Paard longeren voor het rijden!!!Slecht of niet????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tamara21

Paard longeren voor het rijden!!!Slecht of niet????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 09:58

Voordat ik ga rijden doe ik eigenlijk altijd mijn paardje even 10min longeren.
Dit om gekke bokkesprongen te voorkomen en aangezien ik daarna gewoon lekker met hem kan gaan rijden.
Als ik dit niet doe en ga gelijk rijden is hij vaak in protest en werkt niet mee.
En aangezien ik nog niet 1 van de beste ruiters ben Bloos heb ik dan soms me handen aan hem vol.
Doe ik hem eerst even longeren is er niks aan de hand.

Maar nou vroeg ik me eigen af zou dit slecht zijn voor me paardje???

Ben benieuwd van wat jullie er van vinden.

L_ola

Re: Paard longeren voor het rijden!!!Slecht of niet????

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 09:59

Waarom zou longeren slecht zijn?
Je bouwt er een beter conditie mee op. Knipoog

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 10:01

Nee hoor, is helemaal niet slecht voor je paardje.. Als je hem maar niet direct met z'n onopgewarmde spieren, fel naar voren gaat jagen..

Vind het juist verstandig, als je van te voren weet dat er anders rare bokkesprongen gaan komen.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 10:12

Longeren kan slecht zijn. Paarden die met één longe worden gelongeerd worden niet begrensd aan de achterhand waardoor dit uitzwaait en het paard zijn lichaam niet correct gebruikt. Als je het puur doet omdat je paard in het begin te wild is kun je hem ook gewoon even los gooien in de bak. Lachen

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 10:14

Visconti schreef:
Longeren kan slecht zijn. Paarden die met één longe worden gelongeerd worden niet begrensd aan de achterhand waardoor dit uitzwaait en het paard zijn lichaam niet correct gebruikt. Als je het puur doet omdat je paard in het begin te wild is kun je hem ook gewoon even los gooien in de bak. Lachen

Longeer mijn paard eigenlijk altijd gewoon los.
Niet gelijk rennen maar eerst rustig warm stappen.

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 11:09

Nog meer reacties misschien????

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 11:11

Visconti schreef:

Mee eens. Maar even 10min. voor het rijden ga je er ook geen dubbele longe aan doen toch? Tong uitsteken

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 11:12

heb dit in begin ook vaak gedaan, niks mis mee hoor. vind het zelfs beter dan wanneer je anders in gevecht moet met je paard om controle te houden

Leonie_15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 11:19

Ik longeer mn paard ook altijd voor het rijden, puur om wat energie er uit te halen, tis nml een tuiger die zo'n beetje nooit moe wordt Tong uitsteken als ik er op stap zonder te hebben gelongeerd rent hij zo onder me vandaan.

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 11:20

Leonie_15 schreef:
Ik longeer mn paard ook altijd voor het rijden, puur om wat energie er uit te halen, tis nml een tuiger die zo'n beetje nooit moe wordt Tong uitsteken als ik er op stap zonder te hebben gelongeerd rent hij zo onder me vandaan.

Ik heb een Engelse Volbloed en die is ook echt niet moe te krijgen. Knipoog

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 11:24

Ik longeer mijn paard als het koud is altijd voordat ik ga rijden. Ik heb zelf een vorm van reuma en doe er daardoor wat langer over om los te komen. Als mijn paard dan ook nog gaat stuitballen, wordt het helemaal niks. Pris gaat dan ook eerst aan de longe om vast warm te draaien en dan kan ik zonder problemen rijden. Werkt prima.

Prisca weet ook waarom ze aan de longe zit. Wanneer echt om te longeren en wanneer om uit te razen. Daar maakt ze dan ook gretig gebruik van Lachen

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 11:26

Longeren met 1 longe is inderdaad erg belastend voor een paard + dat hij zijn spieren/lichaam verkeerd gaat gebruiken. Met gewoon los laten "lopen" (zoals jij vertelt te doen) in de bak is niets mis, en altijd beter dan met je paard gaan vechten omdat hij te druk is. Hij kan dan even zijn overbodige energie kwijt en het rijden zal ook beter gaan Lachen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 11:28

Ik begin er niet aan. Paard moet gewoon leren dat ie gewoon aan het werk moet, zonder gekkigheden. (heeft ie de hele dag tijd voor in de wei)

Als ik jou was zou ik proberen om het af te wennen, misschien enkel nog longeren als je al merkt dat ie heel druk is door bijv. het weer, of omdat je een paar dagen niet gereden hebt.

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 11:46

Nibbit schreef:
Ik begin er niet aan. Paard moet gewoon leren dat ie gewoon aan het werk moet, zonder gekkigheden. (heeft ie de hele dag tijd voor in de wei)

Als ik jou was zou ik proberen om het af te wennen, misschien enkel nog longeren als je al merkt dat ie heel druk is door bijv. het weer, of omdat je een paar dagen niet gereden hebt.

Ja maar mijn paard loopt niet het hele jaar door buiten.
Alleen in de zomermaanden(van mei tot oktober) buiten.
En 's winters longeer ik hem elke dag gewoon omdat hij anders teveel energie heeft/krijgt.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 11:49

ik longeer noob ALTIJD voor het rijden, zomer en winter en met een enkele longe. Dit is ongeveer 5 tot 10 minuten. noob heeft KS en het is daarom belangrijk dat hij even kan opwarmen zonder dat er ergens een vorm van belasting optreed. Sinds we dit advies kregen van zijn behandelend arts, loopt hij vele malen prettiger en komt zelden meer in verzet.

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 11:52

Leuk om jullie reacties allemaal tehoren zeg.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 11:53

juist bij ks dubbele longe gebruiken!krijg je zijn rug helemaal los mee, zolang je de teugels los laat belast je ook niet extra en gaat je paard met zijn neus langs de grond lopen

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 12:08

Als ik regelmatig rij longeer ik niet, is niet nodig bij mijn paardje, maar als het winter is en hij meer opstal staat doe ik het soms wel, maar net hoe hij aanvoelt als ik met hem naar de bak loop.
Soms zit ik er al op en dan stap ik toch weer even af zodat mijnheer zich even kan uitleven zonder mij, als dit vlak voor de les is doe ik dit aan de longe ivm de andere ruiters ga ik naar de andere bak en longeer hem zoveel mogelijk uit hun buurt om hun paarden niet onnodig onrustug te maken, thuis laat ik hem ook wel gewoon los, maar net hoe en wat.
Als mijn paard druk aanvoelt dan wordt ik wat angstig en verkramp ik, gevolg paard voelt mijn spanning en wordt nog drukker.
Ik weet dat je hem er dan even doorheen moet rijden etc., maar dat lukt me dan vaak gewoon niet, ik begin dan te balen en uit onmacht wordt ik dan soms onredelijk tegen mijn paard, even longeren voor het rijden is in dat geval voor ons beiden de beste oplossing.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 15:17

Bij mijn dravermerrie doe ik het altijd. Anders is ze veel te pittig met rijden. Heb zelf geen bak kan alleen maar rechtuit dus! Buitenrijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 15:20

Als ik dit lees ben ik blij dat ik zelfs na twee weke niet rijden gewoon zou kunnen opstappen, zonder gekkigheden. Knipoog

Ik longeer nooit voor het rijden omdat het bij mijn paard niet nodig is.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 15:22

Ik longeer ook altijd voor het rijden. Zo'n 5 min even laten draven. Ze staat de hele dag op het land dus de ergste energie is er dan wel uit, maar als ik het niet doe dan rij ik gewoon niet lekker. (Heb een Haflinger met iets téveel arabierenbloed).

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 15:25

ik longeer ook nooit voor het rijden.
dat doen we bij merel ook niet, die in de winter echt energie teveel heeft.
dat werkt ze er maar uit met het rijden Haha!
maar goed.. heb dan ook geen paarden die stuiteren. die van mij weten dondersgoed dat zadel werk is. klooien doen ze alleen in de bak als ze los staan of op de wei.

Nieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 16:17

Nee dat is niet slecht.
Het is juist veer vervelender als die vervelende boksprongen enzovoort maakt

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 16:17

Slecht of niet als het nodig is, is het nodig!
Zelf vind ik het dus wel slecht om elke dag te longeren, maar doe het ook voor ik ga rijden.
Heb in februari van dit jaar mijn nekwervel gebroken door val van mijn paard die ik al had gelongeerd voor het rijden gaan. Mijn paard MOET echt mak zijn voor ik erop stap nu. Gewoon longeren voor ik erop stap dus....

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 17:36

Wuis schreef:
Als ik dit lees ben ik blij dat ik zelfs na twee weke niet rijden gewoon zou kunnen opstappen, zonder gekkigheden. Knipoog

Ik longeer nooit voor het rijden omdat het bij mijn paard niet nodig is.

Ja maar elk paard is gelukkig weer anders he. Knipoog