Zonder zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

1paardenfan1

Zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 21:32

Hoi,iedereen dit is de eerst keer dat ik een topic schrijf!
IK begin dan meteen :
Aan de tittel te zien weet je dat het over zonder zadel rijden gaat.
Nu moet je niet gelijk denken heb jij dan geen zadel?
Jawel hoor! Pling Maar ik vind het leuker zonder zadel ik rij ook zonder een bit het is vrij gemakkelijk ik ben al een beetje ervaren ik kan stap,draf,een beetje galop(nog maar 1 keer gedaan) en dan figuren in bak en van hand veranderen enz.!Ik vind het echt leuk zonder zadel.Nou ik heb een paar vraagjuhs:
-Heb je ooit zonder zadel gereden?
-Buiten(bos)?
-Deed je het graag?
-Vond je het moeilijk?

Doei -x-x-x-sjes 1paardenfan1

Pistasche

Re: Zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 21:36

Wat een spetterende opening Clown

Ja ik heb heel vaak zonder zadel gereden echt heerlijk vooral met een lekker zacht dekje heerlijk ik voel me dan echt vrij Haha! (als ik tenminste niet val Nagelbijten / Gniffelen )

Ja zeker buiten, naar het strandje, op de dijken en nog meer!

Moeilijk niet echt maar ik doe wel altijd een halstertouw om de nek, en soms ook voor het zachte en grip een dekje met dekensingel Lachen

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 21:43

ik rijd nu bijna niet meer zonder zadel , omdat het paard waar ik op rijd nog al hooi opgooid, en dan blijf je niet echt zitten! Clown
op mn vorige pony deed ik dat wel eens,,lekker buiten uitstappen en zo!

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 21:47

Ik rijd eigeijk ook nooit zonder zadel, mn paard heeft een hoge schaft en gooit ook erg hoog op!
Wel hebik het ooit gedaan, stap draf en galop allemaal..
Ik vind het eigelijk best leuk, gewoon wat rotzooien met mn paard.. alleen ik vind het niet fijn rijden, maar het is wel goed voor je zit!! Haha! groetjes!

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 08:53

ja ik rijd vaak zonder zadel. Gewoon als ik eens geen zin heb om het zadel te halen.
ik kan er stap, draf en gallop in!
Het is echt zalig om te doen. Dat is dan ook altijd bitloos dat ik dat doe Knipoog. zalig toch!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 18:33

1paardenfan1 schreef:

ja heel vaak
-Buiten(bos)?
ja ook
-Deed je het graag?
ja
-Vond je het moeilijk?
nee

Let op geen msn taal.
Ik reed altijd zonder omdat ik een pony heb met een moeilijke rug en 1000den euro's voor een passend zadel heb ik niet. Nu is hij losgemaakt door een osteopaat en swingt en hobbelt enzo en uitzitten is zeer lastig geworden. Nu wil ik dus een zadel en moet ik dus sparen

Een zadel is een tussenstuk tussen jou onderkant en de rug van het paard deze zijn nu eenmaal anders van vorm en om goed in evenwicht te kunnen zitten (rechtop, benen onder je, knieën aan) heb je dus een zadel nodig. Heb je dit niet zit je je paard dus eigelijk in de weg en wordt daarnaast de druk niet verdeelt, maar jouw hele gewicht leunt op een klein stukje (met name je zitbeenknobbels)

nou succes ermee!

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 18:35

Ja, heel vaak
En binnen en buiten
Ja hoor, ik rijd vaker zonder zadel
En nee, ik blijf makkelijk zitten Lachen

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 09:16

ik heb wel eens zonder zadel gereden maar ik doe het niet vaak. het is nogal slecht voor de rug van het paard. ik vond het niet moeilijk en ik kan zonder zadel precies het zelfde doen als met zadel dus dat maakt niet uit.

MeligeKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 20:00

Op mijn jonge pony heb ik nog niet echt zonder zadel 'gereden' wel een beetje gestapt maar ze vond het best moeilijk. Met mijn andere spring ik zonder zadel, gewoon zelf gemaakte hindernisjes van een cm of 50 gemaakt van wat balken en emmers! Haha!

ohja, nog nooit buiten gereden zonder zadel en ik vond het rijden zonder ook erg leuk Clown

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 07:45

charlotvanre schreef:
ja ik rijd vaak zonder zadel. Gewoon als ik eens geen zin heb om het zadel te halen.
ik kan er stap, draf en gallop in!
Het is echt zalig om te doen. Dat is dan ook altijd bitloos dat ik dat doe Knipoog. zalig toch!

oh ja, had een vraag nog niet beantwoord: ik rijd bijna alleen buiten, dus zonder zadel ook buiten!

Meestal rijden mensen erop zonder zadel als het paard goed gewerkt heeft. Maar ik mag er een week niet op gereden hebben, het paard wordt rustig zonder zadel (en geloof me, ik heb een heethoofd, wild, zeer schrikachtig)

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 00:02

Ik heb wel eens zonder zadel gereden ja.. Stap, draf en galop.. Ik vind het erg leuk om te doen. Lachen Alleen heb het nooit buiten gedaan want ik heb (nog) geen eigen pony en in de les kan dat niet..
Maar is het verkeerd voor een pony om het vaak te doen? Krijgen ze daardoor eerder ergens last van?

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 07:45

Ikzelf_Diane. het is niet erg goed voor de rug van het paard. de druk van jouw op de rug wordt zonder zadel niet verdeeld waardoor alle druk op 1 punt komt. dat is niet goed voor een paard. het zadel is nou eenmaal niet voor niets uitgevonden. een goed passend boomzadel verdeelt de druk over de hele rug waardoor het paard er minder last van heeft.

Jitss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 10:04

Ik heb wel eens zonder zadel gereden op Femke, een manegepaard..
Ik vond het wel leuk!

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 10:23

Jazeker heb ik dat gedaan, Op Wytske,,soms wat bokjes en eraf lagen we maarja,+) Ook buitenritten en naar het strandje ook altijd zonder zadel, en ja soms was het moeilijk, omdat ze wat hobbelde, galop zonder zadel is er nooit van geweest +) En het was altijd lol met haar zonder zadel

BabyMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:39

Heeii
Nou ik rij bijna nooit zonder zadel.
En al zeker niet in het bos.
Vroeger vond ik het wel heel leuk op de manege.
Het komt misschien ook door de paarden bij ons thuis dat ik niet zonder zadel rij. Zijn allemaal heel jong en druk.

marit.

Wild_Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:53

Ik reed op mijn vorige vz-paardje buiten bijna alleen maar zonder zadel. Als ik in de bak reed niet, want met bochten heb ik nogal veel last. Maar ik nam hem altijd mee naar buiten en zonder zadel over de lange grasvelden in volle rengalop. Ik heb trouwens wel altijd iets om zijn nek voor extra houvast (bv. een beugelriem of halstertouw). Ik vind zelf zonder zadel veeeeel leuker dan met! Dan ben je meer 1 met je paard

lino_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:19

ik heb vaak zonder zadel gereden, ook in het natuurgebied vlak bij ons, en ja dat vond ik leuk totdat de pony begon te boken in rengalop. Tong uitsteken en toen was het iets moeilijker om te blijven zitten,maar over het algemeen vind ik zonder zadel rijden niet egt moeilijk ofzo Knipoog

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:34

Ik train mijn paard in de bak altijd zonder zadel, ook mijn 3.5 jarige word verder getraint zonder zadel, ze kent uiteraard wel een zadel maar om haar de juiste hulpen te leren geven gaat dat zonder zadel gebeuren.

Xnorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 22:59

1paardenfan1 schreef:

ja Ja best vaak, op ponykamp reden we zelfs alleen maar zonder zadel Lachen
-Buiten(bos)? ja, op ponykamp
-Deed je het graag?ja, 't was super Haha!
-Vond je het moeilijk? nee, niet echt

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 10:54

1paardenfan1 schreef:

Ja
-Buiten(bos)? ja, in de wei
-Deed je het graag?ja, doe het liever als met zadel.
-Vond je het moeilijk? nee,

Ik rij bij een vriendin en op de pony rijden we geregeld zonder zadel, voor het echte dressuur werk gaat het zadel erop.
Ik galoppeer meestal hele rondes door het hoge gras in de wei, voelt goed!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:01

-Heb je ooit zonder zadel gereden? Ja
-Buiten(bos)? Ja, niet alleen de bossen in, maar ook de stad in (e.d)
-Deed je het graag? Ja en meer zeer grote regelmaat
-Vond je het moeilijk? Nope, zelfs een flinke ren galop schuwen we niet.

Afbeelding

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 21:33

ik rij vaak zonder zadel. Beetje uit gemakzucht. Maar als ikserieus aan iets wil werken, dan liever MET. dan heb ik gewoon net wat meer balans, bij zijgangen en zo.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 15:50

ik rijd een keer per week zonder bit en zadel, ze heeft dan alleen een touwtje om haar nek. Dat doe ik omdat het goed is voor mijn zit, en ik voel me dan ook heerlijk vrij! Buiten zou ik overigens nooit zonder bit en zadel gaan rijden, daar is ze veelste schrikachtig voor.

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 17:43

Hoi,
Ik rij heel vaak zonder zadel! In stap, draf en Gallop.
Ik rij vaak op de weg zonder zadel maar heb ook een keer zonder zadel op het strand gereden. Eerst viel ik er altijd af, maar nu eigenlijk bijna nooit meer. Springen en crossen zonder zadel gaat nu ook super Knipoog !

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:34

vroeger reed ik mijn paarden zelfs in zonder zadel, omdat ik van mening was dat het al spannend genoeg is om een ruiter op je rug te krijgen, laat staan een zadel. pas als ze alle gangen beheersden ging er een zadel op.
inmiddels ben ik lichamenlijk erg slecht geworden (heb jaren in een rolstoel gezeten) en rijd ik eigenlijk niet zo vaak meer zonder zadel. ik doe het nog wel eens, dan rijd ik wel in alle gangen. evt ook crosses door het bos, maar dan kijk ik wel met wat voor een paard ik het doe. mij haf is erg snel gespannen, en raakt in paniek als je hem been geeft (is er nog steeds niet helemaal uit) dus hij is minder geschikt om zonder zadel te rijden. mijn fjord daarintegen is 100 % bomproof. met hem rijd ik eigenlijk nooit met zadel. hij zit lekker en zijn bokken zijn ook goed uit te zitten. een keer per jaar rijden we de strao (dat is een rit waar meer dan honderd paarden aan mee doen) ook altijd zonder zadel. stap draf galop rengalop en slalom door het bos etc