Paar beginners vragen ..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yffiejj

Paar beginners vragen ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 18:34

heej,

Ik ga bij mijn verzorpaard vrijheidsdressuur oefenen maar ik heb een paar vragen..

* hij is nu 3 jaar en bijna 1,80 kan het dan wel of is dat moeilijker?
* hij kan de basis al voor het grootste gedeelde.. welk kunstje als eerste leren als de basis klaar is?
* Hoelang duurt het gemiddeld voordat een paard een kunstje heeft geleert ?

Ik hoop antwoord te krijgen Knipoog

Groetjes !

Denise

Re: Paar beginners vragen ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 18:37

3 Jaar is prima voor wat licht grondwerk (dus begin neit met steigeren en alles). Voor trucjes is er zo'n site die vast wel later word genoemd, want ik kan er even neit op komen, en hoe lang het duurt verschilt per paard.
succes!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 18:43

eerst de basisdingen moeten goed gaan:
* goed aan de hand lopen
* meteen stoppen wanneer je dat aangeeft
* makkelijk overgangen maken

lukt dat een beetje?

Yffiejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 18:46

Dankjewel ik ga kijken of het lukt ik denk dat ik na de basis dingen met de buiging ga oefenen .. kijken of die mee wilt werken Haha!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 18:49

Yffiejj schreef:
Dankjewel ik ga kijken of het lukt ik denk dat ik na de basis dingen met de buiging ga oefenen .. kijken of die mee wilt werken Haha!

of een voetje geven. dat is wat makkelijker Knipoog
Je kan ook oefenen met apporteren, dat is ook leuk, en niet zo moeilijk. Lachen

Stefanootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:16

Vind de eigenaresse het goed?

Begin met de basisdingen stap,draf,half, achterwaarts, blijf en komen!

miranda85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:54

saskiakefie schreef:
Yffiejj schreef:

of een voetje geven. dat is wat makkelijker Knipoog
Je kan ook oefenen met apporteren, dat is ook leuk, en niet zo moeilijk. Lachen

mijn paardje kan apporteren begon gewoon opstal. met een hondenspeeltje waar normaal een piep inzit. moet je er wel uit halen.
dan elke keer wanneer hij hem wilt pakken met de klikker belonen en wat lekkers, na al een paar dagen (bij mij paardje kon het na een week) kan hij het speeltje van achteruit zijn stal naar je toe brengen, gebruik elke keer dezelfde commando's ik zeg GA MAAR PAKKEN/VAST/KOM/LOS
ook wanneer hij terug loopt zonder speeltje kan je de commando gebruiken om het terug te sturen. ik heb het hem aangeleerd op 3 jarige leeftijd. aangezien hij toen al een blessure had..
met het speeltje kan je later ook het buigen aanleren. door het speeltje te laten volgen naar beneden en steeds verder.
ook de moeilijkheidsgraad kan je verhogen, door hem bijv. in de voerbak te leggen, op zijn rug of in een longeerbak wat verder weg gooien en zelfs het speeltje in een bak beponeren kan je aanleren. ben nu bezig zodra hij het speeltje heeft weg te rennen, hij moet je dan eigelijk achterna draven maar die van mij houd het gewoon op de stap... veel makkelijker...

door de clicker overgens kan je tijdens het losgooien/loslongeren door een simpele click je paard naar je toe halen. (ging toen per ongeluk maar gebruik dan een commando door te zeggen: kom. net als bij het apporteren.

het buigen heb ik overgens doormiddel van een touw aanzijn been met een bontje aangeleerd, eigelijk moet het over zijn rug terug naar jou maar ik hou zijn been zelf vast. zodra je elke keer een commando geeft dan weet hij opeens elke keer weer wanneer je het herhaald wat je van hem vraagt, en het paard gaat het steeds meer vanuit zichzelf eerder doen wanneer je het vraagt want dan weet hij dat hij de beloning krijgt.

hopelijk help ik je hier mee.. vind het overgens wel knap dat je da met een oaard van 1,80 gaat doen! mij niet gezien
ik hou het op rond de 1,50... vind die grote maar niks...

sterkte en laat maar van je horen hoe het gaat...

Lianne1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 08:49

Vind de eigenaresse het goed?

Overleg met de eigenaresse welke oefeningen je doet en welke commandos je gebruikt!

Musj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 15:44

ik ben na de basis begonnen met voetje geven! en dat ging echt super snel, na 2x trainen kon hij het perfect Lachen
Je moet beginnen met de wat 'makkelijkere' oefeningen.. buiging is denk ik meteen vrij moeilijk.
Kusje, voetje, spaanse pas, vastpakken etc. zijn wat makkelijker om mee te beginnen denk ik Lachen
Succes ermee!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 12:52

Nog een paar beginnersvraagjes!

Is het boek van Miriam Nieuwe Weme (o.i.d.) goed?
Ik het mn verzorgpaard zo graag aanleren, zeker omdat ze net van dr veulen af is en ze nog niet bereden kan worden (te mager) leek dit me een goed moment om ermee te beginnen. Maar het lijkt me ook eng dat ik iets verkeerd aanpak. Dus te beginnen met dit boek?
Of gewoon in praktijk proberen?

Is een clicker noodzakelijk? Weet nl. niet of de eigenaar dat goed vind.

Wat bedoelen jullie met voetje geven? Gewoon net als met hoeven krabben?

Mn verzorgpaard loopt los in de bak al automatisch zonder longe rondjes om me heen, stap en draf gaat goed, galop iets minder. Halt vind ze erg spannend. Hoe kan ik dit het beste aanleren? Eerst met een touwtje eraan en dan uitbouwen naar los? (en beloning natuurlijk)

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 14:17

ik vind dat een heel goed boek ja! Heb er veel aan. Duidelijk uitgelegd.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 14:21

Yffiejj schreef:
* Hoelang duurt het gemiddeld voordat een paard een kunstje heeft geleert ?

Bij mijn paard duurde het ongeveer 3 weken Bloos Clown . Nu heeft ze het al een tijdje goed door.. Ik ben benieuwd of ze de dingen niet door elkaar gaat halen als ik met een ander kunstje begin, het zou vast maanden duren Koe
(vooral omdat ik ook nogal een leek hierin ben, en mijn pony niet de snelste leerling is)

bobbyHVJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 15:56

1 noit in de wei doen zeg ik ff als je dat wel doet.
dus in de bak wel

als je de basis gedaan heb zou ik dit doen jambette hoefd niet perse mis ook een ander.
als je niet weet hoe dat moet stuur maar bericht