Beginnersvraagje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Manjafiek

Beginnersvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 21:12

Ik ben begonnen met VD. Ik verzorg nu een maand een ijslander. We rijden altijd in het bos maar ik wilde wat afwisseling geven. Bij de boer is een longeerbakje. Omdat Nökk snel onregelmatig loopt in het bakje (mul zand en altijd in een bochtje, wat hij nu eenmaal niet gewend is buiten Bloos ) dacht ik: ik ga eens vd proberen want ik denk dat hij dat wel leuk vindt.

Nu ben ik bij het begin begonnen. Aan de hand stappen en als ik zeg: 'ho' dan stilstaan. Belonen met een snoepje, ...toen had hij het al snel door. Voetjes geven en dan een snoepje als hij al netjes z'n voet optilt als ik z'n beentje aanraak....Echter vraag ik me af of ik niet te simpel begin. Hij bedelt nu namelijk nogal. Als ik gewoon stap aan de hand dan probeert hij continu met z'n neus mijn jaszak in te duiken. Als we nu klaar zijn en ik laat hem los dan kan ik net zo goed naar stal gaan want hij volgt me op de voet omdat hij weet dat ik snoepjes in mijn jaszak heb. Is het wel een uitdaging voor hem?

Hoeven krabben gaat nu prima maar ik zou graag willen dat hij z'n voetje optilt zonder dat ik er tegenaan hoef te leunen maar gewoon als ik zeg: 'voetje' dat hij netjes z'n voetje optilt .....moet ik hem dan echt bij ieder voetje belonen met een snoepje of pas na 4 voetjes....en hoe lang houd ik het belonen met snoepjes vol bij iets simpels als voetje geven...een week, een maand....

Kortom...wat beginnersvraagjes. Bloos

Manjafiek

Re: Beginnersvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 21:18

Oh, dat was ik nog vergeten: ik had al gelezen dat ik het negatieve gedrag moet negeren. Dus op het moment dat hij met z'n neus naar mijn jaszak duikt negeer ik hem of duw ik hem de andere kant op. Echter blijft hij volhouden. Betekend dus waarschijnlijk dat ik ook gewoon meer geduld moet hebben en net zo lang vol moet houden?

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 21:43

is clickertraining niet wat voor jou? Dan weet het paard dat hij pas een beloning krijgt na het klikken..
mijn paard was ook altijd heel erg opdringerig als er eten in het spel was.. ben nu sinds een weekje bezig met de clicker, en ze snapt precies wat de bedoeling is. Ze wacht geduldig af en het gaat ook echt stukken beter nu! (Heb het nu pas 3x gedaan met dr, maar ze reageert er zo fijn op, ben er helemaal blij mee Knipoog )

Manjafiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 06:54

Daar zat ik precies aan te denken. Ik had al even gekeken en zelfs bedacht dat ik vanmiddag even naar de bieb ga voor het boek: clickertraining met paarden en even langs de dierenwinkel. Fijn om te horen dat het zo'n succes heeft bij jou. Ik hoop dat Nökk er ook goed op reageert.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 21:59

negatief gedrag negeer ik inderdaad altijd.
Uit je verhaal wordt voor mij niet echt duidelijk of de combinatie stemcommando voet + aanraking = voet optillen voldoende bevestigd is.
Op het moment dat dat er echt duidelijk in zit, kan je het uit gaan bouwen door bijv links rechts links, beloning. Rechts rechts, links, rechts, beloning. En zo verder. Let op dat dit geen routine wordt in de zin van standaart links rechts links rechts. Dan gaan ze namelijk voor denken

xBurberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 10:50

Je moet dat gedrag idd gewoon negeren. En ook alleen de echt goede dingen belonen. dus niet belonen als je paard zijn voet al gelijk weer neerzet na een voetje geven ofzo. Verder ga ik met Stef mee.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 20:01

femkjuh schreef:
is clickertraining niet wat voor jou? Dan weet het paard dat hij pas een beloning krijgt na het klikken..
mijn paard was ook altijd heel erg opdringerig als er eten in het spel was.. ben nu sinds een weekje bezig met de clicker, en ze snapt precies wat de bedoeling is. Ze wacht geduldig af en het gaat ook echt stukken beter nu! (Heb het nu pas 3x gedaan met dr, maar ze reageert er zo fijn op, ben er helemaal blij mee Knipoog )

Ik ben nu ook sinds een weekje bezig met clickertraining, maar mijn paard duikt ook mijn jaszak in..
Terwijl hij toch echt pas een belonging krijgt na de click!
Maar hij weet waar het lekkers vandaan komt, dus waarom nog op de click wachten?

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 20:03

dan snapt je paard de bedoeling nog niet van de clicker denk ik, Renske

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 10:28

Negatief gedrag negeren kan werken, maar bij veel paarden moet je het op een gegeven moment toch echt gaan corrigeren. Met een nee en een tik tegen de neus maak je je paard duidelijk dat je niet wil dat hij aan je jaszakken zit.Tzt is dan een NEE genoeg.