[AR] beweegbare bril of juist niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eva1969

beweegbare bril of juist niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 10:27

Geen idee of ik het goed omschrijf maar hier komt ie. Omdat mijn pony tijdens het mennen haar tong onder de stang door naar links schuift en hem daar opgepropt laat liggen wil ik een stang met tongvrijheid proberen. Ik heb er nu twee op proef. Een van ideaal maar daar vind ik de stang wat dun van, deze heeft wel beweegbare bril met twee sleufgaten zeg maar en eentje van sprenger (wat een geld Wow! ) maar deze heeft een vaste bril met drie sleufgaten en vind ik vrij zwaar (net zo zwaar als de stang die ik nu heb dat wel). Ik ga ze allebei proberen, maar vraag me af wat het verschil is tussen een beweegbare bril of een vaste bril.

Sjonniej

Re: beweegbare bril of juist niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:02

Ene paard loopt fijn op een bit wat een beetje beweegt, volgende paard loopt fijn op een bit wat helemaal niet beweegt. Echt een gevoelskwestie dus en daardoor dus een kwestie van uitproberen.

Over dat gewicht; De 3e sleuf kan je er makkelijk af (laten) slijpen, dan is hij een stuk minder zwaar en die gebruik je (hopelijk) toch niet.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 12:33

Ik sluit me aan bij Sjonniej. Ik heb 1 pony op beweegbare en 1 op vaste bril lopen. Die met de beweegbare heb ik wel met rubbere bitringen. Vooral in tweespan heeft zo'n bril de neiging wat te klappen door het kruisleidsel. De vaste bevalt mij goed maar heb ik nog niet gevonden in maat 12,5.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 10:17

Heb je maat 12,5 voor je shetten Napie?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 13:50

De ene 12,5 en de andere (schrik niet, het is echt waar) 13,5

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:12

Schrikken, nee dat doe ik niet. Maar mijn ervaring is juist dat (bijna) alles ohz bitjes goed te krijgen zijn vanaf 11,5 en alle menbitten van 12,5 (die van mij hebben dus allemaal 10,5 trens en 11,5 stang)

Ik heb enkel bitjes met een beweegbare bril en daar doen ze het allemaal prima op. Ik rij (nog) geen 2span dus heb het probleem van Napie ook niet.

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:22

Als je met beweegbare bril een pompwerking bedoelt, dan kan dit de druk op de tong verminderen, omdat je paard het mondstuk met zijn tong omhoog kan duwen tov de bril.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 11:13

inderdaad. ik kan merken dat Flicka dat ook lekker vindt, wij gebruiken een bit met iets pompwerking, en daar maakt ze op een positieve manier gebruik van.