[AR] beginner zoekt wagen? wat voor wagen?/wilde westrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

beginner zoekt wagen? wat voor wagen?/wilde westrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 21:49

Tja, de titel zegt het al....

Ik ben beginnend menner.. Bloos

dat heet, ik heb al jaren een koetsiersbewijs..
In het begin veel gemend, toen tijden minder..
Ben sinds 5 jaar in het bezit van een fjord.. (mijn eerste en enigste paard tot nu toe)
super verkeersmak etc etc.... door de wol geverfd in vele opzichten...
Heb daarmee, elk jaar regelmatig gelangeleidseld.. (incl. hele tuig, oogkleppen etc...)
heb dit jaar besloten dat ze toch echt voor de kar moest, dus ben gaan slepen...
Tot groot ongenoegen van mijn stalgenoten, die me toch al nooit snapten..

(idioot die achterste voren kan rijden, paard los achter zich aan laat sjouwen(in afgesloten bak uiteraard), zonder zadel en hoofdstel, doodleuk dag voor dressuurwedstrijd gaat springen of over het strand scheurt..(ergste is dan nog Z is ook... en PLEZIER heeft in de afwisseling met haar dier) en ook nog voetbalt met paard, of behendigheid doet.. raar mens...en dan nu zit ze te mekkeren over een kar.......)

Dat lange leidselen was tot daaraantoe, maar dat met die sleep ging toch
echt te ver....
(ze vergaten dat ik wel effe, de hoefslag weer fatsoeneerde en de rest van de bak ook...)
Ik heb geen wagen, dus iemand lief aangekeken en aldaar Sjol voor de kar
geknoopt, 1 e x in binnenbak, 2 e x de straat op.. ging super..

Tja, kan niet blijven lenen, dus wil iets gaan kopen, heb echter van wagens geen kaas gegeten...
rijden nu dus met (tja, ik lopend bij de pony, op de bok, de eigenaar van de wagen...)
Afbeelding

Ik zit zelf te denken aan een marathon wagen, voor D/E pony... (Sjol is 1.47 groot)
Liefst zo licht mogelijk (leuk voor paard en mij) wat weegt zo'n wagen normaal???
met gespaakte wielen.... en wat zijn de afmetingen...? wat is 2e hands reeel voor prijs....
Stel dat ik ooit officieel met Sjol wedstrijden zou willen starten, aan welke eisen
moet de wagen dan voldoen????
(ga namelijk niet om de haverklap wagen kopen, moet in 1 x goed zijn, hoeft niet super deluxe..)
Moet het een 4 wieler zijn, voor wedstrijden??? of mag een 2 wieler ook..

Hoorde laatst van iemand dat er ook vaak "wilde" wedstrijdjes met soort
van kegeltjes rijden en hindernissen zijn... (zij reden mee in Zeeland, ik woon bij Dordrecht)
Soort van oefen parcours! ...(niet voor nu hoor, maar voor later..)
Zo ben ik ook ooit met de dressuur onder de man begonnen, lijkt me enig..
Waar zijn die wedstijden? en hoe kom ik erachter, vooral die wilde,
de officiele kan ik ook vinden via de KNHS....

Kan je eventueel op wedstrijden een wagen huren????

BlackDevils

Re: beginner zoekt wagen? wat voor wagen?/wilde westrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 23:29

Nou, dat klinkt goed!
Vaak zijn menners toch een ander slag volk dan de ohz-mutsen.
Knap dat je je paard zo beleerd hebt. Er zijn tegenwoordig veel mensen met paarden en maar weinig paardemensen meer.
Voor wilde wedstrijden kun je het best bij de vereniging in de buurt terecht, en ook hier op bokt kom je nog wel eens wat aan de weet.
Tegenwoordig heb je mooie lichte marathonwagens voor jouw maat pony, rond de 200 kg. Je kunt ook als je alleen dressuur/vaardigheid wil doen een geremde concourswagen kopen.
Voor een mooie tweedehandse wagen moet je tussen de €1.000- en €2.000,- rekenen. Nieuw zijn ze er vanaf ca €2.500,-
Wagen moet ca 1.25 mtr breed zijn (spoorbreedte) en qua hoogte wanneer je op de bok zit moet wanneer je de leidsels aanneemt deze vrij komen van de kont van het paard (denk dat je nu iets te laag zit)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 09:43

Kijk ook eens in de FAQ boven in de onderwerpenlijst. Daar staat ook veel in over wedstrijden en wagens

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 16:14

Sjolvir schreef:
Ik zit zelf te denken aan een marathon wagen, voor D/E pony... (Sjol is 1.47 groot)
Liefst zo licht mogelijk (leuk voor paard en mij) wat weegt zo'n wagen normaal??? Ze zijn er vanaf de 180 kg. Als je serieus marathon wilt gaan rijden zal ik proberen onder de 200 kg te blijven. Anders is 250 kg ook nog goed te doen voor dit paard
met gespaakte wielen.... en wat zijn de afmetingen...? wat is 2e hands reeel voor prijs....
Stel dat ik ooit officieel met Sjol wedstrijden zou willen starten, aan welke eisen
moet de wagen dan voldoen???? Zie reglement. Maar het komt er eigenlijk op neer dat elke marathon/recreatiewagen gewoon mee kan doen, de regels zijn niet erg scherp
(ga namelijk niet om de haverklap wagen kopen, moet in 1 x goed zijn, hoeft niet super deluxe..)
Moet het een 4 wieler zijn, voor wedstrijden??? of mag een 2 wieler ook.. Tweewieler is voor dressuur en vaardigheid wel toegestaan. Maar ik raad je kwa comfort (en marathon in het vooruitzicht) toch een 4 wieler gaan.

Hoorde laatst van iemand dat er ook vaak "wilde" wedstrijdjes met soort
van kegeltjes rijden en hindernissen zijn... (zij reden mee in Zeeland, ik woon bij Dordrecht)
Soort van oefen parcours! ...(niet voor nu hoor, maar voor later..)
Zo ben ik ook ooit met de dressuur onder de man begonnen, lijkt me enig..
Waar zijn die wedstijden? en hoe kom ik erachter, vooral die wilde,
de officiele kan ik ook vinden via de KNHS....
Wilde wedstrijden moet je echt via via aankomen. De KNHS is hier namelijk hard mee bezig om ze allemaal aangemeld te krijgen, als official (ik weet niet of je dat bent?) mag je ook niet aan deze wedstrijden meewerken. Er komen daarentegen wel steeds meer wedstrijden volgens het 0-reglement, dat komt op hetzelfde neer alleen zijn ze onder de vlag van de KNHS. Hier kunnen ook niet-startkaarthouders gewoon aan meedoen. Maar hiervoor moet je echt even bij menners in de buurt informeren en hier op bokt staat ook nog wel eens een 'advertentie'.

Kan je eventueel op wedstrijden een wagen huren???? Nee, tenzij je een wagen van een bekende kan lenen. Maar dit is niet gebruikelijk.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 19:23

oke, dan heb ik de volgende probleempjes

1 is makkelijk op te lossen, wagen kopen..
2 hulpkoetsier, wordt al lastiger.. maar is ook nog wel te regelen..
3 kar moet mee, dat wordt problematischer.. gezien mijn auto en
trailer.. mijn auto kan precies!!! trailer met pony trekken.... en
niet ook nog eens een kar.....

Hier moet dus even goed over gedacht worden...
Kar komt er wel.. wordt een 4 wieler marathon wagentje...
Nu de logistiek nog........Ach heb nog bedenktijd.. zitten nu toch
nog in de beleren en doorrij fase....

.... Heb alle tijd!!!!

Ik weet in ieder geval 1 leuke wedstrijd.. Dag van het aangespannen paard
in Utrecht... Als die nog bestaat.. maar dat zal vast wel...
Ben geen official dus kan heerlijk wilde wedstrijden rijden, om te kijken
of het wat voor ons is....

probleem met mennen is dus, vervoer (lees dus ook de financien) en je moet!! met z'n 2en zijn....
vandaar dat ik altijd in de dressuur en andere onder het zadel dingen bleef steken....

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 07:53

Klopt, dat zijn de grote nadelen van het mennen. Ik heb altijd alleen maar gemend en nu 1 wedstrijdje ohz gestart, maar dat is lekker simpel zeg Lachen Paard en zadel in de auto en je bent weg, geen uren poetsen op wagen/tuig, geen uur inladen voordat je alles hebt. Hoop minder gezeur Knipoog
Dit is inderdaad een kwestie van om je heen blijven kijken naar mogelijke oplossingen voor jullie.

Als je de keuze hebt tussen een wilde wedstrijd en een aangemelde wedstrijd, zou ik naar de aangemelde wedstrijd gaan. Op deze wedstrijden wordt gewoon het KNHS reglement gevolgd, zijn er officiele juryleden en is alles over het algemeen net wat beter op orde. Denk hierbij ook aan veilige hindernissen, betere verzekering ivm ongevallen, etc.
(Begrijp me niet verkeerd, er zijn ook wilde wedstrijden die het goed voor elkaar hebben. Je moet er alleen wel een neus of bronnen voor hebben om dit van te voren te kunnen zien)

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:10

In het winterseizoen worden er best nogal wat 'wilde' indoors gereden. Je zou (nu je paard nog niet beleerd is en je op zoek gaat naar de juiste spullen) juist nu eens overal een kijkje kunnen gaan nemen. Je kunt er veel ideen op doen ook voor vervoer (je staat ervan te kijken hoe creatief sommigen menners zijn geweest om alles mee te krijgen!) maar ook kun je kijken naar de verschillende soorten (marathon) wagentjes. Als het een 'wilde' wedstrijd betreft houdt in je achterhoofd wanneer alles goed geregeld is, of het parcour niet te zwaar is etc etc. Mocht het er goed uitzien kun je daar volgend jaar misschien zelf starten!! (of wanneer het niks is, weet je dat je daar niet aan mee hoeft te doen)Zo heb ik bv. 2x meegedaan aan een hele leuke indoor. alles was super geregeld en netjes voor elkaar, helaas was het parcour veel ste smal de 'marathon' hindernissen stonden op afstand van een kegelpoortje. Na 2 x daar gereden te hebben en 2x daar van gebaald te hebben, doe ik daar nu niet meer mee. Sommige dingen moet je eerst ervaren hebben voordat je inziet of het wel wat of niet wat is voor jou en je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 10:44

Het vervoer van een wagen kan makkelijk op een aanhanger, en die heb je echt voor weinig. Oke, je moet dan wel 2 auto's hebben, maar zorg dan dat je groom bv een auto met trekhaak heeft, dan kan die de kar meenemen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 19:13

Probleem is deze..
Ik heb 1 auto...
Die kan net !!!! mijn trailer met paard trekken...
trailer met kar voorop gaat niet, want dat trekt m'n auto niet... helaas...
Dat van die aanhanger snap ik...
ga proberen ergens een hulpkoetsier op te snorren van boven de 18, met
rijbewijs... die een dikke auto heeft!!!! zodat daar iets achter gehangen kan worden...

Ach voorlopig moet ie toch gewoon nog doorgereden worden
voor de wagen.. Voordat dat helemaal voor elkaar is... ben ik
ook wel weer even verder, aangezien ik dan dus ook afhankelijk
ben van hulpkoetsier en haar!!! wagen!!! Eerst even kijken of
pony het gaaf blijft vinden, denk het wel.... Maar ja.. 1 x een
rotervaring en je kunt overnieuw beginnen, en waarschijnlijk
zelfs beter het mennen aan de wilgen hangen..
Dus voorlopig is het plan: ervaring opdoen! +zoeken naar leuk
marthon wagentje..... Rest volgt dan vanzelf wel.