vraagje over bitloos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

vraagje over bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:24

Is met een touwhalster rijden hetzelfde als bitloos rijden? Ik wil zoiets gaan proberen, maar eer ik mij weer arm koop aan iets wat weer in de kast verdwijnt omdat ik net weer iets anders nodig had....

Ik ben van plan om een touwhalster te gaan kopen, is ook makkelijk als ik met hem ga buiten wandelen. Maar ik wil gewoon eens proberen hoe het zal zijn om hem bitloos te gaan rijden. Dressuurmatig dan, wat niet iets makkelijks is met hem. Ik ga dan ook lessen. Dan wil ik het dus gaan proberen met het touwhalster.

Normaal doe ik buitenrijden, maar mijn paard is sterk, heel sterk en soms gewoon dominant en eigenwijs, dat krijg ik er toch niet uit. Er zijn plekken waar hij mag knallen, maar niet altijd en als ik dan zonder bitje ben, dan weet ik dat ik hem kwijt ben en dat kan behoorlijk gevaarlijk met hem worden,hij kijkt nl nergens naar, ramt gewoon door, desnoods onthoofd hij mij.....

Dus het bitloos is voorlopig nog in de bak waar ik zelden rij omdat hij (en ik) niet echte dressuurcrackers zijn. Maar ik heb wel gemerkt dat wat gymnastiek met zijn lijf en voornamelijk de buiging en het gewicht op de achterhand, ruggebruik, dragen iets is waar aandacht aan besteed moet worden en dat is niet makkelijk voor hem. Dus vandaar ga ik het maar eens bitloos proberen.

Hebben jullie tips voor mij? Hackamore is geen oplossing. Paard loopt niet op eigen benen en hangt op je hand, gaat dat minder worden bitloos?? Of kan hij dan juist nog meer gaan hangen.

Kan ik een simpel touwhalster gaan kopen??

Arabesk

Re: vraagje over bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 16:39

Je kan zelfs eerst gewoon met een stalhalster proberen. Als je dit over of onder je normale tuig doet kun je eerst nog rijden met een doorhangende teugel aan het bit, zodat je voor jezelf nog het gevoel hebt dat je altijd nog kan teruggrijpen op je vertrouwde systeem.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 16:52

Als hij op je hand hangt, zou ik geen touwhalster gebruiken, deze zijn namelijk erg scherp. Misschien kan je zelf iets in elkaar knutselen? Of een 2 handse kopen?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 16:56

een touwhalster is idd een aardig scherpe optoming, mijn paard is er super licht op te rijden, hangen doen ze er eigenlijk nooit mee omdat het touw daar gewoon te scherp voor is. Dus misschien wel een oplossing voor jouw paard, ik vind het persoonlijk voor buitenrijden een zeer fijne optoming. Je paard heeft er eigenlijk geen last van, maar je hebt wel een stok achter de deur als ze wat lasteriger worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 17:08

Ik ben altijd weer zo ongeduldig dus ben even naar de ruitershop in het dorp geweest. Kom dus terug met een bitloos hoofdstel, zucht weer 44 euries, maar dit ga ik eens proberen. Het is natuurlijk goedkoop leer, dus vrij hard. De nylon uitvoering heb ik bewust niet genomen omdat die idd vrij scherp is en ik heb een paard met een papieren huidje, helaas,.

MIsschien dat ik om de neusriem nog iets van bont moet doen, want ik zie al weer voor mij dat zijn huid weer kapot schuurt. Maar om te proberen....

De zaak hangt vol met allerlei varianten van Döber, tot wel 400 euro toe, en allerlei andere chique hoofdstellen, maar bitloos, dus 2, 2 plastic hoofdstellen waar je het bit uit kunt klikken en een paar nylon dingen. Haha! Haha! Erg populair hier dus.

Is er iemand van jullie die een döbert bitloos hoofdstel heeft?? Clown

Er zit een riem die kruislings over de neus moet. Nou ja, maar eens proberen. Het is een drammertje en met druk op de neus zeker, dus ik ga het zien.

Een nieuw experiment Haha! Haha! Haha! Ben iets te veel vol verwachting....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 17:59

Leuk russel! Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Maak je ook even een foto van je hoofdstel? Knipoog

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 19:21

russel schreef:
Normaal doe ik buitenrijden, maar mijn paard is sterk, heel sterk en soms gewoon dominant en eigenwijs, dat krijg ik er toch niet uit. Er zijn plekken waar hij mag knallen, maar niet altijd en als ik dan zonder bitje ben, dan weet ik dat ik hem kwijt ben en dat kan behoorlijk gevaarlijk met hem worden,hij kijkt nl nergens naar, ramt gewoon door, desnoods onthoofd hij mij.....

Mijn paard is buiten zonder bit eigenlijk zelfs relaxter dan met.

Wat ik ook had willen adviseren was een bonfire-neusriem kopen, kan je met en zonder bit op hetzelfde hoofdstel rijden en desnoods het bit meenemen naar buiten in je jaszak ofzo: http://www.buitenzinnig.nl/DaviWB/Pagina19.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 06:21

Ja, ik zie het, net te laat.

Moet ik mijn bitloze hoofdstel net zo vastmaken als die bonfire neusriem? Ik zit nl nog met de laagte van de neusriem en hoe strak. Ik zelf heb altijd met bit alle riempjes vrij los, moet de neusriem nu strak?
Ik heb het hoofdstel gisteren even gepast, moest de bakstukken flink langer maken dus was al benieuwd of dat wel klopte en ik vind het gespje van de neusriem best kort waardoor je automatisch al strakker aansnoert.

Iets wat hij dus niet gewend is en hij keek behoorlijk zuur met het hoofdstel om. Verward Ik had de neusriem niet echt aan gesnoerd.

Moeten er 2 vingers naast elkaar tussen kunnen?

Ik ga het straks dus proberen, ik hoop niet dat hij mij er af bokt Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen als hij iets niet wil, wil hij iets niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 06:22

JoviBan schreef:
Leuk russel! Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Maak je ook even een foto van je hoofdstel? Knipoog

Heb ik gedaan, met telefoon en met veel moeite is die foto nu op mijn pc, nu ga ik als pcholbewoner dit proberen hier neer te zetten.

Zal ook met fototoestel doen. Vind het wel een chique verschijning...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 06:27

Hebben jullie nog tips voor het rijden er mee? Ik vind het een raar idee dat ik nu aan de teugels moet trekken om hem naar links en rechts te moeten gaan en trekken om te laten stoppen.

Kleine ophoudingen komen die wel door?

Nu ga ik eerst in de bak proberen, maar buiten wil ik tzt ook proberen. Ik moet onder het rijden buiten voortdurend kleine ophoudingen maken omdat hij stiekum elke pas ietsjes harder gaat, dit kan ik niet negeren omdat hij dan uiteindelijk zijn zin heeft en gewoon gaat en doet wat hij wil, altijd knetter hard. Is bitloos dan wel geschikt voor buiten bij mijn paard??

Volgens mij komt nu alles neer op rijden met de zit en benen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 08:06

russel, op de website van mijn onderschrift vind je vrijwel alle antwoorden op je vragen. Knipoog Ligging neusriem, manier van rijden, etc.

En hoe strak de neusriem mag: je moet een vinger kunnen schuiven tussen neusriem en neusbrug (dus bovenkant, daar moet je ruim je vinger tussen kunnen leggen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:33

JoviBan, Bedankt voor de tip.

Ik heb vanochtend geprobeerd. Pfff valt toch niet mee hoor. Dus toch weer veel te optimistisch geweest Haha! Haha!

De eerste 2 rondjes met losse teugel had hij zoiets, oooo heerlijk, lekker neus over de grond, neus naar voren, rug recht, achterbenen gaan vanzelf wel mee want die zitten vast....

Ik hem proberen op eigen benen te krijgen, nette houding aan te laten nemen, maar daar had hij geen zin in, mega hangen, neus naar voren duwen. Ik moest best veel kracht op de teugels leggen en dat vond ik niet zo fijn, komt er best veel druk en hij steeds zijn hoofd naar de grond duwen. Iets wat hij altijd probeert en dat is behoorlijk vervelend.

Ik hoop toch snel met weinig druk te kunnen rijden. Sturen en halthouden ging goed, dat snapte hij meteen. Maar dat hij zonder bit in ook aan het werk moet, dat bevalt hem niet. Stelling wil hij niet aannemen. Dan merk ik wel goed dat hij nog steeds een beetje scheef is en dus blijft compenseren.

Ik hoop dus dat ik hem los kan krijgen bitloos, want het gerag in zijn mond vind ik zo ontzettend vervelend. Hij kan heel sterk zijn, bit tussen kiezen nemen en zich keihard voordoen in de mond, houd hij moeiteloos een uur vol. Ik heb dan na 10 minuten al mijn buik vol en stop er dan ook mee.

Het is een behoorlijk eigenwijs paard en als hij vind dat hij zo lekker loopt, dan zal hij elke stap proberen dat voor elkaar te krijgen, hij geeft niet snel op.

Ik denk dat ik voorlopig maar alleen blijf stappen en niet op mij laat zitten. Als ik met dit nieuwe experiment nl toegeef, dan heeft hij na een aantal keren al door dat hij gewoon kan lamballen.

Wat mij wel opviel was dat hij vrij snel begon te schuimen, dus de lippen wit randje en een echt schuim wat dus ook op zijn benen zat. Ook viel mij op dat hij aan de linkerkant schuimde en op de linkerhand is hij juist heel moeilijk. Dus het schuimen is dat omdat hij het daar moeilijk mee heeft??

Dus het schuimen is niet zo een goed teken? Hij was niet ontspannen, echt in verzet, wilde gewoon met gestrekte hals sjokken.

Ik vraag mij dus af of hij nu hij geen bit in heeft dus zich niet vast kan zetten op het bit nu dus op een andere manier zijn spieren, wellicht halsspieren gaat gebruiken en ook in verzet andere spieren gebruikt. Nu komt de spanning nl van een ander stuk uit zijn lijf, de druk op de neus waar hij tegendruk op geeft. In welke mate kan hij dan verkeerde spieren gaan sterken? Blokkades vormen? Of juist doordat hij zich niet kan vastbijten juist ongewild wel losser maken en dan wellicht op plekken die nu nog pijnlijk voor hem zijn??

Nog een blonde vraag, maar kan ik met dit hoofdstel ook longeren met een pessoa?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 22:09

Heb je een foto van het hoofdstel? Check goed of de release goed werkt, dit is heel belangrijk voor sommige paarden! Mijn paard zijn eerste reactie op bitloos was ook niet al te best, hij luisterde wel naar mijn hulpen maar aan de teugel rijden wou voor geen meter, en hij reageerde heel traag. Ook werd hij super saggie. Na 3x bitloos rijden sloeg dit volledig om, ik denk achteraf dat hij gewoon wat onzeker was, was natuurlijk allemaal nieuw voor hem. Hij is erg opzoek naar bevestiging en ik denk dat ik hem in het begin niet genoeg gesteund heb waardoor het even duurde voordat hij door had dat hij het best goed deed.

Ik reed toen met CRB, na een paar maanden daar mee gereden te hebben vond ik wel dat ik over kon op een vriendelijker optoming. Ik heb toen een crosslink hoofdstel gekocht met een release die achteraf gezien helaas niet 100% goed werkt. Het gevolg was dat mijn paard onzettend hard en stug ervan werd. Bij bitloos rijden werk ik met "wijken voor druk". Ik geeft druk, en als mijn paard wijkt laat ik acuut de druk wegvallen (ik streef dus niet naar aanleuning, maar los contact) als de release niet goed werkt valt de druk niet acuut weg waardoor het paard de connectie niet legt en zich strak houd.

De overstap bij bitloos heeft vaak wat tijd nodig, aller eerst moet het kwartje bij het paard goed vallen en natuurlijk bij de ruiter ook. Ondanks dat rijden met bit of zonder bit veel op elkaar lijkt zijn het vaak de kleine dingetjes die anders zijn. Als je die dingetjes goed door krijgt als ruiter is een bitloos hoofdstel een communicatie middel met onbegrense mogelijkheden Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 07:35

Ik heb ze idd, maar het zijn foto's op mijn telefoon, ik zal ze vanavond hier op zetten en wellicht kan ik vandaag nog goede foto's maken met de camera.

Helaas na 1 keer rijden had hij al 2 kleine open plekjes op zijn neusbot. Dat stukje is bij hem ook scherp, dus echt het bot met een flink dun velletje erop. Hier baal ik natuurlijk knap van, want hij heeft snel schuurwondjes en die gaan ook niet snel dicht, hoop niet op witte plekken, zooo lelijk.

Heb dus een neusbontje gekocht, is ook nog een witte, zwart hadden ze niet meer. Haha! Haha! Dan is het ook allemaal wat zachter en misschien ook wel beter. Voor de druk die ik op de teugels leg, doet hij niet nageven, maar juist zelf harder tegendruk geven door neus helemaal naar voren te duwen. Ik wil niet dat hij leert om ook bij deze methode zich alvast vast te zetten zodat ik geen druk meer kan zetten zonder weer te gaan sjorren. Ik heb daar zo een hekel aan om steeds met mijn paard in verzet te moeten om door te drammen wat IK wil.

Het stappen gaat trouwens heel goed hoor, ik kan hem mega goed sturen eigenlijk veel beter dan met bit. Ik kan hem op hele korte, kleine wendinkjes laten lopen. Reageert goed op mijn zit met halthouden, helaas dan weer helemaal neus naar voren en hoofd omhoog bij halthouden en dat houd hij dat vast als we weer aanstappen, dus weer vragen.

Ik heb gemerkt als ik te veel met druk bezig ben hij dan gaat kauwen, smakken en schuimen, dus ik denk dat dat spanning is. Verder heb ik toch wel de indruk dat hij het prima vind zo zijn mond vrij te hebben. Oortjes blijven naar voren,maar raar vind hij het wel.

Ga ik aandraven dan valt hij al na een stap of 3 stil. Vind hij zo raar geen druk te hebben en komt dan terug. Misschien fout geweest van mij, maar als hij ging drammen en rennen, gooide ik van voren los en dan kwam hij vanzelf na een half rondje terug tot stap. Als ik hem kwijt raak buiten, gooi ik ook ineens alles los en dan was hij in verwarring en kwam dan terug. Maar daar heb ik nu dus wel last van, moet hem echt oppompen, flink blijven drijven. Dat gaat toch wel over ? Niet vooruit te branden en ook bijna niet in galop te krijgen. Vind hij het eng?? Ik gooi dan wel alles los van voren, want de druk ben ik even weg aan het laten.

Ik wil hem op eigen benen hebben, hoe ga ik dat doen zonder hem voortdurend op de voorhand te hebben, wat hij zo graag doet en heel erg doet. Ik moet hem dan kort van voren houden en veel been geven hem heel erg tussen mijn benen houden, maar met bitloos moet ik dan zoveel druk zetten dat hij in verzet komt en dat is weer niet de bedoeling.

Het valt niet mee hoor Haha! Haha! Haha! maar we zetten door, moet lukken. Haha! Haha!

Ben wel benieuwd naar jullie beginners ervaringen er meer. Soms denk ik wel eens dat met mijn paard niks aan te vatten is, zo eigenwijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 07:45

russel, heb je les?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 16:11

Ik ga binnenkort weer lessen, maar iemand die bitloos lesgeeft hier in de buurt, moet je lang zoeken, moet ook wel betaalbaar blijven, ik ga 15 euro per uur betalen, maar dat is wel het maximuum voor mij wat ik kan opbrengen.

Ik ga het wel met haar proberen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 16:31

ik zou gewoon gaan werken aan wat meer respect en wijken voor druk. Als je paard dat doet, maakt het niets uit wat je eraan hangt. Drammen, rennen en niet reageren op druk heeft weinig met de optoming te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 17:13

Dat is waar sanne, maar ook jij kunt vanaf je PC niet zien hoe het paard reageert en waarom, en hoe de ruiter de vragen stelt en hulpen geeft en reageert op het paard.
Je moet de combinatie toch zien rijden om te kunnen inspelen op wat er gebeurt.
Dat het paard wat meer respect mag hebben, is dus ook niet door ons lezers te beoordelen. Het paard kan allerlei gegronde aanleidingen hebben om te 'drammen' en niet te reageren op druk. Met name rennen is vluchtgedrag, wat voort kan komen uit ongemak of pijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:21

Ik ga even kijken of ik de foto's er op krijg.

Trouwens ik heb een norton hoofdstel en ik vind het riempje van de neusriem wel klein hoor, hij zit op het laatste gaatje en eerlijk gezegd vind ik dat best strak. Met het bithoofstel van mij heb ik ruimte zat en kan hij nog een appel eten met neusriem vast, maar met deze zit hij echt dicht, kan met moeite een vinger er tussen krijgen.

Is dat bij jullie ook zo? Ik heb de full-uitvoering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 20:28

Tis wel een ienieminie fotootje russel. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 20:34

Haha! Haha! Haha! Ik heb geprobeerd hem te vergroten, maar dat werd een gedrocht.

haha, ik ga morgen nieuwe foto's maken met de camera.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 22:03

JoviBan schreef:
Dat het paard wat meer respect mag hebben, is dus ook niet door ons lezers te beoordelen. Het paard kan allerlei gegronde aanleidingen hebben om te 'drammen' en niet te reageren op druk. Met name rennen is vluchtgedrag, wat voort kan komen uit ongemak of pijn.

Ik zie dat het er een beetje bot staat Bloos ik bedoel dat problemen er meestal al lang zijn en niets met de optoming te maken hebben. Ik heb juist de ervaring dat er met een bit veel meer te "faken" is dan met bitloos. Dan komen de problemen die er zitten er veel duidelijker uit. Met respect en wijken voor druk bedoel ik dus eigenlijk terug gaan naar de absolute basis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 05:44

sanne83 schreef:
ik bedoel dat problemen er meestal al lang zijn en niets met de optoming te maken hebben. Ik heb juist de ervaring dat er met een bit veel meer te "faken" is dan met bitloos. Dan komen de problemen die er zitten er veel duidelijker uit.

Dat is helemaal waar! Knipoog

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 09:03

Ik heb hetzelfde hoofdstel en gebruik ook een neusbontje. Longeren kan volgens mij niet met dit hoofdstel. Ik longeer zelf met een kaptoom zodat ik mijn pony zonder bit toch kan bijzetten.