[AR] Tips/Voorbeeld zeem om het bit naaien?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liesje89

Tips/Voorbeeld zeem om het bit naaien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 10:39

Ik de wiki vond ik niets, met de zoekfunctie ook niet veel.
Maar wie heeft er voor mij een uitleg hoe ik dit het beste aan kan pakken?
En eventueel een foto van hoe het genaaid zit?

aisie

Re: Tips/Voorbeeld zeem om het bit naaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 13:52

Wij hebben een zeem er gewoon los omheen gewikkeld. Dat blijft prima kleven en hoeft niet vastgenaaid te worden.
Dat is wel een zeem die er speciaal voor gemaakt is. Kun je op een rolletje kopen bij Divoza. Knip je een stukje af en wikkel je er in de lengte omheen. Het kleeft meteen aan elkaar en zit muurvast.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 14:51

aisie schreef:
Wij hebben een zeem er gewoon los omheen gewikkeld. Dat blijft prima kleven en hoeft niet vastgenaaid te worden.
Dat is wel een zeem die er speciaal voor gemaakt is. Kun je op een rolletje kopen bij Divoza. Knip je een stukje af en wikkel je er in de lengte omheen. Het kleeft meteen aan elkaar en zit muurvast.

Dat is dus een latexbandage en GEEN ZEEM Frusty
Zeem=leer
Die latexbandage is alles behalve zacht in de mond het schuurt en trekt verschrikkelijk.

Je koopt een zeem, een goede is de natuurzeem van Sorbo (wel gelijk de duurste in de supermarkt).
Daar knip je een lapje uit dat net iets breder is als het bit.
De lengte hangt af van hoeveel slagen je om het bit wilt maken.
Ik doe maximaal 2 slagen anders vind ik het te dik worden.

Dan wikkel je het lapje om het bit en zit dit vast met een paar vlugge steekjes.
Voor het vastzetten gebruik ik flosdraad (tandzijde) dit is supersterk en heel fijn.
Katoen wil nog wel eens te gemakkelijk kapot gaan.

Vervolgens naai je het hele zeempje zorgvuldig om het bit.
Je maakt aan de zijkanten een klein knipje in het zeem zodat je dit nog vast kunt zetten aan de buitenkant van het bit. Hiermee voorkom je dat het zeempje (wanneer je het niet strak genoeg vastnaait, naar binnen glijdt)

Het is echt niet moeilijk.

Succes Lachen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 15:37

Kijk uit met dat latex, iedere paardentandarts raad het je af.
Er kunnen enorme ontstekingen door ontstaan..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 16:27

aisie schreef:

je zal het vast goed bedoelen, maar je sticht hier alleen maar meer misverstanden en verwarring mee.... Niet echt handig om iets te adviseren als je er zelf ook niet alles vanaf weet....

p.s zal in de zoekfunctie misschien niet te vinden zijn, maar ik heb het laatst wel eens in een topic op AR zien langskomen, kan me even niet meer precies herinneren waar.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 16:43

Ik had al meteen door dat het bij Aisie om een latexbandage ging.
Die wil ik nou net niet...

Bedankt voor de goede uitleg Manie Haha!

_Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 16:46

Misschien een domme vraag, maar wat is zeem en waar gebruik je het voor? Bloos

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 16:48

Een zeem is een lap die je normaal gebruikt om de ramen te zemen (vandaar het woord), maar wordt ook wel gebruikt om een bit wat minder scherp te maken. Je naait het er dan omheen.
Is een foefje van vroegâh, toen er alleen nog kuilâh waren

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 16:48

Onze meninstructuur raad het juist wel aan. En dat is niet de eerste de beste. Wat is er mis met een latexbandage? Tot nu toe heeft ons paard nergens last van en alle andere paarden in de menles ook niet.
Ik ben idd nog niet thuis in de mensport maar wil toch wel graag weten waarom het zo slecht is.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 16:50

Gebruik de zoekfunctie even aisie Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 17:25

aisie; kijk dan ook even wat er hier in het topic, letterlijk voor je neus word gezegd over latexbandage's.

Waarom moeilijk doen, en niet zeem gebruiken terwijl het hetzelfde effect geeft, alleen stukken minder schadelijk is voor je paard? bij mij zou de keuze snel gemaakt zijn.

Instructrices etc. genieten veel 'ontzag'; alles wat zei zeggen is bij veel mensen per definitie waar.

Toch wijst onderzoek uit dat het heel slecht is voor de paardenmond, tanden etc.

Ik overweeg ook om evt. zeem te gebruiken, maar ik heb al een dik mondstuk van mijn liverpool voor mijn shetmerrie. Wel kan ik van een in de buurt wonende bokker evt. een liverpool in haar maat lenen die een veel dunner mondstuk heeft.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 17:29

Liesje89 schreef:
Gebruik de zoekfunctie even aisie Lachen

die doet het al een week niet bij mij....

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 17:33

Zoek dan maar via google.
Hij doet het hier trouwens wel gewoon.
Beetje raar.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 18:11

Zeem is leer en wordt heel zacht wanneer het nat is. (bij voorkeur voor gebruik ook even in het water laten weken, kost nauwlijks tijd. In de tijd dat je de rest van het tuig oplegt leg je het bit even in een laagje water. Tegen de tijd dat je het tuig erop hebt is je zeempje mooi vochtig geworden)
Latex is een kunststof waar veel mensen (maar ook paarden) allergisch op reageren.
Het is een veel minder natuurlijk materiaal dan zeemleer.
Daarnaast is latex in een schuimende mond wel redelijk glad, maar wanneer de mond wat droger is of in de mondhoeken, dan trekt het behoorlijk aan de huid. Het wordt ook erg snel smerig, veel sneller dan een stukje zeemleer.

Zo ziet zeem er in de supermarkt uit Knipoog

Afbeelding

_Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 18:58

Oooh, zulke dingen! Ik wist niet dat je die ook om een bit heen kon doen. Tong uitsteken

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 18:59

Niet in z'n geheel natuurlijk Clown

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 19:05

manie schreef:
Niet in z'n geheel natuurlijk Clown

Clown ghehe, je zou maar op het idee komen en dat hele ding eromheen wikkelen, arm paard...

Ach gut

Maar, hoelang (hoe vaak rijden) gaat dat zeemleer nou ongeveer mee eigenlijk? Hoe vaak moet je het vervangen?
En is het ook makkelijk schoon te maken na het rijden? Ik maak mijn bit namelijk altijd wel grondig schoon na gebruik, ook om infecties te voorkomen, en ze schuimt redelijk op het bit, dus dan is het altijd snel vies met al dat aangekoekte schuim...

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 19:11

Het verschilt een beetje, de kwaliteit van de zeem is erg belangrijk. Je moet de echte natuurzeem hebben en geen goedkope neppert.
Verder hangt het ook een beetje van de hoeveelheid slagen om het bit en de mate waarin je paard het bit 'bewerkt'.
Mijn ene paardje kauwt echt heel fanatiek op het bit, terwijl de andere het bit wat rustiger in de mond heeft.
Maar gemiddeld zit het toch wel snel een jaartje goed op z'n plek.

Afspoelen gaat eenvoudig, net als metaal en eens in de zoveel tijd kook ik de bitten (de gewone, maar ook die met zeempje) een kwartiertje uit. Als de boel dan niet schoon is, dan weet ik het ook niet meer Knipoog

En hoe vaker je een zeempje om je bit hebt geprutst hoe handiger je erin wordt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 19:15

Jeej, zó lang? ik dacht, dat moet je vast na een stuk of 20x rijden vervangen, maar een jaar, da's best een tijdje Knipoog