) en we hebben een hele hechte band... Op zijn 4e is hij geruind en heeft vaak een grote mond. Hij is een jaar of 13 en hij is net ingereden. Ook zijn we begonnen om hem voor het karretje te laten lopen, omdat iemand er op te laten rijden eigenlijk een beetje gevaarlijk is. Hij reageert gelukkig niet of nauwelijks op het tuig en het karretje en leert heel snel!Nu het probleem: de Shet staat bij mensen thuis en ze hebben geen eigen bakje. Ik trainde altijd bij de buren in een longeerbakje om hem zijn energie kwijt te raken. Hij snapte de hulpen van achter, stap, draf en galop na een paar weken. Toen kwamen de paarden van de buren terug, die veulens hadden gekregen. Ik kon toen al minder makkelijk bij het longeerbakje komen, omdat de merries hun veulens willen beschermen tegen de Shet. Toen kwam er nog een probleem bij; de paarden van de buren kregen droes, maar de Shetlander gelukkig niet. Hij heeft nu een maand of 4 alleen maar stukjes kunnen lopen aan de hand en sinds een maandje voor de kar.
Zodra we nu gaan draven of een klein stukje door de berm met hem moeten (terwijl hij voor het karretje staat), probeert hij zelf de controle over te nemen. Dit vooral als we door de berm moeten! Het sper-riempje zit strak genoeg vast, maar hij wordt wel helemaal druk en wordt een beetje gevaarlijk voor zichzelf. Hij loopt de hele tijd tegen andere paarden te hinniken, wat ook heel vervelend is en hij probeert de hele tijd te schuren, terwijl hij dat 'thuis' niet doet...
Nu de vraag: Wat kan ik het beste er tegen doen? Hij vindt het heeel erg leuk voor de kar, want dat zie ik gewoon aan hem! Ik wil er zéker niet mee stoppen, want ik weet gewoon dat hij het kan.
Stuur me desnoods een mailtje! Groetjes: Ingmar
Hij heeft wel 2 longelijnen, maar als je niet weet hoe het moet
Krijg is vast nog wel te horen??
en een klein 'broertje' voor hun dochter.. Nu is hij oa gezelschapspaardje. Ik ga vanmiddag ook weer een stuk lopen enzo. Hij staat de hele dag op de wei. Nogmaals heel erg bedankt!