Kunnen wij het nog leren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jana_en_Ik

Kunnen wij het nog leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 18:55

Hallo allemaal!

Tijdens het neuzen op Bokt ook hiet eens terecht gekomen en zo de site van Parelli ontdekt. Ik heb de gratis introductie dvd gekocht en zit die nu te kijken Haha! Ik ben dus echt een heeeel erge beginneling

Wellicht wil ik dit ook gaan toepassen. Meer en meer ben ik aan het afstappen van het vast stugge engelse rijden en ik wil graag meer band opbouwen met mijn paardje. Alles lichter en vrijwillig maken, dan alleen maar zwaarder en scherper om het af te dwingen.

Alleen, mijn paardje is 'al' 14 en altijd gewoon Engels bereden e.d. Maakt de leeftijd wat uit? Kan ze het nog leren. 'Probleem' is ook dat ik het idee heb dat het op stal niet echt begrepen zal worden, zeker niet in mijn les, die toch heel erg op de engelse manier is. Kun je die twee dingen toch blijven combineren? Het zal wel een vooroordeel zijn, maar op de DVD ziet het er heel erg 'cowboy-achtig' uit. Ik neem aan dat je dit ook met het 'gewone' engelse materiaal kunt doen? Is Parelli hetzelfde als de VD en Natural horsemanship, of gewoon een 'manier van'? (ja veel vragen, sorry Bloos )

Ik wil het graag uit boeken gaan doen en ervaringen van anderen (dvd's vind ik toch vrij prijzig).

Wie helpt ons door het moeilijke begin heen van begrijpen en leren? En vooral waar en hoe begin je dus?

Alvast dank voor alle tips e.d.

Owja, wat ik me ook nog afvroeg: bij het engelse rijden wordt erg gehammerd op aan de teugel en nageeflijkheid (ivm beter voor de rug), alleen zie ik dat op die dvd bijvoorbeeld niet echt terug (iig niet zo extreem). Werkt deze methode hier niet mee (ergo: is het dus slecht voor de rug?)

Achterom

Re: Kunnen wij het nog leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 19:39

Ten eerste: natuurlijk kun je het leren. Het paard leert in het begin trouwens niet zoveel hoor, die weet het allemaal al. Wat je leert zijn allemaal principes uit de manier waarop paarden onderling met elkaar communiceren. Misschien zal je paard in het begin raar opkijken als je hem op een andere manier gaat benaderen, maar dat went vaak al snel.

Ik ben trouwens heel benieuwd op wat voor manier je les hebt op dit moment. Dressuur kan namelijk wel heel goed aansluiten bij bijvoorbeeld parelli. Het is echt niet zo dat je western moet gaan rijden ofzo. Linda Parelli rijdt bijvoorbeeld ook gewoon dressuur.
Het punt is alleen dat de dressuur de laatste jaren enorm is afgeweken van zijn oorsprong. Maar bij iemand als Wim Vonck zie je heel goed hoe je bepaalde principes kunt combineren.

En tsja, wat is duur? Een tweedehands pakket is net zo goed, maar vaak al een stuk betaalbaarder Knipoog

Linnie815

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:36

Ik sluit me helemaal aan bij Wendy.
Wat betreft de rug, iedereen of die nu NH doet of niet en niet werkt aan ruggebruik loopt de kans tegen rugklachten aan te lopen.
Ik heb lessen in klassieke dressuur (van Wim Vonck). Hierbij wordt als eerste gewerkt aan ruggebruik. Alleen gaat dat niet zoals bij het huidige dressuur. Zoals Wendy ook al zei, het lijkt niet meer op de oorsprong.

Maar dressuur (of springen of wat dan ook) kun je prima combineren met NH.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:32

Jana_en_Ik schreef:
Wellicht wil ik dit ook gaan toepassen. Meer en meer ben ik aan het afstappen van het vast stugge engelse rijden en ik wil graag meer band opbouwen met mijn paardje. Alles lichter en vrijwillig maken, dan alleen maar zwaarder en scherper om het af te dwingen.

Dat zou ook het streven moeten zijn van engelse dressuur, lichter in de hand zijn is juist een aandachtspunt in de dressuur. Helaas wordt dat in de basis al vaak aan de kant gezet voor het snelle "plaatjes"resultaat. Ik denk dat je misschien ook eens moet gaan rondkijken voor een ander lesgeefmens in de dressuur.

Jana_en_Ik schreef:
Alleen, mijn paardje is 'al' 14 en altijd gewoon Engels bereden e.d. Maakt de leeftijd wat uit? Kan ze het nog leren.

Leeftijd van zowel paard als mens is geen enkel probleem, voor het paard zal het inderdaad grotendeels bekend zijn, hoewel sommige paarden in de loop van jaren goed geleerd hebben om lichaamstaal van mensen compleet uit te zetten. (hebben wij er eentje van, kost even tijd voor het knopje weer "aan" staat)

Jana_en_Ik schreef:
'Probleem' is ook dat ik het idee heb dat het op stal niet echt begrepen zal worden, zeker niet in mijn les, die toch heel erg op de engelse manier is. Kun je die twee dingen toch blijven combineren? Het zal wel een vooroordeel zijn, maar op de DVD ziet het er heel erg 'cowboy-achtig' uit. Ik neem aan dat je dit ook met het 'gewone' engelse materiaal kunt doen? Is Parelli hetzelfde als de VD en Natural horsemanship, of gewoon een 'manier van'? (ja veel vragen, sorry Bloos )

Als je niet vraagt, wordt je niet wijzer Haha!
Ja, je stalgenoten zullen kijken of je volstrekt gek geworden bent, Parelli (en andere natural horsemanship systemen) zit niet vast op tuigage of een rijstijl, het gaat om de algehele omgang met je paard. Parelli is dus een versie NH-systeem, net zoals Voest dat heeft en Monty Robert, etc. Vrijheidsdressuur is een eigen tak van "sport", veel mensen die NH-achtig bezig zijn, doen ook wel aan VD, maar het is niet hetzelfde en ook niet "nodig". Wel is het leuk om te doen Knipoog

Jana_en_Ik schreef:
Ik wil het graag uit boeken gaan doen en ervaringen van anderen (dvd's vind ik toch vrij prijzig).

Wie helpt ons door het moeilijke begin heen van begrijpen en leren? En vooral waar en hoe begin je dus?

Zoek voor je eerste begin iemand die je persoonlijk wegwijs kan maken. In Parelli-land zou ik niet weten wie je dan moet hebben (behalve eventueel Eddy Modde), maar er zijn vast wel mensen die dat wel weten (Ik doe niet aan Parelli). Juist in het begin is het handig als iemand je goed kunt vertellen hoe je houding het paard beïnvloed en hoe je niet in de knoop raakt met touwtjes, stokjes, paard en je eigen benen. Haha!

Jana_en_Ik schreef:
Owja, wat ik me ook nog afvroeg: bij het engelse rijden wordt erg gehammerd op aan de teugel en nageeflijkheid (ivm beter voor de rug), alleen zie ik dat op die dvd bijvoorbeeld niet echt terug (iig niet zo extreem). Werkt deze methode hier niet mee (ergo: is het dus slecht voor de rug?)

Bij veel NH-methodes is ruggebruik geen aandachtspunt, dat neemt niet weg dat het de verantwoordelijkheid van de ruiter/begeleider van het paard is en blijft dat het paard het lijf optimaal gebruikt. De houding van het paard beïnvloed ook de mogelijkheid van het leren door het paard, dus is het van belang dat het paard over de rug loopt (zie o.a. TTEAM voor uitleg hierover).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 09:49

Kortom: forget it Haha!
Het heeft ook geen enkele toegevoegde waarde om in systemen of methodes te gaan denken. Daarmee stap je van het ene hokjesdenken in het andere hokjesdenken. Het is niet dat die methodes niet deugen, niet elke methode is klakkeloos toepasbaar op elk paard. DAT inzicht leer je niet uit een boekje, dat leer je alleen van een echt mens, die je begeleid in deze ontdekkingstocht.
Het is niet eens nodig om van de "engelse dressuur" af te stappen, het is een kwestie van een goed lesgeefmens opzoeken, die je WEL leert om met lichte hulpen te rijden; zoals het eigenlijk ook bedoelt is. Ga voorbij aan halsters, touwtjes en carrotsticks, die zijn voor de volgelingen. Zoek naar iemand die ECHT wat te melden heeft. De ultieme vraag om het kaf van het koren te scheiden: waarom galoppeerd het paard correct, zoals het correct galoppeerd. Voor het antwoord suur je een PB.

Waar jij tegenaan loopt zijn "plaatjesjagers", mensen die het geen ruk interresseerd of het paard op een verantwoorde wijze wordt gereden, zolang "het plaatje" maar klopt. Dat slag volk zal veelal grijpen naar nog scherpere bitten, slof- en andere hulpteugels, zweep, sporen en overige "hulpmiddelen" De categoie: waar de kennis van de ruiter ophoudt, beginnen de inkomsten van de ruitersportzaak.

Tot slot kan ik me niet geheel an de indruk onttrekken dat jij je hier http://www.nvvr.info wel eens thuis zou kunnen voelen. Ook voor meer info hierover mag je een PB sturen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 09:05

plaats desnoods een oproepje hier of op het nhforum om te zien of er iemand bij jou in de buurt aan parelli doet maar nét ietsje verder is.

Je stalgenoten gaan zeker raar kijken. Prepare for impact...

"Kun je ook water instralen hiermee?"
"Mijn paard raakt zó gestresst omdat jij zonder bit rijdt"
"Je mag hier niet longeren" (als ze de circling game voor longeren aanzien)

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 16:17

@ Wendy: Ha dat stemt al positief! Ik heb 1 keer in de week manegeles van Bert van Diest (wellicht zegt het iemand wat). Op zich een man die wel degelijk weet waar hij het over heeft, maar hierin simpelweg iets harder is dan ik (maar wel met hart voor zijn dieren). Het paard moet gewoon werken, punt. Ik wil ook graag gewoon dressuurmatig blijven rijden en mijn buitenritjes blijven doen, maar mij hierbij dus meer verdiepen in wat mijn paard ervan denkt en vindt en zich erbij voelt (die band dus). In de 1,5 jaar dat ik weer intensief met haar bezig ben is dit al enorm verbeterd, maar nu wil ik 'meer'.

@Linnie815: Ik wil graag wat het beste is voor mijn paard (wie niet?), dus zeker ook qua ruggebruik. Ik was alleen in de veronderstelling dat ze daarvoor dus perse nageeflijk moeten lopen en dat kwam in dat filmpje en die fotos niet altijd zo over vandaar Clown

@Waratje: bedankt voor je uitleg en reactie!

@Ikke: ik vind dat je een heel interessante reactie hebt geplaats, zeker met betrekking tot het hokjes-idee. Daar ben ik het inderdaad wel met je eens. Ik hoef en wil niet perse 100% parelli-er worden ofzo, maar graag aspecten uit dat soort methodes meenemen om het voor mijn paard en mij prettiger te maken en die band te creeeren. Ik wil leren met mijn paard te communiceren. Je site vond ik inderdaad ook erg interessant!

@Arabesk: goeie tip! Teovallig heeft er al een enthousiasteling mij een PB gestuurd of ik zin had langs te komen Knipoog De reacties kunnen me gestolen worden haha, desnoods trek ik geheel mijn eigen plan, maar ik wil mijn paardje gewoon leren begrijpen en als dat niet bij andere mensen in het plaatje past hebben ze pech Clown Ik wil gewoon graag een paard wat vrijwillig met mij samenwerkt.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 17:19

jullie kunnen het in ieder geval nog leren, ik ben pas begonnen toen mijn paard 17 was Knipoog
Ik ben het totaal niet eens met ikke. Het ligt aan de persoon die je bent. Ik ken zoveel mensen die klakkeloos achter een instructeur aan lopen. Ik vind het zelf juist heel fijn om veel boeken, dvd's etc te kijken, dan kan je juist je eigen pad kiezen. Uiteindelijk kan je dan bij een bepaalde instructeur een deeltje van dat pad leren. Als je van begin tot eind bij één instructeur zit, wordt je juist een soort kopie van die instructeur. Je leert vooral te vertrouwen op de kennis van de instructeur en niet zélf na te denken.
Ik heb zelf het meest gehad aan parelli. Daar zit enorm veel kennis en er is veel materiaal over, waardoor je niet snel vast komt te zitten. Voor het begin is dit het handigst.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 21:19

sanne83 schreef:
jullie kunnen het in ieder geval nog leren, ik ben pas begonnen toen mijn paard 17 was Knipoog
Ik ben het totaal niet eens met ikke. Het ligt aan de persoon die je bent. Ik ken zoveel mensen die klakkeloos achter een instructeur aan lopen. Ik vind het zelf juist heel fijn om veel boeken, dvd's etc te kijken, dan kan je juist je eigen pad kiezen. Uiteindelijk kan je dan bij een bepaalde instructeur een deeltje van dat pad leren. Als je van begin tot eind bij één instructeur zit, wordt je juist een soort kopie van die instructeur. Je leert vooral te vertrouwen op de kennis van de instructeur en niet zélf na te denken.
Ik heb zelf het meest gehad aan parelli. Daar zit enorm veel kennis en er is veel materiaal over, waardoor je niet snel vast komt te zitten. Voor het begin is dit het handigst.

Jij bent een rare. Ga je eerst zeggen dat je het niet met me eens bent, om vervolgens zo ongeveer exact hetzelfde verhaal op te schrijven. Streep Parelli weg en je schrijft hetzelfde.
Het is niet dat Parelli niet deugd, het is de ellende die zijn volgelingen ervan maken dat niet deugd.
Zoals je zelf al zegt: het ligt aan de persoon (en het paard), dus misschien moet Janna wel juist NIET kiezen voor Parelli, wie zal het zeggen.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 21:31

Ik ga zondag eens bij een meisje kijken wat geheel parelli/NH met haar paarden omgaat. Lijkt me een leuk idee om ook eens een 'normaal' persoon hiermee aan het werk te zien, zodat ik ook wat realistischer word, want die dvds en fotos van de professionals zien er uiteraard altijd 'perfect' uit. Ben benieuwd!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 22:13

ikke schreef:

Jij bent een rare. Ga je eerst zeggen dat je het niet met me eens bent, om vervolgens zo ongeveer exact hetzelfde verhaal op te schrijven. Streep Parelli weg en je schrijft hetzelfde.
Het is niet dat Parelli niet deugd, het is de ellende die zijn volgelingen ervan maken dat niet deugd.
Zoals je zelf al zegt: het ligt aan de persoon (en het paard), dus misschien moet Janna wel juist NIET kiezen voor Parelli, wie zal het zeggen.[/quote]

Jij hebt iets tegen methodes en raad dus een instructeur aan. ik vind dat tegenstrijdig omdat juist instructeurs hun eigen "methode" hebben, daar zie ik eigenlijk nog veel meer ellende van. Een persoon die bij je in de bak staat kan enorm veel druk op iemand uitoefenen.
Ik ben persoonlijk iemand die niet graag klakkeloos dingen aanneemt, daarom heb ik veel baat bij dvd's en boeken omdat ik dan zelf dingen uit kan zoeken en dus ook zelf kan bepalen of ik iets wel of niet wil doen. Juist de theorie lezen en erover nadenken zorgt voor kennis. In een boekje staat juist nooit precies hoe het bij je eigen paard werkt, dus moet je nadenken... Ik kan je vertellen dat ik de instructeur nog moet tegenkomen waar ik mee op één lijn zit. Als je altijd iemand er naast hebt staan, ga je naar mijn mening niet zelf nadenken over het waarom.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 08:45

sanne83 schreef:

Het hangt voor een groot deel af welke instructeur je kiest. Er zijn ondertussen gelukkig ook instructeurs (m/v) die je leren zelf dingen op te lossen en je daarvoor het gereedschap leveren. Ik lees ook graag boeken en haal daar zeker ook veel uit, maar dat kan niet als vervanging werken voor een persoon die de laatste centimeters in je houding kan corrigeren, zodat je kunt leren voelen wat je zou moeten voelen, zodat je weet dat die halve cm schouder hoger of lager een heel duidelijk verschil maakt naar je paard. En ook het leren zien van dingen bij paarden (en mensen) gaat sneller met iemand die je er op wijst.
Het is bovendien niet zo dat je je hele leven aan die ene instructeur vastzit, je kunt altijd voor bepaalde zaken elders lesjes pakken. Een andere instructeur geeft je vaak net weer een ander perspectief en kan daarmee dus een leuke aanvulling geven. Daarom is de NVVR ook zo nuttig, die hebben regelmatig lesweekenden op allerlei gebied, zodat je er een weekend goed aan kunt snuffelen. Ik zit nu te overwegen of ik in november mijn 20 jarige merrie ga leren in 't tuig te lopen, iets wat ik normaal gesproken nooit zou doen, maar dit is een leuke "snuffelstage". Wie weet wat voor handige tips er uit die instructeur gaan komen. Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 09:00

sanne83 schreef:
Jij hebt iets tegen methodes en raad dus een instructeur aan. ik vind dat tegenstrijdig omdat juist instructeurs hun eigen "methode" hebben, daar zie ik eigenlijk nog veel meer ellende van. Een persoon die bij je in de bak staat kan enorm veel druk op iemand uitoefenen.

Jij leest de dingen totaal anders dan ze bedoelt zijn (hetgeen niet hetzelfde is als dat je het niet leest of begrijpt).
Een instructeur heeft niet per defenitie een methode. Er zijn instructeurs die kijken naar mens en paard en daar z'n aanwijzingen op aanpast. De kwaliteit van een instructeur staat of valt met de hoeveelheid kennis om een probleem op te lossen. Heeft jouw instructeur nadat oplossing 1 t/m 10 niet werkten, ook nog oplossing 11 t/m 20 en eventueel 21 t/m 30 in huis?? Let op: ik ga er al vanuit dat een goede instructeur het niveau van "plaatjerijden" voorbij is. Een goede instructeur ziet het verschil tussen niet begrijpen en niet willen. Een goede instructeur ziet het verschil tussen niet begrijpen van de leerling en het niet goed uitvoeren van het paard. Het gaat om kijken naar de combinatie die je voor je hebt, niet om het afdraaien van je verhaaltje.
sanne83 schreef:
Ik ben persoonlijk iemand die niet graag klakkeloos dingen aanneemt, daarom heb ik veel baat bij dvd's en boeken omdat ik dan zelf dingen uit kan zoeken en dus ook zelf kan bepalen of ik iets wel of niet wil doen. Juist de theorie lezen en erover nadenken zorgt voor kennis. In een boekje staat juist nooit precies hoe het bij je eigen paard werkt, dus moet je nadenken... Ik kan je vertellen dat ik de instructeur nog moet tegenkomen waar ik mee op één lijn zit. Als je altijd iemand er naast hebt staan, ga je naar mijn mening niet zelf nadenken over het waarom.

DAT is de ultieme vraag die een goede leerling stelt aan zijn instructeur. Een goede instructuer heeft ook een goed onderbouwd antwoord.
Lezen en DVD's zijn goed voor de theoretische onderbouwing, maar de praktijk leer je alleen correct onder leiding van een GOEDE instructeur. Het één staat nooit los van het ander. De leerling zal zelf de teoretische achtergronden moeten leren en begrijpen en boeken zijn daar zeer zinvol voor, maar het vervangt nooit je instructeur, evenmin als dat de instructeur het boek of de DVD vervangt.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 10:21

misschien begrijpen we elkaar verkeerd, ik heb het idee dat jij het vooral over rijden/correct gymnastiseren hebt. Als dat zo is ben ik het wel met je eens. Ik heb het vooral over grondwerk en ontwikkeling van inzicht in paarden lezen.
Hoe kan je kiezen wat je wilt zonder kennis vooraf? Ik heb centered riding les, juist omdat ik voor mezelf kan zeggen dat dat stukje inderdaad mist en dat ik specifiek voor dat stukje les nodig heb.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 13:20

@Sanne83: wat houdt centered riding precies in?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:18

Vooral eerst aan je zit werken (een goede zit, soepel, balans, geen "mooie"zit) en vandaar uit aan je paard gaan werken. Je kan het gewoon even google-en, er zijn een aantal instructeurs van in nederland. Ik kan het echt iedereen aanraden, echt een stukje dat overal wel bij past.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:01

sanne83 schreef:
misschien begrijpen we elkaar verkeerd, ik heb het idee dat jij het vooral over rijden/correct gymnastiseren hebt. Als dat zo is ben ik het wel met je eens. Ik heb het vooral over grondwerk en ontwikkeling van inzicht in paarden lezen.
Hoe kan je kiezen wat je wilt zonder kennis vooraf? Ik heb centered riding les, juist omdat ik voor mezelf kan zeggen dat dat stukje inderdaad mist en dat ik specifiek voor dat stukje les nodig heb.

Je kunt beide zaken niet los van elkaar zien. Rijden en grondwerk grijpen in elkaar in en zijn een aanvulling op elkaar, zowel voor het rijden als voor je onderlinge relatie. Wel is het zo dat grondwerk wat meer doet voor de relatie dan voor de gymnastisering, waar dat bij het rijden andersom is, maar het hoort bij elkaar. Uitgerekend Centered Riding is daar een goed voorbeeld bij. Het staat los van alles, is ook geen methode, maar juist daardoor een bijzonder zinvolle aanvulling voor ELKE ruiter (M/V). Het gaat gewoon uit van de correcte balans, maar geeft daarbij zinvolle controlemiddelen om ook tussen de lessen door jezelf te controleren op je correcte houding.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 16:25

Waarom wonen die bekende namen die overal genoemd worden zover van mij weg?! Zo kost het meteen een fortuin aan kilometerkosten alleen al Clown Kent iemand dergelijke mensen in mijn omgeving?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:38

ikke schreef:
Je kunt beide zaken niet los van elkaar zien. Rijden en grondwerk grijpen in elkaar in en zijn een aanvulling op elkaar, zowel voor het rijden als voor je onderlinge relatie. Wel is het zo dat grondwerk wat meer doet voor de relatie dan voor de gymnastisering, waar dat bij het rijden andersom is, maar het hoort bij elkaar. Uitgerekend Centered Riding is daar een goed voorbeeld bij. Het staat los van alles, is ook geen methode, maar juist daardoor een bijzonder zinvolle aanvulling voor ELKE ruiter (M/V). Het gaat gewoon uit van de correcte balans, maar geeft daarbij zinvolle controlemiddelen om ook tussen de lessen door jezelf te controleren op je correcte houding.

Je kan het niet los zien van elkaar. Helaas loop ik elke keer met les er tegenaan dat mensen enorm focussen op het fysieke gedeelte (en daar ook heel goed in zijn), maar dat we voor de rest niet op één lijn zitten. Ik wil alleen aan het fysieke werken als alle dingen die ik daarvoor opbouwd heb behouden blijven. Ik vind het persoonlijk moeilijk om les te nemen maar wel met bepaalde dingen compleet tegen iemand in te gaan. Centered riding staat inderdaad los van alles, dus dat is voor mij echt perfect.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:22

sanne83 schreef:
Je kan het niet los zien van elkaar. Helaas loop ik elke keer met les er tegenaan dat mensen enorm focussen op het fysieke gedeelte (en daar ook heel goed in zijn), maar dat we voor de rest niet op één lijn zitten. Ik wil alleen aan het fysieke werken als alle dingen die ik daarvoor opbouwd heb behouden blijven. Ik vind het persoonlijk moeilijk om les te nemen maar wel met bepaalde dingen compleet tegen iemand in te gaan. Centered riding staat inderdaad los van alles, dus dat is voor mij echt perfect.

Jawel, dat er volksstammen rondlopen die het nog niet hebben begrepen, dat wist ik ook al langer.
Ik ben technuet en technueten vragen altijd: waarom, of de variatie daarop: Hoezo? Als mijn lesgeefmens daar geen raad mee weet, exit.
Maar zoals ik al dacht wijken onze ideeën niet zo heel ver van elkaar af; het komt er alleen wat ongelukkig uit.
Bij-de-weg, van wie heb jij Centered Riding les?
Jana_en_Ik schreef:
Waarom wonen die bekende namen die overal genoemd worden zover van mij weg?! Zo kost het meteen een fortuin aan kilometerkosten alleen al Clown Kent iemand dergelijke mensen in mijn omgeving?

Je mag best eens naar onze les met Licorne komen kijken, kun je rustig kijken of je denkt dat het de moeite waard is. Als je Janna meeneemt, kunnen we daarna nog even over de Veluwe rijden Haha!
Je woont helaas in een ongelukkige hoek als het om lesgeefmensen gaat, ik heb er 40 jaar gewoond, dusse........

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 19:11

@Ikke: Lijkt me ook erg leuk ja! Licorne's woonplaats is nog haalbaar ja. Jana meenemen zal wel een hele onderneming worden (23 jaar zonder rijbewijs voor trailer...Clown), al lijkt het me ook geweldig eens over de Veluwe te rijden!
Jammer dat ik zo ongelukkig woon qua lesgeefmensen... (ben ik al van het zuiden omhoog gekomen, is het nog niet ver genoeg Nagelbijten / Gniffelen)
Laatst bijgewerkt door Jana_en_Ik op 24-09-07 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

xTEZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:12

Dat kan je hem Nog wel leren hoor =) Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:25

Jana_en_Ik schreef:
@Ikke: Lijkt me ook erg leuk ja! Licorne's woonplaats is nog haalbaar ja. Jana meenemen zal wel een hele onderneming worden (23 jaar zonder rijbewijs voor trailer...Clown), al lijkt het me ook geweldig eens over de Veluwe te rijden!
Jammer dat ik zo ongelukkig woon qua lesgeefmensen... (ben ik al van het zuiden omhoog gekomen, is het nog niet ver genoeg Nagelbijten / Gniffelen)

Nope, je hebt nog een stukkie te gaan Haha! Haha! Haha!
Maarre, niemand die je kan brengen? Je kunt er best een weekend van maken, mogelijkheden per dozijn hier, van zeer simpel tot zeer luxe. Ook zonder paard is het natuurlijk best nuttig om mensen IRL te ontmoeten Haha!

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 19:33

@ Ikke: ja zonder paard is zeker geen probleem en als Licorne dat ook goed vindt, wil ik dat zeker graag komen doen Ja
Ik zou misschien wel iemand kunnen regelen die kan brengen (bedenk me net dat ik een vriendin met trailer heb haha). Wellicht vindt zij het zelf ook nog leuk om mee te gaan... Ik ben iig wel zeer geinteresseerd Ja

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 20:21

ikke schreef:
sanne83 schreef:

Jawel, dat er volksstammen rondlopen die het nog niet hebben begrepen, dat wist ik ook al langer.
Ik ben technuet en technueten vragen altijd: waarom, of de variatie daarop: Hoezo? Als mijn lesgeefmens daar geen raad mee weet, exit.
Maar zoals ik al dacht wijken onze ideeën niet zo heel ver van elkaar af; het komt er alleen wat ongelukkig uit.
Bij-de-weg, van wie heb jij Centered Riding les? [/quote]

Ik heb een tijdje les gehad van tessa roos, en een keertje van vanda, nu zit ik een beetje moeilijk qua locatie en de gezondheid van het paard laat momenteel ook veel te wensen over Scheve mond .
Jij hebt denk ik wel heel veel geluk gehad met een lesgever waarmee je precies op dezelfde lijn zit Ja
Aan de andere kant merk ik in mijn eigen lessen ook wel dat mensen het heel fijn vinden om op je te leunen. Niet nadenken, gewoon doen wat je zegt. Dat probeer ik dus tegen te gaan, maar daar moet je nog echt moeite voor doen Haha!