Mijn verzorgpony Salvira heeft een onderhals. Onder het zadel drukt ze vooral in draf haar neus de lucht in. Nu zeker is dat ze geen medisch probleem heeft, zijn we weer wat serieuzer gaan proberen haar houding te corrigeren.
In stap gaat het al steeds beter. Ze loopt dan eigenlijk normaal, en strekt haar hals ook op verzoek. In draf echter blijft ze haar rug wegdrukken en omhoog kijken. Volgens de da een ingesleten gewoonte. Zelfs wanneer je aan de hand draaft, en ook los in de wei neemt ze deze houding aan.
Nou vroeg ik me af welke hulpteugel haar misschien zou kunnen helpen meer over de rug te lopen met haar hoofd op een normale (liefst voor-neerwaarts) plaats.
Natuurlijk duurt het lang voordat je op de juiste plaatsen weer bespiering hebt, maar ik vroeg me dus af wat zou kunnen helpen. En of deze dingen ook zonder longe gebruikt kunnen worden aangezien Salvira aan de longe alleen kan racen en staken. Zonder longe loopt ze in elke gewenste gang. Ik heb haar wel eens bijgezet met touwtjes maar dat hielp in draf niets.
Ik heb geen les met deze pony. Wel les ik 1x per week op de manege, maar dat is meer voor mijn houding enzo. Ik heb wel eens les gehad met haar, maar toen ging ze er nog de hele tijd vandoor. Na veel oefenen (vooral buiten) luistert ze nu redelijk goed.
Les is niet echt mogelijk, vanwege de kosten. Het is ook een verzorgpony, waar behalve mijn zusje en ik niemand iets mee doet. Vandaar dat ik hier vroeg wie misschien iets weet om de juiste spieren te trainen. Met rijden heb ik altijd een martingaal omhangen, vooral om controle te houden als ze echt met haar hoofd in de wolken loopt. Eigenlijk gebruik ik het liefst zo min mogelijk hulpteugels e.d. met rijden. Maar om aan de "goede" spieren te werken (bijv. aan de longe) heb je toch wel iets nodig?
dit soort dingen kan je alleen irl bekijken........ misschien doe jij wel iets gruwelijk verkeerd, misschien is de pony verkeerd gebouwd........ en waar is dan de hulpteugel voor?
Een paard in de goede houding laten lopen zoals jij het noemt, vind ik niet echt een kwestie van hulpteugels deraan hangen. Als het paard netjes aan de hulpen is en de achterhand goed gebruikt etc dan komt die nageeflijkheid wel. Er zijn zoveel topics daarover te vinden, ga gewoon eens zoeken op bokt. Longeren met de pessoa kan wel helpen.
@ KiWiKo De pony is idd verkeerd gebouwd, en of ik iets helemaal fout doe? Kan natuurlijk! Ik zal zaterdag proberen wat foto's/filmpjes te maken. Huplteugel is ook niet bedoeld voor tijdens het rijden, maar voor aan de longe.
@ Ik ben vooral op zoek naar iets wat de juiste spieren aan de longe kan trainen. Met rijden vind ik ook niet dat je er zomaar een extra teugel aan moet hangen. Vandaar dat ik dit topic bij longeren enzo heb geplaatst.
Op de hulpen reageert ze redelijk. De achterhand gebruikt ze volgens mij ook niet zo goed. Nageefelijk hoeft ze trouwens nog lang niet, als ze maar wat "normaler" zou lopen...