Spaanse pas

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Julia_14

Spaanse pas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 10:09

Hoi,

Ik wil jullie even om wat tips vragen Lachen Ik ben namelijk bezig met het aanleren van de spaanse pas bij mijn verzorgpaard, alleen het wil niet helemaal lukken. Als ik met de zweep haar been aantik en "Pas" zeg, dan tilt ze haar voorbeen wel op, maar begint ze er zegmaar mee over de grond te schrapen. Hoe leer ik haar dat ze haar been maar 1x hoog moet opgooien?
En, als laatste: hoe leer ik haar de spaanse pas lopend aan? Alvast bedankt!

groetjes Julia

Lab_iris

Re: Spaanse pas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 17:07

hoe leer ik haar de spaanse pas lopend aan?

ik doe het ook, ik ben nog bezig er mee... maar ik doe eerst 1 been aanleren , en dan de andere.. en als ze dat kan, dan doe ik bijvoorbeeld links en dan rechts achter elkaar.. al doet ze dat goed, belonen.. en dan weer vaak herhalen omste beurten de benen... verder ben ik nog niet gekomen ( ben nu haar voor de kar aan het beleren en heb er geen tyd meer voor ivm school...) maar mischien heb je wat aan deze site? www.vrijheidsdressuur.com

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 15:51

Bedankt voor je tip! Site ken ik al, maar toch bedankt Knipoog Maar misschien iemand die me tips kan geven over hoe ik er voor kan zorgen dat ze niet meer met haar hoeven over de grond schraapt, maar ze gewoon netjes hoog opgooit?

Martinique__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:34

Myn paard tilt z'n been om maar het ziet er niet uit als de spaanse pas, hy snapt het gewoon niet. Dus bij mij zijn tips ook van harte welkom. (A)

amorlover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:37

Martinique schreef:
Myn paard tilt z'n been om maar het ziet er niet uit als de spaanse pas, hy snapt het gewoon niet. Dus bij mij zijn tips ook van harte welkom. (A)

ja voor mij het zelfde houd dit topic even in de gaten.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 21:14

Julia_14 schreef:
Bedankt voor je tip! Site ken ik al, maar toch bedankt Knipoog Maar misschien iemand die me tips kan geven over hoe ik er voor kan zorgen dat ze niet meer met haar hoeven over de grond schraapt, maar ze gewoon netjes hoog opgooit?

Ga naast haar lopen in een langzame stap. Met een hand (dicht bij het paard) hou je haar halstertouw vast. In je andere hand heb je zweepje.
In de stap heeft ze geen tijd om te schrapen; en jij begin direkt met de stap.
Volg de beweging van de voorbenen. Op moment dat een van de voorbenen (bijvoorbeeld die dichterbij jou) van de grond komt, tik je deze voorbeen licht met de zweet. De tijming is belangrijk, het paard zal door de tik energie van de omhooggaande been verhogen zodat het iets meer naar boven zal komen dan bij een normale stap.
Als het lukt direct belonen.
Enkele keer herhalen, een of twee stapen zijn genoeg.
Niet lang doorgaan want dan wordt het saai voor het paard.
Bijvoorbeeld iets anders doen en dan kun je weer terug .
Verwacht niet dat het paard direct heel netjes omhoog benen omgooit. Dit komt wel later als je de oefening gaat uitbouwen en het paard meer begrijpt.
Wees blij met de been die iets meer omhoog komt dan normaal.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 21:33

Bedankt voor de tip! Zal dit zeker gaan proberen Lachen Nog meer mensen met adviezen?

DenisSjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:10

Ik lees ook mee Knipoog Ik heb ook een spaans paard lijkt me wel leuk als hij het ook kan..maar aan gezien dat hij niet meer de jongste is pak hij het denk ik iets moeilijker op Lachen

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 16:13

min haf kan ook de spaanse pas
ik hoe bij nero het zweepje voor zijn been en daar slaat hij met zijn hoef tegen zeg maar
heb hem ook gewoon geleert met het zweepje een klein tikje tegen zijn ben zodat hij hem optilt
doet hij dit dee gaf ik nog een tikje als hij hem optilde
toem hij dat begreep en op mijn stem reageerde hielt ik de zweep voor mijn neus zeg maar

su6

Sietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 16:24

Mijn shetje kan het ook..
In het begin schaarpt ze ook!
Maar dan blijf ik er naast staan en til haar voetje op zodat ze hem strekt en dan geef ik de beloning!
En dan daarna meteen herhalen zodat ze het neit verkeerd aanleert!
Succes

diesel1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 15:43

hoi,

mijn paard kent de spaanse pas sinds kort, het is een oefening waar je niet na 1 a 2 keer oefenen klaar mee bent het vraagt een tijdje.

zo heb ik het de mijne geleerd:
hij kende het truukje voetje (voor een snoepje) dna schraapte hij idd soms. toen heb ik het aangeleerd met andere voetje tegelijk wees ik met mijn hand naar de voet die hij moest optillen.
mijn hand heb ik vervangen door de longeerzweep en ben voor hem uit gaan lopen. in het begin vond hij het wel moeilijk om te lopen en voetje te geven en stond dus om de pas stil. nu zeg ik let op spaanse pas. en tik om de beurt het been aan. doordat hij nu ook kan lopen is hij het schraapen kwijt want dat kan niet meer onder het lopen. ik doe nu 5x spaanse pas en dan krijgt hij een snoepje. van de week hebben we het geprobeerd toen mijn vriend op zijn rug zat met een kort zweepje in de linker en rechter hand en dan liep ik voor hem uit en zei let op spaanse pas.
mijn vriend tikte aan met de zweepjes op zn schouder en hij snapte wat de bedoeling was.

nu zijn we bezig met de achterbenen optillen met aantikken dat is een stapje verder dan ga je naar de piaff toe haha. Haha!

groetjes tamara

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 19:23

Bedankt voor je tip! Ik ben nu al zover met Babiche dat ze bij het zweep en stemcommando haar been netjes (en ook hoog!) optilt. Soms, als ze ongeduldig wordt, gaat ze lopen schrapen of doet ze het zonder dat ik het van haar vraag, maar dit negeer ik gewoon. Vind dat ze het, in zo'n korte trainingstijd best goed doet en wil dan nu over gaan op de spaanse pas lopend. Ik wil haar ook nog leren dat ze het doet wanneer ik op haar rug zit, ze doet het namelijk alleen maar als ik ernaast sta Tong uitsteken Iemand anders mag wel op haar rug zitten, zolang ik er maar naast sta, anders wil ze het niet Clown Maarja, daar komen we denk ik wel uit Knipoog In ieder geval heel erg bedankt voor de tips allemaal, heb er zeker wat aan gehad *LOL*

susanne7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 20:45

haaay
ik heb een haflinger en ben de spaanse pas der aan het leren maar
ze kan het alleeen still staant Huilen
dusss hoe zorg ik dat ze loopt????

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 15:58

jirina schreef:
Julia_14 schreef:

Ga naast haar lopen in een langzame stap. Met een hand (dicht bij het paard) hou je haar halstertouw vast. In je andere hand heb je zweepje.
In de stap heeft ze geen tijd om te schrapen; en jij begin direkt met de stap.
Volg de beweging van de voorbenen. Op moment dat een van de voorbenen (bijvoorbeeld die dichterbij jou) van de grond komt, tik je deze voorbeen licht met de zweet. De tijming is belangrijk, het paard zal door de tik energie van de omhooggaande been verhogen zodat het iets meer naar boven zal komen dan bij een normale stap.
Als het lukt direct belonen.
Enkele keer herhalen, een of twee stapen zijn genoeg.
Niet lang doorgaan want dan wordt het saai voor het paard.
Bijvoorbeeld iets anders doen en dan kun je weer terug .
Verwacht niet dat het paard direct heel netjes omhoog benen omgooit. Dit komt wel later als je de oefening gaat uitbouwen en het paard meer begrijpt.
Wees blij met de been die iets meer omhoog komt dan normaal.

Mijn paard geeft er nix om als je met een zweep tegen zijn been aantikt, dus dat schiet niet op...

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 18:50

Nee idd, ik heb het ook een tijdje zo geprobeerd, maar dit werkt niet. Ze reageert er echt totaal niet op Tong uitsteken Weet iemand misschien hoe je wel de spaanse pas lopend kan aanleren? Lachen

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:10

ik heb het Banjer geleerd door het eerst stilstaand te leren, en daarna aan de hand voorwaarts te vragen en tegelijk het stemcommando erbij geven... na een paar keer had Banjer het al door... Haha!

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 14:54

Dit heb ik idd ook geprobeerd, maar werkt niet bij Babiche. Ze snapt het volgens mij echt niet Tong uitsteken Als ze stilstaat tilt ze der benen echt perfect op, maar zodra ik het lopend vraag doet ze het niet.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:19

Banjer snapte het ook niet in het begin... in ons geval was het gewoon een kwestie van consequent volhouden... Lachen

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:05

Met het aanleren van dit soort oefeningen moet je gewoon bij het begin beginnen.

Leer je paard voorwaards op commando te gaan.
Leer je paard het applaus aan (schrapen met voorbeen) leer hem dit zowel links als rechts.
Ga vandaar uit verder naar het chambette (hooghouden van het voorbeen) ook dit weer zowel links als rechts.
Combineer vervolgens de commando's chambette óf applaus met het commando voorwaards. En zie een spaanse pas volgt. Vork Of je paard het oppikt vanuit het applaus of chambette is per paard verschillend.

Succes!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:50

Besef goed dat jij weet wat je wil, en je paard niet.
Maak je paard 'zweepvast' dat wil zeggen, niet gaan zwieperen met je zwaard, maar gewoon beetje langzaam bewegen en plekjes opzoeken waar hij het lekker vindt om gekriebeld te worden. Zweep n d emond nemen is helemaal o.k. Alleen...LET OP dat je paard de zweep niet door gaat knabbelen. ALs de zweep eenmaal normaal gevonden wordt ga je beginnen.
Dus eerste taak is de beweging, als ik je been aantik wil ik beweginging. OOOH, braaf zeg, wauw wat braaf !
Niet meer dan twee á drie keer, dan iets anders.
De eerste keer kun je een heel klein versnaperimgetje geven, bv één bix korreltje. Het gat om het gebaar, en als het helpt, waarom niet.
Het zal niet lang duren of als je met je zweep wijst naar het been er een reacte komt. Da's braaaf, oho, wat braaaaf !
Je kunt ook beginnen met leren het voetje op een srtobaal te (laten)zetten, of iets anders wat veilig is.
Als de beweging, en dat is het belangrijkste van alles, in orde is gaan we verder.
Stapje naar voren en één beentje bungel vragen, daarna verzoeken nog een of meer gewone stappen te nemen. Ondertussen prijs je jezelf ;en je aard de hemel in, een brokje, kriebel, eben niks doen, alles wat fijn voelt is goed.

Daarna pas het boetseren. In Spanje tikken ze heel behendig onder het ijzer om het been hoger te laten komen. Doet geen pijn, en werkt. Ander paarden slaan graag naar de wiebelende zweep voor hun, ook handig.
Ik tik meestal op het kootbeen of het bovenbeen, dat is per paard anders. Even zoeken en kijken wat je paard het prettigst vindt.
Het moet wel altijd leuk blijven.
Nog een gouden tip !
3 dagen vragen, 3 dagen niet.
3 weken niet vragen, en dan weer wel.. je zal versteld staan !
Veel PLEZIER !

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 10:39

Ja, belonen is dé key! Niet te vaak vragen, slechts zo nu en dan. Dan blijft het leuk.
Bij mij kunnen ze het allemaal! Op één na Boos! Die verrekt het in álle toonaarden, Haha!
De andere hebben er allemaal veel lol in!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 10:51

Ha, ha eentje met karakter !

Bloed irritant, maar tegelijkertijd ook erg leuk, ik doe het NIET. Mijn merrie kan ook best aardig wat, alleen krijg ik haar niet op de grond. DAT doet ze niet.

Vind ik wel o.k.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 10:56

Het grappige is dat het juist mijn meest makkelijke hengst is. Doet alles braaf en zonder morren.
Van de piaffe tot aan de capriool. Maar géén spaanse pas hè!! Haha! Dan zet hij zijn voorbenen verankerd in de grond en kijkt je aan van....ga jij ff buiten spelen! Vork

Soms kan ik em wat, maar ach, deze scheet vergeef ik het wel. Je kan niet alles willen hebben hè.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 14:34

Babiche kan de Jambette bij beide benen al erg goed Ja Ik geef haar dan een tikje op haar schouder, zeg het commando "Pas" en dan tilt ze haar voorbeen netjes op en strekt 'm naar voren. Soms schraapt ze nog een beetje, maar over het algemeen houdt ze 'm gewoon netjes gestrekt. Het enige probleem waar ik nu nog tegen aanloop is dit zelfde effect lopend krijgen...