[AR] Mijn NRPS paard voor de kar??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nann__

Mijn NRPS paard voor de kar??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 18:34

Ik heb een nogal drukke NRPS, nouja druk.. ze kan heel druk zijn.
Maar ik zit er dus aan te denken of dat misschien iets is,
mijn moeder zit nogal in de paarden en zij zegt dat het wel kan, alleen ik wil het tog nog een keer vragen.
Ze vind het ook niet erg om een karretje te kopen, dat is allemaal het probleem niet.
Maar als ze genoeg beweging krijgt, doet ze alles braaf.
Ik merk dus ook wel als ik te weinig beweging geef, dat ze ook schrikkeriger is.
Ze is nu 8 jaar, in April wordt ze 9.
En als het wel zo kan,
hoe zou ik dan moeten beginnen met oefenen?
meteen zo'n hoofdstel kopen en zo'n tuig en er dan achter gaan lopen in de bak enzo?

Tips graag Vork

Alvast bedankt.

Echwel

Re: Mijn NRPS paard voor de kar??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 18:42

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 18:43

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 19:50

Zoekfunctie gebruiken, FAQ door lezen en NIET ZELF DOEN! Je lijkt duidelijk merken dat je er geen verstand van hebt, doe het dan ook zeker niet zelf, ga er niet zelf mee aanprutsen maar laat je paard alsjeblieft door een ervaren, professionele beleerder in het tuig beleren.

Waarom? Om ongelukken door onwetendheid en ondeskundigheid te voorkomen.

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 19:56

Zoieso ga ik haar dan wegbrengen naar zo'n iemand die wel weet hoe het moet,
maar ik wou alleen aan jullie vragen ( die er wel verstand van hebben ) of het wel verstandig is om dat te doen..
En hoe ik zelf al een beetje kan kijken van hoe en wat

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 20:01

Waarom niet? Tsja, sommige paarden/pony's hebben er gewoon het karakter en het gedrag er niet naar, maar wij kunnen dat nogal moeilijk vanaf de computer voor jou beoordelen. Vaak kom je er later pas ook achter. Ik heb ook wel eens een hengstje voor de kar gehad die het eerst prima deed, maar achteraf bleek het uiteindelijk toch niet echt op dat moment wat voor hem te zijn, het werd vrij gevaarlijk en dan moet je een weloverwogen keuze maken...

Hier op bokt is ook genoeg informatie te vinden over goede kwaliteitstuigen etc. maar het beste kun je toch iemand meenemen bij bijv. het kopen van een wagen oid, dit zijn dingen waar je gewoon een beetje verstand van moet hebben.

Iemand zonder verstand van paarden die een paard gaat kopen, tsja da's ook niet echt handig Knipoog

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 13:17

Nee daar ben ik het wel met je eens ja,
maar ik zie altijd zegmaar bij ons in de buurt dan,
of koudbloeden, welsh pony's, shetlanders.
Dus vandaar dat ik het graag wou weten..
Mijn moeder heb er verstand van, ook van karren enzo
zij zegt dat als ik het graag wilt, we het altijd kunnen proberen
Maar ik wou het tog even vragen van wat jullie ervan vinden Vork

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:21

Tsja, in feite maakt het ras niet zo heel veel uit. Het gaat meer om zijn karakter en het gedrag. Als een pony totaal geen respect voor je heeft op de grond of ohz. en allerlei trucjes bedenkt om onder het werk uit te komen, zal het hoogstwaarschijnlijk geen geschikt paard zijn om voor de wagen te hebben.

Het belangrijkste is veiligheid. Je moet er voor zo'n 99% op aan kunnen dat je paard, na goede training, wel gewoon normaal kan stilstaan voor de kar, en niet voor of achterwaarts gaat kruipen. Stel dat je een drukke kruising over moet en even moet wachten, tsja dan kun je het niet hebben dat je een pony voor de wagen hebt die toevallig niet wil stilstaan. Het aan de hulpen staan is ver uit het belangrijkste. Ook paarden voor de kar kunnen wel eens ergens van schrikken, maar een superschrikachtig paard voor de wagen, lijkt me ook geen goed plan.

Qua ras maakt het dus eigenlijk niet zo veel uit. Je ziet zoveel verschillende rassen voor de wagen; koudbloeden, welshjes, shetten, maar ook Kwpn'ers, tuigpaarden natuurlijk, en zelfs ijslanders of arabieren...

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 13:27

Okee Knipoog
ik denk dat ik het niet ga doen met me paard, ze staat namelijk niet altijd stil op een kruising,
maar ik kan haar wel echt vertrouwen enzo, en ze haalt geen trucjes uit of iets in die richting.
Maar ik denk niet dat mijn paard geschikt is om voor een kar te lopen.
Ik kan dingen wel willen, maar als zij daar niet geschikt voor is, heb ik tog mooi pech. Clown
Ik had ook dingen opgezocht op internet, en ook op bokt nog dingen gelezen en ik hou het wel gewoon bij de stal shetlander een rondje met de kar te doen. Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 09:28

Niet stilstaan bij een kruispunt is een kwestie van opvoeding.
In theorie kan elk paard voor de wagen, uitgezonderd paarden met nare ervaringen. Er is dan nog wel een groepje dieren dat zich sowieso niet laat inspannen, maar dat zijn er maar weinig.

Ook jouw pony kan dus gewoon voor de wagen, je moet alleen wel bij jezelf nagaan; Heb ik genoeg vertrouwen in hem, luistert hij voor meer dan 90% van de tijd, heb je hulp genoeg in je omgeving om het zelf ook te leren?

Ik heb zelf ook een NRPS (95% arabier) voor de wagen staan en het gaat perfect. Er zijn ook mensen die met volle arabieren mennen, dus wat dat betreft is het absoluut mogelijk.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:12

Sjonniej; daarin ben ik het wel met je eens, misschien bracht ik het wat verkeerd. Tuurlijk, je kunt in feite ieder paard voor de wagen zetten, maar sommigen hebben het karakter er niet voor om het 'veilig' te houden, met name op de weg Knipoog daar doelde ik meer op.

En inderdaad, vergeten er bij te zeggen; kijk, het stilstaan voor kruisingen (eigenlijk, gewoon 'stilstaan') is gewoon aan te leren, dat moet dan gewoon getraind worden. het ene paard vind stilstaan moeilijk, het andere paard wenden, of bijv. rustig vertrekken vanuit stilstand voor de wagen. Dit zijn allemaal dingen die te trainen zijn.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:37

Ik denk dat aangespannen rijden iets is wat je niet zomaar even doet. Je kunt niet even voor de gein je paard beleren en kijken hoe die het vindt. Denk dat je beter zelf een aantal malen met een ander mee kunt gaan en er zelf mee rijden, zien wat je er van vindt. Stilstaan e.d. is veelal gewoon een kwestie van opvoeden. Een heet paard is niet per definitie ongeschikt voor het aangespannen werk. Vaak zijn hete paarden juist de paarden die heel scherp en goed luisteren. Het gaat er om of de koetsier die er achter zit er mee om kan gaan.

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 10:21

ik denk zelf dat ik er ook gewoon nog te jong voor ben,
ik ben ook nog maar 15. Vork
Ik wil het zeker wel doen, maar dan als ik ook meer tijd heb..
Nu zit ik in de 4e, en heb ookniet alle tijd..
maar ik wil het zeker wel gaan proberen!
bedankt voor jullie tips Knipoog