[AR] Eén kant vasthouden, hoe op te lossen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IvoIce

Eén kant vasthouden, hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 15:04

Hoi!

De laatste tijd houdt Rebbel soms ineens heel erg vast op links. Als ik probeer hem netjes op 2 leidsels met gelijke druk te houden, valt hij naar rechts.
Hoe los ik dit op?
Ik maak meestal een stevige ophouding met links, en rij veel voltes 10/15 meter, om hem weer van mijn leidsel 'af' te krijgen, maar dit werkt zeker niet altijd, en ik wil ook weer normaal rechtuit kunnen rijden Knipoog
Momenteel liggen de lessen 3 weken stil door droes, dus ik heb even geen instructie waar ik hulp aan kan vragen, vandaar even hier Lachen

Lia.

magic_lover

Re: Eén kant vasthouden, hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 15:06

vaak houden ze vast doordat je zelf ook vasthoud op die kant,

als jij gewoon ontspant kan ie als het goed is ook niet vast houden Knipoog

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 15:16

Mooie uitleg, maar nee, daar geloof ik in dit geval niet in.
Ik rijdt niet anders dan anders, en het is zomaar ineens gekomen.
Tanden zijn recent nog nagekeken.
Ik laat constant los, het enige wat er dan gebeurd is dat hij naar binnen valt, en heb normaal echt maar 'losjes' contact met de mond. Als ik een bocht inzet naar rechts door mijn linkerleidsel te geven, pakt hij dat de laatste tijd ook minder op. Als ik rechts geef, gaan we zo de bocht om naar links.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 15:30

Trendy heeft het op rechts, en steekt haar neus het liefst dan helemaal naar links (echt heel extreem, zie ook foto's op AR-ITP).

Ik maak 1 of 2 ophoudingen aan de vaste kant, als ze dan los laat rijd ik gewoon weer verder. Zodra ze weer vast pakt herhaal ik dit. Als we net beginnen moet het heel regelmatig, als we bijna klaar zijn nog maar zelden.

ceciel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 16:22

Dit probleem ken ik..

Bij mij doet die het zelden, maar als die het doet rijd ik op de volte op de hand waar je nog wél soepel mee kunt sturen, en dan met de kant waar die vastpakt iets meegeven zodat die de kans niet krijgt het bit te nemen. Op het paard geef je hem dan een klopje op de hals maar dat gaat voor de wagen niet. Veel van hand verwisselen en overgangen moet helpen.

marieke67

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 20:42

Ik heb dit probleem ook op rechts. Ik geef een halve ophouding, ontspan en stuur dan en herhaal dit in de wending. En onder het zadel doe ik bij het losrijden veel wijkoefeningen om hem los te krijgen. Op zich gaat het wel beter, maar voor de zekerheid ga ik denk ik binnenkort toch een osteopaat inschakelen. Onder het zadel springt hij rechtsom moeilijk aan in galop en komt ie ook de hoeken niet lekker door. Dit was eigenlijk vroeger niet dus vandaar de osteopaat om eens te kijken of er niet iets "scheef" zit." Heeft iemand misschien nog een goeie osteopaat?

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 20:44

Misschien even ondersteunen met de zweep?! Dat helpt bij mij altijd!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 20:46

als je paard op die kant vasthoud, houd jij dus vast op die kant dus loslaten en veel werken met stelling naar binnen en buiten, veel slangevoltes rijden en overgangen maken, als het echt plotseling is gekomen zou ik de rug even laten nakijken

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 20:50

Ik laat indd los, rij zeker veel overgangen, wendingen en verwissel veel van hand. Zweep aan leggen helpt wel iets, maar daar ben ik zelf vrees ik ook nog niet helemaal handig genoeg in.
Ik zat ook al aan een osteopaat te denken omdat het plots gekomen is, en hij ook ohz wat extra probleempjes heeft ineens.

Dankjullie voor de tips iig!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:32

Dit is een probleem wat eigenlijk niet uit te leggen is vanaf de pc. Mijn pony pakt ook makkelijk het bit vast, maar 9 van de 10 keer kan ik hem met een enkel rondje weer los krijgen. Maar ik zou je toch echt niet uit kunnen leggen wat ik daarvoor doe, kwestie van gevoel dat je moet gaan ontwikkelen. Ik wissel heel veel los/vast contact af. Verander veel van hand. Ik rijd alleen grote figuren. In kleine voltes heb je geen tijd genoeg om hem vaak los te laten, waardoor het gevolg is dat je hem eigenlijk de volte omtrekt.

Maar ik blijf erbij, dit kan je niet via de pc uitleggen. Je hebt echt iemand nodig die je exact uitlegt hoe, wat en waarom op het moment dat het nodig is.

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 17:26

Sjonniej, daar was ik ook al bang voor, vrees indd dat ik gevoelsmatig nog niet ver genoeg ben dit zonder hulp op te lossen. Wat je zegt over die kleine voltes, merkte ik ook. Ben nu veel halve grote voltes en gebroken lijnen aan het rijden, en goed aant opletten op de druk die ik zelf teruggeef, en gister ging het alweer een stuk beter, hij is geen enkele keer écht sterk geworden.
Ik blijf iig wat doorrommelen en hoop dat ik snel weer les heb.
Dankjewel voor de tips iig.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:31

IvoIce schreef:
Hoi!

De laatste tijd houdt Rebbel soms ineens heel erg vast op links. Als ik probeer hem netjes op 2 leidsels met gelijke druk te houden, valt hij naar rechts. Daar heb je toch je been voor om dat te verhelpen.
Hoe los ik dit op?
Ik maak meestal een stevige ophouding met links, daar wordt ie zeker niet beter van en rij veel voltes 10/15 meter, om hem weer van mijn leidsel 'af' te krijgen, maar dit werkt zeker niet altijd, en ik wil ook weer normaal rechtuit kunnen rijden Knipoog wel flink aan het werk zetten tijdens zo'n volte en gelijke druk houden.
Momenteel liggen de lessen 3 weken stil door droes, dus ik heb even geen instructie waar ik hulp aan kan vragen, vandaar even hier Lachen

Lia.

Conclusie: gewoon gelijke druk houden op je teugels en het probleem met je benen oplossen. Terugtrekken win je nooit van een paard.

Westenwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:32

Loslaten.. meestal trek je zelf terug en dat verergerd het.. been geven en gelijke druk zoeken..

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:35

mensen, been geven gaat een beetje moeilijk van achter de wagen he. Knipoog
ik denk persoonlijk dat je eens een menles moet nemen, bij voorkeur een priveles en hier samen even met de instructeur (trice) naar moet kijken, aangezien ik zo niet uit zou kunnen leggen hoe je het op kunt lossen.
edit: ik heb er blijkbaar over heen gelezen dat je tijdelijk geen les hebt. Sorry.
nou goed, wat in ieder geval belangrijk is, is zelf heel goed ontspannen in je armen/handen, en verder onsteun in de voltes altijd lichtelijk met de zweep, ik houd dan het uiteinde van de zweep tegen de binnenvlank van mijn paard en kietel een beetje. Zo vervang je je been een beetje. Verder is het ook wel belangrijk om je buitenleidsel in de gaten te houden, hier mogen ze niet over weg lopen.
Nou dat is eigenlijk alle uitleg die ik zo kan geven. Succes ermee Lachen

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 17:39

Mensen, lees allemaal eens!

Dit gaat over mennen, zulke lange benen heb ik niet!

Anne, waar lees jij dat ik terugtrek? Ik zeg alleen dat op het moment dat hij sterk word, ik ee nkeer stevig in mijn leidsel knijpt, zodat hij loslaat. Terugtrekken is mi iets heel anders Verward

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 17:41

Sentido, ik ondersteun indd veel met zweep ,moet daarmee alleen nog leren mijn leidseldruk wel constant te houden, gezien ik geen Achenbach rij Knipoog
En indd, ik merkte dat toen ik op mijn eigen (ont)spanning ging letten, het al een heel stuk beter ging. Blijkbaar doe ik onbewus toch rare dingen.. Clown

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:43

Geweldig toch die tips van ruiters Clown
Gewoon meer been........, maar er zit wel een kern van waarheid in.
Gelijke druk houden, niet accepteren dat hij aan een kant vast pakt (als jij loslaat valt er simpel weg niets vast te pakken) en alles voorwaarts oplossen.
Op een klikje met de tong moet hij meteen voorwaarts reageren.

Goede menles is denk ik ook de beste oplossing.

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 17:48

Alles voorwaarts oplossen, komt overal terug en is zeker zo Ja

Goede menles heb ik over 2 weken gelukkig ook weer, zat er alleen nu even mee, en ik dacht, wie weet dat er hier op Bokt nog wat mooie tips te halen zijn voor in de tussentijd.

Er zitten zeker bruikbare dingen tussen en ik ga er mee aan de slag Ja

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:00

Ik zou dit niet rij(of men)technisch op lossen. Omdat het zo opeens is gekomen zou ik toch eerder denken aan een lichamelijk probleem, hij kan bijvoorbeeld best last hebben van spieren, rug of schouder. Soms is dit niet rijtechnisch op te lossen maar moet even los gemaakt worden.
Dus eerst even een lichamelijk check, want je geeft ook aan dat je onder het zadel opeens probleempjes hebt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:44

manie schreef:
Gelijke druk houden, niet accepteren dat hij aan een kant vast pakt (als jij loslaat valt er simpel weg niets vast te pakken) en alles voorwaarts oplossen.

Bloos Had niet in de gaten dat ik bij aangespannen zat te posten.
Maar je kan met de menzweep ook gewoon begrenzen wat je normaal met je been zou doen als je erop zit. Voor de rest sta ik nog steeds achter mijn antwoord. Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:02

Als je het moeilijk vind om je zweep goed te gebruiken kan je op dit soort momenten misschien even de hulp van je groom inschakelen. Dus als je je handen vol hebt om hem gewoon rond te sturen, geef je je zweep even aan je groom en vraag of die de zweep op de flank wilt leggen.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:06

Anne_GTI schreef:
manie schreef:

Bloos Had niet in de gaten dat ik bij aangespannen zat te posten.
Maar je kan met de menzweep ook gewoon begrenzen wat je normaal met je been zou doen als je erop zit. Voor de rest sta ik nog steeds achter mijn antwoord. Haha!

Dat is makkelijker gezegt als gedaan Knipoog
Met je been begrenzen, is veel makkelijker als met je zweep. aangezien de grootte van de hulp met je been makkelijker te doseren is, vrij logisch want je hebt daar allemaal spieren en zenuwen zitten. Maar een zweep is slechts een tsjah plastic stokje dat een heel stuk van je arm verlengt.
@TS: gewoon veel oefenen, misschien weer eens zo'n stuuroefending (ben de naam kwijt) met flesjes erbij pakken, en iemand er naast zetten die constant als jij je handen ook maar een milimeter verplaatst dit meld. Niemand kan het zomaar uit zich zelf.
Overigens zou ik ook in dit geval even goed kijken naar de medische kant want het is wel heel raar dat hij/zij ineens vast zit. Knipoog

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 19:10

Heb niet het idee dat hij vast zit, hij buigt als ik lekker losgereden heb mooi mee, vanuit zijn hele lijf. Daar ben ik de laatse keer ook veel meer mee bezig gegaan, en toen was het vastpakken ook een héél stuk minder. Gebeurde nu alleen nog op moment dat hij even niet snapte wat te doen of als hij ergens wat angstig van werd.

Sentido, oefenen aan mentoestel met zweep is misschien zo'n gek idee nog niet, kan ik goed zien waar het fout gaat. Lachen

Ik ga eens rondkijken door wie ik hem na zou kunnen laten kijken, want indd, het zit me niet helemaal lekker dat het zo plots gekomen is.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 23:57

Ik ken dit probleem maar al te goed. Mijn shetmerrie pakt al voor lange tijd op rechts vast, ik had vanálles geprobeerd en was uiteindelijk aan het einde van mijn latijn.

Toen maar een goede kennis (zelf ook goede wedstrijdmenner) gebeld en letterlijk gesmeekt om hulp. Ik heb er wel een jaar mee aan zitten te modderen. Van dubbele longe met touwtjes tot loslaten aan de kant waar ze vast houd (rechts) en kleine ophoudingen maken, met de zweep werken, etc. etc.

Ze ging dan alleen maar meer in verzet en dat resulteerde dus vaak in de kop in de lucht gooien en dan 'gapen' uit verzet, waardoor ze dus een aantal seconden bijna niet te sturen is. Niet fijn als een fietser of auto je passeert...

Liet ik rechterleidsel 'los'? Dan viel ze gewoon over haar schouder naar links. Maar, rechts alleen was niet haar probleem. Linkerstelling kon ze er gewoon níet uitrijden, wat je ook deed. Vroeg je het netjes (hetzij vanaf de grond bij longeren, ohz. of voor de kar) met leidsel en lichte zweephulpen, dan werd ze helemaal hyper, ging in verzet, ging dan staken en soms zelfs achterwaarts tot de kar schaart, en als je dan nog net iets verder ging kreeg je haar zelfs licht aan het steigeren, dat is echt niets voor haar.

Op een gegeven moment kon ik helemaal niet meer normaal rijden, ook als ik me had voorgenomen om lekker ontspannen op buitenrit te gaan en eens níet te trainen. Resultaat: pony flink in de stress en gefrustreerd, en dat met een menner die het zelf helemaal niet meer zag zitten. Ik heb er zelfs stérk over nagedacht om haar stil te laten staan en haar niet meer in te spannen, en dat is helemaal niets voor mij als zo'n beetje 100% menverslaafd, maar dat mét haar.

toen dus hulp ingeschakeld (thank god for that!). Ik had zelf al wel iets in de gaten dat, alhoewel ze rechts vastpakte, het eigenlijke probleem op links zat. Stuurde je haar op de linkervolte? Dan reed ze óverdreven rechterstelling. Rechtrichten was een gróoot probleem, je kreeg haar gewoon niet recht, altijd maar met hoofdje iets naar rechts.
Ook was ik er al achter dat mijn lamoen toch uitgebogen moet worden; hij is net iets te lang en iets te smal van achteren, zodat hij bij vrij scherpe wendingen licht in haar hals 'prikt'.

Eigenlijk zijn bijna alle problemen te wijten aan het té lang rijden met een nét niet passend lamoen.

onze oplossing:

We begonnen dus met trainen, ik had zelf ook in de gaten dat ze door wendingen, volte's etc. (alles behalve stom rechtuit rijden) wel iets losser werd. Wat we dus een uur achter elkaar gedaan hebben is korte zigzagwendingen rijden. Links, rechts, links rechts, en dat tot vermoeiends toe. Die 1e x, dat eerste trainingsuurtje, was een hel, voor zowel mij als de pony. Normaal kan ik uuuuren buitenrijden (en ja, ik ben soms wel eens zo'n 6 uur op pad) maar nu had ik haar in minder dan een uur zéikensnat van het zweet! Ik heb een week lang met een verkrampte rechterhand gelopen, want denk maar niet dat madame toen van plan was mee te werken.
Alle trucen werden uit de doos getrokken; stilstaan en niet verder willen, steigeren, kop in de lucht gooien, 'onder je vandaan rennen' zoals ze ohz. zeggen, en natuurlijk *zucht* bit vastpakken.
En dan eindelijk, na 1,5 uur werken en doordrammen begon ze ineens súper los te laten, nou echt weer zo licht op de hand, heerlijk, ik werd er bijna emotioneel van. Paar kegeltjes neergezet en die in een rustig, gecontroleerd galopje heerlijk gereden. Wat was ik blij!

Maar; moet je eens zien waar we gekomen zijn! Nu kan ik haar al heel goed rechtrichten, en prima een volte op links draaien mét binnenstelling, zélfs in galop.

Het vastpakken echter, dat word minder, maar daar moet véeeeeel, héeel veel aan getraind worden.

Een week na mijn telefoontje om hulp, had ik een wedstrijd staan, in een vlaag van opwinding opgegeven, wedstrijd nummer 2 voor ons, Shetlandmendag in Voorst. Na een harde week trainen, had ik weer een beetje vertrouwen en ik had echt de moed weer om verder te willen werken.

Resultaat? 324 punten in de dressuur, 1e in mijn klasse (enkelspan dressuur/vaardigheid) én dagkampioen van dressuur/vaardigheid, + nog eens 4e bij het nat. kampioenschap ringsteken. Haha!
En na slechts een luttele week trainen, een week daarvoor was een linkse volte gewoon níet te rijden.

Zo trots als een pauw verder gaan trainen, en het gaat nu met ups en downs.

2 weken na Voorst in Bussloo gestart, 3e wedstrijd voor menner, pony en groom, en onze allereerste marathon.
Daar behaalden we wederom een prima dressuurscore, met een best moeilijke proef (de nieuwe proeven van maart 2007, waaronder rechtsomkeert, linksomkeert, línkse volte met 1 hand)
312 punten, en niet eens gediskwalificeerd in de toch best zware marathon, daar werden we 4e in onze klasse.

Het rijden van véeeel zigzagjes, bochten, volte's en wendingen heeft ons super geholpen Ik probeer nu om een balans te vinden tussen trainen (Met een uurtje is ze dan moe en zeiknat, en ikke natuurlijk ook) en lekker ontspannen buitenrijden (waar we gerust soms 4 uur voor uittrekken en ze daarna bij wijze van nog marathon kan starten).

Ik pas nu dus ook stukjes training in tijdens de buitenritten. Vastpakken? Oké, dan gaan we weer lekker zigzaggen! En je ziet haar na een aantal minuten denken; 'oh god, krijgen we dát weer... laat ik maar gauw loslaten'.

Moet erbij zeggen dat ik tijdens de wedstrijden en trainingen met niet alleen een véeel breder en ruimer lamoen heb gereden, maar ook direct maar met een andere wagen, die ik dus van mijn behulpzame kennis mocht lenen keer op keer. Nu ik foto's en de film heb teruggezien van de marathon in Bussloo viel mij ook echt op hoe ontzettend scherp en soepel ze nu eigenlijk kan wenden.
Al word het voor ons nog zeer zeker een lange weg; want al die maanden, zelfs enkele jaren van 'gewoonte' rijd je er niet met een paar trainingen helemaal uit. Ook tijdens de marathon in Bussloo pakte ze weleens op rechts vast, en da's best problematisch als je middenin een hindernis zit met houten palen en je je aanspanning heel over de finish wil krijgen.
maar, er zit vooruitgang in, en da's voor mij nu het allerbelangrijkste, ik, én de pony, hebben weer plezier in het mennen.

Voor ieder paard werkt natuurlijk iets anders, maar voor mij is het wiel opnieuw uitgevonden, het is werkelijk waar voor mij een wondermiddel, ik heb het licht gezien Haha! Clown

(en nee, ik ben niet gelovig oid Clown )

p.s Sorry voor lange verhaal, maar hoop dat anderen hier ook wat ideen uit kunnen halen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 07:52

Citaat:
Normaal kan ik uuuuren buitenrijden (en ja, ik ben soms wel eens zo'n 6 uur op pad) maar nu had ik haar in minder dan een uur zéikensnat van het zweet! Ik heb een week lang met een verkrampte rechterhand gelopen, want denk maar niet dat madame toen van plan was mee te werken.
Alle trucen werden uit de doos getrokken; stilstaan en niet verder willen, steigeren, kop in de lucht gooien, 'onder je vandaan rennen' zoals ze ohz. zeggen, en natuurlijk *zucht* bit vastpakken.
En dan eindelijk, na 1,5 uur werken en doordrammen begon ze ineens súper los te laten, nou echt weer zo licht op de hand, heerlijk, ik werd er bijna emotioneel van. Paar kegeltjes neergezet en die in een rustig, gecontroleerd galopje heerlijk gereden. Wat was ik blij!

Je oplossing is goed...ik vind alleen jammer dat je je pony zo de schuld geeft op drammerigheid want het is een puur lichamelijk iets.
net zoals dat jij links of rechts bent is je pony dat ook.
Als hij moet inbuigen en komt in protest betekent dat vaak dat ie dat lichamelijk niet aankan.

Ik heb zelf met zo'n scheef gereden paard onder het zadel gereden en ben uiteindelijk met een kreupelheid bij antoine de bodt gekomen.
Hij gebruikt o.a ook dat zigzaggen.
Door zijn lessen kan ik nu goed een scheef paard herkennen.

Nu heb ik echter een scheef paard voor de wagen..kijkt naar rechts maar houd dan weer niet vast op links. Precies wat jij ook hebt gehad.
Ik ga nu dus ook maar meer zigzaggen Haha!

En les....tja dat is al net zo moeilijk te vinden als dressuur en western les.