filmpje longeren(dubbele lijnen en kleine obstakel training)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quinoa

filmpje longeren(dubbele lijnen en kleine obstakel training)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 17:54

Hallo,

Ik zie dat hier vooral veel vragen zijn over de dubbele lange lijnen.

In het voorjaar heb ik een jonge paarden cursus gedaan met m'n net 3 jaar geworden mérens.

(in het 2e gedeelte is het longeren te zien)

http://www.youtube.com/watch?v=EfI8kFniVfM

Safiera

Re: filmpje longeren(dubbele lijnen en kleine obstakel training)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 18:32

Wat voor cursus precies?
Ziet er supercool uit! Dat zou ik ook wel willen doen met mijn 3 jarige verzorgpony! Ziet er echt superrelaxed uit.

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 07:35

Heb het gedaan bij Noordbrink in Ansen zie www.noordbrink.nl
Nou heb ik ook wel een super relaxed paard hoor, maar 't ging daar met alle paarden heel rustig. Heel leuk om te doen.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 07:40

Ziet er erg netjes uit hoor!!
Je kan ook de DVD van Lammert Haanstra bekijken die doet daar ook in longeren met dubbele lijnen.

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 10:00

Het is wel lastig met m'n jonge paardje, hij vind "dom" rondjes lopen echt niks aan, dus lang en actief longeren zit er bij hem niet in. Dat vertelde ze me ook wel op de cursus, dat hij snel verveeld is en een echt buitenrij paardje is, gelukkig heb ik 'm daarvoor ook

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 12:30

Ik heb begrepen dat er 2 manieren zijn om je paard met dubbele lijnen te longeren. 1 zoals in bovenstaand filmpje met de buitenlijn over de hak van het paard heen en 2 met de buitenlijn gewoon over de rug van het paard heen. Welke manier is nu het beste en heb je hier speciale lijnen voor nodig (kan dit gewoon met 2 losse standaardlongeerlijnen) en zo ja waar koop je deze?

Gaat longeren met dubbele lijnen goed in een round pen qua formaat iets groter dan grote volte 20 meter? Wij mogen namelijk niet in de rijbaan longeren.

Wat zijn de voordelen boven het met 1 lijn longeren?

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-07 14:31

Je longeerd met dubbele lijnen altijd achter het paard langs. Tenzij je net begint met je paard en je paard moeite heeft met de lijn achter de billen langs, dan doe je de twee lijnen over de rug heen zo heb je wel minder effect.

Je kan prima in een round pen longeren, is ideaal zo kan je paard er ook nooit vandoor vliegen.

Je paard kan met dubbele lijnen rechter lopen, zodat die aan beide kanten druk heeft, soms wordt een paard alleen maar aan z'n hoofd getrokken (met één lijn) en dat bevorderd de houding niet echt.
Ook kan je je paard sturen, bijvoorbeeld van hand veranderen, ook kan je er achter gaan lopen in menpositie......dit vind ik zelf altijd heel leuk Knipoog

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 09:42

Ok duidelijke uitleg. Lijkt mij erg leuk. Ga vandaag even info inwinnen om hier les in te krijgen.

Beandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 19:35

Kun je ook meteen met de dubbelen lijnen beginnen? of moet je pony eerst aan een lijn gewent zijn?

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 20:07

Ik ben meteen met dubbel begonnen, dat is ook makkelijker voor je paard. Je moet alleen even kijken hoe je paard reageerd op de lijn achter de billen langs, anders doe je die eerst over de rug.

laurasilence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 20:01

Je kan het beste beginnen als je paard/pony goed op je stemhulp luisterd. en dan voornamelijk naar het comando stap. dit is voor als bijv. de longe onder zijn staart komt. dan mag je niet meer aan de buitenlonge "trekken" en heb je dus eigelijk geen controle meer. (de buitenste longe is de longe waarmee je het paard de meeste aanwijzingen geeft) Als je paard dan niet wil gaan stappen wordt jij een beetje door de bak heen gesleept. en dat is niet de bedoeling.
dus begin als je hem constant op je stem kan laten stappen.