver verliest niet zijn ras als hij niet meer koerst.

Verder, als je pony er vandoor gaat kun je hem over het algemeen zowel met als zonder bit niet een twee drie stoppen. Daarnaast is je bit/bitloze methode geen rem zoals HC zegt. Ooit zei een bokker, als een bit je paard moet stoppen moet je het om zijn benen binden. Als je hoofdstel je rem moet zijn heb je een groot probleem.

Een touwhalster vind ik geen rijhoofdstel. Leuk voor grondwerk, en even rondstappen misschien. Maar om echt te rijden vind ik het drie keer niks. Scherp, onduidelijk en ik vind het niet fijn liggen.

Voor je (bitloos) gaat rijden verdiep je eens in de dingen die je wil. In lezen, hulp vragen en ervaringen van andere zullen helemaal niet overbodig zijn.

[edit] Om nog even antwoord te geven op je vraag zelf. Ik kan mijn paard niet beter of slechte houden met bit. Het bit heeft helemaal niks te maken of het paard naar mij luistert en bij mij wil blijven. Dus als je een bit nodig hebt om je paard te kunnen houden ( enkele redenen uit gezondert) moet je eigenlijk terug naar de basis.
Voor sommige paarden is bitloos beter dan bit, gevoelige mond, te weinig ruimte voor een bit ect. Mijn paard kan ontspannen zonder bit, nog beter dan met bit en loopt zelf veel lekkerder.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-10-07 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 11:52

Ik weet dat een optoming op het neusbot ligt (waar juist ook de hack hoort te liggen) en niet daaronder. Lachen

Maar juist omdat er meteen dat harde bot onder zit is het zo gevoelig.
De kont met een laag spek is bijv minder gevoelig als je daar iets op laat rusten.
Stoot je scheen maar eens, of je bil Lachen

Wat ik dus al zei, het is niet gevoeliger dan de mond...maar ook niet minder gevoelig...wat zo wel bijna aangepraat wordt Lachen En daar kan ik me dus niet in vinden Lachen

ook een bitloos hoofdstel zweeft niet, rust dus net als een bit altijd ergens op Lachen
Dan moet je gewoon helemaal zonder iets rijden Lachen

Qua pijn prikkels kan ik het daarom ook niet klakkeloos met je eens zijn.
Lijkt me erg paard verschillend.

Kijk ik bijv naar Zanda, die heeft heel erg moeten wennen aan een gewoon stalhalster.
Hij loopt als een hondje met me mee aan het halstertouw, dus kreeg nooit druk op het hoofd.
Soms vergat ik m'n touwtje en pakte ik hem aan zijn halster...nou bijna paniek, want hij voelde druk op de neus en achter de oren..ik trok niet eens, had alleen mijn hand eraan vast...dat was dus al teveel.
Die heb ik dus echt moeten leren dat de wereld niet verging als er wat aan zijn hoofd zat Lachen
Ik denk als ik die een bitloze optoming opleg dat hij ook wel overdreven kan reageren Lachen

Dus voor elk paard is het gewoon anders.

Maar bitloos als minder gevoelig te precenteren vind ik een gevaarlijke uitspraak...zie de trek ruiters al denken dat ze goed doen?
Je ziet nu al teveel vragen met het paard rent door het bit (doet hij alleen bij verkeerd rijden) hoe denk je dat die neus misbruikt gaat worden...en de ruiter maar denken dat hij vriendelijk bezig is...de neus is immers minder gevoelig dan de mond....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 12:20

Bonita_Bon schreef:
Pfoei, ben ik het voor het eerst met je eens HC.

Wat is de toegevoegde waarde van ´voor het eerst´? Laat staan van het hoogst subjectieve ´Pfoei´?
Wat is er on-topic aan?

Kortom: volkomen overbodig.

hc

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 12:24

'Pfoei' klinkt lekker, spreek het maar eens uit.
En voor runningkawa, lees ajb mijn stukje nog eens. Ik snap je punt, daarom probeerde ik het ook zo gedetaileerd uit te leggen.
Mislukt, excuses.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 12:26

sorry, heb je stukje echt goed gelezen, maar kan er niets anders van maken.
Niet als aanval naar jou toe, integendeel Lachen
Tekst is gewoon een vervelend iets zo af en toe Lachen

Maar ik heb gewoon te vaak dat bitloos rijders een bit als zo negatief beschouwen en bitloos als heilig middel...ik zie ze gewoon als beide even vriendelijk...of onvriendelijk...net wie de teugels vast heeft Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 12:31

Judith_ schreef:
Als je hoofdstel je rem moet zijn heb je een groot probleem.

Het is evenwel de realiteit dat de modale ruiter met teugels als stuur en bit als rem rijdt. Internationaal is de in NL dominante extreme vorm van ´aan de teugel´ zelfs bekend als ´Nederlandse School´.

Het is met het modale kennis- een vaardigheidsniveau niet verstandig om bitloos rijden te willen stimuleren.

Kijk naar ook de biloos promotie stichting! Bitloos is zonder vaardige had net zo onvriendelijk als met bit.
Er is bij de modale ruiter erg weinig inhoudelijk begrip en dat is voor veilig omschakelen naar de bereídheid van het paard als rem wel nodig.
Bit noch zweep noch spoor zijn onvriendelijk, maar neutrale communicatiemiddelen. Op het bit valt hooguit aan te merken dat er in de mond van het paard anatomisch eigenlijk geen ruimte voor is. Dat is echter een detail tegenover het gegeven dat de rug anatomisch niet geschikt is voor het dragen van een ruiter.

Zolang de ruiter geen kennnis en vaardigheid heeft, geen begríp, is aan de teugel met een trens nog het minst rampzalige compromis.
Nee, niet goéd, maar het probleem is niet het bít, maar het gebrek aan .... juist. Dat is echter wel de werkelijkheid Pling

hc

japke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 12:32

Ik heb geen ervarig met een touwhoofdstel maar ik rijd altijd met een gewoon hoofdstel met trens.
Ook buiten en dan is juist mijn ervaring als ik mn paard op zo n manier bij me probeerde te houden door inwerking van het bit dat dat absoluut averechts werkt.
Bouw eerst vertrouwen op, toen ik dat eenmaal buiten had in mn paard en zij in mij rij ik altijd met een los teugeltje.
En zo wat we ook tegen komen is dit in mijn ogen de manier om ermee om te gaan maar dat is natuurlijk ook per paard verschillend. Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 12:38

Helemaal met je een HC Ja

Kan me echt vinden in je stukje Ja

Gebrek aan...dta is het probleem Ja

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 12:41

Ja en natuurlijk het gebrek aan... en laten we .... niet uitsluiten!
Als je... zonder... kun je beter..., want als je dan .... en daarna... dan gaat .... ook niet meer! Snap je? Clown Haha! ROFL ROFL