natural (op) vakantie met je paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diesel_

natural (op) vakantie met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 14:01

gaan julie weles op je vakantie met je paard? en hoe natural is die dan? Het lijkt mij wel heel leuk om deze zomer bijvoorbeeld een weekje met mijn paardje weg te gaan, maar ik hoor ook vaak om me heen dat ze dan juist van slag zijn ipv op vakantie. Wat vinden julie naturals daarvan?

Arabesk

Re: natural (op) vakantie met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 16:10

wij hebben een trektocht gemaakt. Tuurlijk waren de paarden een beetje van slag omdat ze ineens van A naar B moeten en niet een rondje terug naar A. Maar in de natuur trekken ze ook rond en zijn ze ook elke dag op een andere plek, dus vonden we ze niet zielig. Haha!
Arabesk vond het wel leuk dat baasje een opvouwbare grot (tent) meehad en daar ook kookte. Hij stak z'n neus meerdere malen in de pan om te kijken wat baasje aan 't maken was. En 's ochtends stond hij heel lief bijna bovenop de tent te waken met een prutlip.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 16:12

Ik zou Visco niet snel meenemen op vakantie Hij is vaak zo van slag dat hij de komende 3 dagen niet meer eet en ik denk niet dat ik daar hem een lol mee doe.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 16:34

Arabesk had natuurlijk wel ZIJN merrie bij zich, dat scheelt misschien Knipoog. De kudde veranderde niet, alleen de omgeving.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 18:11

Ik ben wel van plan volgend jaar op vakantie te gaan met mijn paard. Samen met een vriendin en haar paard, een weigenootje van mijn paard dus hij houdt een vriendje bij zich.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 21:10

Wij plannen in de lente eerst een paar dagtochten en daarna een dag of drie kamperen. We gaan wel gewoon rond ons huis cirkelen, en we gaan zonder bepakking (op een pic-nic na dan).

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 06:40

ik heb 1 x een parelli cursus gedaan met paard, niet bepaald vakantie dus.
Maar ik zou mijn paard nu niet mer voor mijn eigen plezier uit z'n vertrouwde omgeving weghalen, ik weet nu dat dat veel impact kan hebben op een paard.
Ik ga dus niet op vakantie, want ik wil mijn paard & pony graag 2 x per dag zelf zien en verzorgen

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 07:31

Ik zou best op vakantie gaan met mijn paard..
Ik heb een gezin met een man die NIKS met paarden heeft.
Lijkt me voor hem niet leuk als ik de hele dag met Femke bezig ben,en hij er maar wat bij hangt.
(hij heeft tenslotte ook vakantie)
Zonder man en kids op vakantie met mijn paard zit er ook niet in.
Ik ben nog nooit een nacht van huis geweest zonder man en kinderen..dat zou ik niet eens willen.
Misschien als de kids de deur uit zijn,en mijn man ook opeens van paarden houd,wie weet wat we dan doen... Haha!

Of het natuurlijk is of niet,geen idee.
Ik zou wel opletten dat de vakantie plek iig. 24/7 weidegang zou hebben,zodat mijn paard daar niet op stal zou hoeven.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 07:35

Ik ben dit jaar voor het eerst met Silence op vakantie geweest.
Ook ik was bang, dat hij flink van slag zou zijn, maar nee hoor, Silence was op vakantie veel rustiger als thuis.
Aan alles kon je merken, dat hij het echt naar z`n zin had.
Volgens mij heeft die vakantie hem goed gedaan. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 19:41

Ik ben met Pinksteren met een vriendin en een vriendin van
haar, allemaal met ons eigen paard een lang weekend naar
de Drenthse bossen geweest. Paarden stonden daar lekker dag
en nacht op de wei en we hebben daar heerlijke ritten kunnen maken Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:44

Morrie schreef:
Maar ik zou mijn paard nu niet mer voor mijn eigen plezier uit z'n vertrouwde omgeving weghalen, ik weet nu dat dat veel impact kan hebben op een paard.

Klopt. Verandering is pontentieel niet veilig en gewoonte bewezen veilig dus is verandering van de gewoonte stress.
Ook het traileren is niet leuk voor het paard.

Hoeveel stress een paard heeft door verandering hangt van het individu en wat het geleerd heeft af.

Zelf ga ik regelmatig met mijn paarden buiten hun bekende omgeving op pad en probeer continue situatieroutines te vermijden waardoor verandering de norm is. Het hele rijden wat ik doe is een aaneenschakeling van grenzen verleggen, leren = verandering.
De crux is dat paarden daarbij aan zelfvertrouwen kunnen winnen maar ook erg makkelijk verliezen. Dit laatste is de valkuil van stress door verandering, door overbelasting.

Vakantie houdt voor mensen een aaneenschakeling van veranderingen in, zo veel mogelijk verandering juist en dat kan voor een paard echt stressvol zijn en is geen ´vakantie´.
Ga er dus voorzichtig mee om. Wees je er bewust van dat mens en paard dit totaal anders ervaren.

hc

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:04

Huertecilla schreef:
Vakantie houdt voor mensen een aaneenschakeling van veranderingen in, zo veel mogelijk verandering juist

Daar krijgen veel mensen zelf ook stress van Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:12

Ja, het is erg vermakelijk om hier te zien dat engelse toeristen met 35 graden in de schaduw om 11.00 uur de engelse kroeg opzoeken voor een ontbijtje-vette-bek Haha!
Het is ook de grote succesfactor achter de camperexplosie; het ´eigen´thuisje mee, compleet met zak hollandse piepers....
Maar goed, voor paarden dus helemáál een factor om rekening mee te houden.

hc

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 09:48

Pablo gaat weleens mee op vakantie. En zolang er maar bekende paarden mee zijn en fijn eten, gaat het hartstikke goed. Haha! Maar hem alleen meenemen ergens heen, geen sprake van , dan heb ik een stresskippie.

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:20

Ik ben dit jaar samen met callippo van dit forum een weekje op trektocht geweest met onze paarden. Moet zeggen dat dat vrij natural was:
bitloos, boomloos, ijzerloos, zweeploos (ownee, we hadden 1 cs mee), stalloos, hotelloos. We trokken dagelijks van boer naar boer, waar we vooraf hadden afgesproken dat we een stukje wei mochten lenen en ons tentje bij de paarden mochten opzetten.
We reden maar heel af en toe, als we op de plaats van bestemming waren, omdat onze bagage teveel was om er zelf nog bij te gaan zitten. Het was dus een wandeltrektocht met af en toe een stukje rijden.
Zeer geslaagd, erg leuke mensen daar, afwisselende omgeving (Sallandse heuvelrug, bij Holten/Nijverdal/Hellendoorn) en nog lekker weer ook.
Volgend jaar gaan we zeker weer.
Wandelen met je paard is veel leuker dan het lijkt, je krijgt een enorm close contact met je paard.
Afbeelding

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:52

zoweeeeeeeeee, júllie hadden best veel mee. Wij hadden alles gereduceerd tot het minimum Haha!, ook omdat arno nog geen ortlieb tassen heeft en dus alleen kleine zadeltasjes had. Toch hebben we niet iets gemist onderweg.

Afbeelding

enne wij hadden opvouwbaar servies Cool Pling
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NPQAQAAC.jpg
niet op de gekke bek letten Clown
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 19-09-07 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:58

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 23:19

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 22:02

sandra83 schreef:
We reden maar heel af en toe, als we op de plaats van bestemming waren, omdat onze bagage teveel was om er zelf nog bij te gaan zitten. Het was dus een wandeltrektocht met af en toe een stukje rijden.

Tof zeg! Dat zie ik zelf ook helemaal zitten Cool

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 08:53

Dat is ook eígenlijk de meest paardgerichte manier van trekken. Laag tempo, minimaal belast.Ga je meer belasten, moet voor de stuwkracht op de rug het tempo omhoog = meer arbeid etc.
Lopen met paard als bagagekar is voor het páárd de beste manier.

Ik ga over een maand 150 km. over de 1500 meter hoge bergrug hier doen, naar de kust naar beneden en weer terug omhoog (pffff). Meest rijdend Bloos doch de zwaarste stukken van de pas loop ik mee om niet gelijk de hele trip om zeep te helpen...
Ik zal dan een foto maken van wat ík meeneem Haha!
Straks nog even wat bestellen bij een kanozaak = echt waterdicht Pling

Even mbt het topic. Ik ga van huis uit en weer teug. Heb het eerste stuk al vaak gereden en ben nu al een paar keer over de pas gereden om aansluitstukken te verkennen.
Bandida gaat een trip om haar woongebied maken.
Beiden vergroten we op die manier de wereld van onze paarden en zo krijgen ze meer zelfvertrouwen zonder compleet uit ´hun´omgeving gehaald te worden.

hc
hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 09:19

Arabesk schreef:
zoweeeeeeeeee, júllie hadden best veel mee. Wij hadden alles gereduceerd tot het minimum Haha!, ook omdat arno nog geen ortlieb tassen heeft en dus alleen kleine zadeltasjes had. Toch hebben we niet iets gemist onderweg.

Waarom stap je niet af als je niet ríjdt eigenlijk. Je paard is geen leunstoel. Juist het ruitergewicht is een probleem en bij trekken is de zadeltijd mégakritsch. Ik kan het niet goed zien maar rij je nog boomloos óók??

hc

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-07 19:46

misschien is een flinke trektocht maken om het huis wel een beter idee, zodat ie wel gewoon thuis kan 'slapen'. Het lijkt mij alleen zo leuk om is ergens anders te zijn met hem, op de veluwe bijvoorbeeld. Maar goed, het gaat hier natuurlijk niet om mij, maar om hem! Vandaar ook dit topic..

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 07:15

diesel_ schreef:
misschien is een flinke trektocht maken om het huis wel een beter idee, zodat ie wel gewoon thuis kan 'slapen'. Het lijkt mij alleen zo leuk om is ergens anders te zijn met hem, op de veluwe bijvoorbeeld.

Dan plan je dat toch gewoon voor de tocht erna. Als de eerste goed gaat, en je paard voelt zich goed op tocht kan je daarna gerust verder weg gaan.
Een ander voordeel van zo'n tochtje om je eigen huis is dat het relatief snel en makkelijk te organiseren is, en dat er ook nog ruimte is voor je eigen missers. Stel je halfweg vast dat je iets toch wel anders had moeten aanpakken, dan krabbel je dat in een boekje voor de volgende keer en 's avonds los je het op.
Wij gaan hier in drie stappen proberen rond te trekken. Een eerste keer een paar dagen na mekaar lussen van thuis uit. Eigenlijk gewoon aaneengeschakelde dagwandelingen. Hierna gaan we weten hoe de conditie is, hoe snel dat gaat, hoe snel de paarden moe worden, wat onze eigen benen kunnen hebben enz..
Dan hetzelfde, maar dan zonder naar huis te komen. We gaan dan een weekendje in een cirkel rond ons huis en kamperen ergens in de buurt.
En als laatste, en als alles goed gaat, kan alles verder en langer.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 07:31

Wij gaan ieder jaar met de paarden op vakantie. Nu al voor het derde jaar, telkens naar dezelfde plek (Geeuwenbrug, nabij Diever in Drenthe: http://www.trekpeerd.com). We kamperen dan op een minicamping bij de boer. Paarden lekker 24/7 buiten (net als thuis overigens Knipoog ) en bijna iedere dag even lekker door de bossen rijden. Korte tochten, lange tochten, wandelen of een kort ritje op barebackpad; alles waar we zin in hebben. De paarden lopen lekker de hele week bitloos en vermaken zich daar prima. Ze zijn lekker vrolijk en je ziet dat ze de wisselende omgeving leuk vinden. De omgeving zelf is daar ook erg wisselend; soms brede zandpaden, soms smalle kronkelende ruiterpaadjes door het bos en soms wat heuveltjes of heide. We werken er qua conditie wel naar toe en de paarden krijgen daar ook hun rust en rustdagen. Na die tijd krijgen ze thuis nog twee daagjes rust en dan pakken we het werk weer normaal op.
Voor ons heerlijk en voor de paarden overduidelijk ook. Ze gaan wel met hun weidemaatje dus dat zal ook wel schelen. Maar ik moet zeggen dat het niet zulke miepen zijn die ergens druk om worden, dat scheelt ook wel. Mijn welsh vind het prachtig om zich daar eens lekker uit te leven in het bos, die neemt de eerste dag regelmatig een jolig spurtje Lachen. De ene haf is nog een keer voor de kar geweest, iets dat wij thuis niet kunnen doen wegens ontbreken van kar. De honden hadden we dit jaar voor het eerst mee en dat ging prachtig samen! Als ze nu meegaan naar de wei en ik ga rijden dan volgen ze keurig naast mij, enig is dat!
Ik heb het overigens nu voor de tweede keer met een jong paard gedaan. Ongelooflijk hoeveel zij hebben geleerd bij terugkomst. (uiteraard wel de inspanning op afstemmen, daarom hadden wij drie pony's mee voor twee ruiters, om goed te kunnen afwisselen)
Volgend jaar gaan wij zeker weer Lachen
http://www.mijnalbum.nl/Album=FPWVTEFN

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 08:26

diesel_ schreef:
misschien is een flinke trektocht maken om het huis wel een beter idee, zodat ie wel gewoon thuis kan 'slapen'.

Dát doe ik dagelijks Knipoog

Citaat:
Het lijkt mij alleen zo leuk om is ergens anders te zijn met hem, op de veluwe bijvoorbeeld. Maar goed, het gaat hier natuurlijk niet om mij, maar om hem! Vandaar ook dit topic..

Bij jouw ´leuk lijken´ heb je het uiteraard over jezélf. Dat is normaal en daar héb je een rijpaard tenslotte voor.
Compliment dat je er over nadenkt of het voor hem ook leuk is.

Zoals Bandida schrijft gewoon stap voor stap proberen.

Veel succes en plezier,

hc