hoe weet je hoeveel je pony uit het hooi haalt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diesel_

hoe weet je hoeveel je pony uit het hooi haalt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 13:07

sorry, het zoveelste topic..

maar ik vroeg me weer wat af natuurlijk:

Onder de naturals is duidelijk dat paarden bijna alles uit hooi kunnen halen en dat een mineralen steen voldoet (teminste dat beschrijf paard natuurlijk, als ik hier namen mag noemen). Ik gaf mijn pony altijd een handje museli (reformkruidenmuseli van havens), puur omdat de andere als ze swinters op stal komen voor de nacht ook wat krijgen. Ik dacht deze winter wat af te wisselen met fruit, een wortel, appel, peer steeds iets anders. En dus onbeperkt hooi (snachts, want overdag is dit niet mogelijk), maar hoe weet ik nou of hij hetgeen wat hij nodig heeft uit het hooi haalt? En eventueel uit de mineralen steen? Ik vind persoonlijk dat hij in de winter niet echt glimt, dat komt ook door de wintervacht, maar ik zie ook paarden met wintervacht die wel glimmen. Dan vraag ik me dus al af, waar zou hij een tekort aan hebben? Maar goed kortom dus de vraag: hoe weet je nou of ze genoeg uit het hooi en mineralen steen halen?

8nnemiek

Re: hoe weet je hoeveel je pony uit het hooi haalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:39

Ik let gewoon op of hij goed op gewicht blijft, niet te sloom wordt, en goed blijft glimmen. Die van mij heeft echt een dikke wintervacht, maar blijft toch altijd glimmen.
Ik voer altijd onbeperkt hooi, en 's morgens en 's avonds een handje kruidenmuesli met tinkerbrok, met een scheutje lijnzaadolie. Is meer voor het idee, omdat de andere ook iets krijgt. En de olie voor de haargroei.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:00

fruit is zinloos, paarden maken in hun eigen lichaam vitamine C aan. Fruit bestaat voornamelijk uit water en wat vit. C en wat fruitsuikers.

Je kan je hooi laten analyseren om te zien wat er in zit en evt wat er tekort inzit. Dat kan je laten doen bij http://www.gddeventer.com/

Aan de hand daarvan zou je kunnen kijken naar een evt. supplement. Goed hooi bevat eigenlijk altijd wel genoeg.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:15

diesel_ schreef:
sorry, het zoveelste topic..

maar ik vroeg me weer wat af natuurlijk:

Onder de naturals is duidelijk dat paarden bijna alles uit hooi kunnen halen en dat een mineralen steen voldoet (teminste dat beschrijf paard natuurlijk, als ik hier namen mag noemen). Ik gaf mijn pony altijd een handje museli (reformkruidenmuseli van havens), puur omdat de andere als ze swinters op stal komen voor de nacht ook wat krijgen. Ik dacht deze winter wat af te wisselen met fruit, een wortel, appel, peer steeds iets anders. En dus onbeperkt hooi (snachts, want overdag is dit niet mogelijk), maar hoe weet ik nou of hij hetgeen wat hij nodig heeft uit het hooi haalt? En eventueel uit de mineralen steen? Ik vind persoonlijk dat hij in de winter niet echt glimt, dat komt ook door de wintervacht, maar ik zie ook paarden met wintervacht die wel glimmen. Dan vraag ik me dus al af, waar zou hij een tekort aan hebben? Maar goed kortom dus de vraag: hoe weet je nou of ze genoeg uit het hooi en mineralen steen halen?

Je hebt hooi en hooi Haha!

Mijn paarden krijgen heel oud hooi. Daar zit niet alles in wat ze nodig hebben.

Wat eet je paard overdag?