[AR] tinker bokt voor de koets

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rilke26

tinker bokt voor de koets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 17:47

hallo allemaal

ik heb een vraagje en hopelijk kan iemand me helpen en heeft iemand een oplossing.

vrienden van mij hebben een tinker, ik doe hem verzorgen en
rijden maar sinds 2 a 3 maanden doet hij gemeen voor de koetst. ik zal u wat
vertellen over het paard.
de tinker is met 2,5 jaar beleerd voor de koets altijd heel braaf geweest kortom
het ideale paard wat je maar voor de koets kon hebben, schrok nergens voor deed
wat je van hem vroeg, maar nu komt ons probleem, hij is nu 4,5 jaar en sinds 2
a 3 maanden doet hij heel gemeen voor de koets ik zal u een voorbeeld geven,
afgelopen zondag hadden we een mooie rit in belgie, we gingen met 2 span tinkers
erheen, alleen maar bos, zandweggetjes en wat waterpolen. de rit was ongeveer
een half uurtje bezig toen de tinker het opeens in zich kreeg en begon te bokken
voor de koets en er vol vandoor ging., toen we hem eindelijk stop hadden is door
het bokken de streng tussen zijn benen gegaan, wij van de koets gesprongen hem
gerust gesteld de streng goed gedaan en onze weg weer vervolgt. na ongeveer 15
minuten begon hij opeens weer vol gemeen te bokken echt rechtachter uit waarbij
de koetsier bijna geraakt werd, door het bokken is de zwenkel afgebroken,
waardoor we dus niet meer verder konden en hem moesten uitspannen. we hebben hem
met 2 man moeten vast houden want we hadden het idee dat hij zo weer kon
ontploffen. zo is hij normaal nooit altijd de rust zelf en loopt normaal liever
niet dan wel. nu is onze vraag. Hoe kan het dat hij vroeger altijd zo lief en
braaf was en nu opeens alles probeert om onder het werk uit te komen. de mensen
durven hem nu niet meer voor de koets te zetten terwijl ze hem daarvoor ook
hebben gekocht zodat ze 2 span tinkers konden rijden.

hopelijk kan iemand me helpen zie graag reacties tegenmoet

IvoIce

Re: tinker bokt voor de koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 20:32

Misschien heeft het dier wel ergens pijn.
Gebit en rug na laten kijken?
Zit het tuig nog helemaal goed, niets dat ergens zeer kan doen?
Succes er mee in ieder geval!

Rilke26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 21:32

nee heeft niks aan zijn rug. ik rij hem zelf dressuurmatig en in de bak doet hij niks. buiten voor de koets doet hij het ook opeens uit het niks. hij is eerst begonnen met het andere paard aan de kant te duwen toen hij merkte dat dat niet lukte wilde hij steeds ervandoor gaan gelukkig dat de fjord die toen naast hem staat zich er niks van aantrekt en blijft staan als de koetsier de hulpen geeft. en nu is het het bokken geworden en heeft nu gemerkt dat dat lukt omdat de zwenkel afgebroken was moesten we stoppen en hem uitspannen.
toch bedankt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 21:41

En weet je zeker dat aan zijn kant van het tuig niets zit dat prikt? Geen spijkertje of nietje of doorn ofzo? Ook geen wespen in de buurt?
Tinkers zijn wel erg eigenwijs, en rond de 4 jaar beginnen ze te puberen, misschien is het gewoon een fase waar hij doorheen moet. Die van mij heeft dat ook gehad rond die leeftijd, ineens vanuit het niets zette hij een knop om en ging er als een gek vandoor.. Dat is ook vanzelf weer over gegaan.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 22:28

Nou, dat klinkt toch niet helemaal lekker.
Wanneer een van mij het een poosje in de kop zou krijgen en er vandoor gaan komen we er denk ik niet meer levend van af. Heb het een keer gehad en lag toen idd bijna 14 dagen in coma. Haha!
Wat ik zeggen wil is; kijk uit met zo'n paard. Lijkt me stug dat je zo een ooit nog echt vertrouwen kunt.
Alvorens weer te beginnen met hem zou ik elke mogelijkheid uitsluiten wat de oorzaak kan zijn geweest. Slecht liggend tuig, tong over het bit, mondproblemen ect. Is het toevallig geen merrie die pismerrie wordt?
Sterkte, en als je het niet vertrouwd; niet meer aan beginnen!!!

Rilke26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 20:19

nee het is een ruin, geen pismerrie dus. we zijn weer eens effe begonnen met longeren en met 2 lijnen longeren. aan het tuig ligt het niet want dat tuig heeft de fjord ook altijd op en alleen de tinker doet uit het niets raar.. we hebben alles al nagekeken doktor is er ook bij geweest en alles uitgelegt, de doktor zegt dat het waarschijnlijk gewoon het puberen is en onder het werk uit wilt komen en zo allerlei manieren verzint om onder het werk uit te komen omdat het is begonnen met tegen de fjord aan te leunen toen ervandoor willen gaan en nu het bokken heeft uitgevonden en dat hem dat gelukt is omdat we hem hebben moeten uitspannen omdat de zwenkel overgebroken was, tis zowieso raar want onder het zadel zet hij geen stap verkeerd, heeft nog nooit gebokt onder het zadel. ook hebben wij het idee dat hij precies door heeft naast wie hij staat in het 2 span, als de fjord naast hem staat en hij doet iets wat on acceptabel is kan hij een tik met de zweep verwachten, ook de fjord blijft heel relax en luisterd perfect naar de koetsier dus als de tinker begint te etteren zeg maar blijf de fjord gewoon staan, en als hij met de andere tinker in het 2 span staat kunnen we hem geen tik geven omdat die andere tinker vroeger mishandeld is geworden en panies wordt als die de zweep hoord, wij hebben op dit moment zoiets dat het idd puberen is en dat we weer eens even met longeren beginnen en als dat weer goed gaat een tijdje maar in de wei oefenen met hem, gaat dat niet goed dan zullen die mensen hem echt verkopen omdat ze hem puur voor voor de koets hebben, zelf zijn ze 51 en 54 jaar dus rijden zelf niet meer. en voor hun is het maar voor de plezier. allemaal bedankt voor jullie reactie.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 20:23

Er bestaan ook bokriemen voor op je paard voor de kar om dit te voorkomen dat zijn benen om de strengen komen en zweng stuk gaat enzo.
En begin anders weer met basis wat in de bak werken of in het land etc. dressuurmatig misschien beter idee?

Rilke26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 20:31

iedere zaterdag krijg ik les van een z amazone, ik rij hem al dressuurmatig, maar zoals ik al zei onder het zadel doet hij niks vandaar dat ik nu om de dag doe longeren, dus 1 dag rijden 1 dag longeren.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 08:48

Sanniej_ schreef:
Er bestaan ook bokriemen voor op je paard voor de kar om dit te voorkomen dat zijn benen om de strengen komen en zweng stuk gaat enzo.
We hebben het hier over tweespan. Op enkelspan doe je ze een touw over de kont...

Maar als ie het naast de Fjord niet doet of als je hem dan aan kunt pakken dan weet je zelf de oplossing toch ook al!
In ieder geval zorgen dat je materiaal tiptop in orde is want moeten stoppen voor materiaalpech is funest met beleren/corrigeren.

Lab_iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 19:35

Rilke26 schreef:
iedere zaterdag krijg ik les van een z amazone, ik rij hem al dressuurmatig, maar zoals ik al zei onder het zadel doet hij niks vandaar dat ik nu om de dag doe longeren, dus 1 dag rijden 1 dag longeren.

Volgens mij bedoelde ze dressuur matig voor de kar... niet ohz

John_1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 21:52

Weet je heel zeker dat het tuig goed ligt? We hebben gehad dat de tinker van mijn vriendin bij het opleggen van het schoftstuk gewoon weg wilde. (lag later aan het zadel.)

Verder idd het puberen..... maar het kan ook zijn dat hij het niet leuk vind.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 17:57

Kan het niet zijn dat reageert op de verandering in de manier van mennen door het andere paard te ontzien. Ik denk dat je beiden paarden in het tweespan zo beleerd moet hebben dat je de benodigde hulpen en correcties normaal kan geven. Dus eerst de andere tinker leren dat de zweep niet eng is. Verder zo ik an voorlopig met de fjord erbij mennen.