Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Sterker nog, ik denk dat het groote gedeelte van alle jonge paarden veel beter zonder bit beleerd kunnen worden. Jonge paarden hebben nou eenmaal een gevoelige mond door al dat wisselen waardoor een bit vaak niet echt als prettig word ervaren.
bispax schreef:ik heb m`n hengst ook bitloos beleerd ...en hij doet het super , maken bosritten , poging dressuur en zelfs springen ...m`n shetje is ook bitloos beleerd ..loopt zelfs voor de wagen bitloos , en m`n oude (19 jaar)brombeer ben ik bitloos gaan rijden (al 3 jaar) en hij is er stukke rustiger bij
(zie profiel)
maar kan het niet aan de tanden liggen bij je haflinger ?

Lennardi schreef:bispax schreef:ik heb m`n hengst ook bitloos beleerd ...en hij doet het super , maken bosritten , poging dressuur en zelfs springen ...m`n shetje is ook bitloos beleerd ..loopt zelfs voor de wagen bitloos , en m`n oude (19 jaar)brombeer ben ik bitloos gaan rijden (al 3 jaar) en hij is er stukke rustiger bij
(zie profiel)
maar kan het niet aan de tanden liggen bij je haflinger ?
Dat zou kunnen maar daar heb ik geen idee van (schaam)
maar met hart eten heeft ze nergens last van.
Wat heb je voor bitloos hoofdstel leer of touw? ik heb er nu 1 van touw betseld.

Die van mij reageerde er vanaf de eerste keer al erg goed op, hij begreep de hulpen direct. sandra83 schreef:Ik had alles graag bitloos gedaan, maar Shanna accepteerd totaal geen aansnoerwerking van de bitloze hoofdstellen, en een touwhalster gaf teveel verwarring. Zolang ik nog geen goed alternatief heb gevonden gebruik ik voor het gymnastisch rijden een vriendelijk bit.
Ik rij met zachte hand en heb er dan niet zoveel problemen mee. Shanna vind het bit heerlijk zelfs, naja... Maar ik blijf zoeken naar een bitloze oplossing, want dat was toch eigenlijk altijd mijn doel.
Lennardi schreef:Hoi,
Ik heb een 4 jarige haflinger merrie.
Ze is hartstikke opstandig tegen het bit en luisterd slecht en is daar heel druk voor.
Zelfs een martingaal helpt niet.
Nu is het zo dat als ik haar met halster rij ze ontzettend lief is en ze rustig galopeerd en draaft.
Ook kan ik der heel makkelijk stoppen enz.
Nu vraag ik me af hoe jullie denken over bitloos beleren.
Ik heb nu een bitloos touwhoofdstel aangeschaft en krijg deze maandag of dinsdag binnen.
Ik ben erg benieuwd naar jullie advies.