[AR] Kleine problemen met mini-shet...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ingmar_

Kleine problemen met mini-shet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 16:25

Hoi! Ik heb sinds een dik half jaar een mini Shet als verzorgpony (ben zelf 1.80 Haha! ) en we hebben een hele hechte band... Op zijn 4e is hij geruind en heeft vaak een grote mond. Hij is een jaar of 13 en hij is net ingereden. Ook zijn we begonnen om hem voor het karretje te laten lopen, omdat iemand er op te laten rijden eigenlijk een beetje gevaarlijk is. Hij reageert gelukkig niet of nauwelijks op het tuig en het karretje en leert heel snel!

Nu het probleem: de Shet staat bij mensen thuis en ze hebben geen eigen bakje. Ik trainde altijd bij de buren in een longeerbakje om hem zijn energie kwijt te raken. Hij snapte de hulpen van achter, stap, draf en galop na een paar weken. Toen kwamen de paarden van de buren terug, die veulens hadden gekregen. Ik kon toen al minder makkelijk bij het longeerbakje komen, omdat de merries hun veulens willen beschermen tegen de Shet. Toen kwam er nog een probleem bij; de paarden van de buren kregen droes, maar de Shetlander gelukkig niet. Hij heeft nu een maand of 4 alleen maar stukjes kunnen lopen aan de hand en sinds een maandje voor de kar.
Zodra we nu gaan draven of een klein stukje door de berm met hem moeten (terwijl hij voor het karretje staat), probeert hij zelf de controle over te nemen. Dit vooral als we door de berm moeten! Het sper-riempje zit strak genoeg vast, maar hij wordt wel helemaal druk en wordt een beetje gevaarlijk voor zichzelf. Hij loopt de hele tijd tegen andere paarden te hinniken, wat ook heel vervelend is en hij probeert de hele tijd te schuren, terwijl hij dat 'thuis' niet doet...

Nu de vraag: Wat kan ik het beste er tegen doen? Hij vindt het heeel erg leuk voor de kar, want dat zie ik gewoon aan hem! Ik wil er zéker niet mee stoppen, want ik weet gewoon dat hij het kan.

Stuur me desnoods een mailtje! Groetjes: Ingmar

EngeltjeS

Re: Kleine problemen met mini-shet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 16:28

sperriempje?

je ment waarsch. met een gewoon hoofdstel?

wat voor bitje heb je trouwens bij hem in?

groetjes

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 16:42

Ik heb een gewoon hoofdstelletje, met kleine utrechtse stang

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 17:56

utrechtste stang? hmm ken ik niet.
Misschien is het handiger om het met een echt menhoofdstelletje te doen, en een liverpoolbitje?
dan heb je meer te zeggen.

(zoekt jou stang op)

Je hebt een (zo ken ik hem dan) bokkenbitje.
Mijn ervaringen zijn beter met een liverpool...
Sorry kan je denk ik niet verder helpen.
Succes!

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 18:30

Oké.. jammer, maar ik denk dat het misschien ook wel komt omdat hij zijn energie niet genoeg kwijt kan en dat als die paarden weg zijn dat het dan beter gaat..

Toch heel erg bedankt!

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 19:50

hoi,

Ik rij nu zelf met een utrechtse stang(bokkebitje) tis maar hoe je het noemen wilt. Heb deze omdat mijn pony zacht in de mons is en je bij een utrechtsestang 2 fucties hebt zacht of hard.

Heb voorheem met mijn andere verzorg pony met een liverpool gereden. Op deze heb je meer hefboomwerking en meerdere standen om hem scherper te zetten.

Ik zou een keer een liverpool indoen en deze op een middelstandje zetten met een liverpool heb je toch net iets meer te zeggen.

De reden dat ik met een utrechtsestang rijd is omdat mijn pony een gevoelige mond heeft en er bij dat bit geenribbels ztten en je hem heel zacht kan zetten.

Hoop dat je er wat aan hebt Knipoog

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 08:36

gebruik je oogkleppen? misschie wordt hij wat rustiger als hij minder kan zien.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 08:45

Euhhh...i.p.v. met bitten te gaan rotzooien, kun je niet beter kijken hoe je ervoor kan zorgen dat je pony lekkerder in zijn vel zit. Staat hij alleen (weidemaatje,al is het maar een geit) en kan hij wel lekker de hele dag buiten lopen. Voorheen kon je hem longeren in de bak. Kun je niet beter als die mogelijkheid er niet meer is,eerst met een dubbele longe buiten oefenen. Er is vast wel ergens een open plekje in de buurt.Als je op deze manier doorgaat kan hij nog steeds zijn energie niet kwijt,het scherpere bit verhinderd hem dat. Op een gegeven moment zal dat tegen je gaan werken. Dem eraan dat de basis heel goed moet zijn voordat je weer een stapje verder gaat in de training.
Succes met je shetje!

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 13:16

Hoi allemaal, hééél erg bedankt allemaal! Ik loop 2 - 3 x in de week een stukje met hem... Wel ff een vraagje: hoe werkt dat met zo'n dubbele longe?? Bloos Hij heeft wel 2 longelijnen, maar als je niet weet hoe het moet Tong uitsteken Krijg is vast nog wel te horen??
Hij staat bij een IJslander merrie op de wei. Bij zijn vorige baas was hij gezelschap voor de schapen Verward en een klein 'broertje' voor hun dochter.. Nu is hij oa gezelschapspaardje. Ik ga vanmiddag ook weer een stuk lopen enzo. Hij staat de hele dag op de wei. Nogmaals heel erg bedankt!

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 13:20

xElienx schreef:
gebruik je oogkleppen? misschie wordt hij wat rustiger als hij minder kan zien.

Oogkleppen willen we liever niet gebruiken, want hij is zegmaar nooit helemaal verkeersmak gemaakt en hij schrikt nog wel eens als een een auto heel hard langs komt rijden.. We proberen de auto's wel rustiger te laten rijden, maargoed.. er zijn van die aso's! Vaak nog mensen met eigen paard ook :S
Ook jij heel erg bedankt! Lachen

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 21:17

Mijn haflinger reageert met oogkleppen juist veel minder op het verkeer, dus het is toch wel het proberen waard. Verder merk ik bij mijn mini dat 2 of 3 keer per week te weinig is, dan is hij ook erg druk en probeert streken uit te halen. Ik loop dan het bos in lekker heuveltjes lopen om hem moe te maken, of laat hem naast de fiets meerennen. Moet je natuurlijk wel je mini onder controle hebben naast de fiets.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 07:34

inderdaad, in zo'n geval kunnen oogkleppen juist heel veel voordelen hebben.

begin met een goed menhoofdstel, daarvan heeft de neusriem ook inwerking, een aangetrokken sperriem maakt alleen dat hij zijn mond niet kan opendoen, voor de rest doet deze niets.
verder kan je natuurlijk ook in de wei trainen, dan hoeft de pony ook niet steeds op de volte en kan je ook langere stukken rechtuit rijden, en de rem er beter opzetten. ook vind ik het zelf van belang dat je pony niet leert om de berm in te gaan als er verkeer komt, ik heb zo al meer mensen in de verdrukking zien raken met de wagen, auto's wachten wel achter je tot ze erlangs kunnen. je bent met de wagen gewoon een weggebruiker, dus laat je niet wegdrukken.

oefenen in het verkeer is wellicht ook een optie, ga er gewoon mee aan de hand lopen, in het verkeer. zo zal hij ook aan de auto's leren wennen, je kunt je echt niet veroorloven dat de pony wegspringt als er straks een wagentje achter hangt.

zoals catalyst al zegt, zorg dat eerst de basis goed in orde is, dat hij normaal met verkeer kan omgaan, en dat de hulpen erin zitten.

teriema

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 08:15

Ingmarr schreef:
Wel ff een vraagje: hoe werkt dat met zo'n dubbele longe?? Bloos Hij heeft wel 2 longelijnen, maar als je niet weet hoe het moet Tong uitsteken Krijg is vast nog wel te horen??
!

Zelf heb ik een paar langere leidsels die ik gebruik ipv een dubbele longe, loop daar mee er achter en laat hem af en toe op een volte lopen. Vooral nu het weer slechter wordt en vroeger donker en ik niet altijd met mijn karretje op pad kan ben ik zo aan het trainen.

succes!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 08:59

Ingmarr schreef:
Wel ff een vraagje: hoe werkt dat met zo'n dubbele longe?? Bloos Hij heeft wel 2 longelijnen, maar als je niet weet hoe het moet Tong uitsteken Krijg is vast nog wel te horen??
!
De longe's door de lichtogen laten lopen naar het bit van de pony. Hierdoor kun je voorkomen dat de pony met de achterhand wegdraaid. Verder is het net mennen.
Afbeelding

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 13:33

Hartstikke bedankt!! Kan ik zeker wat mee! ik ga eens kijken voor een menhoofdstel Tong uitsteken

ceciel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 20:21

Ingmarr schreef:
Hartstikke bedankt!! Kan ik zeker wat mee! ik ga eens kijken voor een menhoofdstel Tong uitsteken

kijk voor een menhoofdstel eens op www.huppa.nl Knipoog