Trappen naar Pessoabroekje: tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Precious20

Trappen naar Pessoabroekje: tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 10:57

Ik longeer mijn paard sinds februari tweemaal per week met de Pessoa. Dit gaat goed! Hij loopt ontspannen, gebruikt zijn rug en zijn halsspieren ontwikkelen zich goed. Maar sinds kort is er een probleem.... In draf trapt mijn paard naar het broekje. Dit varieert van gewone trappen naar echte boksessies.

Mijn eerste idee was dat hij onder het werk probeerde uit te komen. Hij wordt immers al meer dan een half jaar met de Pessoa gelongeerd! Het is niet nieuw meer. Voorts, als hij rustig mag draven (lees: slenteren) dan gebeurt er niets, maar vanaf het moment dat ik een energieke draf vraag, begint hij te trappen/ bokken.

Als hij dat doet, berisp ik hem met mijn stem en doe ik hem gewoon doorwerken. Pas als hij een aantal rondjes "flink" heeft gelopen, stoppen we. Jammer genoeg heeft mijn methode niet veel effect want tijdens de volgende longeersessie begint hij gewoon opnieuw te bokken. Hebben jullie nog tips??

Hij is trouwens pasgeleden nagekeken door de fysio. Zij heeft zijn rug (n.a.l.v. zadelproblemen) weer volledig los gemaakt.

Cassidy

Re: Trappen naar Pessoabroekje: tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:23

Hoe strak (of hoe los) heb je de broek hangen? Een te losse broek die af en toe tegen de benen aankomt kan boksessies veroorzaken, een te strak zittende broek kan er voor zorgen dat je je paard vastlongeerd.

Als je weet dat dat goed zit, is het verder een kwestie van wennen...

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 17:54

Ja, daar had ik dus ook al aan gedacht. Naar mijn inziens zit de broek normaal... Ik heb ze vergeleken met voorbeeldfoto's en foto's die ik hier op bokt tegenkwam en het broekje zit ongeveer even hoog.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 17:57

Mijn paard wordt ook al een jaar gelongeerd aan afwisselend: Pessoa, touwtje en Gogue maar bokt in galop nog altijd vreselijk naar de Pessoa............ fysio er verscheidene keren bij gehad, mankeert niks, schijnt vroeger ooit bij vorige eigenaar beleerd te zijn voor de kar. Waarschijnlijk is daar "iets" mis gegaan..................
Als je zeker weet dat er niks aan de hand is, gewoon negeren en doorgaan in draf tot je paard het opgeeft en een rondje of wat gewoon draaft. Dan belonen en op de andere hand idem. Nooit straffen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 02:03

Precious20 schreef:
Ja, daar had ik dus ook al aan gedacht. Naar mijn inziens zit de broek normaal... Ik heb ze vergeleken met voorbeeldfoto's en foto's die ik hier op bokt tegenkwam en het broekje zit ongeveer even hoog.

Gaat niet om de hoogte maar om de spanning die er op staat...

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 11:14

Cassidy, ik denk niet dat het broekje te strak is afgesteld, maar ik kan het wel eens losser doen en zien welk effect dat heeft!

Linky, bedankt voor de tip!

MyGuy94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:59

Wat soms wel eens heel goed kan helpen: Zet het paard met een deken met bilkoorden in de bak, en laat hem daar gewoon even mee rondlopen, zo kan hij vanzelf wennen aan het idee dat er iets achter/ tussen zijn benen zit.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 19:25

Misschien inderdaad iets losser doen maar niet lager (misschien zelfs iets hoger).
Mijn merrie bokt en trapt er de eerste rondjes in draf ook even naar, als ik dan gewoon doorzet en duidelijk aangeef dat ze dat niet mag met m'n stem loopt ze daarna gewoon rond.