wijken lukt niet!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

wijken lukt niet!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 14:22

Hallo,
Ik ben met mijn verzorgpony (miniappaloosa) vrijheidsdressuur aan het doen. We zijn nog beginners, maar het gaat best goed.
Hij volgt me, houdt meteen stil als ik dat aangeef, en gaat gemakkelijk achterwaarts. Ook kan hij op commando zijn achterhand om zijn voorhand draaien. Maar wijken, dat lukt echt niet! Volgens mij snapt hij het ook niet echt. Wie weet hoe je dat het beste kan aanleren?

Groetjes... Lachen

EngeltjeS

Re: wijken lukt niet!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:23

iemand vragen die je in praktijk kan helpen?

het gaat ook niet in 1x Knipoog

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 14:25

EngeltjeS schreef:
iemand vragen die je in praktijk kan helpen?

het gaat ook niet in 1x Knipoog

Dat wordt erg ingewikkeld, bovendien doe ik vrijheidsdressuur gewoon voor de lol. Ik heb het a; heel vaak geprobeerd Knipoog

x_Staceyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:25

Ja, iemand vragen om te helpen.
En je pony ook een handje helpen door hem opzij te duwen, en als ie dan 1 of 2 pasjes wijkt belonen!
Je moet ook niet te veel blijven proberen, zo'n 5-10 minuten is genoeg voor 1 dag anders gaat je pony het niet leuk meer vinden. En niet boos worden als het niet lukt Knipoog

Succes ermee

Oliebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:57

wat ik zou doen is er iemand op zetten en dan zelf het commando wijken geven, en dan die iemand die erop zit de beenhulpen voor wijken geeft? (maar een idee hoor:P)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 11:27

Oliebeer schreef:
wat ik zou doen is er iemand op zetten en dan zelf het commando wijken geven, en dan die iemand die erop zit de beenhulpen voor wijken geeft? (maar een idee hoor:P)

het is een miniappaloosa, die is niet sterk genoeg om iemand te dragen Tong uitsteken

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 14:16

Kan je je paard een rondje laten draaien om zijn achterhand? Dus dat jij een rondje loopt en je paard blijft met zijn achterbenen op de zelfde plek maar zijn voorbenen gaan met jou mee?

Als je dat lukt kan je namelijk met je zweep de kont van je paard op zij duwen als jij opzij gaat, begin dus van het rondje. Zo heb ik het mijn paard geleerd. Knipoog

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 14:35

Das niet zo moeilijk hoor...
Je gaat ervoor of ernaast staan,pakt met je ene hand het halster vast en met de andere tik je rustig de bil aan nadat je het commando hebt gegeven.
Vind het om te leren makkelijker om ervoor te staan omdat je dan goed de achterhand in de gaten kunt houden.Heel belangrijk is ,als het een pasje goedgaat, de hemel inprijzen Knipoog
Op een gegeven moment kun je het halster loslaten,dan gaan ze vanzelf wijken op commando Ja

Veel plezier en vergeet niet....met geduld en beloning beklim je samen de hoogste bergen Knipoog

Groetjes,Tinky

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 18:31

Quir, nee hij kan nog niet met zijn voorhand om zijn achterhand draaien, andersom wel. Hij kan sinds gisteren trouwens wel, op com. liggen en dood liggen Tong uitsteken dankjewel Tinky ik zal het uitproberen Knipoog

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 18:36

Wijken bouw je ook op uit een combinatie van voorhand wijken en achterhand wijken. Als je deze per pas om de beurt vraagt valt het kwartje vroeg of laat wel.
Als jouw pony niet kan wijken met de voorhand, dus een probleem heeft met het voorlangs kruisen van de voorbenen zou ik toch dat eerst gaan oefenen en als het niet lukt een fysio laten komen. Het kan dan nl ook zijn dat je pony vast zit in de schouders en moeite heeft met het maken van die beweging.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 18:40

tamary schreef:
Wijken bouw je ook op uit een combinatie van voorhand wijken en achterhand wijken. Als je deze per pas om de beurt vraagt valt het kwartje vroeg of laat wel.
Als jouw pony niet kan wijken met de voorhand, dus een probleem heeft met het voorlangs kruisen van de voorbenen zou ik toch dat eerst gaan oefenen en als het niet lukt een fysio laten komen. Het kan dan nl ook zijn dat je pony vast zit in de schouders en moeite heeft met het maken van die beweging.

hij kan wel zijn voorbenen kruisen, hij kan ook wel een beetje om zijn achterhand draaien, maar dan moet ik wel erg veel sjorren en duwen, dus het gaat niet soepel. Ik denk niet dat zijn schouders vast zitten.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 18:42

meschien kan je het vragen aan iemand die er verstand van heeft Knipoog (iemand die je kent ofzo)
ook op internet staan handige tips

Ryanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 20:10

vriendinnen van mij doen daar ook aan hun paarden kunne dat wel maar ik heb het geprobeerd maar het lukt ook niet echt goed...