Fructaan 's nachts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Fructaan 's nachts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 16:45

Op de site van PN staat alles mooi uitgelegd over fructaan enzo. Vooral die voorbeeldjes zijn zeer handig, want het hele verhaal vind ik toch wat ingewikkeld.
Alleen in die voorbeeldjes gaat het alleen over het fructaangehalte overdag.
Ik vroeg me af hoe het fructaangehalte 's nachts is.

Ivm m'n shet. Die staat nu op het zand, maar ik wil d'r graag weer dagdelen op het gras laten. Alleen wil ik dat wel op de momenten waarop er het minste fructaan is.

Wie kan me helpen

De wei is bemest en gemaaid geweest (voor hooi, 3 weken geleden ongeveer), het is een heel groot stuk en er staat heel veel gras. Zoveel gras dat het gras harder groeit dan dat ze kunnen eten Clown

Pellie

Re: Fructaan 's nachts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 19:44

fructaan wordt toch onder invloed van de zon aangemaakt? ik zou dan zeggen dat het 's nachts niet aan de orde is, maar ik ben geen kenner.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 21:51

bewolkte dagen als fructaan-laag kan je als vuistregel aanhouden

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 07:40

dus in het donker ook neem ik aan.
dan kan je een paard dus beter 's nachts op de wei laten en overdag wat minder?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 08:08

Pellie schreef:
dus in het donker ook neem ik aan.
dan kan je een paard dus beter 's nachts op de wei laten en overdag wat minder?

Nee, want 'smorgens rond zonsopgang is het fructaangehalte het hoogst.
Het beste is na de middag tot en met 's avonds laat.

Je moet in je hoofd houden: als het niet kan groeien ('nachts) dan komt daarna het fructaan vrij zodra het wel kan.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 18:00

dus vroeg het nest uit en je paarden voor zonsopgang weer uit de wei halen Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 18:06

Ik vind het maar een ingewikkeld verhaal allemaal Clown
Het enige wat ik ervan snap is dat je het beste kan laten grazen als er geen zon is

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 18:14

of je kijkt elke dag even op de fructaan index van PN Knipoog die rekent het voor je uit

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 18:23

dat deed ik ook, maar ondanks dat dat ding al weken zij dat het laag was werd Macy hoefbevangen

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 18:31

Ja klopt, alleen geeft die de fructaan'explosie' 'smorgens vroeg niet weer of heb ik nog nooit zo vroeg erop gekeken, jij wel?

Ook houdt die index geen rekening met of het land droog of nat is, bemest of niet, etc.
Voorbeeldje: door de mooie lente (weet je nog? april? Nagelbijten / Gniffelen ) hebben veel paarden toen het daarna veel ging regenen hoefbevangenheid gekregen door de fructaan die allemaal opgeslagen werd en vrijkwam na de lange droogte. Mijn paard idem dito vorig jaar augustus, na een droge, hete maand juli.

Dus: fructaan wordt opgeslagen in de plant en komt vrij om te groeien tijdens of na minder gunstige omstandigheden.
Dit ook kan zijn: als het gras heel kort is afgegraasd (kan het niet groeien) als het heel lang zonnig en droog is geweest of in de lente als het heel lang koud is geweest.

Het gras kan trouwens ook minder kwaad als het alweer uit de bloei is. Zitten er halmen in? Ik heb dit jaar voor het eerst het land afgezet met lint en elke week een stuk opgeschoven. Dit werkt voor mij(n paard) het beste.
De wei krijgt namelijk weer rust om te groeien, je zou zeggen dat dat niet goed is, maar met wat ik hierboven zei is het misschien weer wel logisch.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 19:26

Het gras is gemaaid geweest voor hooi

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 19:40

Dat is volgens mij niet erg. Van maaien gaat gras goed groeien. Niet direct erna eropzetten, maar het is al een tijdje geleden zie ik.
Wel op blijven letten en het liefst een stukje afzetten. Hoe meer gras = hoe meer fructaan. Een volleerde turbo-grasmaaier zoals de mijne kan binnen een halve dag zich helemaal dik vreten.

Een setje draad met 10 paaltjes kost ca 50 euro, misschien is er al stroomdraad aanwezig, kan je het daaraan vastmaken.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 19:43

Ik heb nu zo'n paddock van prikpaaltjes voor d'r (zo'n paddockje heb ik altijd mee op wedstrijd, dus dat had ik liggen)
Maar ik wil weten wanneer ik d'r het beste in de paddock kan zetten en wanneer ze eruit kan.

Anouar kan namelijk niet in de paddock (die moet dikker worden) en ik vind het wel fijn voor ze als ze een dagdeel bij elkaar kunnen

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 22:23

Nou, dat zeg ik een paar posts eerder Lachen

Beste na de middag (zeg plm. 14.00u) tot en met de avond (20.00u-22.00u)
Eerste dag een uurtje in de middag, dan twee uurtjes, etc.

Off topic: gaat het al wat beter met Anouar?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 05:31

Lenneke_ schreef:
dat deed ik ook, maar ondanks dat dat ding al weken zij dat het laag was werd Macy hoefbevangen

kan best zijn dat de jouwe daardoor dus niet bevangen werd maar door een compleet andere oorzaak? Knipoog

denk dat je inderdaad het beste s'nachts buiten kunt zetten en op tijd je bed uit.
of in de vooravond een paar uur tot je naar bed gaat