Hoe pony met een blind oog longeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tellie

Hoe pony met een blind oog longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 21:46

Ik heb sinds kort een shetlandertje en ben begonnen met longeren. Hiervoor is niets met haar gedaan.

Het probleem is echter dat ze aan een oog blind is. Wanneer haar blinde oog naar mij toe gericht is tijdens het longeren heeft ze heel er de neiging om naar binnen te vallen. Ze ziet me natuurlijk niet staan.

Heeft er iemand tips om haar toch diezelfde ronde te laten lopen als normaal? Of moet ik het maar voor lief nemen?

Zunzuncito

Re: Hoe pony met een blind oog longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 08:42

Ik heb gisteren een paard dat aan één oog blind is gelongeerd aan de dubbele longe. Ik had er last van dat hij steeds 'oogcontact' zocht aan de 'blinde' kant bij de enkele longe. het zag er wel grappig uit, zo'n paard dat zichzelf steeds in allerlei bochten wringt om toch even naar je te kunnen kijken, maar handig is het niet. Met de dubbele longe was dat probleem over. Hij lette goed op mijn stem en verder kan je hem direct naar buiten en naar binnen sturen. Wel altijd handig om er iemand naar te laten kijken die er ook verstand van heeft met een dubbele longe te longeren.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 08:49

Ik zal het eens op stal vragen of iemand me daarbij wil helpen. Klinkt wel logisch ja, aangezien je meer controle hebt lijkt me. Lachen

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 08:54

Je hebt niet meer controle. Volgens mij zelfs minder, aangezien je twee lijnen en een zweep in je hand hebt en een paard dat links en rechts gestuurd kan worden Haha! .
Het gaat er vooral om dat je met een enkele longe vrijwel alleen maar naar binnen kan corrigeren voor het 'over de schouder vallen', terwijl met de dubbele longe je ook het 'op de schouder vallen' (wat jou shetlander doet) kan weghalen en dat doe je dan door je paard naar buiten te sturen. Als hij daar goed op reageert, kan je weer terug naar de volte toe gaan.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 09:03

Dat bedoel ik met meer controle. Dat je dus 2 kanten op kan sturen. Dat naar binnen vallen proberen te corrigeren dus. Ja

xtessaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 20:03

ik hbe ook een paard gelongeeert met blind oog, je kon haar aan beide kanten longeren, als ze naar binnen valt moet je haar misschien aanraken met de zweep( natuurlijk geen harde tik geven!)

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 21:18

Aanraken met zweep helpt niet. Loopt ze gewoon een meter verder weer naar binnen. Bovendien blijven de rondjes dan heel klein.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:31

Ik ehb ook een merrie die aan 1 kant blind is. Je kan haar alle beide kanten op longeren met een enkele lijn, maar ik loop tegen het zelfde probleem aan als jij (het gaat dus wel, maar niet super).

Die longeer ik altijd met een dubbele lijn zodat je leidsels vertellen welke kant ze op moet (en dus niet naar binnen vallen). Bij komend voordeel is ook dat de dubbele longe overige hulpteugels overbodig maakt en hulpteugels in die maat zijn slecht te vinden Knipoog.

Niet alleen deze longeer ik dus met een dubbele lijn, maar allemaal.

Love_boyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:29

Ik heb ook een verzorgpaard dat blind is aan een oog. Longeren gaat gewoon goed, aan de kant waar ze blind is, praat ik altijd veel, zodat ze weet dat ze 'buiten' moet blijven lopen.

Ik doe ook vaak, geluid maken met de longeerzweep. Als ze naar binnen komt, maar ik een 'klappertje'met de zweep, ik raak haar dan niet aan. Als je het haar zo aanleert, zal ze na een tijdje wel begrijpen dat 'klappen', 'weg' betekend Knipoog Ik hoop dat het je lukt!

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 11:33

Geluid maken met de longeerlijn vind ze niet zo boeiend. Ze is helemaal bomproef dus ze reageert niet op een knalletje van de longeerlijn. Clown

westernChik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 15:34

hee

mijn paard is ook blind aan haar linker oog
wat ik altijd doe is eerst op de rechter hand zodat ze mij kan zien
en daarna op de andre hand en dan veel praten tegen haar

dat help bij mij altijd want zei viel ook altijd naar binnen en nu niet meer
en met een hulp teugel zou ik nog niet beginnen want als ze al naar je toe komt
en dan met een teugel erbij heb je kans dat ze in paniek kan raken
mischien heb je er iets aan

groetjes

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 15:41

\wij hebben een paard wat 1 oogkast leeg heeft. Erg angstig paard in het begin. Echter naar veel poetsen en aandacht is dit beter geworden, toen zijn we begonnen met zadelmak maken. Het ging maar aan 1 kant goed. Ze vertrouwde ons de kant toe waar ze geen oog had. De andere kant kwam ze naar binnen. 1 x opgezeten en gevallen. Nu staat ze als fokmerrie in de wei, want we hebben elk jaar ongeveer 2/3 paarden wat we moeten inrijden en zij is elk jaar drachtig, en zou toch nooit mee kunnen op les ivb der lege oogkast. alleen nu erg lief paard Knipoog