galoperen aan de longe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roosii3jJ

galoperen aan de longe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 09:54

hooii,
Ik ben sinds een weekje bezig met longeren van een pony.
Het gaat om een 7 jarige welsh cob pony die nog steeds niet is ingereden... Hier zit een heel verhaal achter maar goed daar gaat het niet om! ik heb hem omdat hij longeren dood eng vond, de stap en draf comando's geleerd door er naast te rennen en door er iemand naast te zetten aan de longe..
Na veel oefenen, vind hij het nu zelfs leuk om gelongeerd te worden en hij doet het super!!

Omdat ik het niet te snel wil laten gaan hebben we alleen wat gestapt en gedraaft aan de longeerlijn.
Toen ik gister wou laten aanspringen in de galop ging hij keihard draven. Ik heb het op verschillende manieren geprobeerd maar hij had niet echt een succes,,

Heeft iemand tips hoe ik dit hem kan leren?

alvast bedankt!
Groetjes!

------------------------------------
vorige topic!
voor een id van het verhaal!
viewtopic.php?f=8&t=812541

KxS_NTB

Re: galoperen aan de longe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 20:27

..

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 20:32

In ieder geval niet er achter aan gaan jagen Tong uitsteken
Wat doet hij als hij los in de bak loopt en jij in het midden? Als hij dan wel galoppeert kan dat betekenen dat hij het nog erg moeilijk vindt om op een kleinere cirkel te galopperen. Dan zou ik nog even rustig doorgaan met stap en draf.
Als hij los ook niet galoppeert zou ik hem eerst laten wennen aan de dubbele longe. Dan kun je een ophouding geven voordat je de galophulp geeft, dat schakelt wss net wat makkelijker.
Succes er mee.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 20:33

Als ze moeten leren galopperen aan de longe dan gaat dat meestal door galop te zeggen en daarbij de zweep een keertje te laten "zwiepen". Maar uit je verhaal denk ik dat ie daar alleen maar zenuwachtig van zal worden. Zo'n paard leer je het door hem dan harder te laten draven totdat ie in galop "valt". Proberen nog een aantal passen door te laten galopperen en daarna op commando weer in draf te krijgen. Vaak leren ze door het woord galop vanzelf aan te springen als je het maar blijft herhalen. Dit heeft ook weer z'n voordeel met het leren aanspringen onder het zadel. (dus met het woord galop te gebruiken)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 20:39

Inderdaad. Ben het met Zammie eens.
Als hij in galop 'valt' is het nog gewoon omdat hij het erg moelijk vind. Blijf vooral dan ook niet te lang galoperen aan de longe, aangezien het rondje ongeveer maar een straal van 2/3,5 meter heeft. Knipoog
Dan word het dus erg lastig, dus een kort stukje, dan extreem veel 'braaaaf' enzo zeggen, en 'goedzo, mooi galopen, braaf'. Veel het woordje galop gebruiken als hij galopeerd. Dan krijgt hij de link vanzelf door.

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 20:44

Ik zou als hij kei hard gaan draven, hem eerst weer rustig laten draven. En dan gewoon consequent en duidelijk galop zeggen, en met de zweep zwiepen. Als hij dan weer kei hard gaan draven gewoon weer langzamer laten draven.
Hij moet niet vanuit kei harde draf in galop gaan, dan wordt het alleen nog maar moeilijker.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 20:47

Riss schreef:
Ik zou als hij kei hard gaan draven, hem eerst weer rustig laten draven. En dan gewoon consequent en duidelijk galop zeggen, en met de zweep zwiepen. Als hij dan weer kei hard gaan draven gewoon weer langzamer laten draven.
Hij moet niet vanuit kei harde draf in galop gaan, dan wordt het alleen nog maar moeilijker.

Pony is al heel angstig. Zou ik niet doen. In de natuur (of wei) rennen ze ook vaak in draf en vallen in galop als ze harder willen.

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 20:50

Ja maar een paard springt makkelijker in galop als hij gewoon rustig draaft. Voor een paard is het moeilijker om uit kei harde draf in galop te springen. Dat neemt niet weg dat het niet kan.
Maar aangezien dit paard nog niet zo heel vertrouwd is met de longe, kan je hem beter nu gewoon direct leren om gelijk in galop te springen, dan dat hij daarvoor eerst heel hard gaat draven. Anders zal hij het daarna altijd gaan doen.

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 20:50

okee!!
dus als ik het goed begrijp moet ik hem door laten draven totdat hij in de galop "valt" en dan belonen en terug nemen!
ik ben benieuwd hoe hij hier op reageerd! ik denk dat als het door heb een makkie is omdat hij de draf en stap stemhulpen ook al vrij snel snapte!

@ bromfiets - Wij hebben geen bak! we hebben alleen een stuk afgezet in de maten van een bak met lind..
in de wei galopeerd hij wel als hij er zin in heeft maar alleen rechtdoor!

Bedankt allemaal!

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 20:52

zolang het paard nog geen galop hulp kent gaat hij denk ik niet in een rustig drafje aanspringen, en zeker niet aan de longe!!

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 20:53

Ja maar het hoort niet dat je paard in galop 'valt'.
Hij moet in galop aanspringen, en er niet in vallen Tong uitsteken

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 20:55

Dat leert ie door steeds galop te blijven zeggen. Ik begrijp wel wat je bedoeld met dat het makkelijker is om in een rustige draf aan te galopperen, maar zal toch eerst het commando moeten leren.

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 20:56

Tuurlijk hoord een paard niet in de gelop te vallen, maar al shij niet naar een consequent comando van galop reageerd moet het op een anderen manier. daarna kan je het anders aanpakken.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 21:07

OssiejJ schreef:
okee!!
dus als ik het goed begrijp moet ik hem door laten draven totdat hij in de galop "valt" en dan belonen en terug nemen!
ik ben benieuwd hoe hij hier op reageerd! ik denk dat als het door heb een makkie is omdat hij de draf en stap stemhulpen ook al vrij snel snapte!

@ bromfiets - Wij hebben geen bak! we hebben alleen een stuk afgezet in de maten van een bak met lind..
in de wei galopeerd hij wel als hij er zin in heeft maar alleen rechtdoor!

Bedankt allemaal!

Dan zou ik toch eerst wat meer aan zijn balans gaan werken. In de galop laten vallen vind ik zelf ook niet zo'n geweldige oplossing, dan leer je hem echt verkeerde dingen aan. (Zeker omdat hij er nog moeite mee heeft)
Succes nog!

MeligeKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 20:41

Misschien is het wat om hem eerst te leren om op commando te laten gallopperen. en dan pas aan de lijn. Netzoals je het bij stap en draf deed, een goede techniek Haha!

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 08:08

jaa idd maar dan moet ik er heel hard naast gaan rennen:P ik heb hem gister weer gelongeerd en een paar keer heel kort aan gegalopeert en hij deed het best braaf! nu nog het commando echt leren!

Fhryso

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:02

vanaf de grond werken is het belangrijk om gewoon alleen te draven en de stappen, leer hem de passen en ga later pas aan galopperen beginnen, dat is het belangrijkste niet, als niets lukt, laat het dan over aan een deskundige.
Misschien is er wel iets onder de leden, of heeft hij moeite met balans, succes !!

laurasilence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 20:28

Ik denk ook dat het niet zo slim is om het paard in de galop te laten vallen. aangezien het makkelijker is om iets aan te leren dan iets af te leren.
als je paard eenmaal in de galop zit moet je niet steeds het woord galop gebruiken. als hij aangalopeerd is hij braaf en snapt hij de volgende keer wat je bedoelt als je galop zegt. als je het steeds blijft herhalen snapt die niet dat de hulp voor het aangaloperen is.
mischien kun je pasjes gaan maken. in de stap op het tempo van zijn stap mee lopen in ded draf op het tempo van de draf. dus beetje zwevend trippelen. en als je wilt aangaloperen grotere passen op je plaats maken. een beetje de galopsprong nabootsen. succes ermee Haha! (en als het niet lukt is het mischien verstandiger om er nog even mee te wachten.)

noekia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 17:58

haha geduld is een schone zaak Knipoog