Vandaag voor het eerst bitloos gereden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Vandaag voor het eerst bitloos gereden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 20:31

Omdat mijn paard elk bit heel erg vastpakt en het dan op een rennen zet en een vriendin haar een keer op een hackamore had gereden en dit erg goed ging heb ik besloten het ook een keer bitloos te proberen. ik heb nog nooit eerder zonder bit gereden maar dacht probeer het gewoon en het ging best wel goed. Ik heb een bitloos hoofdstel van Norton.
Alleen pakt ze met bit altijd de rechter kan vast en dat deed ze nu ook, voor zover ze het vast kan pakken dan. Ze is dan een beetje stuurloos en wil geen stelling aannemen naar rechts.
Hoe los ik dat op? Moet ik dan wel druk op de rechter teugel nemen tot ze loslaat of moet ik juist helemaal geen druk op die teugel zetten? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met dit probleem.

Floortje2002

Re: Vandaag voor het eerst bitloos gereden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 21:15

hey
mijn pony is rechts ook moeilijk , ik buig haar in, zodra ze loslaat beloon ik haar door weer rechtdoor te rijden een stukje, en op nieuw, weer goed, weer rechtdoor of linksom, zelfde verhaal. ik denk dat je gewoon op de zelfde manier kunt rijden als met bit. goed je buiten teugel in de gaten houden , ik maakte veel de fout deze los te laten......

suc6

gr leonie

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 21:22

ik heb mijn eigen manier.. de linker teugel tegen de hals leggen, dan wilt hij naar rechts en buigt hij in maar dan hou ik hem tegen met mijn rechterbeen en rijd ik hem rechtdoor, met stelling dus. Hoe meer je stelling vraagt met rechts hoe meer hij gaat terug trekken. Wie weet dus ook is zo proberen! en vooral: ontspanning, lekker met wat langere teugels! najah ik rij bitloos met leadrope en touwhalster..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 09:26

Dat vastpakken en geen stelling aannemen, kan duiden op verschillende oorzaken, bijv.
- haken op de kiezen (in dit geval wellicht linksbuiten en/of rechtsbinnen) --> tandarts laten komen
- paard is scheef c.q. niet rechtgericht --> les nemen in rechtrichten
- ander lichamelijk ongemak in de hals, schouder, rug of bekken --> osteopaat, fysio en/of zadelmaker laten komen

Wanneer dit allemaal niet aan de orde is, kan het zijn dat je paard deze eerste keer bitloos zich nog gedraagt zoals het in zijn systeem zit, zeg maar, en reageert hij zoals hij altijd op het bit reageerde. Hetzelfde geldt voor jou. Knipoog
In dat geval: lekker bitloos doorgaan en letterlijk en figuurlijk 'loslaten'. Meer met je zit en je focus rijden en niet te veel met die teugels willen. Als je dan eenmaal de ontspanning hebt gevonden, kun je van daaruit steeds iets maar gaan vragen. Maar ervaar eerst het 'loslaten'. Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:03

wat joviban zegt, kijk eerst eens naar lichamelijke ongemakken. Mijn paard wilde nooit linksaf, maar na de tandarts ineens wel Cool

Probeer anders eerst te gaan werken vanaf de grond.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 14:01

Lichamelijk is er niets met het paard aan de hand. De tandarts heeft niets gevonden en ze is pas ook nog helemaal nagekeken door de dierenarts. Ze doet dit al sinds we haar vorig jaar kochten van een handelaar.
ik merk wel dat ik nu meer mijn benen moet gebruiken, voorheen durfde ik mijn been er niet aan te leggen omdat ze meteen wegspeerde dan. Nu loopt ze veel rustiger dus kan het wel weer. Ik probeer los te laten als zij ook los laat, maar als ze haar hoofd in de lucht doet en helemaal stelling naar buiten aanneemt moet ik dan ook loslaten? ik ben dan namelijk wel stuurloos. Dit is overigens alleen in draf, in stap kan ik wel lekker sturen en neemt ze wel de goede stelling aan.
Dit was overegens ook al zo met bit.
ik rij met een boomloos zadel, ik heb het idee dat ze dat ook prettiger vind dan een gewoon zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 17:14

Tinka schreef:
Ik probeer los te laten als zij ook los laat, maar als ze haar hoofd in de lucht doet en helemaal stelling naar buiten aanneemt moet ik dan ook loslaten? ik ben dan namelijk wel stuurloos. Dit is overigens alleen in draf, in stap kan ik wel lekker sturen en neemt ze wel de goede stelling aan.
Dit was overegens ook al zo met bit.

Ja, loslaten. Geen tegendruk geven wanneer ze die druk opzoekt, dus niet wachten tot zij los laat.
Je leert haar hiermee op eigen benen te lopen en haar eigen balans te vinden, zonder te leunen/steunen op wat dan ook. Verwacht daarom dressuurmatig nog even niet te veel, maar geef haar tijd om zèlf te leren lopen en dragen. Ze voelt dan wellicht stuurloos aan, maar ze is dan duidelijk op zoek naar haar balans. Dat is dus even zoeken voor jullie beide.