sporen, zweep, slof, en maar...trekken en porren...walgelijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vrijevogel

sporen, zweep, slof, en maar...trekken en porren...walgelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 17:40

hoi (ik weet niet of ik dit hier goed geplaats heb )

ik moet dit gewoon even kwijt!

ik sta op een manege waar iedereen dressuur rijdt behalfe ik en een vriendin van mij.

daarbij doen we ook grond werk van parelli.
iedereen staat ons aan te gapen so van wat the F*ck zijn jullie aan het doen. komt er een bijdehandje die zegt als hij niet lopen wil moet je hem harder gaan slaan!! dat soort dingentjes krijg je dan te horen.
vind ik niet erg want ik doe er toch niets mee.
maar waar ik gewoon niet meer naar kan kijken...zijn van die meisjes die denken dat ze M1 rijden met hun paardje(mischien is dat ook wel so maargoed) die dan met slof en met sporen en sweep rijden.
en dan ook nog is niet op een normalen manier want ze houden dan hun paard in terwijl ze kei hard met hun sporen zitten te porren in die arme buikjes van die paarden. en dan ook nog is volop aan de teugels zitten te rukken omdat ze persee aan de teugel moeten lopen. en als ze dan niet voorwaarts willen gaan ze ook nog is slaan met de zweep....en dit alles tegelijk......Boos!
gewoon niet om naar te kijken ...het paardje wist gewoon NIET wat die moest doen.. en ging bokken en steigeren tong uit de mond en heel raar ademen...omdat zijn hoofdje zo erg in de knik werd getrokken kon hij zowat geen lucht meer krijgen (daar leek het temiste wel op) Boos! Verdrietig

toen vroeg ik dus .... wat zijn jullie aan het doen ??????
ik moet me paard losser maken want morgen word hij verkocht en dan moet hij wel goed lopen voor die mensen.......:@ toen dacht ik echt .....nouw hier mee maak je hem echt NIET losser mee , maar goed wie ben ik !!!!!

sins dat ik bezig ben met parellie.....vind ik het gewoon echt niet leuk meer om naar te kijken!
ben ook de bak uit gegaan!

nog meer mensen die hier een gruwlijke hekel aan hebben??? of ook zo iets maken????
ik hoor het graag!!
bedankt voor het lezen het lucht me echt op!
Bloos

LoveEddy

Re: sporen, zweep, slof, en maar...trekken en porren...walgelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 18:37

Woow, dat klinkt niet echt lekker!
Dat wil je volgens mij niet zien!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:09

Tja, dat soort praktijken vond ik al niet leuk om te zien voor Parelli hier bekend werd.... Het heeft ook totaal geen nut. Het zou best kunnen dat de persoon in kwestie er M1 mee mag starten, dat is de klasse waar het er vanzelf uitkomt dat je de basis niet voor elkaar hebt (wat hier duidelijk het geval is), dus ja, dan verkoop je je paard maar en mag een ander uitzoeken hoe het dier weer rechtgezet moet worden en ga je natuurlijk zelf naar een "beter" paard op zoek. Te triest voor woorden. Ach gut

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 15:45

Zou fijner zijn als je let op je spelling, maargoed ik vind het ook niet fijn om te zijn. Knipoog

vaagjehvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 15:49

Evatje schreef:
Zou fijner zijn als je let op je spelling, maargoed ik vind het ook niet fijn om te zijn. Knipoog

meschien heeft ze wel moeite met spellign of met zoo een lang verhaal typ je heus wel een wordje verkeerd dus liever hoor ik zooke dingen niet!!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 15:50

Auw, dit doet echt zeer in mijn hart....
Dat mensen zo met hun paard omgaan, en kennelijk nog puur onwetendheid ook.... En onze regering maar zeuren over een opvoedcursus voor aanstaande ouders, dan kunnen ze beter zo'n cursus voor paardeneigenaars doen!!!
Tjah... maar ik vrees helaas dat dat onhaalbaar is....

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 15:52

Ik weet wel dat ik er nu veel meer op let dan vroeger..Vroeger was het nog normaal voor mij

Nu loop ik idd weg, want luisteren doen ze toch niet.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 15:53

Ik kan begrijpen dat het niet leuk is om te zien!

Alleen ik rijd zelf ook met sporen en zweep en het gebruik hiervan is toch echt anders als dat jij omschrijft.
vind het ook wel kort door de bocht hoe jij dit omschrijft, doordat sinds dat jij je bezig houd met Parelli dit niet meer kan aanzien! Ik heb zoiets nooit kunnen aanzien.

ik ben ook bezig verder met grond en loswerk, maar rijd verder ook met spoortjes en zweep.
Kan op die manier net beter mijn hulpen verfijnen. ik geef liever één keer een tik met een zweep zodat de boodschap duidelijk is in plaats van dat ik honderd geen met mijn benen moet aansporen!

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 15:58

Klinkt niet echt vriendelijk. Maar ik denk dat je als NH-er al snel de neiging hebt om, bij het zien van die hulpmiddelen, al te walgen. Ik bedoel dat, ookal worden die hulpmiddelen op een correcte manier gebruikt, dan nog vinden ze ze vaak niet nodig. Niet stom bedoeld trouwens.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 15:59

Ja dat van die hulpen verkleinen klopt inderdaad ja, voor sommige paarden is het bij je hebben, of dragen van een zweep alleen al voldoende.. Dan maak je net ietsje meer indruk...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 16:01

Misschien van stal veranderen als je je daar zo aan ergerd?
Ik ben niet tegen sporen, slof of zweep, maar zoals jij beschrijft hoe ze gebruikt worden gaan ze er bij mij uit!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 16:04

het is zielig. Maar let gewoon lekker op je eigen ding. Waarom moeten mensen altijd naar een ander kijken? Ik vind andere dingen ook weer zielig.

Iedereen komt zichzelf wel tegen als je iets niet goed doet met rijden, zo ook dit meisje.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 18:44

Als iemand op straat ten onrechte een klap krijgt zeg je daar toch ook wat van?
Paard is echt niet minder dan een mens.
Ik hou ook niet van dat gekloot op die paarden.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 21:56

Bojangles schreef:
Als iemand op straat ten onrechte een klap krijgt zeg je daar toch ook wat van?
Paard is echt niet minder dan een mens.
Ik hou ook niet van dat gekloot op die paarden.

ik ook niet, maar het gebeurt nou eenmaal helaas wel. Als je die mensen erop aanspreekt, gaan ze vanzelf ook wel denken!

ik weet dat er bij mij op stal zo ook eentje de stal af gestuurd is. Deze kwam namelijk wel eens in onze springtuin rijden (die kan je van buitenaf huren), maar die vond het nodig om haar paard bij ons in de springtuin af te raggen! Nou die is zo het erf afgestuurd en die hoefde niet meer terug te komen!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 22:22

Ik zie het ook veel te vaak, en kan me ook meestal niet inhouden om er iets van te zeggen..
Kreupele paarden die gewoon moeten lopen lijkt wel normaal..
In de krul trekken met de slof.. dat zie ik véél te vaak!
Slecht passende zadels, en paarden vol witte haren op de schoft, ook zoiets waar ik ziek van wordt..
Paarden in elkaar timmeren als ze weigeren voor een hindernis omdat ze niet goed uitkomen,
Paarden met 'stalondeugden' terwijl de weides gewoon bijna leeg zijn..
En dan 90 van de 100 paarden op de manege staan op ijzers, en dan ook nog met écht te lange hoeven, omdat 'ze te snel slijten op het asfalt', die ene keer per week dat ze naar buiten gaan..
Dichtgesnoerde monden, maar het paard probeert constant zn mond te openen.. Geen hooi, want daar worden ze dik van..
En waar ik me ook best wel aan erger: die 'klopjes' na het rijden, een paar volle meppen op de natte hals met de vlakke hand, 'KLETS, KLETS', kan me niet voorstellen dat een paard dat fijn vind Nagelbijten / Gniffelen

Maar ik moet zeggen, het wordt toch steeds minder. Ik zie steeds vaker mensen die wél heel goed rijden gelukkig Lachen
Op onze vorige stal stonden eerst ook veel 'ouderwetse' paardenmensen (zo zal ik het maar even noemen, no offence, zoals vroeger op de manege; met ijzers, dekens op, weinig de wei op, paarden strak vasthouden) en wij zijn daar toen als eerste begonnen met NH. Al snel kwamen de andere mensen kijken, ze waren nogal onder de indruk van wat ik met mn paard had bereikt in zo'n korte tijd, en wilde zelf ook les nemen. En na een jaar had zeker de halve stal les in NH, en andere mensen deden ook gezellig mee; lekker met losse teugel rijden, ijzers gingen er bij veel paarden onderuit, werd meer hooi gevoerd, alle paarden gingen de wei op..
Sja, als één schaap over de dam is Haha!
Zorg gewoon dat je ze eens dingen laat zien die je met NH voor elkaar hebt gekregen. Lekker rijden op touwhalster, of je paard je overal laten volgen.. Dan zien ze vanzelf dat het ook anders kan Lachen

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 07:40

Ben het met die minpunten van jou eens MysticTinker.
Met dat onderste stukje heb ik nog geen ervaring want ben nog steeds de enige natural bij mij op stal. De andere zijn meer van die punten uit jouw ljistje..

vrijevogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 09:39

Ladygiroc schreef:
het is zielig. Maar let gewoon lekker op je eigen ding. Waarom moeten mensen altijd naar een ander kijken? Ik vind andere dingen ook weer zielig.

Iedereen komt zichzelf wel tegen als je iets niet goed doet met rijden, zo ook dit meisje.

je kijkt hier automotich na. en het valt dan echt op.. hun kijken ook naar mij met wat ik aan het doen ben en vinden dit ook onzin.
het is gewoon niet om aan te zien dat die paarden zo worden afgebeult.

dagelijkes zijn paarden hier de dupe van.

bendankt voor jullie reacties...

vrijevogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 09:43

ik heb trouwens gister een meisje aan de parellie geholpen op mijn manege die er eerst HELEMAAL niks van moest weten. echt leuk ze gaat de spullen bestellen. en ik mag haar helpen. kijk dit vind ik nouw geweldig

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 09:49

kijk heb je toch nog wat berijkt !

vrijevogel

Re: sporen, zweep, en maar trekken en porren...walgelijk .foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 17:12

dit is ook zoiets achtelijks

Afbeelding

om misselijk van te worden

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 17:16

ik was het idd net ook aan het lezen ja ook niet helemaal mijn ding !

vrijevogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 17:18

hoe kun je zoeits doen denk ik dan !!!maar goed! wie ben ik ! en wie zijn wij!

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 14:03

gossie doe foto!!! Jemig wat doen mensen toch met paarden....treurig

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 14:10

Ik heb niets tegen het gebruik van sporen, zweep en slof, als je maar weet hoe en waarom je het gebruikt (en genoeg ervaring en kennis hebt om ze uberhaubt te mogen gebruiken)! Zoals jij het vertelt heb ik er een gruwhekel aan, bah!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 14:12

ik hoef niet aan parelli te doen om zoiets `niet door de beugel` te vinden hoor...