longeren voor de achterhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jemaine

longeren voor de achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 15:47

Hallo allemaal

Mijn friese merrie 4 jaar heeft een zeer zwakke achterhand. Die moet ik nu trainen door haar iedere dag een kwartier linksom en een kwartier rechtsom te laten draven. Dit lijkt me nogal saai voor het paard, maar ik doe het wel, dat moet wel.

Is er hier iemand die misschien ook nog goede tips heeft voor leuke en nuttige oefeningen om de achterhand sterker te maken, wat variatie?
Die moet sterker worden, want tijdens het rijden struikelt ze wel eens, omdat ze zo zwak is. Ze is ook drachtig, nu ongeveer 5 maanden.

Flippertje

Re: longeren voor de achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 17:10

Hoelang is je paard al onder het zadel? En laat je haar nu elke dag een half uur aan de longe draven? Dat lijkt me wat veel, aangezien longeren erg belastend is voor de spieren. Van regelmatig bewegen, of dat nou in de bak, aan de longe of tijdens een buitenrit is zou de achterhand van je merrie sterker moeten worden. Voor extra stimulatie van de achterhand zou je misschien met een pessoa kunnen longeren.

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 09:53

En veel schakelen en overgangen rijden, tenminste dat heeft bij mijn fries erg geholpen. Nog een voordeel daaraan is dat hij goed oplettend word op je. En in de galop volte openen en sluiten, dan moet ze met het binnen achterbeen ook meer onder treden. Houd het ook wat afwisselend. Maar wel goed blijven luisteren naar je paard natuurlijk tot hoever ze het op dat moment aankan. Zo heb ik het langzaam opgebouwd, en zijn achterhand is echt een stuk sterker geworden in een paar maanden.

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 09:55

Ik longeer mijn paard niet overigens, dit doe ik onder het zadel. Ik weet niet of je veel buitenrijd, maar dijkjes/heuvels op en af gaan is ook heel goed, en ze vinden het nog gaaf ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:00

Dagelijks longeren lijkt me niet verstandig, het is best zwaar voor een 4 jarig paard. Als je longeert, dan idd bijgezet of met een pessoa, en je kan de achterhand ook sterker maken met balkjes draven, aan de longeerlijn of onder het zadel. Van dressuurwerk onder het zadel zou ze ook sterker moeten worden, maar buitenrijden met heuveltje op en af is ook een goede tip en leuk voor je paard.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:01

volgt even (voor deze keer)
wil verder niet inhoudelijk worden, gaat niet om mn eigen paard.

jemaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 19:26

De veearts heeft dat gezegd, iedere dag een half uur draven aan de longeerlijn, ik vond het zelf ook best veel. Met rijden struikelt ze vaak nog over haar eigen benen. We zijn in totaal al drie keer samen gevallen al rijdend, dus buiten rijden zit er nog niet in, en rijden doe ik nu vier keer in de week. Ze moet leren om zichzelf meer op de achterhand te dragen. Ze is nu een half jaar onder het zadel, op zich is het dan een zware training voor een drachtige merrie, maar goed de veearts geloof ik ook. Best moeilijk om dan een juiste training voor haar te hebben.

Six

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 20:08

Misschien balkjes in je longeer cirkel leggen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 20:00

Misschien eens los in de bak, en dan balkjes laten draven.
Met pessoa longeren werkt ook heel goed inderdaad, maar dat moet je niet elke dag doen.
En veel overgangen, ook stap-galop eens proberen.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 13:45

Een half uur longeren zou ik zeker niet dagelijks doen. De spieren hebben toch ruim de tijd nodig om te herstellen.
Ik zou eerder om de dag 20 tot 30 minuutjes longeren. Veel overgangen maken, ook schijnovergangen werken hier goed bij. Balkjes draven en longeren met dubbele longe of pessoa kan een goed hulpmiddel zijn, mits je het goed gebruikt.

Succes!