[AR] Hoe moet ik tandem rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bertvr

Hoe moet ik tandem rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 18:13

Hallo,
Kheb 2 zeer rustige shetten waar ik eigenlijk mee wil gaan tandem rijden.
Zelf heb ik ik nog eigenlijk nog altijd enkelspan gereden. Maar mij lijkt me het leuk om gewoon een keer te gaan proberen. Vingers aflikken
De meeste van jullie zouden zeggen ''ow dan moet ff je lang-span koetsiersbewijs gaan halen!'' of ''Ervaren begelijding regelen''
Maar dat is eigenlijk mijn bedoeling niet. Dus nu wil ik vragen: Weten jullie een boek of site waar dat goed beschreven staat?

Alvast bedankt!!!

Sjonniej

Re: Hoe moet ik tandem rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:09

Hmm... moeilijk.
Volgens mij zijn er niet echt tandemgerichte boeken. Je zou eens het boek van Bartels kunnen lezen, 'Het aangespannen paard'. Maar anders zou ik het zo even niet weten.
Heb je geen menner in de buurt die al eerder tandem heeft gereden, die kan je ook vast op weg helpen.

Evt. kan je proberen het langspan-theorie-boek proberen op te zoeken.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:22

Boek: Driving a tandem van Paul Doliveux.
Is Engelstalig, maar goed te begrijpen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 20:26

Tandem rijden leer je helaas niet uit een boekje. Wel kun je er uit halen wat voor tuig je moet hebben.
Ik zou eerst eens bij een ervaren iemand gaan spieken. Tip: zoek in de buurt van Putten.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 08:42

Ik ben het voor een groot gedeelte met Albert eens, echt tandem rijden moet je leren door het te doen. Maar een goed boek kan je wel voorbereiden op het daadwerkelijk sturen met een tandem. Niet alleen het soort tuig, maar ook het hanteren van de zweep, het 'droog oefenen' met de leidsels enz. zijn toch voor een groot gedeelte wel in theorie voor te bereiden om daarna in de praktijk voordeel van te hebben.

Wat extra bagage uit een goed boek is dus nooit weg. Lachen

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 08:43

Dirk Pries woont daar toch?

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 22:58

Waar woon je ongeveer.
Je zou eerst een paar keer mee kunnen met een span en dan ook zelf even sturen. Het is niet echt gemakkelijk en je bent erg afhankelijk van de juiste voorpony.
Als uiteindelijk zelf aan de gang gaat zorg dan dat er iemand met de voorpony mee loopt. Je hebt je handen en hoofd al vol met sturen en dan is het niet prettig als de eerste zich steeds omdraait.